
We kunnen alleen niet beloven dat ‘ie net zo ruim is….
De MPV is inmiddels dood en begraven. Alle MPV’s van weleer zijn vervangen door crossovers. Er zijn nog twee premium MPV’s (de B-Klasse en de 2 Serie Active Tourer), maar de gewone MPV is volledig verdwenen. Terwijl vroeger vrijwel alle doorsnee merken een MPV in het gamma hadden.
Zo ook Mitsubishi, die met de Grandis haar pijlen richtte op de Volkswagen Touran en de Opel Zafira. De Grandis oogde een stuk strakker dan zo’n suffe Zafira, zonder concessies te doen qua ruimte. En hij was nog betrouwbaar ook. Al met al een puike gezinsauto.

Waarom we opeens over de Mitsubishi Grandis beginnen? Nou, deze auto gaat dus een comeback maken. Dat wil zeggen… de naam. Mitsubishi zegt er meteen bij dat de nieuwe Grandis – hoe kan het ook anders – een SUV wordt.
Mitsubishi deelt alleen nog wat plaatjes van de logo’s, maar we hebben al een sterk vermoeden hoe de nieuwe Grandis eruit gaat zien: als een Renault. De achterbumper lijkt verdacht veel op die van de Renault Symbioz en het onderste gedeelte van de grille matcht ook. Het kan dus haast niet anders of de Symbioz wordt nu omgekat, na eerder de Clio en de Captur.



Dit betekent dat de nieuwe Grandis toch een stuk minder ruim wordt dan de vorige. Niet dat de Symbioz zo krap is, maar deze C-segment crossover is niet te vergelijken met een grote MPV. Op een derde zitrij hoef je ook niet te rekenen.
Mitsubishi meldt dat de Grandis alleen als hybride wordt geleverd. Dat kan kloppen, want de Symbioz is er ook alleen als hybride. Deze heeft een 1.6 vierpitter en een elektromotor die samen 143 pk leveren.
In juli weten we het zeker, want dan wordt de Mitsubishi Symb… eh… Grandis onthuld. Later dit jaar volgt ook nog een volledig elektrische SUV, waarschijnlijk een Scenic E-Tech.





Kunnen we niet afspreken dat merken die terug moeten vallen op rebadging van andermans modellen simpelweg worden opgeheven en verdwijnen?
Zouden ze die Scenic e-tech dan omdopen tot Galant? Of… Charisma?
Ik gok op Space Wagon of zoiets
Laat maar van je horen.
Nog een tijd mee gereden. 2.4 geen turbo en zoals de kinderen zeiden: hij klinkt als een raceauto! Fantastische auto, veel hard plastic maar oerdegelijk
De Grandis is een maatje meer dan Zafira, Touran, grans Scénic etc. Meer te vergelijken met een S-max. Maar ietsje kleiner van binnen dan (niet grand) Voyager, zelf een Voyager van 1999 gehad en nu alweer jaren een Grandis uit 2011. En hij is idd heel betrouwbaar!
Jammer dat het nieuwe rebadge-model deze naam gaat dragen. Past-em niet.
“Er zijn nog twee premium MPV’s (de B-Klasse en de 2 Serie Active Tourer)”
Ik weet het niet meer, maar wat heeft een Mercedes B-klasse of BMW 2 serie nog te doen met een MPV. Dit zijn auto’s ter vergelijking met een Renault seniel, ehhh…. Scenic natuurlijk, Opel Zafira en meer van dat soort “wanna be mobielen”.
Een MPV is van de jaren ’90, zoiets als een Pontiac Trans Sport, Renault Espace, Toyota Previa, Honda Odyssey.. naar mijn mening is een MPV groot. Maar nee, MPV’s moeten er voor iedereen zijn, met zoals terreinwagens in de kleinste uitvoeringen, maar met de door de fabrikant aangegeven looks die je moet hebben.
Zelfs een Renault modus noemt men een MPV, maar ik moet zeggen dat toen ik hierin reed deze opvallend ruim oogt….🤣, echter had Renault dat met de Twingo ook gedaan.
Maar goed, Stellantis heeft veel merken en modellen. De automarkt is veranderd. Alles wordt nog gekruisd een gecombineerd. Bij dieren of mensen zou dit totaal verboden zijn, bij auto’s gewoon normaal. Zolang Mercedes (premium) met Renault motoren geleverd wordt, is het mij onbelangrijk welke naam en auto nog krijgt. Toch zal ik persoonlijk bijvoorbeeld sneller voor een Peugeot 308 station kiezen in plaats van een Opel Astra station.
Doe mij maar zo’n retro EV versie van de espace dan…