Dit is waarschijnlijk de eerste én de laatste keer dat je een Hartge H7SP te koop ziet staan.
Getunede Mercedessen uit de jaren ’80 en ’90 zijn de laatste tijd erg gewild, omdat ze fout zijn op precies de goede manier. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor Mercedessen uit die tijd, er zijn ook lekker foute getunede BMW’s uit deze periode.
Alhoewel, getuned… Met die term moet je oppassen. Bij Alpina is het sowieso uit den boze om van tuning te spreken, maar ook Hartge had de status van een fabrikant. De 7 Serie die je hier ziet is dus officieel een Hartge H7SP.
We schreven onlangs nog over de Hartge E46 M3 met V8, die werd aangeboden op Collecting Cars, en nu staat er weer een bijzondere Hartge op dit platform. Het betreft deze keer een 735i uit 1990, eentje van de tweede generatie dus.
Je ziet vrij snel dat dit geen normale 7 Serie is, al was het alleen al vanwege de Hartge-striping. Op een moderne Siebener zou striping een beetje dubieus zijn, maar in dit geval valt het onder de noemer ‘period correct’.
Wat ook opvalt zijn de meerdelige Hartge-velgen, in het bescheiden formaat van 16 inch. De auto is verder voorzien van dikke bumpers, side skirts en een Hartge-uitlaat. Het interieur is aangekleed met een Hartge-stuurtje en Hartge-vloermatten.
Zijn er ook nog technische upgrades? Jazeker, alleen is daarover weinig informatie voorhanden. De motor van deze 735i heeft een upgrade gekregen, maar het is niet bekend wat precies het resultaat is. Het onderstel is eveneens aangepakt en er is een veerpootbrug geplaatst in de motorruimte.
Dat er weinig tot geen informatie te vinden is over de Hartge H7SP zegt wel iets over de zeldzaamheid. Van deze auto zijn er naar verluidt maar zo’n tien stuks gemaakt. Maar ook dat aantal is onzeker, want nogmaals: deze auto is redelijk in nevelen gehuld.
Je hebt in ieder geval iets bijzonders, dat is een ding wat zeker is. Het zal je niet verbazen dat deze Hartge H7SP afkomstig is uit Japan, want daar zijn ze dol op dit soort auto’s. De auto heeft recent de oversteek gemaakt naar Europa en staat nu in Polen.
Mocht je deze Hartge (en een tripje naar Polen) wel zien zitten, dan kun je een bod uitbrengen via Collecting Cars. Dat kan nog tot en met donderdag 19.24.
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
kniesoor zegt
Vind deze 7-serie op de een of andere manier niet zo geschikt voor dit soort verbouwingen, daar is het in de grond teveel een sjieke reislimousine voor. Maar als er zo weinig Hartge H7SP’s zijn is er vast wel een liefhebber voor te vinden.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem gaaf, maar niet mooi. De e32 is sowieso niet helemaal mijn BMW.
appiejappie zegt
Geweldig zo’n E32, maar vergeet er geen soldeerbout bij te kopen. Ik heb ooit een plaatje van een 735iL gehad en werkelijk alles elektronisch was of ging stuk. Je weet dan direct waarom ie weg moet, deze was van een eerste eigenaar. Ik was de eerste kaaskop die belde, mocht hem direct meenemen met papieren, geld thuis overmaken en vrijwaring opsturen. Maar in willekeurige volgorde heb ik moeten repareren: sound systeem, cockpit, boordcomputer, beide elektrisch verstelbare stoelen, climatronic, ABS module, verlichting binnen, koplampen, en de rest. De stoelen waren lastig maar noodzakelijk, raakte je een geheugen keuze aan werd je door de stoel tegen de vooruit geperst:-).
Je gaat er vast een hoop plezier aan beleven, maar een betrouwbare daily is het zeker niet.
fapfap zegt
…, en de rest.
Geweldig 👍
bietje zegt
Over de kwaliteit van de wagen kan ik echt niets zeggen, maar ik vind de E32 veruit het mooiste en meest tijdloze ontwerp voor de 7-serie wat ze tot dusver hebben gemaakt.
Van de aanpassingen door Hartge wordt ik minder warm om eerlijk te zijn. Met name de velgen hebben een Halfords-uitstraling, budget-lichtmetalen-wielen-outlet-discounter ofzo… Natuurlijk waren ze toen waarschijnlijk stuitend duur, maar goed.
beetec zegt
E32, Je ziet ze bijna niet meer.
Heerlijke ouderwetse aso BMW.
Alfarobert zegt
Kijk al op dat het stuur voor ons aan de goeie kant zit.In Japan hebben ze het stuur net als in Engeland toch rechts?
machielvdd zegt
Klopt maar Japanners willen dikke Duitsers vaak juist met het stuur links hebben, is een statusdingetje daar