Deze heerlijk simpele BMW Z4 mag zo in de Autoblog Garage van ons.
Weemoed. Dat passen we vaak toe. Dan worden we emotioneel. Gaat nu ook weer gebeuren. Want jongens, hoe heeft het zo snel zo fout kunnen gaan? Het ene moment staan er veel leuke auto’s in de showrooms en het andere moment is alles vervolgens een geëlektrificeerde crossover met sportpakket.
Het gaat er niet eens om of ze goed zijn, maar of het leuk is. En daar komt deze heerlijk simpele BMW Z4 bij kijken, want het is er eentje van de E85-generatie. Deze was er aanvankelijk als roadster, maar na de facelift bood BMW ‘m ook aan als coupé (die noemde BMW de E86). Een groot verschil was dat je de coupé alleen met de dikke motoren kon krijgen, net als bij zijn voorganger, de Z3 Coupé.
Heerlijk simpele Z4 Coupé
De auto die je hier op de foto’s ziet lijkt de absolute instapper te zijn. Maar laten we even eerlijk naar elkaar zijn. Heb je echt verwarmde parkeersensoren nodig? Of geventileerde actieve cruise controle? Nee, natuurlijk niet. Opties zijn eigenlijk gewoon pure kwats om de marge van de fabrikant te verhogen en je af te laten leiden van waar het om gaat: autorijden!
En oh, wat dat betreft zit je wel goed met deze heerlijk simpele Z4. In het vooronder ligt namelijk die magistrale N52B30-motor, een indirect ingespoten heerlijkheid met 258 pk. Schakelen gaat met de ZF GS6-handbak en alle krachten gaan daarnaartoe waar het hoort: de achterwielen.
Het enige dat het af zou maken, is een mechanisch sperdifferentieel. Daar zijn wel oplossingen voor, overigens. De BMW Z4 Coupé is nog altijd gebaseerd op een sedan (BMW 3 Serie E46), dus verwacht niet de finesse van een Mazda RX-8 of Porsche Cayman. De beleving is veel ‘klassieker’ en zeker niet minder leuk.
Standaarduitvoering
De uitvoering is standaard, maar zeker niet saai. De kleur is Hellrot, destijds gewoon de standaardkleur (naast Alpinweiss III). Ook de Styling 200-velgen zijn standaard en geven deze heerlijk simpele Z4 een beetje klassieke look. Auto’s worden mooi oud als men ze niet krampachtig modern probeert te laten lijken.
Het interieur is eveneens erg leuk, want er is niets dat je afleidt van daar waar het om gaat: autorijden. Er is niet eens navigatie aan boord! Dat is natuurlijk logisch, want je rijdt deze auto om de rit, niet vanwege de bestemming. Lederen stoelen zijn wel aanwezig, gelukkig.
Wat kost dat?
Het voordeel is dat je de auto niet hoeft op te knappen, zoals soms het geval is met auto’s van 18 jaar oud. Deze auto heeft slechts 28.698 km gelopen en kan er dus nog een hele lange tijd tegenaan. De prijs van al dit moois: 27.500 euro. Dat valt op zich wel mee, voor een uitstervend type auto.
Reken overigens op een soortgelijk artikel over 18 jaar met de Toyota Supra 6MT, de spirituele opvolger van deze heerlijk simpele BMW Z4. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Toch liever een cabrio met zescilinder turbo en automaat? De Z4 sDrive35is van Machiel staat ook te koop!
Meer lezen? Deze leuke auto’s worden in 2024 youngtimer!
pyrat zegt
Het zijn de standaard stoelen, niet de optionele sportstoelen.
Verder wel een mooie uitvoering!
b088y zegt
Ik dacht dat standaard stoelen niet geleverd werden in de coupés, niet eerder gezien
mashell zegt
Jammer dat het de coupé variant is, BMW maakte van de sedans veel fraaiere coupé’s, Z4 is als roadster veel fraaier.
kilum zegt
Ja heel tof, zou best een klassieker in wording kunnen zijn. De Coupe versie dan. Aangezien er daar niet heel veel van zijn. Met de Z3 coupe zie je dat al een beetje.
rendomjoeser zegt
Perfect dit. Leuke, onpraktisch auto die toch stiekem een beetje praktisch is, en een hele grote kans dat de buurman er niet ook een heeft.
Gelukkig heb ik geen 27.000 piek in m’n achterzak zitten, anders had ik hem zo gekocht.
racerx zegt
Gave auto, belabberde kleur. De Coupé is een E86 trouwens, daarbij heeft de 3.0 net als in de E87 130i 265pk. Wat mij betreft een geslaagder model dan de cabrio.
Heb er 10 jaar geleden een gehad, spacegrau, M interieur. Gave auto was dat. Gekocht voor 20K en 60.000km later voor hetzelfde bedrag weer weggedaan. Dat was in alle opzichten leuk autorijden.
isleofman zegt
Heel gaaf. Stoelen heel beroerd. Toen wij (heel lang geleden) een roadster z4 gingen zoeken waren die stoelen vaak de afknapper. De echte sportstoelen zitten er vaak niet in en deze stoelen zijn echt ondermaats.
petroldrinker zegt
Ik werd enthousiast , tot ik de prijs zag, spuugde zowat mn drinken over mn scherm uit…. ondanks de km stand een absurde prijs in mijn ogen voor een niet M versie.
Allison Burgers zegt
Wat een snoepje. Voor 10K.
kniesoor zegt
Best een leuk karretje, zou voor een BMW verzamelaar een mooie aanvulling op de collectie kunnen zijn.
tazmania zegt
Het is een rode. Volledig verkeerde kleur en recept voor een winkeldochter. Maar ja. Dan wordt het ineens weer cool.
Klwinkel zegt
Ik vind het belachelijk veel geld voor een Z4 van 18 jaar oud. Voor de helft komt eerder in de buurt.
nicolasr zegt
Mooi ding. Bijna helemaal af. Het enige wat je er nog aan moet doen is het dak eraf zagen en er een roadster van maken. En donkerblauw spuiten, sportstoelen met cognac leer erin, automaat maken, i-Drive systeem plaatsen, Harman-Kardon geluidssysteem erin en tenslotte andere velgen eronder.
Maar verder is ie perfect.