En we moeten toegeven: als de cijfers kloppen is dit inderdaad een bijzonder indrukwekkend staaltje tuning.
Eerder claimde Gemballa al dat de GTP 700 de hoogste topsnelheid op de klokken zette van alle auto’s boven de 2 ton (gewicht, niet prijs), maar met de GTP 720 die uiteraard weer gebaseerd is op de Porsche Panamera gaan de Duitsers nog een stap verder.
De topsnelheid ligt een fractie hoger dan die van de eerdergenoemde versie met 700 pk en komt op een elektronisch begrensde 340 km/u te liggen. Beetje jammer van de begrenzer, maar het zal je niet verbazen dat de banden helaas niet berekend zijn op hogere snelheden bij een dergelijke zware auto (walvisgrapjes in de comments aub).
Acceleratie
Het eerste record dat Gemballa claimt, is dat de GTP 720 het snelst accelereert van alle auto’s in deze gewichtsklasse (2,3 ton). Hoe snel doet-ie dat dan? Check onderstaande cijfers:
0-100 km/u: 3,2 s
0-200 km/u: 9,7 s
0-300 km/u: 26,4 s
Droge getallen spreken misschien niet echt tot de verbeelding, maar over de sprint naar een Autobahneske 300 km/u doet deze Gemballa slechts een seconde langer dan de McLaren 650S. Inderdaad, da’s écht heel erg vlot.
Rondetijd Sachsenring
Het andere record is zo mogelijk nog een stukje indrukwekkender. De GTP 720 zou op de vrij bochtige Sachsenring in voormalig Oost-Duitsland namelijk een snelste ronde hebben geklokt van 1:37,08 min. Ter vergelijking: da’s even snel als een Mercedes SLS AMG. De 991 Turbo S en de 458 Speciale zijn overigens slechts 3 tellen rapper.
Met recht een prestatie dus en Gemballa claimt dat dit de snelste rondetijd is op dit circuit door een Panamera-afgeleide. Ik heb de cijfers zo 1-2-3 helaas niet paraat, maar we gaan er maar vanuit dat deze claim klopt.
mrrallycross zegt
Zo in het blauw lijkt die net een wallymera
w0o0dy zegt
De kleurstelling is natuurlijk fout… Moet zwart met wit zijn….
http://cdn.grindtv.com/wp-content/uploads/2013/06/orca4.jpg
jensgib zegt
@w0o0dy: Hij ziet er op zich niet verkeerd uit zo
jensgib zegt
@w0o0dy: Oh had op de afbeelding moeten klikken -_-‘
henkhupelschoten zegt
Ontopic: Mooie prestaties!
Offtopic: Gaat autoblog ook net zo worden als autojunk? Ziet er goed uit!
edgaar zegt
@henkhupelschoten: offtopic: jij bedoelt wat?
henkhupelschoten zegt
@edgaar: Autojunk.nl
edgaar zegt
@henkhupelschoten: ben niet zo bekend met autojunk, dus snapte de vergelijking niet helemaal. Excuses, foutje mijnerzijds.
callyromeo166 zegt
Dat meneer rutte niet jarloers is op landen als deze, komen wij aan onze 1,2 golfjes
badboys zegt
Haha heerlijk in deze Panamera ben je gewoon sneller dan sommige supercars. Het mooie is in de Panamera doe je dat in alle comfort.
Dutchdriftking zegt
@badboys: Kijk even naar de rijhoogte en platte bandjes, ik vermoed dat een standaard Panamera velen malen comfortabeler is dan dit apparaat.
gtwillem zegt
@badboys: volgens mij kun je inderdaad met een redelijk normale ’tune’ deze waarden halen zonder het naar Brabus prijsniveau te hoeven tillen. Alleen die kleurstelling is een beetje overdone.
badboys zegt
@gtwillem: Heb je gelijk in, deze kleurstelling vind ik zelf ook niks.
wjeurs zegt
@badboys: mijn buurman had zon apparaat, de eerste 4s van Nederland als ik me niet vergis, en hij vond hem veel te sportief en oncomfortabel voor zijn leeftijd en reed er nooit in. Voor afstanden boven de 50km had hij het liefst zijn rangerover.
5cilinder zegt
Dan moet Tesla maar weer met een triple-motor variant van de Model S komen.
griffendahl zegt
@5cilinder: Volgens mij doet de P85D ook al 3.2… Dus als hij al de snelste is moet die dat record in ieder geval delen ;) De Tesla zit qua gewicht ook min of meer gelijk…
Joerek zegt
@griffendahl: 3.2 naar 60 mph, niet 100 kmh. Scheelt weer 0.2/0.3 sec.
6cilinder zegt
@5cilinder: heeee broertje! Ot: weegt die tesla net zoveel dan? Anders houdt dit gedrocht alsnog de records.
5cilinder zegt
@6cilinder: dat ligt eraan of de accu vol is natuurlijk, maar het zal in ieder geval niet veel schelen. Denk trouwens wel dat hij nu al een flinke kluif heeft aan de p85d.
jrk68 zegt
Maak daar maar 3 records van, de Panamera is al geen schoonheid maar dit slaat alles….
Gelukkig is het snel dan is het hopelijk snelgenoeg uit mijn zichtveld verdwenen voor het permanente schade aanricht….
guusboum zegt
Is er geen opgevoerde rs6 die sneller is? Die gaan toch ook tot rond de duuznd pk tegenwoordig? En de Tesla 85D? Lagere top maar zeker wel snellere acceleratie..
Joerek zegt
@guusboum: Tesla doet 3.2 van 0-60 mph, dat is dan 3.4 van 0-100 kmh
Dutchdriftking zegt
Je kan zeggen wat je wilt over deze moby dick, maar snel is hij wel. Mooi is dan weer wat anders.
retsok zegt
Een bugatti veyron weegt volgens wikipedia 2080kg, dus volgens mij is dit zogenaamde record een aanfluiting.
Dutchdriftking zegt
@retsok: Scherp! Of bedoelen ze alle 4 deurs coupe`s of iets dergelijks? Als je niche maar klein genoeg is heb je altijd wel een record.
ej20g zegt
@retsok: een “normale” Veyron weegt 1884 kilo als ik me niet vergis.
SimonMc zegt
@retsok: Sorry hoor, maar Wikipedia? Is misschien goed voor als je totaal niet moest weten wat een Bugatti Veyron is, maar om correcte en totale informatie te hebben moet je daar echt niet zijn.
Het feit dat op de Nederlandstalige Wikipedia pagina dit onder trivia staat, zegt voor mij eigenlijk al genoeg:
“De turboladers van de Bugatti Veyron gebruiken op topsnelheid in één minuut net zoveel lucht als een gemiddeld mens in vier dagen.”
Tonnie zegt
Dus nu kun je met extra veel geld net zo snel zijn in een lelijke auto als met net zo veel geld een mooie snelle auto te hebben.
lekkaah zegt
Prachtige auto
jensgib zegt
Ziet er nog mooier uit zo!:)
toyotafortuner zegt
Toch maar liever singletone blauw… Dat is gewoon mooier. Wel een toffe prestatie!
wimpie zegt
Hij is er niet mooier van geworden.
sydney zegt
Gemballa’s..ze zien er tegenwoordig wat braver uit dan in de jaren ’80 maar zijn nog steeds ijzersterk in het rekruteren van stekeblinde ontwerpers.
jrk68 zegt
@sydney:
Toch had de Avalange eind jaren 80 wel wat….
sydney zegt
@jrk68: Ik moest even opzoeken, en het is precies de auto waaraan ik dacht.Eerlijk gezegd,gezien het tijdsbeeld ging die auto nog wel.Er waren meer draconische 911’s.Of erger nog: Die Testarossa van ze…brrrrrr
sydney zegt
@jrk68: Of nog erger: Mensen die het nodig achten hun Opel E Kadett een Gemballa behandeling te moeten geven.Incl. idiote achterklepspoiler en luchtsleuven in de portieren.
Hupke zegt
Veyron banden, dat ding is ook geen licht dartelend veulentje?
FB_100002168127182 zegt
Ik sta wel versteld van die tijden. In en hok, mooi of niet, daargelaten zulke tijden neer zetten! Het heeft de cw-waarde van een koelkast!!!!
Een echte sleeper waar menig supercars zich voor zouden schamen.
thomcarspotter zegt
3 maal hoezee voor Gemballa! Speaking off; ik heb nog een dikke Porsche klaarliggen op geupload te worden op AJ! Heerlijke Panamera trouwens, de two-tone vind ik verrassend goed staan!
retsok zegt
Oke, ik heb het opgezocht, een bugatti veyron heeft een leeggewicht van 1915kg, als je die tuned met 86kg lood, dan verpulver al deze records.
Joerek zegt
@retsok: 86kg koolstofvezel dan. Verkoopargumentje
meepinz zegt
Leuke prestaties maar wat een lelijk ding.
mclarenf1lm zegt
Leeft Gemballa dan nog? Dacht dat zij al lang dood waren…
Wel een knappe prestatie.
Is de Sachsenring zo’n bekende baan dat ze het erbij vermelden? Had er zelf van te voren nog nooit van gehoord.