Arme, arme voorbanden.
Er is een tijdje geweest dat 200 tot 225 pk een beetje werd gezien als het maximum voor een voorwielaangedreven auto. Auto’s als de Alfa Romeo 164 3.0 V6 24v, Saab 9-3 Viggen en Volvo 850 T-5 toonden aan dat meer vermogen echt niet nodig was. Beter gezegd, meer was gewoonweg niet mogelijk.
Voor een lange tijd heeft de autoindustrie zich daaraan gehouden. Echter, dankzij ontwikkelingen op het gebied van ondersteltechniek (RevoKnuckle systeem), sperdifferentiëlen en banden waren voorwielaandrijvers in staat om meer vermogen goed kwijt te kunnen. Echter, het onderwerp van vandaag tart wel een beetje de grenzen, op zijn zachtst gezegd.
Het is namelijk de Golf GTI TCR, maar dan onder handen genomen door de Duitse firma B&B Automobiltechnik uit Siegen-Birlenbach. Er zijn diverse paketje leverbaar. Het begint heel eenvoudig met een motoroptimalisatie van 310 pk en 400 Nm. Dan begint officieel Stage 1: waarbij de ECU wordt aangepast. Het resultaat is 340 pk en 450 Nm. Stage II is hetzelfde, maar dan met een andere uitlaat, goed voor 360 pk en 470 Nm.
Stage III is ook mogelijk, dan krijg je onder andere een grotere turbo. Het resultaat is dan 400 pk en 520 Nm. Stage 4 is een nog grotere turbo in combinatie met een grote intercooler en nog een hoop klein grut. Dan zit je op 450 pk en 580 Nm, in een voorwielaangedreven Golf. Het is als een veertienjarige puber met meerdere gewillige fotomodellen, het idee is leuk maar het is te veel van het goede. Toch is de Golf GTI TCR met dit pakket aanzienlijk sneller naar de 100 km/u volgens B&B: 4,5 seconden. De topsnelheid is meer dan 280 km/u.
Uiteraard is het ook mogelijk c.q. noodzakelijk om de rest aan te pakken. Natuurlijk laat deze Duitse tuner je niet in de steek staan. Je kan kiezen voor een setje verlagingsveren, maar beter is het om in combinatie te doen met nieuwe dempers. Wat bijna verplichte kost zou moeten zijn, is de remmensen. Wat ons betreft kun je de B&B-velgenset overslaan. Velgen van 20″ onder een Golfje is gewoon gekkenwerk en het model van de velgen lijkt op dat van een Opel Vectra OPC uit 2006. Wat dat betreft kun je het geld dat je daarmee bespaart, beter investeren in nieuwe voorbanden. Een hele hoop nieuwe voorbanden. Je zal het nodig hebben.
kniesoor zegt
Nog een paar snelle stickers erop en je zit zo aan de 500 PK ?
On a more serious note : kan me niet voorstellen, dat 450 PK / 580 Nm op de voorwielen prettig rijdt.
Stefje zegt
@amghans: zal afhangen van de instelling. Als dat vermogen goed opgebouwd wordt en je er veel toeren voor moet draaien geloof ik het wel. Bij stilstand vol gas zal lastig worden als al het vermogen meteen beschikbaar is.
autodrome zegt
@amghans: zonder diff wordt het zeker lastig, lichte voet is noodzaak anders bomen splijten en weilanden ploegen ..
Onehp zegt
@autodrome: auto heeft een VAQ sperdifferentieel.
freekje zegt
Rij met 304 pk op de voorwielen, het is niet helemaal gemaakt voor de rechte lijn van 0-100. Ook niet met het standaard vermogen. Het kan wel maar het resultaat is veel wheelspin en wheelhop daarom gewoon lekker de weggetjes pakken waar je wat kan gummen en geen stoplicht sprintjes. Vanaf 50km/u gaat het overgens prima, mits er geen regen is.
W211E500 zegt
@freekje: Ik heb 306 pk op de achterwielen, ik herken je probleem haha! Zeker met regen is het soms lastig wegkomen, zelfs met 265er banden achter.
unknown32 zegt
@freekje: Mijn insignia, die ik godzijdank maar een jaartje heb gehad, met 160pk op de voorwielen was een nachtmerrie. Reed echt voor geen meter. Ik hoef enkel nog achterwielaandrijving, zelfs voorkeur voor 4×4… Nu oa 256pk en 620nm 4×4, never of te nooit wielspin, ideaal. Zelfs in de sneeuw is het moeilijk om hem weg te krijgen:-D
cossiekiller zegt
@unknown32: Ik rijd nu met de Astra opc met 320pk, 490Nm op de voorwielen. Een sper (mechanisch bij de mijne) en deftige banden zijn wel een noodzaak om het vermogen op de grond te krijgen. Zelfs op nat wegdek/ winter heb ik weinig of geen wielspin.
Maar bij de gemiddelde auto met voorwielaandrijving ga je met 150pk al veel wielspin krijgen omdat die chassis’ en differentiëlen daar niet op aangepast zijn.
johnhert zegt
@unknown32: Ja, je hebt het over een Opel… Nuff said…
hotze zegt
@johnhert: haha inderdaad. Wel lef om er voor uit te komen, of een betonnen plaat veur de kop.
gtveej zegt
@unknown32: zo een insignia loopt sowieso al voor geen meter!
luckyluck zegt
Lol @ de fotomodellen :)
HIM zegt
Je leert er wel mee rijden, doseren en nog eens doseren. Geldt ook bij achterwiel aangedreven high performance cars. We hebben hier vaak genoeg gulzigheid crashes posts gezien.
Dutchdriftking zegt
Altijd fijn. Doe mij dit maar in een Leon.
hotze zegt
@dutchdriftking: ?maar dan zonder die lelijke velgen ?
spacemoon24 zegt
Doe mij dan maar een Golf R met hetzelfde vermogen
kennone zegt
280kmh vind ik voordat vermogen nog best laag, ik deed met de 850R 265 op de GPS en dat met ongeveer 290pk. Zal ook wel met de CW waarde temaken hebben, maar had eerder 300kmh verwacht met een 450pk golfje
kareljansen zegt
@kennone: Meer dan. Betekent dat hij harder kan dan 280km/u.
kennone zegt
@kareljansen: ja maar als hij 290 of 300 kon hadden ze dat wel opgegeven.
kareljansen zegt
@kennone: waarom? Misschien gaat hij wel 400?
kennone zegt
@kareljansen: 491 dan. Puur om Bugatti te stangen
hotze zegt
@kennone: en de bakverhouding?
mc96 zegt
@kennone: den dat de bakverhoudingen ook een flinke rol spelen.
kennone zegt
@mc96: ja dat zou idd wel de boosdoener kunnen zijn (enkel voor de topsnelheid dan)
kroelkip zegt
Mooi petje op en toeteren in je trouwstoet.
hotze zegt
@kroelkip: krijg je wel een teaser in je nek binnenkort ;-)
loserboi932 zegt
Zo dom altijd dat “per voorwiel”
What’s next? Deze auto heeft 30pk per velgmoer?
willeme zegt
@loserboi932: Dat is wel een goed idee, thanks!
911targa zegt
@loserboi932: je kunt ook zeggen: deze auto heeft nul pk per achterwiel, maar gaat desondanks…etc.
tfsi zegt
JD pakt met stage 2 ook al 400 pk met oem turbo.
Onehp zegt
@tfsi: die soms ook kapot draaien…
Onehp zegt
Rij met hetzelfde platform nu even rond met ~400pk en een dikke 500Nm en ik vind het nu wel teveel op enkel de voorwielen. Met tractiecontrole af dan spinnen de voorwielen tot in zen drie. Pas vanaf zen 4e versnelling en 100km/h kan je volgas.
Nu mappen met minder laaddruk zodat het inkomende vermogen de tractie niet verstoort, dan is het vermogen meer in balans met de grip/onderstel, helpt ook de levensduur van de turbo als is minder hard moet blazen en minder warm wordt….
rickvanbuuren zegt
@Onehp: ben je voor Stage 2 gegaan? Mijn Cupra ST gaat over 2 wkn naar JD voor de Stage 1 naar 365. Afstelling gaat op de rollerbank gebeuren. Nog advies dat ik wellicht kan meegeven?
Onehp zegt
@rickvanbuuren: rijd al 3 jaar met stage 2 hardware en software 0,5…
Onehp zegt
@rickvanbuuren:… Je hebt dus voorwielaandrijving? JD weet wat ze doen motorisch.
Qua motorbeweging met extra koppel een dogbone insert doen, de beste zijn van Powerflex vind ik:
– Gewone op dsg
– Track insert of hybrid op manueel
VCDS/ODBeleven de Start vibration reduction op normal (met insert) of strong (zonder), en vooral Torque reduction AAN zetten als je geen trappelende vooras wilt.
iaccaloco zegt
-edit: nutteloze bijdrage-