Honderdduizenden auto’s in Nederland hebben een onlogische kilometerstand. Dat wordt dus oppassen als je een okkazie koopt…
Het is een van de grote vrezen van de okkazie-koper: heb je een splinternieuwe aanwinst, kom je erachter dat er flink gemorreld is met de kilometerstand. Jouw nette premium Duitser van tweede eigenaar blijkt niet 120.000 kilometer, maar ruim drie ton achter de kiezen te hebben. Dat wordt dus de borst natmaken voor flinke reparatiekosten en een fors verminderde restwaarde. Tsja, autohandelaren zijn nu eenmaal extreem boevig, dat weet iedereen (onze oprechte excuses aan alle brave borsten onder de autoverkopers).
Quelle
Vooral importauto’s staan erom bekend nog wel eens een dubieuze kilometerstand te hebben. Uit eigen ervaring is dat een beetje een generalisatie. Het ligt eraan waar je de importbak koopt. Is dat bij een Nederlandse handel zonder werkplaats die zijn brood puur verdient met auto’s schuiven? Misschien iets beter opletten. Maar als je zelf je auto gaat halen recht bij de Quelle (in Duitsland dus, liefst vom Privat), kan je vaak best goed inschatten hoe het zit met die kilometers. Die worden bijvoorbeeld ook genoteerd op de tweejaarlijkse TüV-rapporten. Tuurlijk, alles kan genept worden, maar dat kan in Nederland ook.
NAP
Dit ondanks dat we in Nederland de onvolprezen Nationale Autopas (NAP) hebben. Want deze houdt bij beurtjes en keuringen in principe alleen maar bij of de kilometerstand ‘oploopt’. Maar als jij dus tussen beurten 50.000 km rijdt en je schroeft ‘m 45.000 terug, slaat de NAP niet aan. Nou moet je wel een gruwelijke graftak zijn om zo te werk te gaan…Maar je wil gruwelijke graftakken niet de kost geven. Zeker niet met die prijzen van nu bij de lokale buurtsuper.
Onderzoekje
Echte zekerheid heb je dus niet, maar door een onderzoekje van Slimster weten we nu wel welke auto’s van welke merken het vaakst rondrijden met een geregistreerde onlogische kilometerstand in Nederland. In totaal zijn dat er overigens zo’n 210.000. Dus dat zijn er niet per se weinig. De ’top 5′ merken die percentueel gezien het vaakst ‘onlogische’ standen hebben, luiden als volgt:
- Chevrolet (5,5 procent)
- Volkswagen (2,4 procent)
- Mercedes (2,3 procent)
- Ford (2,0 procent)
- Alfa Romeo (2,0 procent)
Brave borsten
Honda’s zijn percentueel het minst vaak bestempeld met het oordeel ‘onlogische kilometerstand’ (0,7 procent). Ook andere merken uit het Verre Oosten doen het goed in dit opzicht, net als Dacia en Škoda. Kennelijk is de verleiding om bij dat soort auto’s de teller terug te draaien minder groot. Of de bezitters zijn er gewoon beter in niet gesnapt te worden.
Keihard aanpakken
Mocht je er zelf een twijfelachtige morele standaard op nahouden en snode plannen hebben nog even voor de duidelijkheid: je kilometerstand terugdraaien ís sinds 2014 in Nederland verboden. Als je gesnapt wordt riskeer je een boete van 10.000 Euro en/of een jaar celstraf. Dat wordt dus brommen baasje…Waarvan akte.
jarnobakker zegt
Mijn auto heeft ook een onlogische kilometerstand.
Is geimporteerd door zo’n auto schuiver zonder werkplaats .
De kilometerstand bleek wel te kloppen , daar kwam ik achter toen ik de versnellingsbak moest laten reviseren.
Het bleek ook een schadeauto te zijn.
Dit is gelukkig wel professioneel gerepareerd en was geen grote schade.
Ik laat in ieder geval nooit meer iemand een auto voor me importeren….
Dutchdriftking zegt
Daarom heb ik het lekker zelf gedaan. Is nog leuk ook.
jaapiyo zegt
Zeker. Zelfs als je geen beet hebt, is er nog altijd een goede Biergarten of op zijn minst een Currywurst op de weg terug. Het papierwerk is wat minder leuk, maar de tweede en derde keer gaat het al wat sneller.
Dutchdriftking zegt
@jaapiyo: Ik ben voor België gegaan IPV Duitsland. Lekker in het Nederlands communiceren, een carpas welke de kilometers aantoont, en de afstand valt mee. Daar komt bij dat momenteel Duitse auto’s nauwelijks goedkoper zijn, maar dat er in België nog wel wat voordeel te behalen is. Zeker met een diesel.
christian85 zegt
Laatst ook een occasion gezien, kilometerstand ongeveer 50000km. Zag er netjes uit maar bijna een gat in de bestuurdersmat ter hoogte van het gaspedaal bracht mij aan het twijfelen en dus niet gekocht. Weet niet of het terecht was maar voelt beter om het dan niet te doen
Dieseltor zegt
Van een vrouw geweest. Hakken zijn funnest voor maken, maar vrouwen nog meer funnest voor de versnellingsbak en motor. Goed dat je hem hebt laten staan.
rutgerg zegt
Wie weet wel een man met hoge hakken… je weet nooit.
povel zegt
Ja of een hen/hunnie/ x of wat voor een variaties je allemaal niet kan bedenken tegenwoordig, met hoge hakken.
bischero zegt
Nette herenschoenen zijn vreemd voor je?
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 50.000km vrij normaal is, zeker bij handbakken wanneer je veel met dit soort schoenen file rijdt.
Henkie zegt
Ik ben heel lang en mijn auto matten(zelfs met hak bescherming) gaan hooguit een 1,5 jaar mee. Dat hoeft dus niks te zeggen. Ik draai mijn voet ipv deze op te tillen. (geen ruimte voor ivm grote maat schoen.)
rockefellar zegt
Ik heb ooit een Peugeot 308 gereden. Die auto matten waren dusdanig slechte kwaliteit dat ik ze elk jaar kon vervangen. Zaten meer gaten in dan in mijn rondom mijn navel
Johanneke zegt
Wat is er kwalitatief wel hoogstaand aan peugeot eh.
cvoo zegt
In België hebben ze ook al een tijdje een car-pass die een juiste kilometerstand garandeert. Toen ik nog een diesel reed ooit eens een Belgische import gekocht met zo’n pas. Ik ben nu wel weer naar een andere auto aan het kijken en zoek ook in Duitsland. Dan is het wel extra opletten, maar het weerhoud me niet om daar te gaan kijken.
Dutchdriftking zegt
Hierom heb ik in België gekocht ipv Duitsland.
Brol zegt
Die Carpass is nog steeds geen waarborg: die registreert je km’s bij elke onderhoudsbeurt, elke bandenwissel, elke onderdelenaankoop. Maar als jij telkens voor een registratie even de teller wat terugdraait, staat er op de carpass een foute melding. Indien die niet onder de voorgaande is, merkt niemand iets op. Doe jij dan ondertussen regelmatig zelf maar een oliewissel.
Gelukkig kan de fabrikant de centrale computer lezen en die aanpassingen terugvinden. Die aan jou of vadertje staat doorgeven doen ze niet gemakkelijk wegens privacy regels.
Onze wereld is vandaag toch gevuld met wanpraktijken. Beurk !
bischero zegt
Beurk.. ik moest lachen 😝
willeme zegt
Zelf mijn teller ook terug gedraa
mopar70 zegt
Pfoe, dat scheelde weinig. Er stond bijna teruggdraait.
bischero zegt
Zit er op jouw auto nog zo’n ouderwetse kabel teller? Lekker achteruit gereden?
Johanneke zegt
Mijn (uit Oostenrijk) geïmporteerde Galant heeft ook geen kloppende kilometerstand. Was met het interieur en de bedrading aan het klooien, zo’n 200km gereden terwijl de teller het niet deed. Ik ben een boef.
Johanneke zegt
Overigens, als ik een rekening krijg van de garage eh. Ik kan die rekening in de afvalbak gooien. Maar ik gooi de rekening in mijn dashboardkastje bij de autopapieren. Kost ongeveer evenveel moeite. Toch heeft het meerendeel van de auto’s de rekeningen niet meer. Ik snap dit echt niet, het is gewoon geld waard als je het ding gaat verkopen.
mashell zegt
Dashboardkastjes zijn veel te klein, daar past naast het instructieboek, het onderhoudsboek, kentekenbewijs, groene kaart, snoep, bestekset, kam, nagelschaartje en life hammer echt niet ook nog een stapel rekeningen in.
Knul zegt
Dit past bij mij ook niet en gooi de papieren eerlijk gezegd altijd bij het oud papier. Via Spritmonitor hou ik al m’n autokosten bij, dat vind ik mooi zat.
retsok zegt
10000 euro boete is natuurlijk peanuts. Op 1 auto zou je al gemakkelijk meer winst kunnen pakken. Wanneer iemand betrapt wordt zou diegene een handelverbod van 10 jaar moeten krijgen.
DeGoudenRaket zegt
Kun je je teller enigszins gemakkelijk terugdraaien dan? Lijkt me nog niet heel eenvoudig…
Zonder nu om een tutorial te vragen hoor, maar ben gewoon benieuwd;)
Henkie zegt
Ja is gewoon te hacken door slimme jongens.
Ik had vroeger een op-com. En kon gewoon kilometerstanden her programeren. (maar als je verder zocht kon je de werkelijke stand vinden diep in de ecu)
wza1979 zegt
Vroeger – jaren 90 – was het vaak gewoon de kabel van de sensor trekken op de aandrijfas .
Mijn pa deed dat altijd. Hij reed meer dan 2 ton per jaar en dan was zijn auto niets meer waard.
jaapiyo zegt
Wat een boef…
HzR zegt
Vroeger ook wel eens de stekker van de versnellingsbak losgetrokken van een huurauto omdat ik km limiet op de huur had. Zal tegenwoordig niet meer zo makkelijk gaan, maar valt hier zeker ook onder? Motor liep zonder die aansluiting overigens wel beroerd.
omarrs6 zegt
Voordeel van het kopen van een automaat, in het VAG concern (ander merken weet ik niet), kan ik de kilometerstand van de versnellingsbak aflezen. Ging laatst in Duitsland een A4 bekijken. Had 2 ton op de teller maar de versnellingsbak 70000 km. Verkoper kon mij niet vertellen of de bak is vervangen/gereviseerd, geen facturen aanwezig. Dan houdt het gelijk op…
Johanneke zegt
Hoe doe je dat? Is wel een heel fijne tip zeg.
rubend zegt
Voor VW, Audi, Seat, Skoda kan je vcds/vagcom kopen. Tis niet wat de dealer heeft maar komt in de buurt. Je kan dan bijv. storing uitlezen. Maar ook settings wijzigen, trekhaak-ecu aanmelden e.d. En ik elke ecu de km-stand uitlezen.
Bij de nieuwere auto’s staat de tellerstand niet alleen in de tellerbak(display). Maar ook in de diverse ecu’s. In het geval van een automaat heeft deze ook een ecu. Met daarin de km-stand.
Voor andere merken auto’s is ook wel een vergelijkbare kabel te koop.
tfsi zegt
Klopt bij dsg even de tellerstand uitlezen.
Deze is namelijk alleen te resetten naar 0 en niet aan te passen de megatronic kan natuurlijk vervangen zijn maar dat zal daar toch een factuur aanwezig moeten zijn.
flatsix010 zegt
Goede tip, tijdens de proefrit gewoon even alles uitlezen. Heb je hier een IT opleiding voor nodig of is een YouTube tutorial voldoende?
jarnobakker zegt
Heeft Ford ook.
Volgens mij hebben de meeste grote merken dit trouwens wel.
racerx zegt
Voordeel van modernere BMW’s, ik zat een klein halfjaartje geleden te kijken naar een F11 met mooie km’stand, navraag bij BMW (handig, kennissen) leverde op dat de auto 3 jaar geleden met een hogere km’stand geïmporteerd is dan hij een halfjaartje geleden mee geadverteerd werd… dan weet je het wel, lekker laten staan.
Diesel Rocks zegt
Je kunt dan aangifte doen tegen de aanbieder, of daar tenminste een melding van maken. Iemand die zo geld denkt te kunnen verdienen kan wel een boete van 10.000 euro gebruiken om het af te leren.
E34M5Touring zegt
Het aantal bedrijven dat adverteert met NAP op import auto’s is ook bizar. Kan helemaal niet. Die sla ik dus altijd over. Verbaast me btw dat BMW niet in de top 5 staat.
jaapiyo zegt
Nou ja er zit wel een NAP op. Maar als het goed is, is het oordeel dan ‘kunnen we niet beoordelen’ of hoe ze dat dan ook noemen.
Maar ja goed, inderdaad knoak dat soort handel.
rwdftw zegt
Niemand de reageert op de foto bij het artikel? Bij een BMW gaan een rode stip aan als er met de teller is geknoeid. Twee stippen (bijvoorbeeld op de E36) als dat 2 keer is gedaan.
Dus wil je een BMW (ik heb liever een Giulia), en er staat een rode stip, dan is er gerommeld en kan je beter weglopen.
stekkerkoning zegt
Toch weer iets geleerd vandaag, leuk feitje!
moveyourmind zegt
Als je echt snel geld wil verdienen kan je beter straks na de winter de (analoge) gasmeter terugdraaien.
En als je helemaal slim bent draai je hem gewoon een paar duizend kuub verder terug dan de stand bij de vorige jaarafrekening en dien je bij je energieleverancier een rekening in voor teruggeleverd gas.
Maar je hebt het niet van mij.
rubend zegt
Dat is wel een goeie, net bericht gehad dat mn tarieven nog verder omhoog gaan.
Verleden jaar van 150 naar 250. Nu door naar 400/mnd :(
rubend zegt
Mijn Skoda heb ik ook zelf uit Duitsland gehaald. Destijds had ik nog geen vcds-kabel. Aan de hand van rekeningen/TüV klopte het wel. Zat ook bij de mensen aan de keukentafel. Dus was vertouwd.
Dealer in NL was zo attent, die heeft nagekeken en ik heb een uitdraai gemaakt. Alle data klopt. Bij nieuwere auto’s word t onderhoud in een database gerigistreerd (door dealers). Dit is voor een NL-dealer ook inzichtelijk.
Later met d.m.v. kabel zelf in de ecu gekeken. Klopt allemaal gelukkig.
mark997gt3 zegt
Ik draai de kilometerstand van mijn zakelijke youngtimer altijd omhoog.
Zo kan ik mijn privé tankbeurten zakelijk betalen;)
harrie zegt
Kan ook onschuldig zijn, bij mijn oldtimer had de garage een keer een km-stand getalletje omgedraaid bij de apk.
Dus die leek teruggedraaid, en bij de volgende apk met kloppende stand leek er extreem veel gereden. Dit kun je zelf laten corrigeren bij het RDW als je iets van een administratie hebt of de fout gewoon overduidelijk is.
geelbarrel zegt
Klopt…. ook zoiets gehad met onwennige keurmerster die de miles teller eerst ging omrekenen naar km. Belletje met RDW en opgelost.
e36thuglife zegt
Luister als ze straks die rekening gaan rijden en je moet betalen voor je km stand dan gaat iedereen ze km stand terug draaien dus je kan wel huilen maar straks doe je zelf ook
techniekmeneer zegt
Luister, bijna niemand gaat dat doen, want bijna niemand weet hoé je dat moet doen én het is strafbaar.
Busso zegt
Chevrolet boven aan het lijstje?? Dat had ik niet gedacht met het beperkte aandeel op de weg hier. Weet iemand wat er aan chevys geïmporteerd wordt?
Denk dan vooral camaro/corvette en pick-ups uit de VS. Lijkt me niet dat men gerebadgde deawoos aan het importeren is?
mc96 zegt
Alfa in het lijstje minstens zo bijzonder volgens mij. Of zou het komen doordat ze bijna niet nieuw in NL worden verkocht en bijna alle tweedehands auto’s zijn geïmporteerd? 😄
sparks zegt
Mijn auto bleek na aankoop 4 jaar stil te hebben gestaan bij de garage. Behoorlijk twijfelachtig dat dit niet vertekt werd. Ik kwam er achter door het opvragen van de historie. Bovendien zat er tussen 2 keuringen 3 km verschil.
grandmasterb zegt
Blijkbaar geen gewilde auto die lang te koop stond
bietje zegt
Mijn auto Golf R variant heeft ook een onlogische km-stand.
Een bij de merkdealer gekochte door henzelf geïmporteerde auto uit DLD met <25K km….
Niks mis mee verwacht ik, maar drukt dus wel op de cijfers… 🤷🏻♂️
grandmasterb zegt
@bietje: waarschijnlijk niets mis mee, een merkdealer zal zijn reputatie niet op het spel willen zetten.
Zelf heb ik een geimporteerde topklasse BMW gekocht van een officiële BMW-dealer in NL die een half jaar oud was en slechts 4000 km gelopen had, dat scheelde 40% t.o.v. de Nederlandse prijs incl. opties, en er zat ook nog 5 jaar onderhoud bij inbegrepen, dus 4,5 jaar onderhoud zonder bij te betalen.
Mijn huidige BMW-dealer importeert ook via de BMW-kanalen Duitse BMW’s , dat scheelt tienduizenden euro’s bij de duurste exemplaren. In NL worden die auto’s zelden nieuw gekocht i.v.m. de hoge BPM.