Man, man, man.
De Nederlandse ambulancebroeders- en zusters gaan dit najaar aan de slag met deze nieuwe MAN TGE. Het voertuig is tot stand gekomen in samenwerking tussen de fabriek, importeur MAN Nederland en het Nederlandse VSA Ambulances. Men was zoekende naar een beter ambulance-concept en deze MAN TGE kwam goed uit de bus.
Je kunt de MAN TGE-ambulances tegen het lijf lopen vanaf september. De auto’s gaan door Ambulancedienst UMCG Drenthe en Limburg Noord gebruikt worden. Later in het jaar krijgt Schiphol ook een exemplaar. Het voertuig is in de basis een MAN TGE 4.180 en de ambulance moet een compromis bieden tussen comfort en de noodzaak om vliegensvlug door het verkeer te kunnen manoeuvreren.
Tijdens tests met de MAN TGE-ambulance werden onder meer rotondes met een bloedgang genomen. Men kijkt dan in hoeverre het voertuig nog comfortabel is en of alle apparatuur in de auto goed op z’n plek blijft zitten. De MAN kwam goed uit deze test. De testexemplaren die later dit jaar de openbare weg op gaan moeten laten zien in hoeverre de MAN presteert in de echte wereld.
MAN wil zich onderscheiden met een haal- en brengservice. De ambulance kan ’s avonds door een medewerker van MAN meegenomen worden voor een servicebeurt en is de volgende ochtend alweer klaar voor werkzaamheden. Er is een speciale onderdelenmagazijn vanuit MAN opgezet zodat de ambulances snel geserviced kunnen worden.
cossiekiller zegt
Een wagen voor het volk, het zieke volk…
kirdian zegt
Dik man
ihrte zegt
Mooie Volkswagen
thomasthomas zegt
Je zult hem maar net nodig hebben tijdens de servicebeurt nachts. Belt u morgenvroeg nog maar een keer…
torsen zegt
@thomasthomas: ja, onbegrijpelijk. Hoe moet je nou om iets voorspelbaars als een servicebeurt heen plannen als die ineens ’s nachts plaats vind in plaats van overdag.
pa045 zegt
@thomasthomas: bravo! Je laat je domheid schitteren!
pindakoning zegt
Zieke wagen
Dutchdriftking zegt
Deze MAN is een samenwerking tussen MAN en VW toch? Na jarenlange samenwerking tussen VW en Mercedes gaan ze nu hun eigen weg. De nieuwe Spinter, ontwikkeld Mercedes deze alleen, of gaan ze hier in de toekomst iets samen doen met Renault? Ze hebben tenslotte de samenwerking Kangoo/Citan al.
duckmefaddy zegt
@dutchdriftking: Jep, dit is een Crafter met een andere badge, meer niet. Voorheen was de Crafter het broertje van de Sprinter, maar dat is bij deze generatie niet het geval.
Ik denk ook niet dat Mercedes hun Sprinter met Renault gaat delen. De nieuwe Sprinter is nu een jaartje uit en dit jaar gaat Renault komen met de vernieuwde Master, wat weer te krijgen is met een Opel en Nissan logo voorop. Denk dat zowel Mercedes als Renault er dus weinig extra’s uit zal halen.
Dutchdriftking zegt
@duckmefaddy: Oke, raar eigenlijk dat ze niet samen verder gaan. Zo konden ze mooi de kosten delen. en MAN was al eigendom van VW, dus dat voegt weinig toe. Het enige wat interessant is voor de bedrijven is het dealer netwerk van MAN. Bedrijfswagendealers zijn vaak net even wat prettiger dan personenauto dealers. Men begrijpt beter dat stilstand geld kost.
mashell zegt
@duckmefaddy: Een Renault Master met een Opel logo, dat is vinden ze bij Peugeot vast geen goed idee.
duckmefaddy zegt
@mashell: U spreekt correcte woorden. De kans is klein dat de nieuwe Movano een gerebadgde Renault wordt. Ik bedoelde dat de huidige Movano en NV400 onderhuids een Renault is.
Maar ik verwacht dat Renault hier wel een klant heeft verloren inderdaad
johan_schipper zegt
@duckmefaddy: ik denk niet dat er een opel broertje meer komt van de Renault Master, Opel is immers van PSA nu. De Vivaro is ook al een Peugeot Expert met andere neus geworden, i.p.v. een Renault Trafic lookalike
johan_schipper zegt
@johan_schipper: (zelfspot aan) misschien moet ik volgende keer eerst even de rest van de reacties lezen lol
terazino zegt
Dit is gewoon een Crafter maar dan goedkoper gok ik. Die dingen rijden hier in Friesland al een tijdje rond.
406_v6 zegt
@terazino: duurder vlg mij.
vetnek zegt
@406_v6: klopt, duurder.
lekbak zegt
@406_v6: wat is duurder, een goede dealer is onbetaalbaar. Alles gaat eens kapot en alles heeft onderhoud nodig. Een goede meedenkende dealer is belangrijker dan een paar duizend euro meer of minder aanschaf.
avdb55 zegt
Leuk dat ie hard over een rotonde kan, maar ik heb liever dat ie soepeltjes over een verkeersdrempel gaat. Dat zal meer aptienten
avdb55 zegt
@avdb55: verkeerde knop.
Dat zal meer patiënten blij maken.
bischero zegt
@avdb55: ik kan dat helaas beamen
Gulli zegt
Gave livery. Kan JD die ook op mijn auto stickeren?
rutgerg zegt
Spreken ze in Limburg en Drenthe tegenwoordig Spaans? Daarom verstaan we die lui niet!
mashell zegt
@rutgerg: Ach Limburgs, Drents, het is allemaal Spaans voor me.
Edge zegt
Is er niet toevallig ook een Spaanse partij bij betrokken? De bedieningspanelen op de laatste twee foto’s zijn in het Spaans en ook de omgeving van de van de foto’s doet niet heel erg Nederlands aan me die grote rotswand op de achtergrond
Erik zegt
@Edge: rotswanden hebben ze in het Limburgse heuvellandschap.
RickB zegt
@erik2907: De officiële taal in Limburg is nog steeds geen Spaans.
str8six zegt
@Edge: speciale versie voor de schoolverlaters die op vakantie zijn in LLorettemar. Playa los Frikandellos.
Gulli zegt
@Edge: ik wist dat Limburg vrij zuidelijk lag maar dit gaat erg ver idd
metalmike zegt
@Edge: Ze worden omgebouwd bij Rodríguez López Auto in inderdaad… Spanje.
kennone zegt
Van Chevy V8 naar Sprinter V6 naar MAN 4 pittertje, jammer
406_v6 zegt
@kennone: sprinters waren al 4-pitters in de meeste gevallen; eerst als 315 en later 316 CDI.
Dickie zegt
@406_v6: ik zie altijd de 319 met de V6 ook de nieuwe Sprinter als ambulance alleen nog maar gezien met de V6.
Dat lijkt me ook wel net zo prettig met zo’n zware bus
Een 2 litertje 4 cilinder moet nog best aan het werk in een ambulance, niks voor mij die kleine torretjes.
406_v6 zegt
@dickie: 2,2 liter, 163 PK, komt ie toch aardig mee van z’n plek, zeker in vlak en druk NL; voor echte spoed is er de traumaheli. Hier in de buurt een aantal ambulanceposten waar ze allemaal Sprinters 316 CDi rijden.
En die V6 is niet écht zuinig, daar letten ze toch best wel op tegenwoordig.
Dickie zegt
@406_v6: zelf gewoon geen goede ervaringen er mee relatief veel vermogen uit klein blok maar goed misschien ligt wel aan mij.
Vanmorgen toevallig nog 2 319 gezien en gister even op sites gekeken van Visser, WAS ik zie alleen maar 319 afgeleverd worden.
En brandstof kosten geen idee als daar opgelet word die paar liter op een rit extra komt het ook niet met aan.
kennone zegt
@406_v6: die 4 pitter doet het qua verbruik niet veel beter en klinkt overigens nog als een tractor ook, helemaal als hij koud is. Die V6 is muisstil, geen trillingen, qua verbruik zo goed als het zelfde en meer powah!!! V6 wint ?
BaRa zegt
@kennone: Aangezien je de motor zo min mogelijk wil horen, is een V4 toch de betere keuze. Meer plaats voor geluidsdemping.
lekbak zegt
@BaRa: die V6 van Mercedes loopt zo rustig dat je nauwelijks isolatie nodig hebt (en een v4 is behoorlijk zeldzaam…)
bischero zegt
@lekbak: Saab zeker, Triumph?
lekbak zegt
@bischero: ford had ze ook, ik geloof dat Saab ze daar vandaan heeft (het waren sowieso geen eigen Saab motoren). En Yamaha geloof ik. Triumph ken ik ze niet van.
kennone zegt
@BaRa: wij hebben de 319CDI en dat ding is zo stil dat ik hem af en toe nog een keer wil starten na het invoeren van de navi,, druk ik hem dus weer uit
pb_ zegt
Man, wat een zieke wagen…
Jantje_555 zegt
staat die nog op winterwielen?
unknown32 zegt
Waarom moeten ze in NL altijd van die gigantisch en lelijke alarm lichten hebben? Net zoals die ontzettend bizarre e-klasses van jullie:P
phaeton zegt
@unknown32: Moet je eens kijken hoe de lampen er 25 jaar geleden uit zagen. Er is weinig veranderd behalve dat de units aerodynamischer en beter zichtbaar zijn gemaakt. https://thumbs.truckfan.nl/groot/c/chevrolet/44517-chevy-van-chevrolet.jpg
flik2punt0 zegt
Die man tge doet het wel goed. Zie hem echt veel, meer dan de crafter. Zal wel te maken hebben met dat ze via een bedrijfsgericht dealer netwerk te verkrijgen zijn.
jeppie zegt
Man man man…
c-ad zegt
Bomvolle wagen. Die staat z’n MANnetje.
shellplc zegt
De eerste generatie Crafter was technisch niet zo geweldig ondanks de samenwerking met Mercedes.
Je ziet die TGE wel steeds meer zag onlangs ook nog een camerawagen van de NPO hadden er ook al 1.
lekbak zegt
@shellplc: het enige wat stuk ging aan die eerdere crafters waren de Volkswagen onderdelen. Raar, want de personenwagens waren destijds wel gewoon goed.
Stijnson zegt
Iemand enig idee of er ook nog ambulance versies van de Volvo XC90 in NL op de weg komen? In Utrecht worden de oude E-klasses ingeruild voor Sprinters
afcaalex zegt
Hoop niet dat deze net zo door de MAN-d vallen als die B-klasses van de Politie…
arta zegt
Manbulance?
mrrallycross zegt
Pon heeft het weer goed voor elkaar
ozzytrk zegt
Sprinter is toch wel beter ?