De ideale muscle car voor de ideale garage.
De Dodge Challenger Hellcat is een van de gaafste auto’s op dit moment. Het is zo’n auto waarbij er slechts gekeken wordt naar een paar hele belangrijke dingen: brute looks, bizar veel vermogen en een vriendelijk prijskaartje. Althans, als je niet in Nederland woont.
Ondanks dat de basis van de Challenger oud genoeg is om ouderwets aan te voelen, is het natuurlijk nog altijd een relatief moderne musclecar. Met name aan het interieur is dat te zijn. Grote digitale schermen, dikke kuipstoelen, allerlei gadgets: is de Challenger Hellcat stiekem niet te modern? Mocht je dat vinden is er nu een oplossing.
Abimilec Design heeft voor jou een gave suggestie. Zij hebben namelijk een Dodge Charger R/T Hellcat geconstrueerd. Ondanks dat Dodge maar al te graag oude namen uit de mottenballen haalt (Charger, Challenger, Super Bee, R/T en Hemi bijvoorbeeld), is Hellcat helemaal nieuw. De auto is zo nieuw dat ‘ie nog gebouwd moet worden, het zijn namelijk hele knappe bewerkingen. Dermate knap dat we ze niet aan jullie wilden onthouden. Ze hebben zelfs de moeite genomen om een advertentie maken!
Het idee is om een oude Charger 426 te voorzien van niet één, maar twee superchargers, goed voor ongeveer 575 theoretische paarden. Helemaal uit de lucht gegrepen is het niet, want dat dergelijke modificaties kwamen vroeger geregeld voor. Hopelijk zijn er nu restomodders in de VS geïnspireerd die deze übercoole Muscle Car nieuw leven inblazen.
numpty zegt
“Hemi” is geen “oude naam welke uit de mottenballen gehaald” maar heeft te maken met de vorm van de cilinderkop welke Dodge gebruikt. Zorgt ook voor een bepaalde engine-note waar hele volksstammen in de wereld fan van zijn.
numpty zegt
Zie hier, wat een Dodge Hemi, een “Hemi” maakt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hemispherical_combustion_chamber
En dus niet ‘zomaar’ een ouwe mottenballen naam welke een nieuw leven ingeblazen is.
willeme zegt
@numpty:
Klopt. Dat geldt voor de oude Hemi motoren. Sinds 2005 zijn er weer Hemi-motoren. Strikt genomen heeft die V8 namelijk géén hemispherische verbrandingskamers. Het is dus wel degelijk een benaming die uit de mottenballen is gehaald ;-)
numpty zegt
@willeme: https://www.automobilemag.com/news/hemi-engine/ De meningen lopen hierover uit één. Niet meer geheel volgens het “Hemi-principe” van de oude generaties, maar zeker wel anders van vorm dan andere cilinderkoppen.
willeme zegt
@numpty:
Ik ben bekend met de discussie, die al sinds de introductie van de 2005 300C aan de gang is. Vandaar ook ‘strikt genomen’ ;-). Het is absoluut een gaaf motorontwerp. Inderdaad met unieke eigenschappen, maar de motor heeft geen hemispherische verbrandingskamers. De naam Hemi werd toegepast bij de 426 modellen die wel degelijk hemispherische verbrandingskamers hadden. Dus in die zin lijkt mij de omschrijving oude naam uit de mottenballen juist correct ;-)
numpty zegt
@willeme: De discussie gaat voort inderdaad, maar daar gaan we hier ook niet uitkomen denk ik. Ik neig om mee te gaan met de club die beweren dat het een evolutie is van het originele design. Ach, hoe dan ook… Ze klinken lekker, die Hemi’s, zowel de nieuwe als de oude.. ?
Dutchdriftking zegt
Het is wel gaaf natuurlijk, ook die oude superchargers met ouderwetse kanalen, helemaal gaaf!
dappers zegt
Die radiator doet me een beetje klein aan en ik zie ook niet direct een chargecooler zitten voor die superchargers.
Verder eens met Numpty aangaande Hemi.
On-interresante anekdote: De standaard 4 cilinder motor in mijn oude Corolla TE71, de 2T, had ook een hemisferische kop.
numpty zegt
@dappers: Gaf die Corolla ook van die grote klappen ? ;-)
enjoypunani zegt
@numpty: Jappenklappen ??
numpty zegt
@enjoypunani: ????
dappers zegt
@numpty: viel mee, weinig kabaal, weinig vermogen en 45x draaien lock to lock.
geluid gefilmt met een aardappel: https://www.youtube.com/watch?v=dQWIH9YJ3Rs
numpty zegt
@dappers: Wel een leuk filmpje. Maar de volgende keer idd niet meer je RaBo-reader gebruiken om te filmen.. ??
mashell zegt
Het blijft knap hoe ze een auto een paar van kleur weten te veranderen maar dan telkens wel weer exact hetzelfde voor de foto weten te parkeren…
emping zegt
Gaaf idee, doe mij maar een paarse maar wel met een ander setje velgen.
zwepp zegt
Eindelijk eens geen 22″ verchroomde velgen onder een oude Yank. Wat mooi en wat een verademing.
carfreakjim zegt
100 pk winst met twee superchargers lijkt mij niet echt heel veel.
E34M5Touring zegt
@carfreakjim: Mwoah, als je verhalen mag geloven zaten de 426 Hemi en 427ci van Chevy al heel dicht tegen die 550pk aan. De meesten zijn het er wel over eens dat die motoren destijds al over de 500pk zaten. Dus de vermogenswinst is minimaal. Sterker nog, dat lukt je NA ook nog wel met die motoren.
seicilindri zegt
Gemiste kans dat ze er de nieuwe 1000 pk crate engines niet inlepelen. Waren ze voor 29 k klaar geweest ,MET fabrieksgarantie.