Jazeker. Je hebt niet eens een trekhaak nodig.
Accessoires en tuning zijn voor sommige markten een noodzakelijk kwaad. Het is in Europa vrij gebruikelijk dat je een auto bestelt met precies de opties die je wenst. In veel landen werkt het anders, daar staan de modellen klaar bij de dealers en is er veel minder keuze qua uitvoeringen, opties en kleuren.
In de Verenigde Staten is mede daardoor de tuningscene véél groter dan hier. Je koopt een auto, dan. ga je ‘m aanpassen naar je eigen smaak. Automerken spelen hier natuurlijk ook op in. Ford doet dat bijvoorbeeld met Ford Performance. Je kan Ford Performance kennen name vanwege de sportieve accessoires voor van huis uit al redelijk sportieve Fords. Denk aan superchargers, druppelladers, schroefsets en uitlaten. Maar dat is niet het enige wat ze doen. Zo hebben ze deze lier in de aanbieding.
Het trekgerei is ontwikkeld en geproduceerd door de firma Warm en specifiek gebouwd voor de F-150 Tremor. Eigenaren waren vaak al in de weer met allerlei accessoires en wie is Ford dan om het niet zelf aan te bieden? Nu is deze lier alleen geschikt voor de Super Duty Tremor. Mocht je de Tremor niet kennen, dat is een offroad pakket voor de Ford F-250 en F-350. Het zwaardere geschut, zeg maar.
Daar past de lier uitstekend bij, want deze kan maar liefst 5.440 kilo aan. Jazeker, dat is bijna net zoveel als twee Alfa Romeo’s 159. De lier kent nog een paar andere voordelen. Zo is het er rekening gehouden met de ‘airflow’. Meestal is zo’n metalen trektuig een aerodynamisch onding. Ook is er rekening gehouden met de botsveiligheid. Of Ford de botsveiligheid bedoeld van de pickup zelf, of de aan te rijden auto, wordt niet vermeld. Wel zeggen ze dat de lier (uiteraard) op afstand bediend kan worden.
Dan een paar financiële zaken. De lier kost omgerekend zo’n 2.700 euro. In Amerika word de mogelijk gegeven om het af-fabriek te monteren, zodat het meegenomen kan worden in het financieringsbedrag. In de VS houden ze van private leasen en financial leasen. Oh, en houd er rekening mee dat de F-250 in Tremor dus het minimale is om die lier aan te monteren. In Nederland staan er bij specialisten een paar nieuwe Tremors te koop voor minimaal 75 mille excl. BPM en BTW. Kan die lier er ook nog wel bij.
slowland zegt
Zo gek is dat helemaal niet. Het lege gewicht van de F350 is 8060 lb (3650kg) dan nog je Pay Load. Bij een single is dat 3960 lb (1790kg) totaal dus 5440 kg…
Je moet natuurlijk wel je truck+lading uit de drek kunnen lieren….
fmgarcia zegt
@willeme wat een heerlijke haat op je dikke dame.
cossiekiller zegt
@fmgarcia: Het zijn zelfs 3,651 Alfa’s. Maar wie let daar nu op?
momo zegt
@cossiekiller: gewicht van de Alfa’s of trekgewicht van de Alfa’s?
3246cm252kw zegt
Ik dacht dat zo’n Alfa nog geen worst van de tafel kon trekken…..
ty5500 zegt
Lijkt mij ook zeker niet uitzonderlijk, je moet rekening houden met het gewicht van de auto die je sleept + de weerstand door de modder/sneeuw als de andere auto diep vastzit,.. Zeker in modder loopt hiermee de noodzakelijke trekkracht erg snel op.
jajeroenja zegt
Ik klikte het artikel aan, ging wat vlugjes door de tekst en foto’s. Vond opeens ; “dat zijn 2 alfa’s 159”, en wist meteen wie de auteur was!
Een beetje sluikreclame zit er altijd wel in.
mperformance zegt
*Warn ipv Warm ;)
stephane8200 zegt
@mperformance: precies. Die opmerking wilde ik ook al maken. Bekende lier leverancier.
laptom zegt
@stephane8200: En een vrij standaard liertje. Iedere serieuze 4×4 heeft ook zo ding minimaal eronder zitten.
Dutchdriftking zegt
Kijk, IPV zo’n lelijke pukkel op de voorbumper een mooi weggewerkte lier. Helemaal fijn. En sterk genoeg om een beladen F350 uit de modder te trekken!