Dat moet natuurlijk wel een knaller gaan worden.
Het is jullie ongetwijfeld opgevallen dat er vandaag nog geen bericht is verschenen omtrent een nieuwe supercar-fabrikant. Eentje die even de vloer aanveegt met de gerenommeerde merken. Daar komt nu verandering in. Aangezien je van tevoren al kan aanvoelen hoe het gaat aflopen (met een faillissement), is het bewonderenswaardig dat er nog altijd ‘visionairs’ zijn die het bedenken en investeerders die erin trappen.
Het recept is altijd hetzelfde. Een paar spectaculaire renders, een vaag logo en vooral ambitieuze plannen. Veel peekaa’s en absurde prestatiecijfers. Vervolgens wordt het eerste prototype gebouwd. Dan wordt duidelijk dat een sportwagen bouwen daadwerkelijk een vak is en is het budget voor verdere ontwikkeling zo goed als op. Einde project, waardoor iedereen gewoon verder gaat met het kopen van Ferrari’s.
Vandaag presenteren wij aan jullie de Anibal Icon. Anibal Automotive is een Canadese specialist op het gebied van Porsche-tuning. Niet veel nieuws onder de zon, zo zijn er wel meer. Net als andere Porsche tuners kriebelt het bij Anibal en willen ze een eigen supercar gaan bouwen. Deze Icon is gebouwd op het chassis van een Porsche 911 Turbo S (rijtest). Aan de achterkant is de verwantschap met die auto duidelijk te zien.
Maar hoe zit het dan met de cijfers? Bij een Porsche 911 Turbo S heb je weinig reden tot klagen: 580 pk, 1.580 kg en 0-100 km/u in 2,9 sec. De Anibal Icon krijgt echter aanzienlijk meer vermogen: 920 pk. Hoe dat is bereikt vertelt Anibal ons niet. Waarschijnlijk dankzij grotere turbo’s, nog grotere duimen en elfenstof. Door gebruik van een koolstofvezel body is het gewicht lager: 1.542 kg. Dankzij die waarden sprint de Icon naar 100 km/u in slechts 2,4 seconden. Inderdaad: dat is Bugatti-territorium.
Wat weten we verder? De Icon krijgt vleugeldeuren (uiteraard), actieve aerodynamica (net als de Mitsubishi 3000GT) en een koolstofvezel frame met geïntegreerde rolkooi (zoals de RUF CTR 2 ook heeft). Alle andere features die Anibal noemt zijn niet uniek voor de Icon. Vierwielaandrijving, vierwielbesturing en keramische remmen heeft de 911 Turbo S immers ook. Uiteraard is de Icon erg exclusief. Ze gaan er maar 50 bouwen. Maar zoals het een ambitieuze nieuwkomer betaamt, komen ze nu al met een speciaaltje. Er worden namelijk 5 extra ‘Limited Drastic Editions’ gebouwd. Wees er dus snel bij…
JanJansen zegt
Maar heeft ie ook een tuuuuter?
rrk147 zegt
Hahaha, geniale sarcastische ondertoon. Maar waarschijnlijk heb je gelijk, en is het wellicht over een paar jaar voldoende stof voor om een vergeten prototype uit te lichten, of wellicht zelfs een zaterdagavond – special!
barry355gtb zegt
@rrk147: wat een enorme misser deze kitcar, door naar de volgende graag.
autoriteit zegt
Kansloze missie, volgende..
isn1981 zegt
Oke dus ze pakken een 911 vern**ken hem om er vervolgens een kitkar 911 van te maken. Nee dank je wel laat het lekker bij deze renders en door naar de volgende.
Corrado16v zegt
Nou, voor de looks hoef je het niet te doen.
Edge zegt
Heeft iemand nog een paar verhoudingen over? Die zijn bij deze auto namelijk volledig zoek.
Loek zegt
@Edge: ik heb wel een verhouding, maar als ik dat aan de grote klok hang wordt mijn vriendin boos.
autodrome zegt
Hoe verneuk je een klassieker?
E34M5Touring zegt
Lijkt wel een Hennessey Venom door Porsche. Daarover gesproken, je kan zeggen wat je wil van Hennessey maar hij is een van de weinige die zoiets daadwerkelijk gebouwd en verkocht heeft. Met de bizarre prestatiecijfers ook nog. Dat moet ik van deze render helden nog zien.
Foramen zegt
@E34M5Touring: RUF is het volgens mij ook aardig gelukt met de CRF3, middenmotor supercar op basis van gt3.
E34M5Touring zegt
@foramen: Daarom zeg ik ook, 1 van de weinige. Hennessey is een tuner. Maakt kitjes voor allerhande gm producten (onder andere). Is geen auto fabrikant zoals RUF dat is.
davelepeef zegt
@E34M5Touring: maar dat was toch gewoon een gevestigde naam binnen de motorsport, in de VS? Of vergis ik me? Da’s toch anders denk ik. RUF same story. Als de ervaring dan misschien niet voldoende is om toch een goed resultaat te leveren, dan komt de naam alleen al een eind?
roppp zegt
@davelepeef: er staat toch vrij duidelijk bij dat dit bedrijf ook al wat langer bestaat. Waarschijnlijk kun je het vergelijken met Irmscher. Ik weet alleen niet hoe het daarmee is afgelopen.
davelepeef zegt
@roppp: oh, ff overheen gelezen. Irmscher, ken het vooral van de Opel-kitjes :) Maar hebben ze niet aardig wat werk in de DTM (gehad)??
E34M5Touring zegt
@davelepeef: Hennessey is een tuner, geen fabrikant. Niet zoals RUF of Alpina. Die Venom is ooit eens bedacht als ‘geintje’. Toen bleek dat men de tech in huis had om hem te bouwen hebben ze het gedaan. En verkocht. Hoeveel van dit soort renders zijn hier langs gekomen de afgelopen jaren waar je nooit meer wat van hoort. Hij heeft het echt gedaan, met de beloofde prestaties erbij.
sracert zegt
haha leuk geschreven.
SpiderIV zegt
Top stuk willeme! “Dankzij grotere turbo’s, nog grotere duimen en elfenstof………” ;-)
drdre1 zegt
Erg leuk geschreven. Maar laten we wel wezen, zonder dromers geen realiteit, andere kleine merken laten zien dat je best je doel kan bereiken.
En qua design vind ik de perspectieven nog vreemd genomen, maar verder wel okay. Kan zo een futuristische racegame in.
bmwfreak038 zegt
Laat de 911 maar gewoon met rust en zoals die is, het is geen gezicht.
ghengiskhan zegt
Ondertussen zijn er zoveel fantasto-hypercars hullie hier bij Autoblog maar eens een vergelijkingstest moeten gaan doen.
bmwe81 zegt
Zou het goed doen in de NFS-serie
Tonnie zegt
Hebben ze ook nog plaatjes van de non-drastic versie?
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar een 911 Turbo S van Ruf
hotze zegt
De achterzijde op de 1e foto gaat nog wel maar de voorkant is echt eng.
Tuner Techart pompte de 911-turbo op tot 720 pk, 0-100 in 2,5 sec., dat is ook al aardig bij Bugatti in de buurt en dan voor iets minder pegels.
cardivision zegt
De naam bekt niet zo in het nederlands. Als je begrijpt wat ik bedoel. Anibal. Het doet mij ergens anders aan denken. En dat lijkt me marketing technisch niet zo geslaagd.