Het plastic zit nog om de stoelen!
Het blijft altijd een beetje een dubieus geval, zo’n klassieker die na jaren nog vrijwel geen enkele kilometer heeft afgelegd. Bij liefhebbers voelt het, zeker als het om een pittige stuurmansauto gaat, alsof hun hart uit elkaar wordt gescheurd door twee uiteen rennende elanden. Verzamelers daarentegen kunnen hun geluk niet op. Voor dergelijke pareltjes kunnen we veelal terecht bij de grote veilinghuizen, zo ook in dit geval.
RM Sotheby’s heeft namelijk alvast één enkele bolide op de planning staan voor hun veiling in Fort Lauderdale, die volgend jaar in de eerste week van april plaatsvindt. Nu zijn wij niet onbekend met nog in te rijden wagentjes, maar deze Ford GT (rijtest) uit 2006 maakt het wel heel erg bont. Als we het dashboard mogen geloven heeft dit tijdloze exemplaar er niet meer dan 10,8 mijlen op zitten. De eerste en enige eigenaar heeft er na aankoop schijnbaar niets anders mee gedaan, dan gezorgd dat zijn wagen niet zou verpieteren.
Om uit de vinden wat dit precies betekent, kun je een blik werpen op de binnenzijde. Hier wordt duidelijk dat hij van fabriek af haast onaangetast is geweest, om maar te zorgen dat de auto in haarfijne staat zou blijven. Naast de plastic zakken om de kuipstoelen zit de beschermingstape nog over de instaplijsten en hangt er zelfs nog een labeltje om de schakelpook van de handgeschakelde zesbak. Al met al zou dit volgens het veilinghuis moeten zorgen voor een prijskaartje tussen de $ 300.000 en $ 350.000 zonder reserves. Een biedoorlog ligt echter op de loer.
Omdat er verder nog bijzonder weinig informatie over de auto bekend is, wil ik even benadrukken dat er achterin deze wagen een supercharged 5,4-liter V8 ligt. Dit ruige blok in de iconische is goed voor ongeveer 558 pk en 695 Nm aan koppel. Wil je meer weten over de geschiedenis van deze fantastische bolide, klik dan even hier voor een lesje van ome @willeme.
mashell zegt
Grappig. Ik parkeer mijn investeringswagens waar ik eigenlijk niet mee wil rijden ook altijd voor de vleugels van mijn prive vliegtuig.
desjonnies zegt
@mashell:
1:24 ?
clarkson zegt
@desjonnies: ha! Haha
mashell zegt
@desjonnies: andersom, 24 wagens 1 vliegtuig.
kniesoor zegt
Laten we zeggen, dat die eerste eigenaar er bij de veling een half miljoen dollar netto winst uitsleept. Wat gaat die daar dan mee doen, dat een nog groter genoegen zou zijn, dan als een malle genotskilometers maken met deze auto ?
Kortom : in mijn beleving ben je volledig de weg kwijt als je de pecunia boven het rijgenot verkiest. Auto’s zijn om mee te rijden. E basta !
Jochempie zegt
@amghans: Daarom moet je ook twee exemplaren van dezelfde auto kopen, zodat je beiden kunt doen.
mopar zegt
@Jochempie: Zou je niet lukken. Je moest destijds “geselecteerd” worden door Ford om de GT40 te kopen en er was ook een ellenlange wachtrij. Onmogelijk dus dat je meteen 2 zou kunnen kopen.
Jochempie zegt
@mopar: Klopt, maar een beetje rondneuzen kan altijd..
Jochen zegt
@amghans: ik kan anders ook enorm genieten van de looks/het design, het gevoel en de geur. En laat een nieuwe auto nou net het lekkerste ruiken, zo blijft hij goed ;-)
airditude zegt
@amghans: als autoliefhebber kijken we er verkeerd naar. Voor een investeerder is dit gewoon een hele hoge rente over z’n centjes. Kan geen bank tegenop. Maar wel jammer dat ze hiervoor auto’s hebben gekozen als betaalmiddel.
Esprit_de_Flandre zegt
“voor een prijskaartje tussen de $ 300.000 en $ 350.000 zonder reserves. Een biedoorlog ligt echter op de loer.”
Over welk rendement spreken we dan bij deze investering?
Dutchdriftking zegt
@Esprit_de_Flandre: naar mijn mening nog geen 2 ton. Dus 10 jaar op je handen zitten en dan een verdubbeling van investering? Geen slechte deal natuurlijk, maar leuk is anders?
ikschrijfookoverautos zegt
@esprit_de_flandre: De stickerprijs in de VS was destijds ongeveer $1,5 ton, dus als hij voor het verwachte bedrag wordt verkocht heeft hij er het dubbele al uit. Blijft het bieden doorgaan, dan begint het feest pas echt.
RobUSA zegt
@ikschrijfookoverautos: Ik verwacht zeker een hoger bedrag dan dat ik heb ze geregeld voor dit bedrag zien passeren op veilingen met meer miles op de teller.
Ennnn niet te vergeten ( ik weet niet of ze allemaal al uitverkocht zijn ) het geeft je ook veel meer rechten om de nieuwe GT te mogen kopen van Ford.
Dus AB hou ons op de hoogte.
ikschrijfookoverautos zegt
@robusa: Zeker waar! Ik zal proberen je op de hoogte te houden ;) Mocht het niet lukken, zet de uitslagen van de veiling rond 8 à 10 april 2018 in je agenda!
connielingus zegt
Veul knaken vur ne Escort.
viezefreddyw zegt
Ik heb echt zo’n ongelooflijke weak spot voor deze Ford GT. Wat een gaaf en bruut ding is het toch ook. Die nieuwe begin ik ook steeds cooler te vinden maar haalt het bij lange na niet bij deze.
Barryyy zegt
Ben ik de enige die zich kan storen aan de eerste paar foto’s met het verschil van lichtinval door de koplampen…? Ik vind het hartstikke mooi (als leek) als foto’s onbewerkt zijn, maar hier kan ik als dwangneuroot erg slecht tegen. Haha
mopar zegt
@barryyy: is bij de meeste auto’s zo hoor. Komt omdat volgens de wet je geen tegenliggers mag verblinden. Aan de hand van de weg welke kan je in een land moet rijden zijn de koplampen dus zo afgesteld dat ze aan links of rechts meer licht schijnen dan aan de andere kant.
Barryyy zegt
@mopar: dat weet ik, het ging mij puur en alleen om de zichtbaarheid in de foto’s. Nothing more, nothing less
mopar zegt
@barryyy: dan weet je het nu nog een keer.
Barryyy zegt
@mopar: zo word ik toch een beetje slimmer, ohnee, dat was ik al
mopar zegt
@barryyy: kan nooit slim genoeg zijn
mopar zegt
Dit ding zal voor minimaal 500K van de hand gaan om vervolgens weer in een privécollectie te verdwijnen en over nog eens 10 jaar opnieuw op een veiling op te duiken.
Mensen die zulke centen neertellen voor een oude wagen zijn doorgaans geen autoliefhebbers maar beleggers. Die rijden niet met hun investering…
Senne zegt
@mopar: Dat weten we allemaal, zo werkt het nu eenmaal.
En daar is ook helemaal niks mis mee. Uiteindelijk draait het toch om de mussen.
En wat is nou een leukere investering dan naar je eigen prachtige auto te kijken, wetende dat hij elke maand / jaar meer geld waard word ?
mopar zegt
@senne: Daar is alles mis mee. Dan ben je namelijk geen echte autoliefhebber want een auto hoort te rijden. Het geluid, het gevoel van de besturing, de geuren die je ruikt tijdens het rijden, dat is wat autobezit leuk maakt, niet een zeil eroverheen gooien en maar eeuwig opbergen.
Auto’s zijn niet gemaakt om hun hele leven stil te staan in een garage.
Als het je alleen maar om geld maken gaat dan koop je maar een schaalmodel…of een Rembrandt…stukje praktischer ook.
Gulli zegt
Ik weet niet hoor maar als mijn auto wordt afgeleverd zit er geen plastic om de stoelen en tape over de instaplijsten. Lijkt mij dat die er of later overheen gehangen zijn, of de eigenaar heeft aan de dealer gevraagd om het te laten zitten. Gevalletje met voorbedachten rade dus.
viggen93 zegt
Beleggers vernaggelen het voor de autoliefhebbers. Zo wordt elke youngtimer onbereikbaar