Deze Honda CRX VTEC is al 33 jaar aan het wachten om ingereden te worden.
De compacte betaalbare sportcoupé is al geruime tijd uitgestorven. Dat is natuurlijk doodzonde, want wat is er nou leuker dan een compacte betaalbare sportcoupé? Voor de gloriedagen van dit type auto moeten we terug naar de jaren ’80 en ’90. Toen bijvoorbeeld de Honda CRX in de showrooms stond.
De CRX werd pas echt leuk toen VTEC inkickte. Dat gebeurde in 1989, nadat de tweede generatie CRX eerst met de standaard 1.6 was geïntroduceerd. Met de toevoeging van VTEC schopt het blok het tot 150 pk, mist je doorhaalt tot 7.600 toeren.
Daarmee was de CRX een heel leuk scheurijzertje, in gedachten houdend dat deze auto maar zo’n 1.000 kg weegt. Het bijzondere aan deze specifieke CRX is echter dat deze juist niet als scheurijzer is gebruikt. Deze 33 jaar oude Honda is namelijk nog gloednieuw, met slechts 2.535 km op de teller.
Vanwaar deze extreem lage kilometerstand? Nou, dat is simpel: omdat er niet mee gereden is. Deze CRX VTEC was destijds de eerste in Zweden, heeft voor reclamedoeleinden een rondje op een lokaal circuit gereden (heel rustig waarschijnlijk) en is vervolgens in een museum gezet.
Zo kan het dus dat er anno 2023 op Collecting Cars een nieuwe Honda CRX VTEC wordt geveild. Als je dacht dat je geen betaalbare sportcoupé meer nieuw kunt kopen heb je het dus mis.
Het is natuurlijk nog wel even afwachten hoe betaalbaar deze specifieke CRX is. Er zullen ongetwijfeld Honda-liefhebbers zijn die heel hebberig worden van deze auto. Misschien jij ook wel. We zouden zeggen: bied dan vooral mee.
Update: de auto wordt ‘No Reserve’ geveild en gaat dus gegarandeerd naar de hoogste bieder.
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
c70cabrio zegt
Mooie auto’s destijds. Een rode CRX 1.5 was mijn eerste auto. Veel beschadigingen aan deze auto met die lage km-stand. Stoelen zijn niet met leer bekleed, bekleding deuren wel. Dat is vreemd…..
Stefje zegt
Grappig, mijn eerste auto was ook een CRX. Een witte ED9. 500€. Wat een tijden. Dat ik mijzelf niet kort gereden heb in dat ding… wel de motor binnen 2 maanden omgetoverd tot een zuipschuit. Wist ik veel dat je een auto warm moest rijden 🥲
jeroen82 zegt
Ook de uitlaat is een beetje vreemd met 1 enkel pijpje, volgens mij hadden ze altijd een dubbelpijps eindstuk.
Who_carez zegt
De ED9 had standaard inderdaad een dubbel uitlaatje. De EE8/Vtec modellen hadden allemaal een enkele pijp zoals deze :)
milvus zegt
– Edit: Dank u is inmiddels gefixt-
b088y zegt
– Edit: Dank u is inmiddels gefixt –
Robert zegt
Ooit eens gecarpoold met een collega die zo’n ding had. Eén keer, om precies te zijn. Bij thuiskomst voelde ik de nieren in m’n nek zitten, zo keiterhard was dat ding afgeveerd. De dag daarop ben ik maar weer zelf gaan rijden.
porker zegt
Gaaf ding! Doet me denken aan de leuke GTI’s in die tijd. Deze hoorde daar zeker tussen. Off topic wat is dat toch met de anti verblindinghendel binnenspiegel. Waarom snappen mensen niet dat bij normaal rijden de knop naar achter geduwd hoort te zijn en bij verblinding naar je toe trekken. Ik zie de marketingdame (m/v) al zitten. Ziet niets door spiegel, trekt eerst die knop om en draait daarna aan de gehele spiegel tot ze iets ziet? Wierd.