Een overzicht van de hardcore voorwielaandrijvers die succesvol streden om het Nürburgringrecord. Met of zonder achterbank.
Een échte rijdersauto moet achterwielaandrijving hebben. Of toch niet? Er zijn genoeg fabrikanten die graag het tegendeel bewijzen met een hete hatchback. Bijvoorbeeld door een recordtijd neer te zetten op de legendarische Nordschleife. Dat is ten slotte dé manier om je sportieve auto te promoten.
Een ‘Ringrecord is dus een felbegeerde trofee voor iedere autofabrikant. We duiken deze zondagochtend in de Nürburgringtijden en zetten alle FWD recordhouders van de afgelopen jaren op een rijtje. We hebben het dan over de snelste voorwielaandrijvers op de Nordschleife. Dat hoeft dus niet per definitie een hot hatch te zijn, maar in de praktijk is dat wel het geval. Degenen die zweren bij achterwielaandrijving zullen dit een beetje zien als de Paralympics, maar daarmee doe je deze auto’s toch echt tekort.
Records zijn er om verbroken te worden, dus ‘Ringrecords zijn doorgaans geen lang leven beschoren. Om te zorgen dat het nog een beetje overzichtelijk blijft beperken we ons vandaag tot de laatste tien jaar. In die periode is er genoeg gebeurd op dit gebied.
2011: Renault Mégane R.S. 265 Trophy
8:07.97
We beginnen dus in 2011. In dat jaar kwam Renault met een extra hete versie van de toch al hete Mégan R.S.: de Trophy. Door de turbodruk wat op te schroeven en een nieuwe luchtinlaat te installeren heeft deze versie 265 pk in plaats van 250 pk. Verder zijn de aanpassingen minimaal.
Toch is deze upgrade genoeg om het ‘Ringrecord te pakken. De Trophy zet een tijd van 8:07.97 neer en daarmee verslaat Renault eh… Renault. Het vorige record was namelijk in 2008 neergezet door de Mégane R26.R. Die was alleen wel aardig gestript en dat geldt niet voor deze Mégane R.S. Trophy.
2014: Seat Leon Cupra
7:58.44
Na zes jaar moesten de Fransen tandenknarsend de wisselbeker uit handen geven. Toen kwam Seat namelijk met de 280 pk sterke Leon Cupra op de proppen. Deze heeft hetzelfde blok als de Golf R en de Audi S3, zij het in iets minder krachtige specificatie. Die laatste twee auto’s hebben alleen vierwielaandrijving, dus die vormden geen bedreiging voor dit ‘Ringrecord.
De gepeperde Leon dook gewoon onder de acht minuten met een tijd van 7:58.44. Genoeg om het trofee van Renault af te troggelen. De recordwinnende Leon was uitgerust met het Performance Pack, wat bestaat uit high-performance Brembo-remmen, speciale 19 inch velgen en Michelin Pilot Sports 2 Cup’s.
2014: Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R
7:54.36
Laat Renault dat op zich zitten? Hell no! Slechts een paar weken later pakt Renault het record alweer terug. Dit doen ze met Mégane R.S. 275 Trophy-R. Deze is voorzien van een Akrapovič-uitlaat, Öhlins-dempers en 10 pk meer dan de 265 Trophy.
Dat is alsnog 5 pk minder dan de Cupra, maar Renault compenseert dit onder andere met het monteren van Recaro-kuipstoelen, het achterwege laten van de achterbank en het gebruik van een lichtere accu. De aanpassingen hebben het gewenste effect: de Trophy-R klokt 7:54.36 op de Nordschleife, vier seconden sneller dan de Seat.
2014: Honda Civic Type R
7:50.63
Heel lang blijft het niet stil rond het FWD-record, want in 2014 mengt Honda zich in de strijd. Dit doen ze met grof geschut: de Civic Type R schopt het namelijk tot 310 pk.
De Type R wordt pas in 2015 onthuld, maar in 2014 zet Honda al een recordtijd neer op de Nordschleife. Met een tijd van 7:50.63 is dit Japanse scheurijzer weer vier seconden sneller dan de Mégane. 2014 was dus het hoogtepunt van de strijd om het FWD-record op de Nürburgring, want het record sneuvelde drie keer dat jaar.
2016: Volkswagen Golf GTI Clubsport S
7:47.19
De archetypische hot hatch is natuurlijk de Golf GTI, maar deze auto deed vooralsnog niet mee om het ‘Ringrecord. Daar komt in 2016 verandering in. In dat jaar beleeft de Golf GTI zijn veertig-jarig jubileum en dat viert Volkswagen met de GTI Clubsport en Clubsport S.
Deze laatste heeft 310 pk en er is op diverse manier gewicht bespaard. De meest rigoureuze ingreep is het weglaten van de achterbank. Daarmee weet de Clubsport S een tijd neer te zetten van 7:49.21 genoeg om de Civic Type R af te troeven. Later dat jaar doet Volkswagen het nog eens dunnetjes over, met een tijd van 7:47.19 als resultaat.
2017: Honda Civic Type R
7:43.80
In 2017 verschijnt een nieuwe Civic Type R ten tonele, die zo mogelijk nog buitenissiger oogt dan zijn voorganger. Maar het is zeker niet alleen uiterlijk vertoon bij deze auto: met 320 pk is dit een bloedsnelle auto. De nieuwe Type R is niet alleen krachtiger dan de vorige, maar op andere vlakken is de nieuwe Type R ook flink aangescherpt. De auto is bijvoorbeeld 38% stijver.
Dit alles vertaalt zich naar een Ringtijd van 7:43.8. Dat is zeven seconden sneller dan de vorige en belangrijker: vier seconden sneller dan de Golf. Dit is extra knap omdat het record in de mist is gereden. Of zou de persfoto stiekem op een ander moment zijn gemaakt?
2019: Renault Mégane R.S. 300 Trophy-R
07:40.10
Doet Renault ook nog mee? Jazeker, in 2019 is daar de Mégane R.S. 300 Trophy-R. Deze heeft – jawel – 300 pk en is nog eens 130 kg lichter dan de Trophy zonder R. Dit hebben ze onder andere voor elkaar gekregen door de achterbank te demonteren en een Akrapovič-uitlaatsysteem onder de auto te hangen.
Dit waren eerder de ingrediënten voor een recordauto en dat is ook nu weer het geval. Bovendien is de auto wit en dat schijnt een cruciale factor te zijn als we dit lijstje zo bekijken. Hoe dan ook, met een imposante tijd van 07:40.10 mag de Trophy-R zich tot op de dag vandaag de snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring noemen. Daarmee is deze trofee net als tien jaar geleden in handen van Renault en is het cirkeltje dus rond.
henkp1 zegt
Leuk lijstje!
Mooi merk dat Renault.
Bouwer van mooie, goede èn snelle auto’s.
Nog steeds bijzonder appetijtelijk zo’n RS en dan het liefst in geel (‘Jaune Sirius’).
Robert zegt
Dit soort auto’s zijn m.i. totaal ongeschikt geworden als daily driver, tenzij je lostrillende vullingen, zwevende nieren en een peperdure autoverzekering geen enkel probleem vindt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kennone zegt
@RRRobert: mwa, de Abarth 500 en de Lancer EVO III waren de meest oncomfortabele auto’s die ik gehad heb, maar waren ook ver weg de leukste auto’s die ik gehad heb. Het bizar hoge fun gehalte zorgde er voor dat de rest niet zo veel meer uitmaakte en lange stukken zoals ritje zomervakantie(Italie/Portugal) prima te doen was.
Robert zegt
@kennone: och, ik heb ooit een weekje gecarpoold met een collega die een op het oog fraaie Honda CRX had. Toch koos ik er na een week voor om weer zelf in m’n eigen Suzuki Swift 1.0 te gaan rijden; elke dag twee keer 35 minuten in die kart-met-dak als omlijsting van een dag met zware fysieke arbeid was mij ‘de fun’ niet waard.
henkp1 zegt
Precies. Hier scheiden de echte petrolheads zich van de wannabees.
tinnemans zegt
@henkp; Grapjas. Ik rij in m’n 2e V8, heb 4 6-piiters gehad en omdat ik met m’ 1.96 ervoor kies om een een grote RWD rond te rijden ipv in een oncomfortabel keihard hondenhok met FWD zou ik geen petrolhead zujn?
Genieten van autorijden kan op heel veel manieren, ook zonder dat je je nieren erbij kwijtraakt.
johanw zegt
Grote kans dat de laatste type r comfortabele rijdt dan menig standaard gezinsauto’s met zijn instelbare dempers…niet voor niets dat ze zeggen deze rijdt ook als een simpele gezinsauto rondt, geen last van Putten, klinkers etc…
saxoke zegt
@johanw: het spijtige is dat bij veel hot hatches die instelbare dempers een optie zijn, en veel eigenaars/kopers er het nut niet van inzien. M’n eigen auto heeft die dempers wel, en dat werkt echt mega goed. Er is grofweg gezegd de keuze tussen een hardcore demping en een gezinswagen demping. Eigenlijk zijn het zo 2 auto’s voor de prijs van 1
saxoke zegt
@RRRobert: dat valt met een Cupra (stationcar) best mee. De instelbare dempers op comfort, motor en DSG op comfort en het rijdt even makkelijk als een 140pk versie. Mijn vrouw vindt het nog steeds een enorm fijne auto. Na een hydropneumatische C5 waar het 1 en al veercomfort is, valt de Cupra echt niet tegen. Ook het geval peperdure autoverzekering valt best mee. Enkel als je piepjong bent kan het wel een verschil maken, maar of ik nu 140pk, of 290pk verzeker, dat verschil is amper merkbaar.
rulefollower zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
henkp1 zegt
Typo zeker: 8:07,97
Acht minuten, zeven hele seconden en 97/100e seconden
PunicaOase zegt
@breinstein: ik zou de 7 en 0 omdraaien ;-)
MaartenD zegt
Kan iemand mij uitleggen wat er zo boeiend is een een ringrecord op de Nürburgring? Toch alleen een marketing gebbetje dat een aantal jaar geleden door fabrikanten verzonnen is
jmeverts zegt
@maarten020: als je claimt een snelle auto te hebben gebouwd, is het goed dat je kan aantonen hoe snel die dan is. Als iedereen hetzelfde circuit gebruikt is dat wel zo handig vergelijken. Als je dan een record pakt gebruik je dat uiteraard in je marketing… Mocht je liever weten hoeveel liter kofferbakruimte de hot hatches hebben dan kun je beter een kijkje nemen op autoweek.nl
bmwf20 zegt
@maarten020: ik denk dat je dat pas echt begrijpt als je je eerste rondje op tempo over de nurburging rijdt :)
tinnemans zegt
@maarten020; Marketing. De mensen die in een standaard versie van deze auto’s rondrijden krijgen het gevoel dat hun auto een sportieve afkomst hebben. Een bereikbare droom zeg maar. Ditzelfde zie je overigens bij mensen die in de Porsche varianten van de VW people carriers rondrijden of mensen die een ondergemotoriseerde BMW met standaard onderstel hebben.
Kijk, op zich is daar helemaal niets mis mee, zoals @rrrobert hierboven al opmerkt zijn deze auto’s nauwelijks meer geschikt voor dagelijks gebruik en er is weinig mis met de standaardversies van alle auto’s die ik hierboven noem.
Ik rij zelf rond in een E65 met een atmosferische V8, want ik ben opgegroeid met The Dukes of Hazard en films en series waarin GT’s langs de mooste plekjes van de Middellandse zee rondreden.
M’n geliefde 15 jaar oude 7 heeft veeeel teveel deuren voor een GT en de gechipte 325d van @Willeme is op alle punten de sportievere auto. Maar dat geeft helemaal niets, want als ik achter het stuur zit, zit ik in m’n droom.
saxoke zegt
@tinnemans: amen to that. Mensen met een 114i/d of 316i/d zonder opties die menen echt vaak dat ze “de BMW” hebben. K heb ooit iemand met een standaard 316 compact (E36) horen zeggen dat ze een “dikke BMW” hadden. Ik verslikte me haast in m’n koffie.
tinnemans zegt
@saxoke; Tsja, dat krijg je. En aan de andere kant; de meeste nieuwe kleine auto’s hebben meer opties dan mijn 15 jaar oude 7.
Het is altijd wat. :)
vaakbenjetebang zegt
@maarten020: Dat kunnen de paarse broeken en hordes internetridders je vast haarfijn uitleggen. In de echte wereld is het nut van zo’n record natuurlijk extreem beperkt en dus absoluut niet boeiend, maar dat geldt voor een heleboel dingen die domweg leuk zijn…
Laten we wel wezen: er zijn maar verdomd weinig mensen die zo ontzettend het maximale uit een auto kunnen persen in het algemeen en tijdens een rondje Touristenfahrten in het bijzonder dat het uitmaakt of hun auto nou potentieel 8 minuut 7 of 7 minuut 56 kan rijden. In die zin is het natuurlijk volkomen triviaal.
Zie het maar als een soort proeve van bekwaamheid van een autofabrikant: “als wij het willen, kunnen we een gezinsauto zodanig aanpassen dat-ie zo-en-zo snel over de Nordschleife kan”. Eenieder die daar in is geïnteresseerd snapt dat daar wel een en ander bij komt kijken en weet zulke auto’s daarom te waarderen. Maar of het voor op straat ook een betere dan wel leukere auto oplevert? Dat is maar zeer de vraag.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: Wel jammer dat deze zuurtegraad de autoliefhebbers heeft bereikt in Nederland. Ik ben het namelijk hartstochtelijk oneens met je ;-).
Al deze auto’s in dit rijtje zijn geweldige rijdersauto’s. In tegenstelling tot wat iedereen (foutief) denkt dat auto’s die het goed doen op de Nordschleife kneiterhard zijn, is dat niet het geval. Een auto die goed presteert op de ‘Ring, is vaak ook een zeer goede (sportieve) straatauto.
Hier heb je te maken met 6 geweldige hot hatches met bijzondere engineering. Het is in mijn ogen blasfemie om dat af te doen als iets van de ‘paarse broeken’ . Kijk de vermogens: nauwelijks meer dan 300 pk, toch zijn deze auto’s net zo snel als een hoop sterkere BMW’s, Porsches en Mercedessen, zo niet sneller. In veel gevallen zijn het ook nog eens praktische vijfdeurs hatchbacks met plaats voor het gehele gezin. Ze voldoen aan alle emissie-normen en hebben meerdere jaren garantie. Oh, en ze zijn nog vrij goedkoop ook. Vroeger moest je 30-40K tegen een Golf V GTI aangooien om deze prestaties te kunnen evenaren. Nu kun je ze zo bij de dealer kopen.
Check de voorwielophanging eens van een Seat Leon Cupra, dat is een fraai staaltje techniek, net als dat diff. Alleen die dempers van de Mégane Trophy R zijn drie artikelen waard, eigenlijk. Of de complete filosofie achter die Honda’s.
Omdat deze auto’s zo goed op de limiet rijden, zijn ze ook geweldig op een B-weg met legale snelheden. En daarom de moeite van het vieren waard. Uiteindelijk kunnen we alles relatieveren zodat we in dezelfde vormloze crossover-meuk ons voort laten bewegen, maar ik ben blij dat mijn collega even een paar hoogtepuntjes op een rij zet ;-)
henkp1 zegt
Prima verwoord!
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Wellicht leest het zuurder dan ik het bedoel. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het geweldig dat fabrikanten dit soort auto’s bouwen. En je hoeft mij als engineer echt niet te uit te leggen hoe geweldig die dempers, differentiëlen en wielophangingen zijn, en dat deze auto’s in die zin niet veel meer te maken hebben met de bijtellingsknallers van deze types.
Mind you, ik heb recent nog geprobeerd om een R26R te kopen.
Dat gezegd hebbende: de toegevoegde waarde op de openbare weg vind ik persoonlijk niet zo enorm. Neem een Mégane III RS Cup en zet hem op PS2 Supersports. Daar kun je op een B-weg he-le-maal mee los. Binnen de grenzen van het betamelijke ga je niet snel tegen de limieten van wat die auto kan aanlopen. Voegt een Trophy-R daar dan zo enorm veel aan toe op diezelfde rit? Dat zal voor een ieder verschillend zijn, maar wat mij betreft niet heel veel, behalve de wetenschap dar je met (wat) exotischer techniek onderweg bent. Dat heeft zeker ook waarde, maar ik heb sterk de indruk dat het verschil tussen bijvoorbeeld deze twee auto’s door vrij extreme beoordelingscriteria tijdens introducties en vergelijkende circuit-tests wordt uitvergroot ten opzichte van wat je daadwerkelijk op de openbare weg (waar je door de bank genomen toch veruit de meeste kilometers rijdt) met zo’n auto kunt doen.
willeme zegt
@vaakbenjetebang:
Ook als je normaal rijdt, voel je de verschillen echt vrij duidelijk. Je voelt een auto directer reageren, minder koetswerkbewegingen en met name een goede demper-upgrade ‘voel’ je uitstekend (alhoewel het zich lastiger laat vertalen naar betere 0-100 tijden). Er is simpelweg meer vertrouwen.
Zo’n Trophy-R komt qua sensaties dichter bij een 911 GT3 dan een 911 Carrera. Dat kwikzilverige rijgedrag (had de R26R trouwens ook, goede auto!), komt daar ook dicht in de buurt.
Maar laten we stellen dat ik ongelijk heb en en jij gelijk. Deze auto’s zijn gebouwd om ook gebruikt te owrden op het circuit. De koeling is veel beter voor elkaar, de remmen zijn serieus verbeterd en in veel gevallen kun je affabriek al semi-slick banden krijgen.
Ik vind het persoonlijk meer dan alleen ‘de wetenschap van exotische techniek’. Het enige waar je je vraagtekens bij kunt zetten is of het het geld waard is. Een Mégane R.S met een paar eenvoudige modificaties komt ook in de buurt ;-)
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Ik hoef ook geen gelijk te krijgen hoor, want meningen zijn meningen en zo lang mensen maar argumenten hebben kun je het prima met elkaar oneens zijn, toch?
In die laatste zinnen van wat je schrijft zit het hem, wat mij betreft. Deze auto’s zouden puur op basis van toegevoegde prestaties ten opzichte van het basismodel (en dan bedoel ik niet 0 tot 100 of zo, want in een paar tellen 50pk er bij chippen kunnen ze allemaal wel natuurlijk), afgezet tegen kostprijs en benodigde engineering resources waarschijnlijk nooit gebouwd worden als er geen promotionele waarde in zat. Want soms is de meerpijs echt waanzinnig en wellicht dan nòg niet eens kostendekkend.
Nogmaals, je hoeft mij niet uit te leggen wat veren en dempers doen. Ik schroef nota bene Intrax-onderstellen van >3k onder mijn eigen gare Alfaatjes die tegenwoordig ook worden overgewaardeerd, maar die welbeschouwd amper 10k waard zijn… en voor op de openbare weg is dat eigenlijk ook overkill met een hoofdletter O. En toch doe ik het. Dus we zijn het denk ik veel meer eens dan het lijkt.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: kijk, dat is goed om te horen ;-). Ik zie het meer als goede reclame voor een topalbum. Ja, het wordt zo interessanter voor een breder publiek terwijl ik mij als ‘echte’ fan schaar.
Overigens spelen ‘Ringtijden al een hele lange tijd een rol in de autobusiness. Sport Auto doet het al jaren, nog ver voordat TopGear en Gran Turismo het circuit onsterfelijk maakten. Intrax is trouwens bijzonder goed, dat voordeel haal je er altijd wel uit. Sowieso, altijd upgraden als je moet vervangen ;-)
vaakbenjetebang zegt
@willeme: (irritant dat je niet meerdere lagen diep kunt blijven reageren): daarom was ik destijds ook al wel eens daar te vinden, omdat Sport Auto (Horst!) daar rondreed- maar Sport Auto had natuurlijk een relatief beperkt bereik. Hoe veel Engelsen kunnen en willen een Duitstalig magazine lezen waar de Duitse auto qua hoeveelheid inhoud dominant is? En zelfs toen had je daar al de industriepool, al was dat bij lange na niet zo uitgebreid als nu. En ook toen was ik langzaam, net als nu, maar ten vond ik het er wel prettiger rijden dan nu omdat het er nu zo ducking druk is en werkelijk iedereen 400pk of meer lijkt te hebben (aldus Calimero).
En upgraden is het grootste deel van de hobby. Je sleutelt vaak meer dan je rijdt en daarna maak je jezelf wijs dat het echt ordes van grootte is verbeterd. Mooie hobby!
vaakbenjetebang zegt
@willeme: En met de paarse broeken bedoel ik dan de rechtvaardiging van al die effort en kosten om aan deze tijden op een vrij specifiek stukje asfalt te komen. Toen ik voor het eerst op de Nordschleife kwam (eind jaren ’90) was dat nog een redelijk ‘leftfield’, misschien zelfs wel ‘nerdy’ ding om te doen. Op dat moment was er denk ik geen mainstrem fabrikant geïnteresseerd om een rondetijd daar commercieel uit te buiten. Met de opkomst van Top Gear en hordes YouTubers is dat natuurlijk enorm veranderd. Daar is niets mis mee, maar feot is wel dat dit voor een groot deel door marketijg wordt gedreven. Dat doet niets af aan hoe fanatastisch de bijbehorende auto’s zijn, maar feit is: als de business case niet bestond, zouden ze niet worden ontwikkeld.
tinnemans zegt
@willeme; Toch zie ik me met geen van deze auto’s met een stapel pubers op de achterbank naar zuid Europa rijden. Met alle kleding die de dames nodig hebben moet ik nog zien dat alles wat ze in gedachten hebben meekan in m’n 7. ;)
PS In dit rijtje staan meerdere auto’ waar de achterbank uitgehaald is, dus practische gezinsauto is echt niet meer aan de orde.
leeno zegt
@tinnemans: ik rij met een leon cupra st 280 en dat gaat perfect hoor. lekker snel en comfortabel door de instelbare dempers. ook de station versie deed 7min 55 of zoiets op de ring.
tinnemans zegt
@leeno: Heb je er ook 19″ velgen met een dun laagje Pilot Sports 2 Cup onderliggen? Zoja, kom je weleens thuis met een omelet nadat je eieren hebt gekocht? 😁
leeno zegt
@tinnemans: jep 19″ met pilot sport 4s banden. nog altijd comfortabel alleen korte richels en riooldeksels geven meer door maar dat doet een standaard c-segmenter 1.0tsi met een sportpakket en 18 of 19″ ook. daarom heb ik ook voor de leon gekozen (instelbare dempers) om nog altijd comfortabel te zijn, een megane rs of focus rs/st is altijd hardcore en dat staat mij minder aan. de motor in de cupra is echt een juweeltje, de concurrentie kan al niet tegen de standaard versie van de ea8888 op en als de cupra getuned wordt blaast hij de concurrentie volledig weg.
henkp1 zegt
Als, als, als. Voorlopig is de Mégane sneller op de Ring dan de Léon.
saxoke zegt
@tinnemans: hier nog een Cupra rijder (290ST versie). Reden van aanschaf: ik wou terug een sportievere, en eens een snelle auto. De vrouw wou een auto die dagelijks goed bruikbaar was. Verschillende hothatchen die me aanstond en van dichtbij bekeken en gereden. 1 schoot er op alle vlakken met kop en schouders bovenuit om dagelijks goed te zijn, en sportief genoeg te zijn, de Leon Cupra. Mijn vorige auto was een C5 met de HP ophanging, waar ik op vlak van comfort echt niets over te klagen had, was echt een fijne auto, maar de Cupra is zo goed afgesteld, dat ie wel hard, maar nog steeds erg comfortabel is als de dcc in comfort staat. 1 uitlaatdemper is verwijderd voor iets meer sportief geluid, motor is gechipt (390pk), DSG is geherprogrammeerd, banden zijn 19″ pilot sport 4s van Michelin (235/35-19 dus lekker laag)…. Zelfs hier op het Belgisch wegdek is het een heel comfortabele auto.
tinnemans zegt
@saxoke; Zelfs op de brr…brr…brr…brr….brr….brug langs Gent?
saxoke zegt
@tinnemans: ik ken slechtere plaatsen dan die brug.
saxoke zegt
@willeme: helemaal gelijk. Wat wel is, zoals vaak ben je te bang zegt, elke fabrikant kan dat record halen, maar de vraag is tegen welke prijs? Het uiteindelijke productiemodel moet hetzelfde zijn dan het record model, zij het met opties (bvb performance pack), maar die prijzen moeten niet de pan uit swingen, en dat doen ze bij deze bommetjes eigenlijk niet. Behalve bij de Carbon velgen van de Mégane. 😜
saxoke zegt
@maarten020: ik zie het als marketing. Het ringrecord van 2011 en dat van 2019 is niet te vergelijken. De baan is verschillende keren aangepakt. Het zijn niet enkel de auto’s die beter geworden zijn.
E34M5Touring zegt
@breinstein: 8 dagen, 70 uur. Man is tijdje verdwaald geweest.
lekkerlinksrijden zegt
@e34m5touring: James May achter het stuur?
innovation81 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
erikabarth zegt
En dan nog steeds heb je mensen die beweren dat een golf niet goed of sportief zou rijden. Leuk lijstje allemaal toppers!
reactief zegt
Net zoals je mensen hebt die beweren dat een standaard Golf sportief is, omdat een hardcore versie ervan dat wel is.
toniominestrone zegt
@reactief: suggestieve aanname.
supertjeduc zegt
Lijkt me dat banden ook wel belangrijk zijn
Gauw een extra optie pakket verzinnen om de auto veel beter te maken is vals spelen
Denk dat de weersomstandigheden ook wel erg belangrijk zijn
tinnemans zegt
@supertjeduc: Of het vals spelen is weet ik niet, maar ik ben nog geen reviews tegengekomen van mensen die beweren dat de Michelin Pilot Sports zulke fijne banden zijn op de Autobahn tijdens een regenachtige dag. Dat maakt de winnende specificaties dus geen daily driver specificaties. En ja, je kunt banden verwisselen en de dempers aanpassen, maar ik vraag me af wie dat met z’n daily driver elke dag doet. Pilot Sports zijn geen banden voor de leaserijder die 40.000km / jaar doet in elk geval.
unknown32 zegt
Kan er ook een artikel komen over de rwd’s?:-D
werf76 zegt
Dat achterwiel aangedreven auto geneuzel is zo overdreven. Veruit de meeste kunnen niet eens fatsoenlijk met een voorwiel aangedreven auto rijden laat staan hoe ze moeten handelen op de grens met een achterwiel aangedreven auto.
henkp1 zegt
Ach ja. Achterwielaandrijving heeft als voordeel dat je de auto beter kunt ‘zetten’ en korter de bochten mee door, vooral bij rallies. Maar ook bij races heeft voorwielaandrijving zich wel bewezen, zoals met de Renault 5 GT Turbo in rallies en de Laguna in de BTCC bijvoorbeeld. Voor normaal gebruik is fwd feitelijk veel beter: compacter bouwen en veiliger rijden. Ik vind het sowieso altijd zo raar waarom sommigen een zo ‘sportief’ mogelijke auto willen voor dagelijks gebruik. Rijdt er zo’n Golfie met sportonderstel door de straat, niet harder dan 5 km/h want allemaal kuilen, putten en drempels, en het eerste het beste stadsautootje scheurt hem voorbij.
tinnemans zegt
@henkp1; Ik rij al jaren met RWD en vind dat veel makkelijker en prettigeren rijden dan FWD. Als de achterkant opzij wil bij een iets te enthousiast genomen bocht hoef ik alleen maar het gas los te laten en de achterwielen gaan weer braaf naar het midden. Tegenwoordig is dat al helemaal geen issue meer omdat de ESP dat voor me oplost.
Alleen als het erg glad is kan het wat listig zijn, maar op die nomenten is een FWD ook geen feest.en door gewoon heel rustig rijden gaat dat best nog wel.
zakar36 zegt
In mijn beleving nog steeds de leukste auto’s om te kopen en alledaags mee te rijden. Ja een GT3 is leuker en opwindender als je die op limiet weet te rijden maar de gedachte dat je met een simpele fwd hatchback diezelfde GT3 of M/RS/AMG zo moeilijk kan maken geeft aan hoe goed ze tegenwoordig zijn. Tevens zijn ze ook erg leuk te rijden en zijn er diverse aftermarket spullen voor om ze nog beter/leuker te maken.
Niet voor niks zie je zoveel Megane RS’en en Leon Cupra’s op de ring.
ericd zegt
Vroegah had je het gevoel een snelheidsduivel te zijn met 80 km/u in een Mini (de ouwe nog, waar Austin voor stond). Nu slagen auto’s er in zo goed de sensatie van snel rijden eruit te filteren dat mensen veel harder rijden ongemerkt.
tinnemans zegt
@leeno; Ik snap dat je auto ongeveer net zo comfortabl/oncomfortabel is als een andere auto met dun rubber op grote velgen. Ik zou daar ook niet voor kiezen. ;)
Als ik @willeme echter moet geloven zijn de auto’s hierboven, zelfs degenen zonder achterbank, prima geschikt als daily driver.
Kijk, ik vind het echt harstikke leuk dat je een auto hebt die je passie is, en ik gun het je echt van harte, maar sportief autoplezier kan op vele manieren.
Ik rij graag op bergweggetjes waar je het grootste deel van de tijd in de 2e versnelling blijft hangen en je bij elke bocht moet remmen omdat je te weinig zicht hebt. De asfaltkwaliteit is zeker bij dat soort C- en D-wegen zo slecht dat zelfs mijn E65 met 245/55 R17 al alle kanten opstuitert. Ik heb daar ook geen concurrentie die ik weg moet blazen, behalve mezelf. Ik ben meerdere keren in Nurnburg geweest, maar ik heb geen enkele neiging om de ring op te gaan, ik heb voldoende pret op de wegen in de omgeving daar.
En dat is maar goed ook, want ik zou alleen maar in de weg rijden. Sportief staat niet automatisch voor race aspiraties.
willeme zegt
@tinnemans: in veel gevallen hebben deze Nurburgring-toppers speciale dempers en voorwielophanging. Die zijn niet alleen ‘sneller’ op de ‘Ring, maar ook comfortabeler op de weg. Het is simpelweg niet waar dat een knetterhard afgeveerde auto ‘sportiever’ rijdt. Dat is een aanpassing van 300 euro en levert voor het geld veel op.
Juist die speciale hatchbacks zijn prima voor het dagelijks gebruik. Het zijn gewoon hatchbacks met fabrieksgarantie ;-). Mede door die speciale dempers zijn die 19″ wielen niet zo’n groot probleem. Sterker nog, qua comfort is het met 19″ non-runflat en Bilsteins prettiger rijden dan 17″ runflats op standaard onderstel. Je levert 5% comfort in, maar ‘wint’ 50% scherpte. Dat is met deze auto’s in het kwadraat aan de gang.
Verder heb je volkomen gelijk, je kunt met auto’s op allerlei manieren lol hebben. Ik kan mij de wintersport met een Touareg R5 TDI goed herinneren. Niet vooruit te branden op de Autobahn, maar eenmaal in Oostenrijk tijdens de sneeuwstormen was die auto in zijn element en hadden we de grootst mogelijke lol met die trekker.
tinnemans zegt
@willeme; Als ik je reacties zo lees heeft de Mercedes S-klasse er een fiks stel concurrenten bij op het gebied van comfort. ;)
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, en runflats zijn inderdaad vreselijk.
Mijn punt is eigenlijk een beetje dat James May niet voor niets zo liep te klagen over de Ring-proof Aston Martins. Leg een maatje kleinere velgen onder zo’n superhete hatchbak, leg vooral de achterbank weer op z’n plek, ruil de Pilots in voor banden die het ook doen in een zuid Limburgse hoosbui en je hebt een auto die op de openbare weg onder alle omstandigheden een betere dailydriver is zonder ook maar enige scherpte in te leveren die je op diezelfde openbare weg echt gaat missen. Krijg je oma met haar pan met soep op schoot tenminste veilig op de plaats van bestemming. ;)
Iets heel anders; hoe zit het bij deze auto’s met het geluid eigenlijk? Ik heb ooit een collega gehad met een nogal aangepaste Japanner en die zat met oordopjes in de auto. Ik had onder m’n 6 ook andere einddempers zitten en op heel erg lange ritten (naar de N2 bij Faro bijvoorbeeld, maar eigenlijk al op de 1e reisdag) raakte de lol er uiteindelijk toch ook wat af. Dat sonore gedreun wordt dan toch wat veel. Op de bochtige weggetjes zelf was het geluid dan wel weer fantastisch.
willeme zegt
@tinnemans:
Het zal je verbazen dat écht goede r’Ringauto’s niet kneiterhard zijn. Dat hele James May verhaal is pure onzin. Wist je dat de Nurburgring-modus van de Golf GTI Clubsport S veel zachter is dan de sport-modus? De Nurburgring zit vol met hobbels, bobbels en oneffenheden. Met een te straf chassis vlieg je alle kanten op. Het is dus simpelweg niet waar wat May zegt, net zoals alles bij TG voornamelijk erg leuk en vermakelijk is (maar niet zozeer waar ;-)).
Grotere velgen zorgen voor meer precisie en een betere stabiliteit. Als ze niet zwaar gegoten zijn, kan het gewicht relatief meevallen. Daarom heeft de GR Yaris gesmede wielen, bijvoorbeeld. En goede auto op de nurburgring is een uitgebalanceerde doch zeer sportieve auto op de openbare weg. Geen S-Klasse of 7 Serie, maar niet zo hard als gesteld wordt in de comments. Sterker nog, vaak zijn dit soort topmodellen minder straf dan de modellen die er direct onderstaan.
Qua geluid is het in sommige gevallen wel een ander geval. Tegenwoordig is het ‘in’ om een ‘hard’ geluid te hebben met knetterende uitlaten. De meeste motoren klinken niet echt bijzonder, dus ik zou er altijd een tussendempertje op zetten ;-).
tinnemans zegt
@willeme; M’n 7 komt ook niet in de buurt van een S-klasse hoor, zelfs niet met de 245/45R17 die ik eronder heb liggen. Ik lees wel dat de modernere 7’s een eind in de buurt komen, dus de volgende auto moet maar wat anders worden. Ik wil nog wel voelen dat ik een bocht omga. Vergeleken met het standaard onderstel wat m’n E90 had toen ik die kocht, is m’n 7 zelfs aan de harde kant, dat was zo’n vreselijk deinend geval.
Het ging me er niet om om te zeggen dat de bovenstaande auto’s onrijdbaar hard zijn, alleen vergeleken met de standaarduitvoering zullen ze vaak wel harder zijn, en vergeleken met de meer op comfort gerichte Franse modellen helemaal. Dat ze fijner rijden dan de modellen er vlak onder, dat neem ik direct van je aan.
En wat het geluid betreft; ik werd laatst op de fiets ingehaald door een kleine hatchback die een scheetjesbehandeling had ondergaan, dat ging echt nergens over, zo debiel. En wat je zegt, zo mooi klinkt zo’n motortje niet.
saxoke zegt
@tinnemans: ik ben van een Franse comfortabele naar een Spaanse hard geveerde gegaan. Ja, de Cupra is veel harder geveerd, maar omdat je zo goed in balans is, merk je het verschil bijna niet. Veel mensen verwachten dat een sportieve auto ongelooflijk hard geveerd is, maar dat is in feite helemaal niet zo (enkelingen daargelaten dan). Qua geluid zijn er veel die buiten best veel lawaai maken, maar waar je het binnen amper hoort. Als het een knetterende uitlaat is, heeft t vooral te maken met op welke manier die knettert. Als die dat doet bij een constant toerental (bvb bij een snelheid van 130km/u) dan is het irritant, doet ie het enkel als je gas loslaat, dan is er weinig storend aan. Vaak zie ik je vergelijkingen maken met een S of BMW 5/7, dat slaat natuurlijk nergens op. Dat is appelen met peren vergelijken. Effe nog terug over de vering: tijd geleden met een Mégane GT line gereden, vorige model, ik dacht een 160pk diesel. Die demping was ongelooflijk hard, terwijl de vering eigenlijk soft was, zo voelde het althans aan. Daar was niets leuk aan.