Helaas moeten we deze gave achterwielaandrijver vaarwel gaan zeggen.
In het segment van dikke en sportieve D-segmenters is er voldoende aanbod. Auto’s als de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse domineren dit gedeelte van de markt. Als je wil, kun je ook opteren voor een Audi A4/5, Jaguar XE, Volvo S60 of Alfa Romeo Giulia. Dan houdt het in Nederland wel op, in andere landen kun je nog kiezen voor de Lexus IS, Infiniti Q50 en Acura TLX, bijvoorbeeld.
Maar dan is er nóg een alternatief dat we geregeld over het hoofd zien: de Kia Stinger! Toevallig zag ondergetekende er gisteren nog eentje rijden. Een rode GT met enorme wielen en vier uitlaten. Als je de auto in het echt ziet, valt op hoe fraai het model is: heel erg lang en heel erg breed. Meer een Audi A7-‘presence’ dan die van een A5, zeg maar. In Nederland zie je ze echter weinig, mede dankzij de enorme BPM-boete. Sterker nog, als je er eentje met V6 koopt (dik 90 mille!) gaat er meer geld naar de staatskas, dan naar Kia Nederland.
Positionering gave achterwielaandrijver
Echter, er zijn zat markten waar Kia de Stinger wél goed kan positioneren. Daar kun je een volle Stinger GT met meer dan 350 pk krijgen voor de prijs van een schrale viercilinder C-klasse met stoffen bekleding. Maar ook dat lukt dus niet helemaal, want deze gave achterwielaandrijver gaat namelijk met vervroegd pensioen.
Helaas gaat het ook al heel erg snel gebeuren. De Kia Stinger is nog niet zo heel erg lang geleden voorzien van een facelift. Echter, volgens Korean Car Blog is het al heel erg snel afgelopen. De auto zal al in het tweede kwartaal van 2022 uit productie gaan. In Zuid-Korea zijn de verkopen nog niet eens zo heel erg slecht, maar in Zuid-Korea rijdt men nu eenmaal graag Zuid-Koreaans.
Doug de Muro
De grootste exportmarkt is de VS, waar vorig jaar ‘slechts’ 12.566 exemplaren verkocht zijn. Dit jaar staat de teller op nog geen 150 exemplaren, ondanks het feit dat Doug de Muro een tijdje zo’n kekke Kia Stinger heeft gereden. In Nederland zijn er iets meer dan 200 stuks van verkocht in de afgelopen jaren.
Er zijn diverse redenen waarom de Kia Stinger het niet gered heeft. De auto neemt het op in een segment vol premium-merknamen met prestigeuze badges. Daarnaast is de auto geen crossover. Dat schijnt in dit prijssegment een enorme pré te zijn.
Via: Autocar New Zealand.
Charles Taycan 4S zegt
Erg fraaie doch kansloze auto in dit prijssegment. Hij gaat niet om weelde van de markt af…. Technisch qua uitstoot hebben ze hun zaken niet op orde waardoor de CO2 uitstoot sky high is en de daaraan gekoppelde BPM of andere taxen. Ook hier in FR tegenwoordig een stevige Malus Tax voor CO2 kanonnen en deze zie je dan ook hier niet rijden, zelfs de diesels niet…. Adieu Stinger!😢
werf76 zegt
Of ze zijn eerlijk met de co2 en veel andere merken niet.
tinnemans zegt
@werf76; Dat denk ik niet. De Europese merken zijn al jaren bezig met technologie om ook de wat grotere motoren wat zuiniger te krijgen. Mijn N62 met VANOS is daar een vroeg voorbeeld van, en hoewel m’n auto niet echt zuinig is, is 1 op 12 met 100km/u met gemak haalbaar. Deze KIA, hoe gaaf verder ook, is gewoon geen geschikte auto voor het Nederlandse belastingklimaat.
tvr1974 zegt
@Charles Taycan 4S: IDD. Hadden ze m als hybride uitgebracht dan waren er waarschijnlijk andere verkoopcijfers geweest..
Charles Taycan 4S zegt
@tvr1974, idd! Als phev of als EV zelfs, een mooie sportieve ruime EV ipv SUV EV’s! Helaas….😢
Johanneke zegt
Die doug demuro had, als ik het mij goed herinner, een eind 2018 model nieuw gekocht in begin 2020. Zegt al genoeg over het verkoopsuccces. Bijzonder jammer, het is een heerlijke hatchback.
Loek zegt
@Johanneke: klopt, en heeft hem vervolgens ook maar een jaar gehad. Eén van de redenen was dat er te weinig ‘brand-image’ aan de auto zat en volgens mij kon het interieur hem ook niet overtuigen. Het is een heerlijke outsider maar tegenover auto’s waar hij – helemaal in Nederland – prijstechnisch tegen concurreert is het weinig. Helemaal omdat je gewoon die V6 wil, dat maakt de auto helemaal compleet.
Poulusma zegt
@willeme
“Meer een Audi A7-‘presence’” persoonlijk vind ik niet dat je de A7 met de Kia kan vergelijken.
Al ben ik echt wel een Audi fan, echter modellen als de A/RS7 en de rest van al die wanstaltige ‘sportback’ (het begon eens zo goed met de A3) modellen mogen ze van mij linea recta uit het modellen gamma halen. Eigenlijk de enige platgeslagen Audi buiten de echte coupes om natuurlijk, is de Taycan derivaat de E-tron GT.
De Stinger is zoveel mooier dan dat de A7 is, en natuurlijk de RWD geeft hem een USP tov de Audi.
Ik vind het echt heel jammer dat je deze dikke Kia amper tegenkomt, deze auto verdiend veel beter!
En ik denk dat een groot deel met de reputatie van Kia te maken heeft, alsook de belachelijke BPM tax.
Wel goed dat je het einde van dit model ondercde aandacht brengt, misschien dat er nog een aantal mensen op de valreep er een aanschaffen 😇
dijan zegt
Poulusma Denk dat je de Kia moet ver.gelijken met de A5 sportback en niet met de A7
Poulusma zegt
@dijan
ik reageer alleen op een vergelijking die wordt gemaakt😉
Evengoed vind ik die Kia dan een mooiere auto… En de enige juiste A5 is de coupé natuurlijk!
dijan zegt
Totaal niet met je eens ., Ik vind de A5 sportback veel mooier ,beter afgewerkt. Een van de mooiste auto s die te krijgen zijn. Smaken verschillen,maar goed ook.
werf76 zegt
Beter afgewerkt? Waaruit blijkt dat?
dijan zegt
Ik heb er zelf een en doorom ook met de Kia proef gereden en goed bekeken.Echt de Audi is beter afgewerkt.Daarbij komt dat ik graag Quattro heb
escort77 zegt
200 in Nederland verkocht? Vind ik nog verbazingwekkend veel eigenlijk.
Robert zegt
@escort77: een substantieel deel daarvan is waarschijnlijk gekentekend als dealer exemplaar en/of voor promotionele doeleinden. Voor Kia dealers van het eerste uur zal dit wel een déjà vu hebben opgeleverd, naar bijvoorbeeld de Kia Opirus. Ook al zo’n ‘parel’ waar niemand op zat te wachten.
tortuga zegt
@RRRobert: Opirus? Say what?
spidermann zegt
@escort77: 200 kia dealers wellicht
henkp1 zegt
Ja inderdaad; gerede kans dat je er eentje tegenkomt en de occasionmarkt in de garen houden, ding zal best rap afschrijven en dan toeslaan!
brammetjedeb zegt
Wauw! In oranje!!!😍
camber24 zegt
Vond en vind het echt niks. Vind de styling niet mooi. Op geen enkele manier (voor mij persoonlijk) overtuigend. Zou dus ook altijd voor een vierpitter BMW of zelfs Mercedes hebben gekozen.
MarcoM zegt
En net als de Honda, ik zie ze amper ofschoon het kwalitatief zeer goede auto’s zijn, raar dat het gros van de mensen die een soortgelijke auto willen, kiezen voor een BMW of Audi.
tvr1974 zegt
@marcomanta: dat zijn voor 95% leasebakken
ometom zegt
Denk dat ze bij Kia zelf ook wel rekening hielden met dit scenario. Om je in dit segment binnen te wrikken moet je wel iets heel bijzonders hebben, en daarvoor was deze Stinger toch echt niet speciaal genoeg. Kudos voor Kia dat ze toch deze auto op de markt gebracht hebben. Misschien binnenkort voor een mooi prijsje gebruikt op de kop te tikken?
E34M5Touring zegt
De auto die iedereen wou maar niemand kocht. Was zoveel beter in alles dan de concurrentie. Beter aanbod, kwaliteit etc. Geen hond pist er tegenaan…Go figure…
hippopotamus zegt
Tja, toch kon in mijn BMW-minded vrienden er laatst wel mee overtuigen dat Kia’s niet alleen maar categorisch saai zijn. Maar af en toe zelfs een beetje ploerterig.
Edge zegt
Niet onverwacht, wel jammer. Het is een hartstikke gave auto, maar het is en blijft een KIA en in dit segment betekent dat helaas dat je bij voorbaat al kansloos bent. Mensen in dit segment kopen zelden een auto, ze kopen veel vaker een merkbeleving, afgestemd op hun praktische wensen. Het gevoel dat er een Mercedes of Audi (die ook nog praktisch is) op de oprit staat doet de gemiddelde koper in dit segment veel meer dan de toffe styling of de exclusiviteit van de KIA Stinger.
pier zegt
Fantastische auto om te zien, zeker met V6. Als je een 4 cilinder Mercedes of BMW prefereert boven een 6 cilinder Stinger…ach, ik houd wijselijk m’n mond :)
Patrick zegt
Komt nu als Genesis nieuw uit. Is exact dezelfde met een andere label.
lm87 zegt
Ik rij zelf een Stinger … echt een fantastische auto …
mopar zegt
Heb zelf een stukje met een Stinger GT mogen rijden en het is echt een verrassend goed sturende auto. Helaas speelt die badge hem parten. Zelfde verhaal met de phaeton. De wagen mag nog zo goed zijn, als er geen premium badge op zit blieft men het niet. Ze hadden hem wellicht beter onder het Genesis label van Hyundai moeten verkopen. Het is wel tekenend dat zelfs hier waar een Stinger GT omgerekend maar €55.000 kost, men nog steeds liever voor een BMW of Merc gaat.