Dat het kan betekent niet dat je het ook moet doen.
De vraagstelling luidde: kun je een Infiniti Q50 zelfstandig laten rijden? Het antwoord: ja, deels. Als je de adaptieve cruisecontrol inschakelt en de ALC (Active Lane Control) aanzet, blijft de Japanner netjes tussen de witte lijnen. Terwijl er keurig afstand wordt gehouden van eventuele voorliggers.
Maar kun je ook uit de bestuurdersstoel klimmen, op de achterbank gaan zitten, en toekijken hoe een Infiniti Q50S Hybrid zijn eigen lijn trekt op de Duitse Autobahn? Ehm, ja, ook dat kan, zo laten de heren van Vanishing Point in onderstaand filmpje zien. Op een volle snelweg peert de bestuurder hem doodleuk achter het stuur vandaan en de Infniti geeft geen krimp (mits je het stuur niet per ongeluk aanraakt). Is geen blikje frisdrank voor nodig.
Hoe tof dit er ook uitziet: Doe. Het. Niet. Na. Ja, deze Infiniti kan in een rijstrook blijven rijden, maar zal verder geen enkele input herkennen. Er zit geen LIDAR-systeem op het dak die de omgeving scant. De auto heeft ook geen software die risico’s kan inschatten en uitwijkmanoeuvres kan toepassen. Dit op een drukke snelweg uitvoeren is spelen met levens van anderen. Sorry, we kunnen er niet meer van maken.
Donstil zegt
He het is “The guy with the pixelated face”
volvov70 zegt
@Donstil: vriend van “the men with the pixelated chests” ;-)
bmw7 zegt
@volvov70: and the underwear
imaginenl zegt
Toch vreemd dat er geen bestuurdersdetectiesysteem voorhanden is want dit soort acties kon je verwachten natuurlijk.
EJS zegt
@imaginenl:
Is het er niet of heeft men het op de één of andere manier uitgeschakeld?
rocky zegt
Dit is echt too creepy for me! Ik zou het nooit durven om op de achterbank te gaan zitten alfs “chauffeur” … brrr….
Off-topic: ik vind het wel een beetje raar dat het elektronische fly-by-wire stuur gewoon recht “staat” in een bocht … en dan te bedenken dat ik een Citroen C5 met vaste sturrnaaf heb! hahahaha
suzikubelona zegt
@rocky: deze heeft ook gewoon een vaste stuurnaaf, en het stuur staat ook niet ‘rechtdoor’ in de bocht. De groothoeklens vertekent de boel een beetje denk ik.
rocky zegt
@suzikubelona: dat kan natuurlijk ook zijn :)
knipperlichtje zegt
Stoelverwarming aan voor het comfort van de virtuele bestuurder is +1
jrk68 zegt
Op dit soort gekken kon je wachten, doe mij de tijd maar dat alles analoog was.
Kon je ook genoeg gekkigheid uithalen maar je was wel bezig met autorijden.
Als je zelf niet wil rijden zijn er genoeg alternatieven, pak de bus, taxi of trein.
SCscreamGT2 zegt
Dit kon de Lexus LS600 in 2007/2008 al. Zoals Wouter toen netjes liet zien.
fejjie zegt
Vandalenstreek uit de toekomst. Dikke witte lijnen over het wegdek trekken richting de zijberm. Zie je al die zelf rijdende auto’s op een hoopje rijden.
parker zegt
@fejjie: wahaaa!
ukbob zegt
Kan hier weinig respect voor hebben… Dit is precies de reden dat Mercedes allerlei ‘checks’ heeft ingebouwd en valt me tegen dat er niet op z’n minst wordt gecheckt of er iemand op de bestuurdersstoel zit!
Mooie techniek, dat zeker. Maar als er een omaatje met 40 invoegt gaat dit systeem niet van baan wisselen.
parker zegt
@ukbob: sterker nog: noodstops kan het ook niet maken. Plots invoegend of van baan wisselend verkeer merkt het inderdaad soms net te laat op. Verder rijdt het super.
suzikubelona zegt
Bestuurder komt op mysterieuze wijze op achterbank terecht na kop-staart botsing…
macchina zegt
Ik snap die idioten echt niet. Ik rijd inmiddels een jaar in een auto met vergelijkbare assistenten en met name de active lane assist is nog best foutgevoelig. 95% van de tijd gaat het prima, maar soms ook niet! Een aantal vrij logische dingen gaan fout:
Bij laagstaande zon “in” de lens van het systeem springt hij er vanaf. Dus bij een flauwe bocht de zon in kan hij ineens de lijnen niet meer zien.
Bij onderhoud zijn soms de lijnen niet heel net/correct veranderd. Hier springt hij ook in error
Bij een bocht waar de kracht die de assistent moet uitoefenen voor correctie groter is dan een bepaalde waarde, geeft het systeem op, waarschijnlijk omdat hij denkt dat je tegenstuurt.
In Duitsland (!) ontbreken ook vaak vele tientallen meters wegmarkeringen. Het systeem leest lijnen; dan moeten ze er wel zijn.
Bij error is er geen alarm. Het systeem gaat gewoon tijdelijk op non-actief met een klein oranje statusled.
Beetje naïef om dan op de achterbank te gaan zitten en te denken dat alles wel goed zal gaan. Hij verdient echt een Darwin award als het mis gaat.