Hier, het bewijs dat het Ferrari-blok in de Giulia Q serieuze potentie heeft.
Dat je met 510 pk niets tekort komt moge duidelijk zijn. We weten echter allemaal: hoe meer hoe beter. Al is het alleen maar om indruk te maken op je lokale kameraden in het café. De Giulia Q (rijtest) heeft een 2.9 V6 biturbo onder de kap en dat laatste woordje maakt alles anders.
Want met hulp van het betere blaaswerk is het opschroeven van het vermogen soms kinderspel. Het Duitse Pogea Racing werkt momenteel aan een Quadrifoglio en via social media hebben ze bekendgemaakt dat de rode sedan over 612 pk en 750 Nm beschikt na een ECU-kuur. Een toename van meer dan 100 pk zónder andere aanpassingen aan het blok. Volgens de Duitsers is dit echter het absolute maximum.
Bij Pogea Racing zijn ze met meer dan 600 pk voor de Alfa nog niet tevreden. Op de achtergrond gaat de tuner namelijk verder met de auto. Door aanpassingen uit te voeren op het gebied van hardware willen ze de grens van 700 pk passeren. Welke aanpassingen de Duitsers in gedachte hebben is niet bekendgemaakt.
De achterwielaangedreven Giulia Quadrifoglio sprint standaard in 3,9 seconden naar de honderd en heeft een top van 307 km/u. Hoe snel de 612 pk sterke Q van Pogea Racing richting de horizon knalt is helaas onbekend.
Jansen zegt
Nu rij ik met de 159 al redelijk snel naar de wintersport maar dit….. Ik ben aan t sparen.
Donstil zegt
@jansen: Binnenkort staan ze op de vluchtstrook, daar zijn vast dealtjes te maken.
danielj zegt
@Donstil ha-ha
c-greg zegt
@Donstil: de jaren 90 willen hun grap terug
awesome zegt
@c-greg: guilty until proven innocent.
c-greg zegt
@awesome: denk dat er genoeg mensen waaronder ik rond rijden die het ongelijk hebben bewezen, pech gevallen daar gelaten zie genoeg Duits premium spul langs de weg. maar goed blijf jij maar hangen in die waan dat ze nog steeds maandelijks bij de garage staan. ga ik in me 159 de 2 ton voorbij rijden eerdaags
beefcake zegt
@c-greg: ik zal toch nooit vergeten hoe we in een gloednieuwe Brera V6 naar Rome cruisen en ineens een knal te horen is. Overal rook en vloeistoffen. Was er een drijfstang onderuit geknald. Heb je na 5000 km een nieuw blok nodig omdat Pepe een dingetje te hard had aangedraaid (geen grap, al weet ik niet of hij Pepe heette). 2 jaar later mocht er een nieuw onderblok in. Nu is dit slechts 1 geval en dus weinig bewijs, maar dat is jouw verhaal ook.
boomhauwer zegt
@beefcake: 6 jaar met Alfa gereden zonder problemen. +250.000km. Dat je pech hebt gehad, geloof ik. Maar het zijn zeker geen slechte auto’s.
deboes zegt
@beefcake: dat lag dus niet aan pepe, maar aan Bill, dit was een GM motor.
beefcake zegt
@deboes: damn you, Bill!
tweetyv6 zegt
@beefcake: Eigen schuld. Had je maar geen GM 6-cylinder moeten kopen.
#revengeoftheBussoV6
SimonMc zegt
@tweetyv6: *cilinder
beefcake zegt
@tweetyv6: #moddervettehashtag
rufctr01 zegt
@Donstil: het is geen VAGje
thomassnelweg zegt
Gewoon een dikke bak dit!
trustmeiamanengineer zegt
Lekker hoor. Maar 510pk is ook wel genoeg wat mij betreft.
poes zegt
612pk uit een 2,9 V6 blok(je). Dat is best heel veel.
Is er weleens gedegen onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid op de lange duur van dit soort blokken? Zoals bijvoorbeeld de 2,0 liter de Mercedes A45 AMG. Die zit ook al tegen de 400pk aan.
turboboy zegt
@poes: volgens mij toch een stukje minder dan bijvoorbeeld 5.5/6.2L V8 blokken van AMG.
Kom niet vaak bij de Mercedesdealer maar toch al 2x een 45 zien staan zonder blok erin.
dutchiehd zegt
@poes: bij zo’n beetje alles boven de 100pk per liter neemt de betrouwbaarheid behoorlijk af, maar alles zal ook te maken hebben met onderhoud.
Met zo’n blokkie als dat van de alfa of A45 AMG kun je je het niet permiteren om een keertje 10.000km te wachten met een oliebeurtje, waarbij dat bij andere blokken nog niet zo heel spannend is.
basvspr zegt
@dutchiehd: 10.000 wachten met een oliebeurtje, zou niemand met geen enkele auto moeten doen… als je interval 20.000 is dat niet voor niets, maak je daar 30k van, zit je er al 50% boven, met de meest gore olie te bedenken (want al 20k oud). Nee, ook mijn 320d krijgt nieuwe olie VOOR dat de 20k in beeld komt…
danielj zegt
@basvspr: Valt allemaal best mee, de leveranciers houden een bepaalde marge aan wat serviceinterval betreft. Vorig jaar een Toyota Aygo op onderhoud gehad, die kwam voor de 1e beurt na 120.000km afgebeuld te zijn door een rijschool. Autotje was met een setje banden, een nieuwe koppeling en een grote beurt weer prima in orde en dat is het nu nog steeds. Nou is Toyota wel een van de weinige merken waarbij ik die gok zou willen wagen.
rw1994 zegt
@danielj: Jammer dat daar een Kia blok in ligt.
danielj zegt
@rw1994: Jammer dat je de plank helemaal mis slaat, er ligt namelijk een Daihatsu blok in. Maarja het is je vergeven, maandagochtend en vroeg enzo..
reistje zegt
@poes: In theorie zou het wel mee moeten vallen als je de motor goed ontwerp. Er zal wel iets meer slijtage zijn door meer hitte en grotere krachten op kleinere onderdelen (al is dat deels ook weer op te vangen met ontwerp). Bij een auto als een Golf 1.0 turbo verwacht ik eerder problemen dan bij de A45. De A45 mag dan een achterlijk formaat turbo hebben maar met zijn 2liter hoeft hij een stuk minder hard te werken bij dagelijks gebruik dan die opgefokte 1.0.
In de praktijk moet ik het nog even zien…
martijn11 zegt
Hopelijk houden ze het hier ook bij en gaan ze niet met het design aan de haal!
jaso013 zegt
Wat is het ook een heerlijke bak zeg! Is het beter dan zijn rvialen in dit segment? Vast niet, maar wel vele malen sexier!
w0o0dy zegt
@jaso013: Wat versta je onder beter? In een vergelijking met de m3 met performance pakket kwam Motortrend tot de conclusie dat de Alfa de leukere sportsedan was. De ATS-V, de C63s waren al eerder afgevallen..
dannyvdberg zegt
En nu de meeting voor de tuning delen.. De Alfa is al bij verschillende bekende tuners op de bank geweest en standaard komen ze niet boven de 470pk uit…
c-greg zegt
@dannyvdberg: kan beter tegen jou zeggen delen, waren dit al ingereden modelen? kan me echt niet voorstellen dat de cijfers niet gehaald worden
dannyvdberg zegt
@c-greg: bij deze: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=403550579987966&id=220737008269325&__tn__=C
Het is ook geen ramp, de potentie is er maar als je zo’n 50pk tekort komt is toch best een hoop…
c-greg zegt
@dannyvdberg: zal dat niet te maken hebben dat het blok maar heel weinig gelopen heb? moet toch zeker een paar duizend km ingereden worden ? en 1 test zegt nog niet zoveel natuurlijk. als dit bij allemaal zo is valt dat vies tegen, wel knap dat ze daar het ring record mee hebben neergezet
reistje zegt
@dannyvdberg: Zou wel weer typisch zijn. Die paarden in Italië zijn toch niet zo sportief….
c-greg zegt
@reistje: maar nog steeds sportief genoeg om de rest van de (Duitse)sport sedans zoek te rijden op diverse circuits, zou even wat meer dynos afwachten voor je daar over oordeelt..
hoglard zegt
@dannyvdberg: verlies van vermogen van de aandrijflijn meegerekend? 510 pk aan de krukas is ongeveer 455 aan de wielen geloof ik.
danielj zegt
@hoglard: Ik geloof niet dat Alfa adverteerd met het vermogen aan de krukas, maar ik kan het verkeerd hebben.
Onehp zegt
@danielj: Alle fabrikanten geven het koppel en vermogen aan de krukas (=vliegwiel) zonder uitzondering, zij testen dan ook motoren op een motortestbank. Het achteraf meten daarvan op een rollenbank is een hele wetenschap vol valkuilen, waar de meesten zonder kennis van zaken maar al te graag in sukkelen, zeker als men begint te vergelijken…
c-greg zegt
@hoglard: op hun website staat ook hele andere waarde dan in het filmpje staat gewoon 510- stage 1 560. de moderne dynos berekenen idd krukasvermogen dat is hier zeker niet gedaan.
voor de geïnteresseerde: http://www.tuning-gids.nl/rollenbank-auto.htm
b00st zegt
@c-greg: bij BRP weten ze dat echt wel. Op de foto’s staat altijd de echte, gemeten PKs op de bank. En daar staat wel degelijk 460 op (die 510 zou het idd moeten zijn). Ben er zelf ook geweest en de PKs waren 5 hoger dan op papier (netjes ingereden zeker?). Zou wel kunnen dat deze Alfa dat nog niet was of gewoon pech.
Zie : https://www.br-performance.be/db/pictures/picture/Alfa_Romeo_Giulia_Quadrifoglio_2.9_V6_510pk.jpg
c-greg zegt
@b00st: vind je het niet vreemd dat bij alle foto’s op fb precies de fabrieksopgave staat wijkt nergens af, maar de de alfa testen ze in eens het echte vermogen? levert wel meer koppel dan fabrieksopgave…
b00st zegt
@c-greg: Begrijp de verwarring, maar dat komt omdat ze voor veel wagens geen standaard run doen (denk wegens tijdsgebrek of gewoon niet interessant), als gevolg daarvan worden de standaardwaarden overgenomen. Of heb ook al gemerkt dat ze het er enkel bijzetten als het teveel afwijkt van de stock waarden.
Alfarobert zegt
Het is gewoon een prachtige Alfa,zou er niks aan laten doen.Wanneer gebruik je die PK’s? Allemaal onzin.
mrrallycross zegt
Hoelang blijft het heel, dat is altijd de vraag
Dutchdriftking zegt
750nm uit een 2.9 liter benzine. Idioot!
wjeurs zegt
Ik denk toch altijd; de fabrikant laat het vermogen niet voor niets op een bepaalde hoeveelheid steken. Die engineers die zo’n auto kunnen bouwen, kunnen zelf ook die 612pk wel bereiken. Ik denk dat ze het vanuit betrouwbaarheids overwegingen niet doen, daarom zou ik hem toch graag standaard houden.
Andere uitlaten en dergelijke hardware zou voor mij de eerste stap zijn.
Hoewel fabrikanten natuurlijk ook de ruimte willen houden om een “nog” dikkere versie uit te brengen, die wel gewoon betrouwbaar is.
b00st zegt
@wouterjeuring: in dit geval lijkt mij eerder de eerste optie. Maar vaak is het inderdaad het 2e. Denk maar aan een 316d, 318d en 320d.