Alles is relatief, zo ook subtiel. Toch is deze Phantom ingetogen vergeleken met zijn ‘voorganger’.
Over Mansory valt te discussiëren tot je een ons weegt: de één vindt de dikke creaties heel gaaf, de ander vindt ze walgelijk. Los van dat alles staat de Duitse tuner altijd paraat om de meest exotische en hoog in de markt geplaatste auto’s aan te passen op hun eigenwijze manier. Zo vergrijpen ze zich al jaren aan onder meer Bentley’s en Rolls-Royces, die onder een bepaald soort volk erg gewild zijn. Er is dus markt voor.
Waarom is Mansory dan zo controversieel? Meestal omdat de auto’s een hoog ‘kijk mij’ gehalte hebben. Meegaand in de nieuwe trend van granietachtig koolstofvezel worden de meeste auto’s aangepast op een manier dat iedereen weet dat je dik hebt betaald voor je aangeklede bolide. Onder de kap wordt er namelijk vaak wel wat extra oomph toegevoegd, maar het is veelal bijzaak. Het is de exclusiviteit, het aantal koppen die je draait op straat, die mensen een Mansory laten kopen.
Dat je dat doet om van je dertien-in-een-dozijn-Porsche een dikke rijdende aandachtsschreeuw wilt maken, is vreemd, maar toch in de vreemde wereld der rijkdom best voorstelbaar. Maar dat is een greep uit de onderste plank van het Mansory-magazijn. Zoals eerder beschreven pakt Mansory ook auto’s aan die veel verder gaan dan een stationwagon die slechts 100.000 euro kost. Wat ook weer vreemd is, want bij dergelijke auto’s is er al genoeg aandacht voor het standaard recept.
Neem de Rolls-Royce Phantom. Eén van de vele 500.000+ kostende auto’s die Mansory een behandeling geeft. Het statige en extravagante van de Britse slee is vervangen door ordinaire bumpers met veel te grote velgen en opnieuw granietachtige koolstofvezel onderdelen. Een auto die aandacht verdient en niet erom schreeuwt, verandert zo in een soort rijdende ‘geef mij aandacht!’-mobiel.
Toch probeert Mansory het nog een keer. De nieuwe creatie is net even iets ingetogener dan de eerdergenoemde beige gruwel op basis van de Phantom die we in Genève zagen. Ditmaal een zwart exemplaar, zonder verlaagde koolstofvezel bumpers. Om zo toch nog een beetje van de klasse van de Phantom te behouden. Van voren gezien is dat toch wel gelukt.
Van de zij- en achterkant is er echter goed te zien dat het hier een tuningsobject betreft. Het wordt eigenlijk direct verraden door de 24(!) inch velgen die onder de auto gezet zijn. Van achteren ook weinig aanpassingen, behalve een carbon spoiler en twee dikke uitlaatsierstukken. Het valt allemaal mee vergeleken met de vorige Mansory Phantom, maar de statigheid van het origineel is ver te zoeken. Het moet dus je ding zijn.
Onder de kap heb je als tuner bij een Rolls niks te zoeken. Toch kan Mansory het niet laten om de standaard 572 pk op te voeren naar 610. Niet nodig, maar goed, het blijft een tuner. De conversie heeft (nog) geen prijs, maar zoals vaker bij tuners moeten geïnteresseerden de Phantom zelf aanleveren. Met een totaalprijs van bijna €640.000 voor de duurste Phantom, de EWB, gaat het dus sowieso geen goedkoop project worden. Maar goed, je moet dus wat voor die extra aandacht.
Edge zegt
Het lijkt wel een hatchback op die eerste foto
Marijn90 zegt
@Edge: Je lijkt zelf op een hatchback.
michaelb zegt
@Edge: eerder een kloon van dat Poetin ding
kingspeedster2001 zegt
@michaelb: of contra
wjeurs zegt
Mooi ook hoe het toegevoegde zilveren vlak in de bumper op geen enkele manier doorloopt vanuit de grille…
mashell zegt
@wouterjeuring: maar dat Rover logo op dit bonus grille hebben ze wel netjes afgeplakt.
potver7 zegt
@mashell: dat is het gat waar de slinger doorheen moet . Had de 2CV ook.
pumpstick zegt
@wouterjeuring: waarschijnlijk hadden ze die gril nog over van een ander projectje of zo. Zonde!
str8six zegt
@wouterjeuring: ja, oog voor detail noemen ze dat ?
potver7 zegt
@wouterjeuring: Nee masr Mansory heeft wel meer subtiele details in het originele ontwerp niet helemaal begrepen. Maar hun klanten ook niet, vandaar dat het bedrijf kan floreren.
harrie zegt
Ah carbon onderdelen, lekker lichtgewicht.
luciano_borello zegt
Prachtig, als het design van Miele was. Het lijkt wel een hippe koelkast.
schoen85 zegt
Een Phantom tunen is per definitie niet subtiel! Zag onlangs een mat zwarte Mansory Phantom in Knokke…alsof er iemand zoutzuur in m’n ogen spoot!
lekkerlinksrijden zegt
“Houdt het subtiel ” . Opmerking van de dag
lompey zegt
Poetin oogt ook subtiel
evdw zegt
Het is op zich wel dik natuurlijk maar met een Rolls moet je gewoon niet knoeien, gewoon niet doen.
moveyourmind zegt
Zonde van die plastic ventieldopjes,
Dat haalt het sjieke karakter van de Rolls helemaal onderuit.
cuban8 zegt
Wanstaltig.
dromedaris zegt
Van opzij lijkt die wel een 300C met die velgen en bodykit.
drdre1 zegt
Mensen zonder smaak en veel geld kopen dit.
2wheeler zegt
Mooi zo met die onderkin
dondeboer zegt
Een phantom is natuurlijk nooit subtiel, maar normaal gesproken wel een sjieke verschijning. Dat is nu wel weg. Maar het is met name het zwarte vierkantje in de niet mooi doorlopende ondergrill waar ik echt op afknap.
kennone zegt
Die grille onder in het front ziet er heel goedkoop uit. En de rest is ook niet veel. Iets wat bijna perfect is moet je gewoon lekker van afblijven
martijn77helmond zegt
Het mafiosi sfeertje dat deze bak uitstraald bevalt mij wel!Denk ook gelijk aan super geil wijfen in ultra kort rokjes!
kemi zegt
Het natuurlijk allemaal echt wel top, maar elegant kan je dit echt nooit noemen: tegenwoordig worden “dikke” auto’s eerder “obese”.
adjudant zegt
Als je hele netwerk al een normale RR heeft dan moet je duidelijk onderscheiden. Dat doe je het beste door alles wat klopt uit het huidige design zo hard mogelijk te vergallen. Alleen op die manier kan bijna schreeuwen dat je anderhalve ton meer hebt stuk geslagen op rijdende kermis op wielen.
Jochen zegt
Jammer
E550 zegt
Nu lijkt de Phantom met Mansory trainingspak wel heel erg veel op de Auris Senat! Heb dan toch liever de S600 Maybach of de nieuwe 2019 Flying Spur.