Qua power zit het sowieso wel goed met deze speciale i4 M50
De BMW i4 is een van de eerste EV’s die de goedkeuring krijgt van de meer traditionele automobilist. Natuurlijk, wat Tesla heeft bereikt is heel erg knap en ook Hyundai en Kia pakken die markt goed aan. Maar er zijn ook mensen die gewoon een dikke auto wensen, ongeacht de aandrijflijn.
De BMW i4 is zo’n auto. Het is geen statement op wielen dat je de wereld aan het verbeteren bent. In tegenstelling, de i4 is namelijk gebaseerd op de BMW 4 Serie Gran Coupé en deelt zelfs diens modelcode! Alle elektrische BMW’s hebben een ‘i’-code (beetje verwarrend, de i3 is een I01), maar de i4 heeft een ‘G’-nummer: G26.
Dikke i4 M50
De 4 Serie GC is er met eenvoudige benzinemotoren, potente zescilinder diesels en er komt zelfs een blubberdikke Alpina-variant aan. Daarnaast is er ook een M440i én komt er dus ook een elektrische 4 Serie Gran Coupé aan.
Om die elektrische 4 Serie iets meer in het zonnetje te zetten, wordt de auto ingezet tijdens MotoGP-weekenden. Dat wordt gedaan met deze speciale i4 M50 safety car. De auto zal niet gaan rijden tijdens de MotoGP-races zelf. Daar zullen nog een BMW M Competition, M4 Competition en M5 CS actief blijven.
MotoE
Nee, de i4 M50 Safety Car zal leiding geven aan de MotoE World Cup, aldus BMW. Dit is een elektrische raceklasse met motorfietsen. We zijn even aan het graven bij onze hoofdredacteur en fervent motormuis @michaelras wat hij daar nu eigenlijk van vindt. Net als bij de Formule E was de safetycar in die kennelijk vermakelijke topklasse tot voor kort een BMW i8.
Die positie is nu dus overgenomen door de BMW i4 M50, het eerste elektrische model van BMW met een ///M-bagde. De auto zal zijn debuut maken op de Red Bull Ring in Spielberg bei Knittelfeld. Daar wordt de Grand Prix van Stiermarken gehouden. Een week later rijdt men daar de GP van Oostenrijk, net als in de F1.
De BMW i4 komt in het einde van dit jaar naar Nederland.
Pascal zegt
Die i4 wordt in de juiste spec heus wel een dikke auto, zou’m graag voor de deur zetten!
RiKe zegt
Met die neus zou ik er alles aan doen om die voorkant niet te hoeven zien. Wat blijf ik het echt verschrikkelijk lelijk vinden
Redrum zegt
Hmm dus zolang er een BMW badge ophangt, moet het ineens geen geluid meer maken, mag het zwaar zijn en mogen de specs slechter zijn dan bepaalde concurrenten …. om de “autoliefhebber” te bekoren…
Persoonlijk, vind ik hem wel in orde, binnen enkele maanden zal het of de i40 m50 of de model 3 performance worden. Ik vermoed dat hij in de lease erg concurrentieel zal zijn in het begin.