Dit is geen slechte deal.
De titel ‘Koopje van het jaar’ verwacht je eerder op een eigenzinnige occasion dan op een nieuwe auto. Sowieso moet je goedkoop en nieuw met een flinke korrel zout nemen in de autowereld. Nieuwe auto’s zijn duur: geef je jezelf een budget van 10.000 euro, dan kun je niet eens een nieuwe auto kopen. Een kale Suzuki waarvan het merendeel plastic is kost al tegen de 11.000 euro, laat staan de opties.
Het was een inspiratie voor MPM Motors. Het in 2010 opgerichte Franse bedrijf presenteert hun eerste wapenfeit: de PS160. En ja, zonder opties kan hij van jou zijn voor precies 9.990 euro. Sceptisch? Zou ik ook zijn, Frankrijk kennende. MPM Motors doet het net even anders. Niks, vierkante elektromeuk met een retronaam (oké, de naam MPM PS160 is nou ook niet bepaald rijp voor de geschiedenisboeken, maar toch): het is gewoon een heuse vierzitter. Een vierdeurs coupé zou je het zelfs kunnen noemen. Technisch gezien is dit dus een Mercedes CLA, maar dan voor nog geen 10.000. Interesting…
Kijken we naar de info die MPM beschikbaar stelt, dan zou je zelfs zeggen dat het eigenlijk een prima auto is. Hij wordt aangedreven door een 1.6 liter grote 4-in-lijn die ze hebben geleend van Mitsubishi. Hij weegt 1225 kg en zoals al gezegd, plaats voor vier. De motor is niet uit een Carisma van 20 jaar geleden gejat, of iets dergelijks. Hij voldoet gewoon aan de Euro 6 normen. Standaard krijg je ook nog 18-inch jetsers, sportkuipen, verwarmde spiegels en elektrische ramen voor én achter.
Nadelen? De motor perst er slechts 100 pk en 138 Nm uit. Ook al staat het nergens vermeld, als ik mag gokken wordt dat verdeeld over de voorwielen. Sportief uiterlijk, maar geen strepentrekker dus. Op de optielijst staat ook niet een Burmester 15-speakersysteem die je via het touchscreen bedient, in plaats daarvan krijg je een Alpine inbouwsetje met 4-speakers. Luxe opties waren niet te verwachten, maar het interieur is, zoals ze dat wel eens zo mooi zeggen, zowat een kuur voor ADHD. En laten we eerlijk zijn: die hoofdsteun achterin zit wel heel dicht tegen het plafond.
Dat zijn dan ook de enige echte aanmerkingen op de PS160. Want ja, het moet weer gezegd worden, wat verwacht je anders voor 10.000 euro? Het is niks meer en niks minder dan de gevestigde orde die voor dit soort bedragen over de toonbank vliegen. En die zien er niet uit als een Bugatti Chiron.
Oké, die vergelijking gaat een beetje ver. Maar hierboven zie je een screenshot uit de heuse configurator. Voor diegene die het heerlijk vinden om een beetje te klooien met configurators, zeg er geen afspraken voor af; je bent binnen 30 seconden klaar. Zowel het voor- als nadeel van de PS160 is dat je alleen kan kiezen tussen kleuren – waaronder two-tone “Chiron-look” – het zorgt er wel voor dat de auto met de duurste opties slechts 12.000 euro kost. De optielijst bij Duitse merken bevatten hele opties die 12.000 kosten. En nogmaals: een BMW 5-Serie kun je alleen in het blauw, wit, zwart en grijs bestellen. Al helemaal geen kekke kleurtjes in Chiron-look.
Om het artikel positief af te ronden: doet MPM een ‘Chineesje’? Dat het totaalplaatje in theorie hartstikke leuk klinkt maar bij belangrijke zaken zoals veiligheid snoeihard door de mand valt? Het zal je verbazen. Bij het lezen van drivers airbag als een ‘feature’ van de PS160 is het even slikken, maar qua vouwen van plaatwerk valt het allemaal reuze mee. Vooruit, het zal geen 5-sterren zijn, mede dankzij het ontbreken van moderne veiligheidssystemen zoals City Braking en dergelijke. Maar, ja daar komt hij weer, het kost 10.000 euro.
Het doel van MPM is dan ook niet om de autowereld een technische revolutie aan te bieden. Het doel is ook niet om een zo goedkoop mogelijke sportwagen te bouwen. Het doel is om een universele auto te bouwen, gemaakt in Europa, voor Europa. Eentje waarmee je wel voor de dag kunt verschijnen omdat naar mijn bescheiden mening het ding er nog best prima uitziet. Je moet je dan ook niet afvragen of het een super-auto is. Je moet je afvragen: wil ik liever dit, of een Celerio, die bijna 1.000 euro DUURDER is? Ik zou het wel weten.
Jochempie zegt
Interessant… Je kunt natuurlijk een Dacia Logan idee nemen en in elk vormpje gieten dat je wilt. Waarom zou een vierdeurs-coupé met een paar paarden extra veel duurder hoeven zijn? Als het enkel een ander vormpje en een chipje is..
Verkoopaantallen, die moeten wel gehaald worden als ze voor zo’n prijs succesvol willen zijn.
vonklausenburg zegt
Ziet er gewoon prima uit, zeker gezien de prijs!
thomcarspotter zegt
“It is the manufacturing of an industrial product in limited quantities, providing the possibility of conducting final adjustments on the product or it’s manufacturing method before the debut of the mass production. The pre-series product may contain light defects in finishing, paint, body panel fittings or interior components’ finishing. Any defects of this type that may have gone unnoticed by quality checks will be corrected (fixed/replaced) free of charge at the production factory of the vehicle.”
Kort gezegd; of je even 10k wilt aftikken en dan zelf test chauffeur wilt zijn.
robert110 zegt
@thomcarspotter: Zo regelt tesla dat ook. Alleen zijn daar de prijzen wat hoger.
Jochempie zegt
Ik denk trouwens dat het meer een auto voor India is, hoe graag ze dat ding hier willen hebben. Op de website staat trouwens dat ze op zoek zijn naar een homologatiespecialist, dus ik vermoed dat het nog even duurt voordat we ‘m op de weg zien.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@720S: zijn dit Nederlandse prijzen? Zo ja, interessant! Zo nee, kun je voor die prijs toch al wel weer heel veel anders krijgen…
Loek zegt
@svenska_aeroplan_ab: dat is de vanafprijs die MPM zelf stelt: er zal nog wat belasting overheen gaan. Maar aangezien de motor niet groot/super vervuilend is zal het niet boven de 14.000 euro komen als je het mij vraagt.
tjorque zegt
Een Dacia heb je voor 7k… ok verder ook niet veel over te vertellen…
beefcake zegt
@tjorque: dan mag jij me vertellen welke (nieuwe) Dacia dat is.
tjorque zegt
@beefcake: een logan kost in belgie 6990€ op de website, in de showroom krijg je daar met wat onderhandelen nog wel 5 a 10% af…
888natan zegt
@tjorque: 5 tot 10? Ze houden dan echt geen winstmarge over..
futse zegt
@tjorque: denk dat daar al alle korting vanaf is. En recyclagepremie voor een overname, indien dit van toepassing is. Als jij gelooft dat Dacia adverteert met een prijs en daar nog eens 10% onderhandelingsmarge incalculeert, denk dan snel maar wat anders…
Erik zegt
@tjorque: Dacia biedt geen kortingomdraai ze hun voertuigen goedkoop in de markt zetten. Het moederconcern Renault heeft ervoor gekozen om voor elke klant dezelfde prijs aan te bieden. Mogelijkheden bij Dacia zijn een hogere inruilprijs en aftermarket accessoires (goedkoop/gratis inbouw) om te ‘scoren’.
tjorque zegt
@erik2907: (en de voorgaande reacties) dat wist ik niet, maar het blijft een sub 10k auto die voor veel mensen een oplossing is… alleen jammer dat onze landjes er niet groter op worden…
alcantara zegt
Dikke bak wel, zou hem raken!
tjorque zegt
Eigenlijk best jammer dat ze er vergeten een ietswat potenter blok in te leggen dat had het een interessante auto kunnen maken… maar met 100pk kan je mij enkel op een motor blij maken. ( of andere niet auto gerelateerde dingen die niet te zwaar zijn en puur voor de fun zijn)
Jochempie zegt
@tjorque: Ja, oké, maar niet elke auto is voor jou bedoeld.
tjorque zegt
@jochempie: da’s waar, sterker nog ik denk dat er geen enkele auto voor mij bedoeld is…
De Regera kan ik niet betalen
Een 535i ook niet
Een superb combi 2l tsi komt in de buurt maar zou toch wat te soft op de weg liggen
….
Zo kan ik een gigantische lijst maken van auto’s die niet voor mij bedoeld zijn ?
beefcake zegt
@tjorque: de auto in zijn context zien, je doet het verkeerd
tjorque zegt
@beefcake: vind je? Een sportief ogend model maken dat niet sportief rijdt? De weinige centen die je kan opbrengen voor een auto spenderen aan een niet zo praktische show and no go auto spenderen? Dat vind ik jammer! Net zoals kunstgras, neptieten en alcoholvrij bier. Jammer!
futse zegt
@tjorque: sportieve look is voor veel mensen al genoeg. Zonder de daarbij horende kosten van een auto met 200 pk. En er rijden heel veel auto’s rond die niet eens 100 pk hebben, dus geen probleem voor de meeste consumenten
user888 zegt
@futse: staarden maar net zoveel mensen zich blind op gewicht als op het aantal PK’s. 100 pk op 800kg (Peugeot 106 Rallye) is erg sportief rijden bijvoorbeeld…
Maar idd voor veel mensen is looks voldoende getuige de vele R-line/S-line/GT-line modellen op de weg.
ghost zegt
@user888: gewicht zou meer een rol moeten spelen. PK-wedloop is nu inmiddels wel een open boek, meer kan altijd maar gewicht blijft, met uitzondering van enkele superlatieve Porsches, buiten beschouwing.
Mijn Polo WRC woog bijv. 1100kg en had 300pk, liep daardoor op top ruim 290km/u, waar sommige AMG’s en RS’en daar toch wat moeite mee hadden boven de 270km/u. Puur en alleen door gewicht want vermogen hadden die mannen in overvloed.
xiran zegt
@ghost: 290 met een polo is eng.
kosanostra zegt
@xiran: echt wel
bmwe46m3balling zegt
@ghost: jij was die gozer toch die met ze polo op de autobahn 289 aantikte?? Ruw man, respect.
ghost zegt
@bmwe46m3balling: Jup, 292 uiteindelijk maar die 3km/u meer gaat het niet om Haha, foto’s maken was bijna onmogelijk ?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@tjorque: Je bedoelt een Audi 1.4 met S-line pakket? Of een BMW 316i met M pakket?
tjorque zegt
@svenska_aeroplan_ab: da’s nog erger! Je betaalt dan de hoofdprijs voor de schone schijn… doe me dan maar een zo kaal mogelijke auto met een dik blok.
futse zegt
@tjorque: ieder z’n ding, zeg maar
tjorque zegt
@futse: dat is inderdaad een feit. (Voorlopig) bestaat er nog zoiets als keuze- en meningsvrijheid in deze contreien. ?
janmetdelangeachternaam zegt
Leuk ding, zouden er meer moeten doen een klein goedkoop sportief autootje op de markt brengen.
sleepyj zegt
Lijkt niet heel degelijk, maar gezien de prijs niet verkeerd. Lijkt mij wellicht een markt voor, back to basic met moderne mechanische techniek voor een schappelijke prijs. (Maar wat frivoler dan Dacia) Mijn zege zou het hebben, want ik word niet vrolijk van al die touchscreens etc. ( nou heeft het genoemde die ook, vrees dat ik daar niet meer onderuit ga komen)
allesmetturbo zegt
Respect! Er zijn zat dure auto’s, leuke echt goedkope auto’s veel te weinig.
Voor degene die extra paardjes wilt die kan bij de eerste de beste tuner terecht voor leuke ‘bolt on’ spullen
toyotavenray zegt
Tussen die of de celerio zou ik toch deze pakken veel ruimer en ziet er beter uit.
remco zegt
Dit is gewoon een simpele rebadge van de Russische TagAZ Aquila.
Esprit_de_Flandre zegt
@remco: Verdomme, nu was ik eens onder de indruk van de Franse entrepreneursspirit. Je hebt gelijk. En het hele bedrijf lijkt zelfs Russisch te zijn, MPM = Mikhail Paramonov Manufacturing.
victornator95 zegt
@remco: Haha wat heerlijk. In Rusland kwam dat ding in 2013 op de markt MET een heuse casettespeler… Wow
redbeams zegt
Flink geknepen motor dan met zo weinig koppel en vermogen voor een 1.6…ach zal wel voor de emissie zijn gedaan.
cloverleaf zegt
Mooier en goedkoper dan mijn tweedehandse bmw
moveyourmind zegt
Russische wijn in Franse zakken:
https://www.autoblog.nl/tagaz-aquila-daar-laten-we-een-panamera-voor-staan
Het destijds nieuwe Russische merk Tagaz kwam zes jaar geleden met deze Aquila, maar heeft het maar een jaar vol weten te houden.
MCM Motors heeft het ontwerp en de boedel van de Russen opgekocht en probeert het nu dapper opnieuw met dezelfde auto. Volgens de RAI is er nog geen importeur, maar zou deze PS160 als die naar Nederland zou komen nét geen 13 mille gaan kosten. Bijna te mooi om waar te zijn voor een auto van één ruime 4,70 meter.
robert110 zegt
Tja, van mij hoeft het niet. Als ik voor €10.000 een auto zoek kijk ik wel op de tweede hands markt.
Maar ik kan best begrijpen dat mensen liever een nieuwe auto hebben en dan lijkt mij dit toch wel een geinig alternatief.
En het is ook wel knap om zo’n goedkope auto er niet uit te laten zien als een hondendrol.
JH zegt
Hij lijkt op de SSC ultimate aero
550maranello zegt
Tja lijkt mooi, maar jammer dat de motor 158 gram CO2 heeft… komt er toch even 11677 euries BPM bij. Na september nóg meer, dus…
vbarchetta zegt
@550maranello: inderdaad niet voor NL (helaas) want ik kan me voorstellen dat hier een goede markt is voor dit leuke alternatief voor b.v. een Dacia…
rob5nismo zegt
Wel een nette prijs kwaliteit verhouding en niet eens lelijk
Alfarobert zegt
Zelfs lederen(Skai) bekleding in een auto van 10.000 euro.Niet verkeerd.Mercedes A200 van m’n zus kostte bijna 37.000 en daar zit niet eens leder in
henk_he zegt
@Alfarobert: maar wel een ster op de neus en kont
johan1976 zegt
Dit lijkt wel heel erg op een Tagaz Aguila uit Rusland.
gove zegt
dit is de ex ex prijs neem ik aan, dus vergelijken met auto prijzen op Nederlands kenteken slaat nergens op