Gaat de Franse premiumsedan een comeback maken?
Grote luxesedans uit Frankrijk zijn al lange tijd een uitstervend ras. De enige auto die momenteel aan die omschrijving voldoet is de kersverse DS 9, wat in feite weinig meer is dan een verlengde 508. Er zijn echter plannen om nog een Franse premiumsedan te maken.
Het is geen Citroën, geen Peugeot en ook geen Renault. Wat is het dan wel? Een Hopium. Dat zegt je hoogstwaarschijnlijk he-le-maal niets. Het is namelijk een van de talloze nieuwe start-ups die een plekje willen veroveren op de automarkt. Hopium wil dat doen met een premium waterstofauto, genaamd de Machina.
Hopium is opgericht door Olivier Lombard, een 29-jarige coureur. Hij nam drie keer deel aan de 24 uur van Le Mans. Hoogtepunt van zijn carrière was een overwinning in de LMP2-klasse in 2011. Hij heeft echter meer ambities dan alleen racen en daarom richtte hij zijn eigen automerk op.
Het eerste wapenfeit van Hopium moet dus deze Machina worden. Deze forse sedan krijgt een vermogen van 500 pk. Qua actieradius mikt het kersverse Franse merk op 1.000 km. Dat klinkt misschien onrealistisch, maar vergeet niet dat de Hyundai Nexo, een van de twee waterstofauto’s die momenteel in Nederland te krijgen is, ook al een actieradius heeft van 665 km.
Qua design oogt de auto behoorlijk Frans, vooral en profil. Het had zomaar een concept van Citroën of Peugeot kunnen zijn. In dat geval was de kans de auto er daadwerkelijk gaat komen nog aanwezig. De kans dat deze Hopium Machina het gaat redden achtten we echter vrij klein. Tenzij Lombard een visionair is en deze Hopium de Model S van de waterstofauto’s wordt.
Hoe dan ook, Olivier Lombard heeft grote plannen. De jonge Fransman wil namelijk marktleider worden op het gebied van waterstofauto’s en tegen 2030 een omzet van €1 miljard draaien. Aan ambitie geen gebrek dus. De onthulling van het eerste prototype zou ergens voor juni 2021 plaats moeten vinden. De productie zou vervolgens in 2026 van start moeten gaan.
fanboy zegt
Leuke mix tussen Lexus en Tesla en nog iets eigen, best geslaagd.
Wel startup nr zoveel. En heeft iemand nou al eens uitgerekend wat het kost op waterstof rijden? Elektrisch rijden is nu al goedkoper in gebruik. Dat zal heel lastig worden voor waterstof.
Boomer zegt
Waterstof is de toekomst. Niet alleen voor auto’s, maar voor alle vormen van aandrijving. Dat we zo krampachtig vasthouden aan elektrische auto’s op accu’s is in dat opzicht wat vreemd.
fastshifter zegt
Misschien omdat het nu in de praktijk al gewoon handiger en voordeliger blijkt te zijn om accu’s te gebruiken in plaats van om de elektrikiteit eerst in H2 om te zetten en er dan weer elektriciteit van te maken?
davelepeef zegt
@fastshifter: denk dat we eerst de makkelijke manier van elektrische aandrijving gebruiken. Als we er tegenaan lopen dat elektrische netwerken qua capaciteit tekort schieten en dat het laden rond de woning wel erg belazerd werkt, dan gaan we verder met een transporteerbare vorm van energie.
fanboy zegt
Er schiet nog helemaal geen elektriciteit netwerk tekort. En voorlopig ook niet.
Het enige netwerk dat te kort schiet is een waterstof netwerk.
Elektrisch rijden werkt nu al.
detroitv8 zegt
@fanboy: Even de roze bril afzetten en buiten de landsgrenzen neuzen. In België mag je in sommige gemeentes op bepaalde tijdstippen niet meer je wasmachine aan, want overbelasting. Succes met je EV!
throwingstars zegt
Stroomtekorten zijn een argument tegen waterstofauto’s, niet voor. Om een waterstofauto even ver te laten rijden als een EV met batterijen heb je 5 tot 6 keer meer elektriciteit nodig. Brandstofcellen zijn notoir ineffeciënt.
fanboy zegt
@detroitv8: ja dat elektriciteitsnetwerk van België liep al achter nog voordat nieuwe ontwikkelingen begonnen.
Zij zijn juist gebaat bij een smartgrid van EVs en of accu stations, om die ellende van ze op te vangen. Net als in Australië.
kevertje zegt
Handiger en voordeliger, maar zeker niet ecologischer. Batterijen zijn een onvoorstelbaar onding en voldoende snellaadcapaciteit op grote schaal voorzien een utopie.
henkp1 zegt
Nou, dat is absoluut niet zeker. En het is zeker niet vreemd dat er wordt vastgehouden aan accu’s. Het enige voordeel van waterstof ten opzichte van accu’s voor personenauto’s is de laadsnelheid. Verder kent waterstof ook veel nadelen. Zo is het uitermate vluchtig, moet het onder hele hoge drukken functioneren en is het erg onrendabel om te maken. Ik geloof meer in stationaire waterstoftoepassingen, waarbij het waterstof wordt gebruikt als energiedrager voor (tijdelijke) overtollige energie die ontstaat bij bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen die op sommige momenten meer opwekken dan er wordt gebruikt. De ontwikkeling in accutechniek gaat nog steeds door en zal ertoe leiden dat een acceptabele hoeveelheid (qua volume, gewicht en kosten) accu’s voor voldoende autonomie kunnen zorgen. De laadtijd is doorgaans nauwelijks een probleem; voor dagelijks gebruik volstaat meestal om ‘s nachts bij te laden. Relatief weinig mensen leggen regelmatig grote afstanden af, maar dat gaat straks (nu al feitelijk) ook geen probleem meer zijn. Wellicht dat waterstof praktischer gaat zijn voor vrachtwagens en bussen. En treinen, in Duitsland rijdt alweer een jaar of twee een trein op waterstof; die trein overigens is ook in Frankrijk gebouwd, dat dan weer wel.
Het zou leuker zijn als waterstof gebruikt zou worden in traditionele verbrandingsmotoren (lekkere dikke V8 op waterstof bijvoorbeeld), maar daar zijn nauwelijks tot geen ontwikkelingen in.
dalmore zegt
@henkp1: Voor een deel ben ik het met je eens. Accu’s hebben alleen niet 1 nadeel (laadsnelheid) maar veel meer! O.a. gewicht is een grote killer. Daarnaast is het een zelfontbrander die niet blusbaar is.
Uiteraard kunnen die dingen opgelost worden, vroeger was men ook zo sceptisch over een benzine tank in je auto leggen.
Als er een Elon Musk zou zijn op het gebied van waterstof ipv accutechniek vraag ik me sterk af hoe ver dat nu al gekomen zou zijn.
Ik ben van mening dat het niet 1 oplossing gaat worden, het zal een combinatie zijn: Kleine auto met accu voor in de stad en voor de kilometer vreter een accu i.c.m. waterstof als range extender.
henkp1 zegt
Gewicht is helemaal geen killer; helemaal niet in het huidige/toekomstige verkeer waarin verwacht wordt dat mensen steeds rustiger gaan rijden. Aan de andere kant, probeer jij maar eens een dikke Tesla bij te houden met welke auto dan ook. En ook een waterstofinstallatie weegt een paar kilo.
bischero zegt
@henkp1: dit is micro denken,
macro denken: overheid heeft gekozen voor waterstof voor de lange termijn, korte termijn elektrisch en voor in stadscentra ivm geluid. Dit wordt alleen nog niet aan de grote klok gehangen omdat anders de korte termijn emissie doelen niet gehaald worden.
henkp1 zegt
‘Micro-denken’, nou dank u wel. Wat fijn zeg dat u wel het grote plaatje overziet.
Geef dan ook graag even aan waar die plannen van de overheid staan….
dromedaris zegt
@airc: eerst en vooral veiligheid. Waterstof is verschrikkelijk explosief. Bij de minste crash zou je lekker verkolen in fijne stukjes. Ik ben ook voorstander voor waterstof vanwege de efficiëntie, maar dat weegt niet op tegen de veiligheidsissues.
Boomer zegt
Dat is een drogreden, dat werd ‘vroeger’ ook van benzine gezegd. Uiteindelijk ligt dat in duizenden liters onder de grond bij benzine stations. En in tanks van 100 liter achterin je auto. Dus ik zie daar niet echt een risico in.
dromedaris zegt
@airc: niet correct. Benzine heeft een juiste zuurstofmengel nodig om te ontbranden.
maotje zegt
@airc: voorlopig kost het nog steeds te veel energie om waterstof te produceren wat co2 technisvh gezien het minder interesant maakt dan accu’s.
barendbotje zegt
Dit is meer een berekening van de grondstoffen dan kosten voor de rijder. Waterstof is zoveel aanwezig dat we ons niet zorgen hoeven te maken dat het op raakt. Ja maar dat is voor een ev toch niet anders, klopt alleen zijn er 1) al problemen met t stroomnet en 2) de accu grondstoffen raken óók ooit op. Op langer termijn is de waterstof auto natuurlijk de oplossing, echter gaan mensen zeuren dat t niet zo efficiënt is, maar maakt dat uit als dat én het stroomnet probleem deels oplost én we eigenlijk altijd genoeg hebben van dat goedje. Die zonnepanelen sedan gaat t toch niet goed doen, laten we eerlijk zijn, dat zal nooit betaalbaar worden voor de gemiddelde persoon.
Het wordt gewoon uit z’n verband getrokken omdat er een extra inefficiënte stap tussen zit, klopt, maar we moeten wel naar het grote geheel kijken.
henkp1 zegt
Nou, het elektriciteitsnet kan meer aan dan vaak wordt gesuggereerd en bovendien kan dat heel goed aangepast worden. In de afgelopen honderd jaar is het net natuurlijk al regelmatig aangepast en verzwaard. Wat betreft accu’s daar wordt ook nog volop aan ontwikkeld onder andere ook voor wat betreft grondstoffen. En het is niet zo dat er heel veel waterstof is op de wereld. Er is heel veel water en dat moet dan omgezet worden naar waterstof. En dat proces is helaas niet rendabeler te krijgen dan een 40%, omdat er bepaalde natuurwetten gelden die niet te omzeilen zijn.
bischero zegt
@henkp1: het electriciteitsnet is al over belast, zeker in de omgevingen waar grote data centers verrijzen. De enorme behoefte die daarbij ook nog eens gaat ontstaan als er niet een paar maar gigantisch veel demand komt (auto’s zijn klein gebruikers) is het niet bij te houden.
En: na 8 jaar een berg accu’s die gerecycled moeten worden met allerlei giftige stoffen weegt ook mee maar nu nog niet in de bijtelling. Vreemd dat we accu’s een goed idee vinden maar kerncentrales ipv kolen en gas niet ?♂️
henkp1 zegt
Welnee man, het net is helemaal niet overbelast; die paar speldenprikken van enkele datacenters op het totale Nederlandse net moet je niet als representatief zien voor het totale Nederlandse net.
Accu’s zijn heel goed herbruikbaar voor energie-opslag, wordt al gedaan, daardoor is de totale levensduur van dit soort accu’s nu al minimaal 20 jaar.
barendbotje zegt
Ik zeg toch ook dat het minder efficient is maar meer future proof. Stroomnet is al zo over belast dat er bij data centers diesel generatoren staan..
henkp1 zegt
Pffff, nee joh. Bij datacenters staan altijd NSA’s (dieselgeneratoren), maar die dienen als noodstroom. Bangmakerij dat het net overbelast zou zijn. Is absoluut niet waar. En het net kan meegroeien; daar weleens aan gedacht??
henkp1 zegt
Zou terecht zijn als ‘de Fransen’ weer terugkomen in het topsegment. Een segment wat zij zo ongeveer hebben uitgevonden. Voor WOII bouwden zij automobielen in het allerhoogste segment. De eerste auto aan ons koninklijke hof bijvoorbeeld was een Renault. Mooie auto die Hopium. Ik hoop voor um dat ie een succesvolle toekomst tegemoet gaat.
Dutchdriftking zegt
Hij is in ieder geval erg mooi. Nu nog een werkend productie model. Dit is toch wel één van de grootste voordelen van elektrische opmars, het is hét moment om een nieuw merk te lanceren. Hoe meer merken hoe beter tenslotte.
gekketurbo zegt
Dit is een subsidie projectje. Sinds Frankrijk een grote pot voor waterstof heeft aangekondigd zie je op allerlei gebieden startups uit Frankrijk verschijnen die iets met waterstof willen doen…
Zoals @lincoln zou zeggen: een sociale werkplaats voor hogeropgeleide economen,,
bischero zegt
@gekketurbo: waterstof is de LT toekomst, niet accu’s. De Fransen begrijpen dat en komen daar nu al openlijk voor uit ipv het schijnheilige NL.
henkp1 zegt
Er is geen enkel land ter wereld dat stelt dat waterstof de toekomst is. Net als nu zal het een mix zijn. In de wereld worden nu toch ook olie, kolen, gassen, wind, zon, water gebruikt om energie op te wekken. En hout. En afval. En kerncentrales.
In het ‘schijnheilige’ Nederland wordt dat ook gezien. ‘Schijnheilig‘ duidt erop dat je niet helemaal weet hoe het zit in Nederland.
bischero zegt
@henkp1: als dat uw beeld bij mij is vind ik dat prima. Fijn weekend.
utregcity zegt
En waar Hopen ze op? Gratis Opium? ?
bernoulli zegt
Hopen op premium.
toyotafortuner zegt
Zeg Autoblog, wat is er in hemelsnaam aan de hand bij jullie? De teksten worden hier en daar stijver en stijver. Erger nog: in sommige teksten ontbreken zelfs hele stukken! De Autoblog en Autojunk site wordt steeds minder goed toegankelijk: inlogproblemen, ontbrekende reacties, ontbrekende uploads, uploads die 24 uur of meer (!) nodig hebben om te verschijnen! Een site metamorfose die 10 (!) maanden nodig heeft en die op de live site gebeurt. Jongens, dit is niet de Autoblog/Autojunk waar ik al 7-9 jaar lang met veel plezier kom
thomcarspotter zegt
@toyotafortuner: Helemaal eens. Plus ook nog dat er door een flink aantal bezoekers gevraagd wordt om updates en dat er door de redactie niet thuis wordt gegeven.
competition102 zegt
Helemaal mee eens. Als een Mercedes die opeens een Lada is geworden. Kan ook nog steeds geen filmpjes bekijken, ook niet op de nieuwe phone die ik sinds gisteren heb (Android 10).
bullgod76 zegt
En als introductie aanbieding krijg je het uit 2000 stammende album van de Smashing Pumpkins – Machina/The Machines Of God er bij cadeau ;)