Bij de letters GTI denk je vrij snel aan Volkswagen, maar eigenlijk was Volkswagen slechts één van vele gebruikers van deze afkorting.
Als ex-Volkswagen GTI-eigenaar is het een makkelijk antwoord op de vraag wat rijd je: een GTI. Dan gaat men er bijna altijd vanuit dat je de Golf bedoelt. Of heel misschien de Polo, of in hele exclusieve gevallen de Up! of Lupo.
GTI-naam
Volkswagen heeft absoluut niet het alleenrecht op de naam GTI, er zijn voldoende andere auto’s met de afkorting geweest geweest. Het staat immers voor ‘Gran Turismo Inezione’ of de verengelste ‘Grand Touring Injection’. Dus eigenlijk gewoon de gebruikelijke term GT, die heel veel merken gebruikten, samen met het feit dat je geen carburateurs onder de kap hoeft te verwachten.
GTI, geen Volkswagen
Vandaar dat er genoeg andere voorbeelden zijn van merken die de illustere afkorting gebruiken, die helemaal niks met Volkswagen te maken hebben. En het zijn ook lang niet allemaal kekke hete hatchbacks. Wij nemen een paar bekende en onbekende voorbeelden met je door, op alfabetische volgorde.
Citroën CX 25 GTI Turbo
Een merk dat de naam GTI ook veelvuldig gebruikte was Citroën. De iets sportievere AX heette GTI, maar ook een BX met die naam (of Sport) bestond. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de CX 25 GTI Turbo, die ook nog eens de naam Turbo gebruikte. Nou willen we niet doen alsof de CX daarmee een hete hatchback-achtige bochtenridder werd, maar bijna 170 pk en een top van ruim 220 km/u was zeker niet slecht. Een onverwachte GTI, wel een lekkere snelle limo.
Daihatsu Charade GTI (G200)
Van de Daihatsu Charade had je wel meer vreemde versies. De 926R, of de DeTomaso bijvoorbeeld. Je had van de vierde generatie na een GTti ook een ‘gewone’ GTi. Dat was overigens gewoon de EU-versie van de Charade DeTomaso. Dan kreeg je 125 pk uit een 1.6 16V-viercilinder. Overigens vond Daihatsu het wel nodig om deze voor exportmarkten te ‘detunen’ naar 105 pk.
Ferrari 400 GTi
De Ferrari 400 en 400i wordt gezien als misschien wel de meest controversiële Ferrari, voor alles wat er momenteel uit Maranello komt uiteraard. Het was de eerste keer dat Ferrari eens uit een ander vaatje ging tappen. Het werd meer dan ooit tevoren een Gran Turismo, maar wel met V12. Gekoppeld aan een automaat voor het eerst en met vier zitplaatsen. Toen Ferrari later bij de 400i inspuiting toevoegde, werd de GT-versie bijgestaan met de i voor injection. En zo werd het Ferrari 400 GTi.
Isuzu Gemini GTI 16V
Net als de Charade is de GTI-versie van de Isuzu Gemini een lauwwarm recept. Een vrij standaard 1.6 blok, wel met 16 kleppen, met 115 pk. Wel had Isuzu door hun GM-banden een directe verbinding met Lotus, waardoor een hoop doorsnee Isuzu-modellen trots waren op Handling by Lotus. Maar ja, iemand die niet kan zingen laten coachen door Ilse Delange betekent niet dat je dan automatisch daarna wél kan zingen, maar proberen kan altijd.
Maserati 3500 GTi
Eentje uit dezelfde categorie als de Ferrari: 3500 GT was de naam van een sierlijke Maserati-coupé. Diens 3.5 liter grote zes-in-lijn werd in 1960 als eerste Italiaanse auto ooit voorzien van benzine-inspuiting, wat overigens het aantal pk vergrootte van 220 naar 235 stuks. Vandaar dat Maserati de reeds bestaande naam GT voorzag van een kleine i om de 3500 GTi te creëren, dan wist je dat jij de modernere en snelle versie had.
Nissan Sunny GTi-R (N14)
Bij de knotsgekke homologatiespecial van de Nissan Sunny combineerde Nissan hun reeds bekende GT-R-naam met GTi om zo de GTi-R te creëren. De 230 pk sterke SR20DET maakte van de Pulsar (Japanse Sunny) een aardig kanon. Overigens werd dat voor Europa, waar het model wél Sunny heette, gedrukt naar 220 pk. Nog steeds een hele bak.
Peugeot 205 GTI
Als er één merk is dat bewijst dat de naam GTI niet gereserveerd is voor Volkswagen, is het Peugeot wel. Die maakten in de jaren ’80 en ’90 furore met een scala aan modellen met de welbekende afkorting. Met als bekendste auto natuurlijk de 205 GTI, geleverd als 1.6 en 1.9. Ook de 309 was er als GTI, later gebruikte Peugeot de naam ook nog voor de 106, 306, 206, 208 en 308.
Rover 216/220/416/420 GTI
Een ander merk dat nog wel eens wilde strooien met de naam GTI, zonder dat het wellicht echt een serieuze sportwagen was: Rover. Het Britse merk had hun kleintje, de 100-serie, als 114 GTI. Maar ook de grotere 200- en zelfs 400-serie was er als 216 en 416 GTI met de 1.6 en 220 en 420 GTI met de 2.0. Die eerste waren goed voor 122 pk, de tweeliters deden een heuse 136 pk.
SEAT Ibiza GTI (Typ. 6K)
Om kannibalisme te voorkomen binnen VAG, heeft elk merk hun eigen invalshoek op het GTI-idee. Bij Audi wordt de S gebruikt naast de modelnaam, Skoda gebruikt (v)RS en een snelle SEAT was een Cupra. Ten tijde van de tweede generatie Ibiza, de eerste waar VAG zich mee bemoeide, werden de namen Cupra en GTI te pas en te onpas gebruikt. De eerste versie was de 1.8 GTI 16V met 130 pk of de 2.0 GTI (achtklepper) met 115 pk. Na de facelift kreeg je de 2.0 GTI ook als zestienklepper met 150 pk en dan heette die ineens ‘GTI Cupra’. Maar ook de achtklepper bleef en die had nog steeds 115 pk. Na de wat forsere facelift waarbij de Ibiza het nieuwe SEAT-frontje ontving, verdween de naam GTI volledig en waren de sportiefste versies de Sport of Cupra met de 1.8 20V met 156 pk. Je had zelfs nog de 180 pk sterke Cupra R.
Suzuki Swift GTI
En dan ten slotte nog Suzuki, waar de topversie van de Swift ook GTI heette. Bij beide generaties had de 1.3 viercilinder zo’n 67 pk, terwijl je bij de GTI een heuse 101 pk kreeg. Het bleef te allen tijde een mildhete auto, maar met dit soort specs is het zeker een stuk leuker dan een normale Swift. Bij de ‘herboren’ Swift, het model dat begon met de styling die de Swift nu nog heeft, werd de GTI hernoemd naar Sport.
BONUS: Lada Kalina GTI
Er zijn voldoende GTI’s die er nooit zijn gekomen, maar zelfs Lada wilde met de naam GTI aan de haal! De Lada Kalina GTI zou een imagobouwer worden voor het merk. Lada is namelijk een zeer bekend merk in Rusland en die contreien, maar middenin de jaren ’00 wilde het merk in Europa auto’s gaan verkopen. Wat ze overigens ook zeker hebben gedaan, de ‘normale’ Kalina met 90 pk kon je hier gewoon krijgen. De Kalina GTI zou daar nog een schepje bovenop doen met 125 pk, een 0-100 tijd van minder dan 10 seconden en een sportonderstel, naast een lekker dik uiterlijk en sportstoelen. De Kalina GTI bleef bij een concept, in Rusland werd wel een dergelijk model aangeboden als Kalina Sport.
Johanneke zegt
Leuk lijstje weer. Mitsubishi Galant GTI moet ik als fanboi nog wel even noemen 😉
Cuprafan123 zegt
Ik weet het, het staat compleet los van de auto’s maar ben ik de enige die een oude Duitse nummerplaat nog steeds super sexy vind?
Richmond zegt
Wat is er überhaupt sexy aan nummerplaten
Cuprafan123 zegt
Die oude Duitse kentekenplaten stralen goede oude tijd uit. Toen auto’s nog leuk waren, de autobahn rustiger, geen elektro onzin, minder betutteling en een tijd waar je je auto met een sporttas cash geld kon afrekenen. Veel meer vrijheid die er nu minder is. Sexy is niet het juiste woord. Eerder nostalgisch. Helaas ben ik te jong om het bewust meegemaakt te hebben maar mijn opa en vader hebben niks dan goede herinneringen aan die tijd.
DeWitteCondor zegt
‘Elektro onzin’ is wel opmerkelijk in combinatie met je nickname. Volgens mij wordt er hier geen enkel Cupra model geleverd waar geen elektriek in zit. Naar ik aanneem hint je dan op Cupra oude stijl en niet die halfzachte kermismodellen van nu.
Cuprafan123 zegt
Ik bedoel inderdaad het Cupra tot 2019. Die elektrische hokken vind ik niks
Richmond zegt
Vroeger was alles beter. Dat is xo’n dooddoener. Wat is er goed aan het kopen van een auto met een Sporttas vol cash? Ben je dan meer man dan als je het geld gewoon overmaakt? Geld is geld maakt niet uit in welke vorm. Dat argument van vrijheid is ook onzin. We willen zelf controle hebben ipv dat iemand anders het controleert voor ons, tot het ons uitkomt en dan gaan roepen waarom niemand ingrijpt.
Als vroeger alles beter was liep iedereen nog rond in een berenvel en hoopte die lang genoeg te leven om een gezin te kunnen stichten.
Dat bepaalde auto’s “vroeger” misschien meer karakter hadden, doordat alles niet zo verfijnd en digitaal is ben ik het met je eens. Maar dat maakt het nog niet beter. Het is niet voor niks dat techniek zich ontwikkeld. Dat de auto überhaupt is uitgevonden en niet nog steeds net paard en wagen gaat of te voet.
En dat zij goede herinneringen hebben aan did tijd wil ook niks zeggen, mijn pa praat ook liever over hoeveel aanpassingen hij aan zijn mini heeft gedaan, dan alles wat hij heeft moeten doen om rond te komen. Dat is normaal toch. Je wilt niet denken aan dingen die je niet blij maken.
Cuprafan123 zegt
Waarom ik liever alles cash betaal, dat zal ik ook altijd blijven dat heeft redenen die ik niet op internet kan zeggen. Maar ja je hebt wel gelijk. Geld is inderdaad geld maar ja de ene heeft het liever op de bank, ik zelf liever contant. Voor de rest ben ik het verder grotendeels met je eens maar terug naar een tijd, om maar een voorbeeld te noemen waar niet overal camera’s hangen zou ik geen straf vinden.
Richmond zegt
Haha je wilt geen belasting hoeven te betalen over je inkomen dat willen we allemaal. En als je afhandig wordt gemaakt van zo’n tas, ben je dan ook zo blij met je cash geld?
Cuprafan123 zegt
Heb ik genoeg beschermingsmaatregelen voor, uw bankrekening kan toch ook gehackt worden? 100% veilig bestaat niet. Of ik wel of geen belasting betaal of wil betalen laat ik open ter interpretatie.
rollingstoned zegt
“Dat bepaalde auto’s “vroeger” misschien meer karakter hadden, doordat alles niet zo verfijnd en digitaal is ben ik het met je eens. Maar dat maakt het nog niet beter.”
Dat iets beter is maakt het niet per definitie leuker ;-)
Richmond zegt
Zeker waar.
Bastiaan zegt
Zo zag ik ooit een keer een Duitse kentekenplaat met de combinatie SL ET 1984, niet sexy, wel slettig👍😂🤣.
Een kentekenplaat op zich is niet sexy maar zoals alles in het leven is vorm+kleur een magische combinatie. Zo kan je ook vragen wat er sexy is aan een auto, mobieltje of een aubergine (daar kan ik dan weer mijn fantasie op loslaten😂🤣)
drdre1 zegt
De Lada Kalina bevat zoveel power dat zelfs het plaatwerk er bol van komt te staan!
Richmond zegt
Die kalina lijkt op een kind van een Nissan Almera Tino en een Suzuki Ignis Sport
hondafiel zegt
Een CX GTI, hoe kwam je met die luchtvering de bocht om?
Estate_of_mind zegt
Het lijkt me dat een CX hydraulische vering heeft, en daar kom je prima de bocht mee om. Het comfort van (oudere) Citroëns maakt ze niet zompig, maar ze hebben juist een bijzonder goede wegligging, met de Xantia Activa als hoogtepunt.
rollingstoned zegt
Ja, de Xantia ging zelfs harder door de bocht dan een Ferrari of Porsche.
geelbarrel zegt
Record op slalom staat nog steeds
baardmijt zegt
Hydropneumatisch. De auto heeft veert op gasdruk, de hydrauliek regelt de rijhoogte.
Is inderdaad wel iets anders dan luchtvering.
Wordt ook gewoon netjes straffer naarmate de belasting toeneemt en het weggedrag is inderdaad zeker niet ongecontroleerd.
Die Activa deed er nog een schepje bovenop, echt heel bijzonder hoe vlak die auto in een bocht ligt.
Was ook een reclame van een Activa meen ik met twee foto’s. Eén Activa in een bocht met 100 km/u, de andere met een stilstaande Activa in dezelfde bocht. Uiteraard toonden de foto’s een identiek beeld.
Pallas zegt
Gaat verassend goed kan ik je vertellen 😄
De truuk is dat je juist vrij stevig in bocht in moet gaan. Beetje overhellen is leuk!
Bastiaan zegt
Lang leve de klassieke eend, over overhellen gesproken 👍😜
erwh zegt
-edit:check-
eelco106gti zegt
-edit:check-
alloallo zegt
-edit:check-
rollingstoned zegt
Alle GTI’s:
* Audi Fox GTi B1
* Chevrolet Aveo GTi T200/250
* Citroën AX GTI
* Citroën BX GTI
* Citroën CX GTI
* Citroën Visa GTI
* Dacia Nova GTI
* Daewoo Racer GTI
* Daihatsu Charade GTI G201
* Ferrari 400 GTi
* Ford Escort GTi Mk6
* Honda Civic GTI EF/EG
* Isuzu Gemini GTI 16V JT190
* Lada 110/111/112 GTi
* Lada Kalina GTi
* Maserati 3500 GTI
* Maserati Sebring 3500/3700/4000 GTI
* Mazda 323 GTi
* Mazda 323F GTI
* Mazda 626 GTi GD
* Mitsubishi Eterna/Galant GTI-16V
* Mitsubishi Lancer GTI-16V
* Mitsubishi Colt GTI-16V/GTi-S
* Nissan 100NX GTI
* Nissan Almera GTi N15
* Nissan Bluebird Turbo GTi T12/72
* Nissan Cherry GTi N12
* Nissan Pulsar/Sunny GTi/GTiR
* Peugeot 106 GTI
* Peugeot 205 GTI
* Peugeot 206 GTI
* Peugeot 207 GTI
* Peugeot 208 GTI
* Peugeot 306 GTI
* Peugeot 308 GTI
* Peugeot 309 GTI\GTI16
* Peugeot 505 GTI
* Proton Satria GTi
* Rover 216/220 GTi
* Rover 25 GTi
* Rover 416 GTi
* Rover Metro/114 GTi
* SEAT Ibiza GTI Mk2
* SEAT Toledo GTI Mk1
* Suzuki Cultus/Forsa/Swift GTi Mk1/2
* Toyota Carina E GTi
* Toyota Celica GT-i16 ST162/182
* Toyota Corolla GTi AE92
* Toyota Corolla Coupé GTi AE86
* Volkswagen Gol/Pointer (Mk2)/Parati GTi
* Volkswagen Golf GTI
* Volkswagen Lupo GTI
* Volkswagen Passat GTi B1
* Volkswagen Pointer GTi Mk1
* Volkswagen Polo GTI
* Volkswagen Rabbit GTI
* Volkswagen Scirocco GTi Mk1/2
* Volkswagen up! GTI
Bastiaan zegt
Als in het artikel de S van Audi genoemd wordt, mis ik de Mazda 3 MPS. Misschien wel te vergelijken met de Sunny GTI-R. Laatst zag ik nog een Mazda 3 MPS rijden en het voelt toch als nostalgisch😜🍀
THSD zegt
Toyota MR2-gti had je ook nog 😉
DeWitteCondor zegt
Ik vind die Nissan Sunny eigenlijk wel heel gaaf worden nu de tijd verstrijkt.
mynameisjeroen zegt
Peugeot 309 GTI(16) was epic
bietje zegt
Wow… die Maserati is echt prachtig.
pa045 zegt
-edit: mag het ook wat minder zuur?-
pa045 zegt
Ik dacht dit dit op zijn minst gefundeerde kritiek is. Heb je beter tegenargumenten behalve het zuur te noemen?
Loek zegt
@pa045: ik hoef verder niet in discussie te gaan, maar ik vind enkel op iets dat jouw mening is een stuk slecht noemen een beetje kort door de bocht. En ja, je kan altijd extra info geven. Maar volgens die logica kan je bij elke auto de hele specsheet overnemen en dan alsnog is het ’te weinig informatie’ omdat ik de compressieverhoudingen o.i.d. er niet bij vermeld. Soms kan je een enorme sloot info geven, maar soms moet zo’n lijstje ook gewoon gemaakt worden. En als die info allemaal nog gefactchecked moet worden ben je er een hele week mee bezig, wat gewoon niet mogelijk is.
Als je ook positief kan reageren op wat er wel klopt volgens jou vind ik een stukje inhoudelijke kritiek niet erg, maar als je enkel negatieve dingen kan aanstippen zonder daar verder heel veel bij uit te leggen dan heb ik er ook niet zo veel aan.
Het is maar een extra artikel om de zondagochtend wat vrolijker te starten, verder is het allemaal niet zo diep.
sanderz28 zegt
Mijn 1e auto was een Swift GTi uit 87 zoals die van de banner. Veel lol mee beleefd. Boven de 195 was de fut er wel uit.
MarcoM zegt
Die Citroen, ooit een keer met iemand meegereden, wat een gave en snelle auto was dat, op slechte wegen niet uit balans te krijgen, maar oh oh, wat een hoge onderhoudskosten had die.
shellplc zegt
Jullie vergeten de Nissan Almera GTI nog.