Ook deze gave stationwagon moet het doen zonder nageslacht. En we hadden niet eens de kans om deze auto links te laten liggen.
Het aantal toffe auto’s is aan het verdwijnen. Cabriolets, coupés, sportieve varianten ervan, hot hatches: het behoort allemaal tot het verleden. In plaats daarvan kiezen jullie allemaal massaal voor horizonvervuiling in de vorm van geëlektrificeerde crossovers. Het feit dat BMW Motorsport een extra zware X5 kiest om 50 jaar Motorsport te vieren, geeft het al aan dat de consument compleet de weg kwijt is.
Maar ja, geef die fabrikanten eens ongelijk. Mensen die nieuwe auto’s kunnen kopen, willen nu eenmaal hoog zitten en niet remmen voor drempels. En gelukkig zijn er zat fabrikanten die af en toe iets anders proberen, maar dan slaat het helaas alsnog niet aan. Dat is het geval met deze gave stationwagon, de Genesis G70 Shooting Brake.
Gave stationwagon
Wij in Nederland hebben niet eens de kans gekregen om deze auto niet te kopen, want hier wordt deze namelijk niet geleverd. Op zich ook niet heel vreemd, want als het niet Duits & premium is, dan hebben wij ‘Ollanders bij voorbaat geen interesse, tenzij er financieel voordeel te behalen valt.
Overigens gaat het niet alleen om de Genesis G70 Shooting Brake, maar de G70 in het algemeen. Dat is een soort 3 Serie-rivaal die waarschijnlijk bijna net zoveel kostte om te ontwikkelen, maar die extreem veel slechter verkoopt.
In Europa is de G70 op sommige markten leverbaar, maar vorig jaar werden er slechts 96 stuks van verkocht. De komst van de Shooting Brake zorgde voor een verkoopimpuls. Alleen dan wel in procenten en niet zozeer in absolute aantallen. De teller voor de G70 voor januari tot April 2023 staat op 144 exemplaren.
Schattig
Mocht je hiervan balen, dan is er nog wel een beetje goed nieuws. Het model mag gewoon zijn cyclus uitzitten. Dit betekent dat de auto nog een facelift krijgt en sowieso tot 2025 leverbaar blijft.
Wel schattig: volgens Genesis is er een andere reden dat de G70 eruit gaat. Volgens de Zuid-Koreanen waren ze er wel mee bezig. Omdat de auto na 2025 op de markt zou komen, werd het een geheel elektrische auto. Deze groeide in alle richtingen qua formaat, waardoor de auto wel erg dicht tegen de G80 aan zou schurken. Die krijgt dan wel gewoon een opvolger.
Mocht je in Nederland wonen en balen dat je straks geen Genesis G70 uit Duitsland kunt halen, met de Alfa Romeo Giulia, Lexus ES, DS 9 en Jaguar XE zijn er nog genoeg gave toppers die die je kunt negeren op je shortlist als je toch voor een Model Y, 3 Serie of Enyaq gaat.
Via: Korea Joongang Daily
Met dank aan Patrick voor de tip!
rollingstoned zegt
“Deze gave stationwagon krijgt ook al geen opvolger”
Niet dat het heel erg veel uitmaakt want in Nederland was hij toch al niet leverbaar. Verder heb ik ze eigenlijk nog nooit zien rijden hier, dus de animo om er eentje uit Duitsland te halen zal ook niet erg groot zijn geweest.
Robert zegt
Het verdwijnen van de stationwagen in het algemeen is al een zorg genoeg voor de (Noord-Europese?) liefhebbers. Het feit dat de massa straks min of meer gedwongen wordt om in een SUV te rijden… De horror.
Hubert zegt
Gewoon lekker in je huidige station blijven rijden.
Misschien is er over 20 jaar een conversiekit voor beschikbaar om de auto om te bouwen naar BEV.
RAW zegt
De alternatieven die genoemd worden zijn allemaal sedans en kennen geen station als optie. Dus zijn het geen alternatieven als bij de titel van dit artikel wil aanhaken.
rwdftw zegt
Rory Reid had nog meer slecht nieuws, de huidige RS4 is ook meteen de laatste. Er komt geen opvolger.
https://www.youtube.com/watch?v=a48gD6q4FyE
willeme zegt
@rwdftw:
Strikt genomen klopt dat, er komt geen nieuwe Audi RS4 Avant. Er zal echter wel een opvolger komen: de Audi RS5 Avant. Alle Audi’s met een plofmotor krijgen een oneven nummer en de elektrische Audi’s een even nummer.
karhengst zegt
Het scheen zo ongeveer de krapste station in z’n segment geweest te zijn, wat niet helpt. Ook het interieur is wat mij betreft iets te veel Kia ipv Genesis, daar is de grote stap namelijk vooral met de G80 gemaakt.
Qua exterieur wel een erg markante en fraaie verschijning, ik heb hem in het wild echter nog nooit gezien. Ook niet in Duitsland.
Zo een auto moet gewoon een scherp geprijsde leasetopper zijn om potten te breken. En daar is een Duitse Badge voor nodig.
Wolflow zegt
Jammer dat G90 niet in Europa wordt geleverd
alloallo zegt
Volgens een autoblog artikel is de g90 nu wel leverbaar.
Ik breng veel tijd door in DLD, maar ik heb nog nooit een Genesis op Duits kenteken gezien.
Roskampies zegt
Super toevallig. Hier op NOS als header foto een duitser met caravan. Dacht eerst Volvo. Maar nee een het is een Genesis.
Never in het echt gezien hier , alleen laatst in Canada en US. En hier op NOS met caravan erachter. Haha
https://nos.nl/l/2485393