Zo zonde, eigenlijk. Deze Franse topwagens kun jij niet meer bestellen.
De middenklasse gezinsauto lijkt definitief te gaan verdwijnen. Nog niet zo heel erg lang geleden, in de jaren ’90, had Tony Blair het over ‘The Mondeo Man’. Een hardwerkende meneer met gezin, rijtjeshuis en een Ford Mondeo. Die auto staat nog in de prijslijsten, maar wanneer zag jij voor het laatst een nieuw model? Precies.
Maar het wordt nog erger. We kregen namelijk bijna gelijktijdig bericht van twee verschillende merken uit Frankrijk. Want ja, helaas, er zijn twee Franse topwagens die uit productie gaan.
Einde Franse topwagens
De eerste is de Citroen C4 Spacetourer. Nu is dat in principe niet heel erg vreemd. De auto begon zijn carrière in 2013 als Citroen C4 Picasso en Grand C4 Picasso. De gewone Picasso bood plaats aan vijf man, de Grand heeft twee zitplaatsen extra. In 2018 werd de auto gefacelift en werd de naam Picasso vervangen door Spacetourer. Ook nu was er een korte en lange versie.
De korte versie ging in 2020 al uit productie, nu is het tijd aan de lange versie. Citroën gaat er prat op dat de C5 X en Berlingo de ‘MPV-traditie doorzetten’, maar dat is natuurlijk niet het geval. De C5 X is een crossover en de Berlingo een Ludospace.
De combinatie van enorm veel ruimte en comfort in een relatief compacte auto met laag gewicht (en dus lage kosten) was uniek voor dit type auto. We zijn benieuwd waar jonge gezinnen over 5-10 jaar in moeten gaan rijden.
Ook deze Renault
Maar we hadden het over twee Franse topwagens, niet eentje. Want er is er nog een auto die komt te vervallen en dat is de Renault Talisman. Zowel de Berline (sedan) als de Estate (stationwagon) zijn per direct uit productie genomen. In tegenstelling tot Citroën zegt Renault niet een opvolger paraat te hebben, alhoewel je de Mégane Estate nog kunt bestellen in Nederland.
Volgens Renault zijn crossovers in deze prijsklasse populairder en heeft het geen zin om een D-segment sedan en stationwagon aan te bieden.
Veel andere fabrikanten hebben al laten weten dat ze het D-segment laten voor wat het is. De stationwagon doet het gek genoeg nog niet zo slecht, dus voor Volkswagen en Skoda keren de Passat Variant en Superb Combi wél terug.
Overigens komt het niet alleen door de crossovers dat we minder voorbeelden zien van Franse topwagens als de C4 SpaceTourer en Talisman.
Premium is tegenwoordig ook populairder dan voorheen. Men heeft liever een kale 318i met M-Pakket dan een dikke Talisman met 200 pk en alle opties. Dat de Renault sneller, luxer en ruimer is deert niet. Premium is het toverwoord.
Tenslotte speelt het natuurlijk ook mee dat de Citroen en Renault in kwestie qua techniek niet nieuwerwets waren. Geen elektrische versie, geen plug-in hybride of zelfs 48V-ondersteuning. In dat opzicht is het ook geen wonder dat deze Franse topwagens er niet meer zijn. Jammer is het wel.
Meer lezen? Deze 13 lekker Renaults werden door jullie gespot!
Dutchdriftking zegt
Vooral de Talisman is jammer. Een erg knappe verschijning, ruim, en ook nog eens wendbaar dankzij de vierwiel besturing. Zetten we op de shortlist voor top occasion.
racerx zegt
Eens, ze schijnen nog vrij degelijk in elkaar geschroefd te zijn ook. Ik ben het wel beu om een godsvermogen uit te geven aan een ‘premium’ wagen die ik vervolgens toch volledig afrag op woon/werk. Mijn volgende auto zou zomaar eens een Talisman, Mondeo, 6, of 508 station kunnen worden. Gemotoriseerde lol heb ik op 2 wielen, daar heb ik geen bijzondere wagen bij nodig.
tjorque zegt
Hier exact hetzelfde. Een 2 wieler voor de fun.
En een niet te dure 4 wieler die net snel genoeg is om aangenaam te rijden en niet te potent om geen klachten te hebben over te snel optrekken enz.
RAW zegt
Die Talisman snap ik, ziet er goed uit, maar rijdt niet goed (genoeg). Dat is ook wel te begrijpen, staat op een verlengd Megane platform en de 4-wiel besturing is niet goed uitontwikkeld. Rijdt dus zeker niet op D-segment niveau, voelt te zwaar aan en ESP overijverig bij beetje snel genomen bochten. Interieur met dat grote scherm is ook niet on-par in het segment.
henk123456 zegt
Helemaal mee eens. @willeme geeft hier wel af op mensen die een kale premium kopen ipv een dikke Franse uitvoering, maar het is ook echt niet met elkaar te vergelijken. Met die Talisman als voorbeeld: het rijdt niet strak, niet inspirerend en hoewel je het interieur met alle goodies kunt aankleden, voelt het niet zo degelijk en luxe aan als in de Duitse 3.
Yes, ik heb een 318 met m-pakket. Gelukkig wel dik in de opties. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om een fransoos te pakken.
willeme zegt
henk123456:
Hohoho!
Ik geef nergens op af. Ik constateer ;-)
henk123456 zegt
Ah oké. Jij triggert mij met je tekst, ik trigger jou ;-)
karhengst zegt
Ondanks dat ik het persoonlijk enorm zonde vindt puur omdat ik zowel de Talisman als ook de C4 opvallende en (binnen de kaders van hun segment) fraai vormgegeven auto’s vind, snap ik het wel. Ben er ook zelf debet aan, de Talisman was zakelijk gewoon niet aantrekkelijk genoeg in vergelijk met de Duitse concurrentie. En privé koopt men gewoon liever een “hippe” Crossover dan een suffe MPV of stoffige en lage sedan, als men überhaupt het geld heeft en niet beperkt is tot een A- of B-segment private leasert.
ttr6 zegt
Petrolheads moeten dus maar geen baan als marketeer ambiëren bij een automobiel firma. Geen liefhebber had het verzonnen om iedereen in een crossover te duwen. Maar blijkbaar wil het volk die wel. Ik begrijp er niks van (en ben dus ook geen marketeer in de automotive).
net10 zegt
De Talisman verdiende veel beter. Zeker in een luxe uitvoering is het een fantastische auto om te rijden.
Ga er maar eens mee rijden, dan begrijp je wat ik bedoel.
Veel mensen kopen een oudere premium auto, die meestal veel minder luxe en modern is, maar ook minder goed rijdt.
Laar de vooroordelen los.
redbeams zegt
Mocht er ooit een situatie zich voordoen om een franse auto te moeten….dan is het wel de talisman to go!