Deze custom Mercedes 560 SEC is om te smullen.
Een gewone Mercedes 380 SEC of een 500 SEC kun je nog voor redelijk schappelijke prijzen op de kop tikken, maar voor speciale versies wordt grof geld neergeteld. Op Bring a Trailer staat nu een heel speciaal exemplaar. Het is geen AMG Hammer, maar er ligt wél een AMG-blok onder de kap.
Het betreft een custom 560 SEC, die is aangepakt door de Amerikaanse Mercedes-restaurateur Bespoke. De auto is onder meer voorzien van een widebody, overgespoten in de kleur Smoke Silver en voorzien van 17 inch AMG-velgen. Dit ziet er allemaal heel fraai en period correct uit. Het interieur is ook helemaal onder handen genomen, met nieuwe bekleding en nieuwe houtinleg.
De meest interessante aanpassing is echter onder de motorkap te vinden. Daar ligt namelijk geen 5,5 liter V8 meer, maar een 6,2 liter V8. Die is niet period correct, want AMG boorde destijds de blokken op tot hooguit 6,0 liter. Het gaat hier om de welbekende 6,2 liter M156 V8, die we onder meer kennen uit de C63 AMG van twee generaties terug.
Hoeveel vermogen deze levert wordt niet vermeld, maar dat zal ergens tussen de 457 en 525 pk zijn, afhankelijk van de donorauto. De auto is tevens voorzien van een nieuwe versnellingsbak, een handgeschakelde zesbak. Verder is deze 560 SEC uitgerust met grotere remmen, een sperdifferentieel en een custom uitlaatsysteem.
Al met al heeft deze 560 SEC dus een zeer uitgebreide make-over gekregen, met een fraai resultaat. En nu wordt de auto geveild via Bring a Trailer. Daar wordt lekker geboden: de veiling loopt nog vier dagen, maar het hoogste bod staat nu al op 275.000 dollar.
geenidee1975 zegt
Prachtig interieur! De wide body is niet helemaal mijn ding. Ik had het erg grote genoegen dat mijn vader in 1991 een 560 SEC kocht. Twee jaar later had ik mijn rijbewijs en heb ik ook nog de nodige jaren ermee mogen rijden. Wat een schitterende wagen. De RY-03-SV rijdt nog steeds zo te zien via een kentekencheck. Zou ‘m graag terug willen kopen. Het was ook de eerste auto die ik (bij Oostvoorne @wouter ;)) op de teller door de 250 heen heb gejaagd. Zweet op m’n lijf terwijl de auto begon te kraken en te piepen toen de teller de 260 aan tikte. 18-jarige onverantwoordelijke idioot die ik was.
alloallo zegt
Geluksvogel! Mijn vader had een ford Orion 1.8D. 😂
DeWitteCondor zegt
Het is eigenlijk wel een schande dat ze zo’n lelijke auto naar zo’n mooi sterrenstelsel vernoemd hebben.
Robert zegt
Nondeju, wat gaaf. Er is ook erg veel gevoel voor detail in deze restauratie/restomod gestoken. Neem bijvoorbeeld de retro vormgegeven radio (McIntosh MX406); die past perfect in dit interieur:
https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2024/10/DJ2A9933-10048-scaled.jpg?fit=2048%2C1365
rrk147 zegt
Maar het stuur is niet periode correct denk ik?
mashell zegt
Het stuur is inderdaad het enorme airbagstuur dat Mercedes in 1990 in de C126 monteerde. Deze lijkt me uit een Sprinter te komen.
Roskampies zegt
Ben nooit zo van de houtinleg. Maar deze variant vind ik wel mooi staan. Gaaf karretje.
ttr6 zegt
Ben blijkbaar de enige die hem spuuglelijk vind. Origineel gaat nog wel. Toen die uitkwam was het een absolute topper en misschien wel het beste wat je kon kopen. Peperduur ook. Maar al gauw kreeg de auto, zoals zoveel dikke Duitsers (auto’s hé) een slecht imago en werd die in Duitsland Reeperbahn auto genoemd. Deze op Autoblog Reeperbahn in het kwadraat zou ik zeggen.
24qv zegt
Nee, dit zou ‘m voor mij niet worden. Het zijn allemaal eerbare beroepen, maar deze auto past toch meer in het werkveld van een pooier of oud ijzerhandelaar.
Mas-Estate zegt
Vind het zeker leuk om te zien dit en waardeer ook de kwaliteit, maar zou me er echt ongemakkelijk in voelen in NL…
DeWitteCondor zegt
Widebody lijkt sterk Lorinser geinspireerd. Ik vind het wel wat, alleen de kleur niet.
Willy500E zegt
👌🏻👍🏻👌🏻👍🏻👌🏻
Lambrusco zegt
Jaaaa geweldig!! Wat een prachtige bak.
ouwedibbes83 zegt
Deze houtinleg oogt wat gekunsteld zo met al die nerven die de ronding van het stuur aannemen. Het exterieur is meer mijn ding, goede kleur voor zo’n dikke oude Benz