En nee, het is geen Reliant Robin
Nederland is nooit een land geweest dat bekendstaat om het maken van auto’s. In dat aspect doen omringende landen als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk het beter. Maar dat wil niet zeggen dat wij Nederlanders geen interessante auto’s op de markt hebben gezet. Denk aan de te gekke Spyker-auto’s bijvoorbeeld. Of de Carver, een auto die een wiel mist. Laatstgenoemde is waar we het vandaag over gaan hebben. Ze zijn namelijk weer terug van weggeweest, soort van.
De eerste nieuwe Carvers werden van de zomer aan klanten overhandigd, de fabrikant zegt nu dat de productie écht op stoom begint te komen. Maar eerst even terug. Want waar hebben we het eigenlijk over?
De eerste Carver, de One, was een op benzine aangedreven driewieler. De auto is qua cabine te vergelijken met de Renault Twizy, ook in de One passen twee mensen die achter elkaar zitten. Het bijzondere van de Carver is dat de cabine niet altijd verticaal is, in plaats daarvan beweegt deze in bochten. Als je een bocht naar rechts maakt, leunt de cabine dus ook naar rechts. Zo moet je het gevoel krijgen alsof je op een motor zit, terwijl je eigenlijk in een auto zit.
De eerste Carver One’s kwamen in 2007 op de markt, maar twee jaar later ging het bedrijf failliet. De reden was simpel, de auto’s waren te duur. De One kostte vijftigduizend euro per stuk, uiteindelijk kochten slechts tweehonderd mensen in twee jaar tijd de auto. Dat terwijl Carver mikte op het drievoudige.
Vorig jaar kwam er goed nieuws uit Friesland: de Carver One keert terug. Deze keer niet als benzinevoertuig, maar als elektrische scooter. De nieuwe One heeft een breedte van 98 centimeter en twee 2 kW-motoren. De topsnelheid is 45 km/u en de accucapaciteit is 5,4 kWh. Daarmee kan de One 100 kilometer rijden, of, zoals Carver het zelf zegt, van Amsterdam naar Utrecht en terug. Volledig opladen duurt ruim vijf uur. Misschien wel het belangrijkste: ook deze Carver heeft het kantelsysteem waar de grotere versie zo bekend mee werd. In deze nieuwe One is de maximale kantelhoek veertig graden. De prijs is bij de elektrische scooter overigens een stuk lager, de nieuwe Carver One kost 8990 euro.
Maar het is dan ook een bromfiets, hiermee kan je wederom de vergelijking met de Twizy maken, want die is er ook met bromfietskenteken. Evenals de Birro’s die je steeds vaker ziet.
Wil je de nieuwe Carver One in actie zien? Daarvoor heeft het bedrijf de Carver Café in het leven geroepen, waar onder meer proefritten mogelijk zijn. Nou maar hopen dat het bedrijf deze keer niet failliet gaat.
spacemoon24 zegt
9000 euro voor een brommer!? Zal me niks verbazen als ze op deze manier weer failliet gaan, tenzij hier een markt voor is, wat ik betwijfel.
KUYL zegt
@spacemoon24: Een Biro, die je aardig vaak ziet in de steden, beginnen nog een stukje hoger. Al denk ik verder niet dat het echt een succes zal worden.
kobus1967 zegt
@spacemoon24: voor zeer lage bijtelling droog naar je werk, echt wel dat daar markt voor is.
cazzo046 zegt
@spacemoon24: Er zijn ook fietsen van 9000 euro en meer, Stromer bijv. worden ook verkocht.
mijnporsche zegt
@spacemoon24: typische Nederlandse opmerking. Altijd andere afkraken. Wat heb jij in je leven bereikt dan?
Volgens mij realiseer je niet hoe uniek dit ding is en dat heel veel bedrijven dit ding gaan kopen. Dit wordt een regelrecht succes.
johnhert zegt
@mijnporsche: Met alle respect, maar volgens mij realiseer jíj je niet hoe uniek dit ding is, en dat niemand hier verlegen om zit. Als de topsnelheid nu 100 km/u zou zijn had ie nog een kleine kans van slagen…
antoombom2000 zegt
@mijnporsche: het is een niche product en ze zijn al eens failliet gegaan. Dus waarom zouden ze de 2e keer wel slagen?
Ik zie ze graag slagen maar ik betwijfel of er genoeg vraag naar is.
rammillius zegt
Elektrische Vespa start bij € 6.000,00 volgens mij. Maar dat is Retro dus stoer? Bij deze heb je een dak boven je hoofd.
Heb je wel een helmplicht bij deze? Het is immers een bromfiets?
seicilindri zegt
@rammillius: volgens mij is het zo dat als je gordels hebt, je geen helm nidig heeft. Het kan nog gekker. Ik had hier een tijdje geleden een Tuk Tuk zonder gordels. Als er echter geen vast dak op zit hoef je geen gordels, en ook geen helm. Snap jij het nog. Keuren was ook interessant trouwens. Aangezien zo’n ding niet op een normale brug gaat, mag hij ook op een krik gekeurd worden !
Design_Driven zegt
Het is een tof concept maar om succesvol te zijn is het nu wel tijd voor een re-design.
Design_Driven zegt
@sketcher: Is het echt nodig om 6x (alleen vandaag al) het spam scherm te moeten invullen, of ben ik de enigste? Wel goed voor het hoofdrekenen.
Esprit_de_Flandre zegt
Plots maar 9000 euro meer? Ik voel een nieuw faillissement aankomen…
flatsixx zegt
PAL-V zonder vlieg optie?
machielvdd zegt
@flatsixx: Carver was eerst, dus je kunt de PAL-V eerder zien als een vliegende Carver
fanboy zegt
Ik ben benieuwd hoeveel hij dan weegt. Mijn elektrische scooter heeft namelijk een 2KW motor. Dit ding heeft 2x2KW maar zal een stuk zwaarder zijn. Dus dat zal vermoedelijk niet heel hard gaan. Maar wellicht pompen ze er tijdelijk even wat meer vermogen doorheen, dan wil het wel.
Dutchdriftking zegt
Dit gaat toch nooit wat worden….. Hoe vaak zie je die Twizzy?
zrijder zegt
Ey leuk in leeuwarden, oud post nl gebouw hebben ze een fabriek zie ik.
Kan best een succes worden voor woon werk verkeer, mooi droog zitten en wat een lol, stiekem wel wat opvoeren ;)
SimonMc zegt
Zag jaren geleden een Carver rijden… in België. Vond ik best bizar, gezien de hoeveelheid er maar van verkocht zijn.
reactief zegt
Best grappig. Maar een range van Amsterdam naar Utrecht… Alsof iemand dat met plezier gaat doen met zo’n brommobiel!>?
jasbelle zegt
Ik heb m’n testritje al geboekt, ben benieuwd hoe het gaat rijden, maar wat ik hoorde was het wel een serieus leuk apparaat!
spyderweb zegt
Ik heb wel eens een stukje mogen rijden met een Carver One en het rijdt echt heel leuk.
Het lijkt op motorrijden, door het kantelen en het voelt heel natuurlijk aan.
Jammer dat nu de snelheid beperkt is, wat het ding nodigt echt uit om lekker te sturen over dijkweggetjes.
JanJansen zegt
Een Twizy kan je prima softwarematig harder laten gaan. Ben benieuwd naar de opties bij de Carver.
rauwcc zegt
Ik ben de eerste ‘zakelijke’ klant van Carver en kan ‘m van harte aanbevelen: alleen een brommer rijbewijs nodig, je zit droog, mag vooralsnog in Rotterdam gratis op de stoep parkeren, veel goedkoper dan een Biró en de rijervaring is op z’n zachts gezegd ‘fun’!
ericd zegt
Ik zie hier dus wél een toekomst in. Zero emissie, je zit lekker droog, beetje kantelen, en je mag ‘m dus zo’n beetje overal rijden behalve op de grote weg. Gek genoeg, zie ik bijv. ook een toekomst in steden als Boston, NY, Seattle en San Francisco.
circlestorm69 zegt
Ooit zo’n 25 jaar geleden het eerste prototype van de Carver gezien in een bedrijfspand in ’s Gravendeel.
Chris van den Brink, uitvinder en een van de bedenkers van de Carver, was een van de eerste snowboarders (weet je gelijk hoe het voertuig aan z’n naam komt) in ons land. Via het snowboard wereldje hadden we gemeenschappelijke vrienden en zo kwam ik daar terecht. Erg cool om te zien dat de Carver uiteindelijk op de weg is gekomen en nu aan een tweede leven begint.
boblafrance zegt
Ik de Carver wel zitten.
9000 euro ? voor vele geen probleem,
die maken er wel een lease Carver van.
Wat kost een beetje auto tegenwoordig ?
30.000 euro !!
Dat is 3 x zo veel plus verzekering, wegenbelasting, hoog brandstof verbruik, parkeergeld etc.
De Carver kent geen file’s, hij scheurd er gewoon langs.
Ik denk op vele plaatsen in Nederland de Carver sneller is dan de ” gewone” auto.
Kleinbeetje opvoeren ( 60 a 70 km/h )
En de Carver is onverslaanbaar in de Randstad.
Overgens, kreeg ik bij mijn rijbewijs,
gratis en voor niets de zogenaamde 125 cc 11 pk er bij.
Wellicht kan Carver een lichte motorfiets bouwen.
Lijkt me GAAF !! :-)