Sterker nog: het designhuis dat deze Jap tekende, bedacht ook de wulpse vormen van Dizono’s vlagele Peugeot…
Inderdaad, het zijn de hocus pocus boys van Pininfarina die deze fraaie doch onconventionele cabrio creëerden. Zoals je verwachtte vormde ook dit studiemodel een opmaatje voor de S2000. Wie niet bekend is met deze hoogtoerige cabrio dient vooral te onthouden dat er eigenlijk geen betere cabrio is. Overigens zagen we eerder al de Argento Vivo. Ook een Honda, ook getekend door Pininfarina, ook een voorproefje op de S2000.
Terug naar de SSM, want daar kijk je naar. Deze Sports Study Model werd in 1995 getoond op de Tokyo Motor Show. Onder de kap lag een gloedjenieuwe 2.0 vijfcilinder met VTEC en een semi-automatische vijfbak. Ook zat er een heuse startknop in! Nu oud nieuws, ruim twintig jaar terug een klein wonder. De motor lag inderdaad voorin, power werd enkel en alleen naar de achterwielen gestuurd.
Verder zitten de koplampen niet op de plekken waar je ze verwacht, maar iets daaronder. Ze doen een beetje denken aan de verstralers op Le Mans-racers als de Porsche 935. Let verder ook op de dubbele cockpit (die net als de lampen het productiestadium niet haalde). Bovendien had de SSN een topsnelheid van 250 km/u. Niet slecht, voor een simpele 2.0!
toyotafortuner zegt
Ziet er strak uit!
robertmeijer zegt
Ik kan me vergissen maar volgens mij is de SSM niet door pininfarina getekend.
Developed by Honda at the company’s Wako design center in Tokyo, the SSM featured stunning bodywork and almost textbook proportions.
Groet Robert, Hondablog.nl
peug206 zegt
@robertmeijer: dat kwam inderdaad ook bij mij op. Ff opgezocht en volgens mij heb @MauritsH kun je dit ophelderen? Volgens mij heeft robert gelijk…
Author zegt
@peug206: @robertmeijer voor zover ik op internet heb kunnen terugvinden, is deze SSM wel degelijk door Pininfarina vormgegeven. Check bijv de wikipedia pagina van het designhuis, maar ook de volgende linkjes:
https://www.carthrottle.com/post/wp7r4yz/
http://oldconceptcars.com/1930-2004/honda-ssm/
http://www.webcarstory.com/voiture.php?id=6980&PHPSESSID=721c4768d37cb7aae201fec66470b412&width=412&l=en
danmar zegt
Helaas geen plaatje maar een zwart scherm.
esprit84 zegt
@danmar: same here,
daarom een linkje voor je om m ook t zien: https://www.youtube.com/watch?v=PSYxT9GM0fQ
danmar zegt
@esprit84: Mijn dank is groot!
pologti zegt
S2000 forever!
Dutchdriftking zegt
Ja dat is mooi!
marinepower zegt
Jammer dat het niets geworden is met die vijf-pitter, roffelt altijd mooi, eventueel zelfs bij een diesel
civic zegt
S2000 neusje. Heerlijk!
misterdrogba zegt
Geen mooie creatie.. maar een dikke plus voor de vijfcilinder en die ellenlange motorkap.
mclarenf1lm zegt
Doet me qua koplampen een beetje denken aan een laat model RX7, ziet er verder strak uit en bijna moderner dan de S2000. Vind hem bijna strakker dan de S2000.
edje zegt
5 cilinder vtec…. dat moet wel feest zijn!! Jammer dat het blok er nooit is gekomen
stradale888 zegt
Prachtige auto! Ik kan me nog herinneren dat ik er ooit eens in heb gezeten op de AutoRAI. Die startknop was de grote attractie in het interieur inderdaad!
allesmetturbo zegt
5 cilinder vtec met net zo’n hoge redline als in de S2000 zal vast fantastisch klinken
viezefreddyw zegt
Een hoogtoerige vijfcilinder. Dat moet fantastisch klinken!
pinut187 zegt
Strak bakkie en is aardig hetzelfde gebleven in het uiteindelijke design..
mashell zegt
“Wie niet bekend is met deze hoogtoerige cabrio dient vooral te onthouden dat er eigenlijk geen betere cabrio is.”
Wat is dat nou weer voor nepnieuws? De Honda S2000 had een motorkap waar een 12 in lijn onder past maar Honda gaf de wagen een 4 cilinder. Een hoogtoerige ook nog. Voor relaxed cabrio rijden eigenlijk niet zo geschikt. De beste cabrio is natuurlijk gewoon de Mercedes SL R107.
Erik zegt
@mashell: ieder zijn meug.
mrrallycross zegt
Maken die handel!