Geen typefouten, maar wél een behoorlijk rappe Koreaan.
In samenwerking met Bisimoto heeft Hyundai een Santa Fe gebouwd met niet minder dan 1.040 pk’s. Zegge en schrijve: duizend-en-veertig. De crossover is dan ook gekscherend Santa-Fast gedoopt. Kunnen we ons wel in vinden. Bizar genoeg ligt onder de kap nog steeds een 3,8-liter V6. Kennelijk is de motor van de Nissan GT-R niet de enige V6 die tot stevige vermogens kan worden opgekieteld.
Het blok werd voor de gelegenheid onder meer voorzien van gesmede zuigers, stevigere drijfstangen en hete nokkenassen. Top het geheel af met twee turbo’s van Turbonetics en een handbak met zes verzetten die alle power enkel richting de acherwielen vuurt, en je bent er wel ongeveer. Overigens wordt de power door de computer in bepaalde versnellingen gelimiteerd om niet in één sessie een paar achterbanden op te roken.
De rest van de aandrijflijn komt trouwens gewoon uit de schappen van Hyundai. De ‘bak is afkomstig uit de Genesis R-Spec en het differentieel werd geleend van de hier minder bekende Equus, een grotere zakensedan die in Europa niet wordt verkocht.
Voor de broodnodige plakfactor zorgen remmen van Buddy Club, velgen van Fifteen52 en KW-vering. Een fancy paintjob, rolkooi en racekuipjes van MOMO doen de rest. Begin november wordt de Santa Fe on steroids onthuld op de SEMA. De tuner bouwde eerder trouwens al een Honda MPV met ongeveer evenveel pk’s.
dawwg zegt
Leuk, maar wanneer pakken die tunerts nou eens een echte Veyron aan en duwen dat ding naar 2500pk ? De Veyron kun je tenminste nog ‘stock’ kopen; deze PR-stunt cars niet. Maar goed, ik zou mijn miljoen sowieso anders stuk slaan :)
misterdrogba zegt
Doe toch maar de Veyron.. tuf je 400km/h terwijl je op je gemak naar de radio zit te luisteren en de airco heerlijk op 20 graden staat.
viezefreddyw zegt
@misterdrogba: Wel elke 12 minuten even tanken dan he.
misterdrogba zegt
@viezefreddyw: @potver7:
En na je tankbeurt mag je achter een nieuwe set banden ook.. Kostelijk zo rondtuffen aan 400 km/h.
potver7 zegt
@misterdrogba: Heb je dan ook wel nodig, want je weet zeker dat je binnen een kwartier stil staat met een lege tank…
cpp1 zegt
Al stoppen ze er 2000pk in….’t is en blijft een lillik ding
thomassnelweg zegt
supertof dat ze er zoveel pk’s in hebben gepropt
autodrop zegt
Heel gaaf project haha
E34M5Touring zegt
Hij heeft al een keer een Genesis gedaan met diezelfde 3.8 V6. Die had ook 1000+pk. Echt mooi wat ie kan met dat spul. Motoren die eigenlijk niemand doet.
E550 zegt
De Equus wordt in Rusland (en volgens mij ook in Oekraïne) verkocht. Ook Europa.
E550 zegt
@e550: toch leuk dat Hyundai en andere merken hun gekke creaties laten zien op dit evenement.
Dutchdriftking zegt
@willeme, die 3.8, ik dacht dit het GT-R blok was? Weet jij dat?
E34M5Touring zegt
@dutchdriftking: Is gewoon de 3.8 V6 uit de Genesis coupe. Maar dan met een twin turbo setup. Hij doet motoren waar maar weinig tuners zich aan wagen. Gewoon omdat ie dat een uitdaging vind. Heel veel van de spullen die hij gebruikt worden dan ook in house gemaakt. Staan wel wat leuke filmpjes over zijn projecten op youtube.
lowrider zegt
1000 Peekaaa is toch niet meer zo heel spannend tegenwoordig?
Non the less is het wel knap :D
rob5nismo zegt
@lowrider: ik weet niet wat jij onder de kap hebt maar ik denk als je achter het stuur zit je wel anders piept
lowrider zegt
@rob5nismo: ik had het niet over de belevenis maar over het feit dat er meerdere tuners makkelijk de 1000pk grens overschrijden.
Ik rij zelf met 138pk 2.0, dus dat is niet zo spannend ;)
ahs1979 zegt
Ken Block belde: Hij wil de velgen van zijn ‘Stang terug. Het liefst weer in de originele kleur.
gieltj zegt
@ahs1979: gek hè, meerdere setjes van dezelfde velg..