Oh ja, en hij kan ook nog een trucje wat vooral voor EV-rijders handig is: deze camper heeft echt alles.
Mocht je binnen Europa op pad zijn gegaan deze vakantie, dan ben je vast een hoop busjes met wat papier-maché achterop tegengekomen. Wij Europeanen noemen dat ‘campers’. Zo zouden Amerikanen het zeggen. Onze campers zijn de tiny houses in hun wereld van megalomane campers. Vrij letterlijk.
Bus
Dat begint al met het feit dat een beetje RV niet gebaseerd is op een bestelwagen, maar een flinke touringcar. En dan is het bekende trucje van deze campers ook vaker dan niet dat de wanden kunnen uitschuiven. Dan ben je onderweg met een camper die groter is dan de benedenverdieping van een gemiddeld Nederlands huis. Uiteraard is een RV ook vaak niet bedoeld om tussen twee hegjes en een toilethok te plaatsen. In zo’n Amerikaanse camper ga je enorme roadtrips maken, al dan niet in the middle of nowhere.
Prevost Loki
En wat heb je dan? Daarvoor nemen we je mee naar de Loki Elite Series van de Amerikaanse camperbouwer Prevost. Als we alles met je doornemen, zitten we hier met kerstmis nog. Dus pakken we even de highlights.
Om mee te beginnen, de Loki is 13,4 meter lang. De lengte van drie Volkswagen Golfs met nog een halve meter over. Er zitten drie uitschuifbare delen in. Wat het weegt? Erg veel. Gelukkig krijg je een Volvo-dieselmotor met 500 pk en 2.508 Nm mee, die het ook wel even volhoudt dankzij een 840 liter grote dieseltank.
EV opladen!
De ‘party piece’ van de Loki is dat er gebruik wordt gemaakt van een enorme lithium-accu aan boord met een capaciteit van 8.000 ah. Op het dak zitten zonnecellen die de accu opladen. Handig, want dit soort RV’s worden vaak gebruikt om het hete klimaat van de zuidelijke helft van de VS te trotseren. Terwijl de Loki jou probleemloos door de hitte helpt, laden de zonnepanelen de accu op. Uiteraard vreet de elektronica aan boord van de camper wat stroom, maar de stroom kan vooral gebruikt worden voor het opladen van je elektrische auto. Ja, de Loki heeft een auto-lader aan boord waardoor je een EV van extra rijbereik kan voorzien. Amerikanen willen nog wel eens een auto meenemen op reis op een trailer bijvoorbeeld en die kan je opladen met de ingebouwde accu.
Verder voelt het beschrijven van de Loki alsof je een villa in Hollywood aan het beschrijven bent. 65 inch tv die kan zakken vanuit het plafond, check. Luxueuze sofa? Zit erin. Vloerverwarming? Yes. Elektrisch bedienbare zonwering voor alle ramen? Jazeker. King Size bed? Yep. Een extra 50 inch tv met soundbar? Oh jawel. Volwaardige douche die jouw badkamerdouche laat aanvoelen als een campingdouche? Uh huh.
We vergelijken de Prevost Loki dan wel met een huis in Nederland, maar dat is eigenlijk oneerlijk. De Loki kost namelijk, houd je vast, 2,5 miljoen dollar. En daar zit geen woord Spaans bij: daar koop je in Nederland een enorme villa voor. Maar goed, die kan je dan weer niet overal neerzetten.
B00G1E zegt
En dan nog een boot er achter aan sleuren van idem waarde. Je hebt volgens mij wel een groot rijbewijs nodig hiervoor. https://www.lokicoach.com/motorhomes/elite-series
mashell zegt
Hoezo heb je een groot rijbewijs hiervoor nodig? Je chauffeur heeft hier een groot rijbewijs voor nodig… Of de werknemer van de filmstudio. Of van je raceteam. Maar dit wil je toch niet zelf rijden?
tenaci zegt
Gaaf ding natuurlijk, maar waarom moet het er altijd zo klinisch uitzien als de gemiddelde behandelkamer van een tandarts. Dan vind ik wat veel ‘van life’ luitjes zelf bouwen op basis van een ouwe schoolbus ofzo toch een stuk sfeervoller van binnen.
Foramen zegt
Ik denk dat je bij het plaatsen van je bestelling ook wel een vertrouwd Tabbert-interieurtje kan aanvinken.
etronabt zegt
Nou denk dat je deze ook niet overal neer kan zetten. Gemiddelde campingbaas zal wel even schrikken als je hiermee aan komt zetten.
Robert zegt
De gemiddelde campingbaas zal je niet eens toelaten op z’n terrein, met zo’n bakbeest. Ik heb een zakelijke relatie die een eigen bedrijf heeft en daarvoor 90 uur per week werkt – zijn enige uitspatting buiten z’n werk is, dat hij ook zo’n volledig zelf voordienende camper heeft waar hij dan vier plus twee weken per jaar mee door heel Europa trekt. Daarbij parkeert hij dat ding eigenlijk altijd aan de rand van een stad, bij voorkeur op een truckparking of in de buurt van een bunkerstation o.i.d., zodat hij van daaruit met z’n vrouw op de e-bike lekker toeristisch een stad of regio kan gaan verkennen.
pechweg zegt
Goed verhaal, lekker kort.
maussieknip zegt
Een particulier zal dit vermoed ik niet zo gauw aanschaffen. Denk voor inderdaad raceteams en filmsets.
maussieknip zegt
Zoiets mag niet eens op een camping. Campingeigenaren doen al moeilijk over tandemasser caravans en campers, omdat je dan sneller de grond kapot maakt door het manoeuvreren
rwdftw zegt
Wat denk je van aslast? Je trekt op zijn minst een paar geulen en met een beetje pech ligt je RV op zijn buik in het gras.
Lambrusco zegt
Best tof! En ach, voor 2,5 miljoen heb je over 5 jaar nét een eensgezinswoning in de Randstad.
potver7 zegt
Die 8000 Ah zegt natuurlijk niet zoveel als je het voltage van die accu’s niet weet. Nou staat er in de specs dat het een 58V systeem betreft, dus dan zou die accu 464 kWh moeten zijn. Maar bij de specs van de accu staat: 6,000W Lithium Battery Bank, 8000ah Capacity. Kortom, ze goochelen aardig met getallen en eenheden, geen idee wat het nou zou moeten zijn.
En de zonnepanelen hebben een opwekkend vermogen van 2540W – dat is dus het piekvermogen van de panelen. Uitgaande van die 464 kWh moet je de bus dus minstens 183 uur in de volle zon parkeren om die accu van leeg naar vol te laden.
PunicaOase zegt
Bestaat ie wel in het echt? Dit zijn allemaal Photoshop tekeningen..
dracae zegt
https://www.youtube.com/
Jup…
mark_mulder zegt
Voor Europa compleet zinloos, maar voor een tochtje langs de vele “national parks” in de United States of ‘Muricaaa lang zo gek nog niet. Mits je natuurlijk nog ergens 2,5 miljoen in een oude sok onder een matras hebt liggen.
pietertje123 zegt
“Uiteraard vreet de stroom aan boord van de camper wat stroom, maar de stroom kan vooral gebruikt worden voor het opladen van je elektrische auto.”
?huh?