Maakt de ongeslagen V12 zijn terugkeer?
Dat restomodden alsmaar populairder wordt, is bekend én heel goed nieuws. Oude auto’s uit de glorietijd aanpassen naar moderne maatstaven is iets wat hele mooie resultaten kan opleveren, zoals deze 11 briljante restomods. Eigenlijk is restomodden niets anders dan achteraf tunen. Dat is natuurlijk iets wat al jaren gebeurd. Nu de restomod trend aanhoudt, halen de tuners van naam en faam weer hun oude projecten uit de mottenballen.
Een bekend voorbeeld is de Ruf RCT (afbeelding boven). Een goed geslaagde restomod, zou je zeggen. Niets is minder waar, want de auto werd al eens gebouwd tussen 1993 en 1995. Een andere Duitse tuner, Arden, vond dit wel een goed idee en komt met een soortgelijk project, de AJ4.
De AJ4 is niet nieuw, integendeel. Het was destijds een van de eerste auto’s die Arden onder handen nam. Arden bestaat al sinds 1972 en ze houden zich voornamelijk bezig met Jaguars, alhoewel ze zich sinds het millennium ook bekommeren om Land Rovers en MINI’s. Hun AJ4 project is in dit geval gebaseerd op een oude Daimler Double Six. Standaard had deze auto de meest luie twaalfcilinder ter wereld.
Dat lossen ze bij Arden op. De auto wordt ten eerste naar nieuwstaat gebracht. Vervolgens krijgt de V12 de beschikking over nieuwe inlaatspruitstukken, een sportuitlaat, nieuwe ECU en gasklephuis. Het vermogen is nu gestegen van zo’n 250 pk naar 320 pk. Dat lijkt niet zo bijster veel, maar vergeet niet dat die 250 Jaguar-paarden wel heel erg optimistisch zijn en de Arden-paarden een vrij behoudende opgave.
Om het vermogen in goede banen te leiden heeft de Arden AJ4 ook een aangepast onderstel in de vorm van met Koni ontwikkelde schokdempers en grotere remmen. De velgen zijn het enige minpuntje, want die lijken thuis te horen in de jaren ’90 op een fout getunede Toyota Carina E. Verder zijn alle chromen details zwart geverfd en heeft de auto een lekker foute bodykit. Wat de prijs is van dit project is niet duidelijk, maar reken maar dat het veel geld kost. Wil je gewoon een auto naar nieuwstaat brengen zonder de tuning, dan is dat ook mogelijk. Mocht je wél de upgrades wensen, maar niet de uiterlijke opsmuk: dan kan dat ook. Hopelijk gaan die deze AJ7 met 460 pk sterke V12 ook weer nieuw leven inblazen.
aquila2003 zegt
Ik willem!
dracae zegt
@aquila2003: Ik Willeme?
rikus zegt
Waar zijn die 11 briljante restomods?
willeme zegt
@rikus: Ze staan erbij, thanks ;-)
rikus zegt
@willeme: een regelrechte topper ben je. Thanks.
willeme zegt
@rikus: Jij mag er anders ook best wezen!
lincoln zegt
Chique hoor ..
Daimler grill met een kraantje erboven ..
Anyway .. net als bij BMW ..
Altijd voor een 6 pitter gaan ..
schoen85 zegt
@lincoln: waarom de 6 i.p.v. 8 of 12? Bij E-type is dat bekend, maar waarom ook bij de XJ?
lincoln zegt
@schoen85:
Voegen nix toe behalve gewicht en twee keer zoveel slijtage delen ..
Ook teveel hitte onder de kap ..
Heb een Jag MB en BMW gehad met V12 en was alles behalve onder indruk ..
porsche911s zegt
@lincoln: Voegt zeker wel wat toe!
1: Vermogen
2: Verbruik
donvincenzo zegt
Kunnen ze dit ook met vrouwen? Na 20 jaar weer terugbrengen naar het exemplaar dat je eigenlijk altijd had willen hebben?
alcantara zegt
@donvincenzo: Als je geluk hebt poept je vrouw een dochter uit die er na 20 jaar uitziet zoals je het eigenlijk altijd had willen hebben.
racerx zegt
@alcantara: Pulling a Fritzl?
johnhert zegt
@alcantara: Josef Fritzl, is that you ?
dondeboer zegt
@donvincenzo: dat kan, maar net als bij dit exemplaar kost ’t scheppen met geld, blijf je toch altijd goed zien dat ze eraan hebben zitten sleutelen en rijdt ’t uiteindelijk toch minder lekker dan een jonger exemplaar.
dawwg zegt
@dondeboer: Inderdaad, hoe goed je het plaatwerk ook onderhoudt of laat repareren; de interne smering wordt over tijd gewoon minder en minder. Daarnaast gaat de ECU na een jaar of 40 in failsafe-modus en is er helemaal geen lol meer te beleven … inruilen is de beste optie !
schoen85 zegt
@dawwg: inruilen is helemaal niet nodig joh. Gewoon een nieuwe daily en deze in de garage parkeren voor de zonnige weekenden.
thomasthomas zegt
Daimler Double Six die naam blijft toch geweldig.
jochempie zegt
Oh mijn God wat heerlijk! En rasechte guilty pleasure!
stationcar zegt
Daimler inderdaad, zie de bobbeltjes in de grille en boven de nummerplaat aan de achterkant.
Ik blijf me maar afvragen waarom Jaguar het merk Daimler niet weer nieuw leven in blaast, het is toch vrij roemloos ten onder gegaan…
hiostu zegt
@stationcar: omdat Daimler er nog een autofabrikant is die iets met Daimler in de naam heeft ?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Daimler_(Duitsland)
phaeton zegt
@stationcar: Daimler het moederbedrijf van Mercedes-Benz?
stationcar zegt
@phaeton:
Nee, Daimler de autofabriek uit Engeland. Het moederbedrijf van Mercedes heet natuurlijk zo, maar het automerk Daimler hoort bij Jaguar, en aangezien er altijd Daimlers te koop waren zie ik niet in waarom dat nu niet meer zou kunnen, als concurrent voor Bentley ofzo.
Deze Daimler voor de jongeren onder ons:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Daimler_(Verenigd_Koninkrijk)
stationcar zegt
@phaeton:
Per slot van rekening gaat dit artikel over een Daimler…
phaeton zegt
Het idee is briljant, de uitvoering niet mijn smaak. Liever een moderne zes in lijn en alles in nieuwstaat zonder verdere opsmuk. Nieuw blond leer, houten stuur. Mooi.
rob5nismo zegt
Resto modden lijkt me ook wel leuk om te toen maar dan met een corsa A of een E kadett of een ander betaalbaar model auto wat toch leuk eruit zag
davelepeef zegt
@rob5nismo: je bedoelt op een auto die en masse verkocht zijn om vervolgens de daaropvolgende jaren volledig weg te rotten zodat ze nu zeldzamer zijn dan de gemiddelde supercar??
sabrerator zegt
Motorisch aanpakken: oké
Maar optische tuning op een Jaguar werkt niet. Niet op de foute Duitse wijze.
flashevan zegt
Voor mij liever het exemplaar wat Jaguar zelf bouwde ter ere van 50 jaar XJ: https://www.autoblog.nl/nieuws/jaguar-viert-50ste-verjaardag-xj-met-speciaaltje-107486
Robert zegt
Buurman van m’n ouders had vroeger zo’n Daimler Double Six. De eerste keer dat ik -als 8-jarig jochie- op de achterbank meereed, zei hij op een gegeven moment: “Even stil zijn, jongens. Dat geluid wat je hoort… zijn de knaken die je door de brandstofleidingen hoort stuiteren.” Pas veel later snapte ik die grap…
apriliarsv zegt
Tunen is natuurlijk per definitie achteraf ?
willeme zegt
@apriliarsv: Behalve bij deze 12 auto’s:
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-12-getunede-autos-kon-je-gewoon-bij-de-dealer-bestellen-97613
E34M5Touring zegt
https://goo.gl/images/S1vC44
Liever een broadspeed XJ12. Vind ik toch net effe bruter.
imarinos zegt
Wat een heerlijke auto!
Ik snap het commentaar over de V12 maar het geluid en het ‘zoeven’ over de weg is zo fijn.
Maar wel even andere velgen bestellen, deze zijn echt afzichtelijk van Arden.