Ford’s favoriete tuner Mountune voorziet de Focus RS van 400 pk, voor weinig.
Mountune is de Europese divisie van Roush, een bekende Ford-tuneerder en NASCAR-renstal uit ‘Murica. De tuners is hard op weg om een soort AMG-achtige weg te bewandelen, want de integratie met Ford lijkt steeds verder te gaan. In het verleden was Mountune verantwoordelijk voor de Focus RS500. Van de nieuwe Focus RS is er nog niet zo’n officiële diehard variant, maar nu wel een officieuze.
Mountune heeft namelijk en pakketje ontwikkeld om de motor van de Focus RS (rijtest) op te pompen tot 400 pk en 560 Nm. Dat is respectievelijk 50 pk en 90 Nm meer dan de standaard RS tot zijn beschikking heeft. Er bestond al een ‘M375’-kitje voor de Focus RS van Mountune die het vermogen opvijzelde naar 375 pk. Het zal je dan ook niet verbazen dat de nieuwe kit ‘M400’ genoemd wordt. De prijs bedraagt 3.000 Euro.
Maar wacht! Er is meer! Mountune verkoopt klanten ook een sterkere manuele zesbak en geupgrade motoronderdelen als je nog meer vermogen uit je Ford wil peuren. Prettig als je bijvoorbeeld Kenny from the Block na wil doen met zijn Gymkhana-stunts.
piquet1986 zegt
Is bij dergelijke tuning gelijk je motorgarantie weg? Dan zou ik het never nooit niet doen.
dutchneon zegt
@piquet1986: Je krijgt aanvullende garantie dat ie eerder stuk gaat…
pexiges zegt
@piquet1986: Helaas wel.. Ik heb zelf een RS MK3 en ben me gaan verdiepen in tuning toen bekend werd dat Ford Performance (= Mountune in dit geval) een pakket uitbracht (+25 pk) die volledig onder de garantie van Ford zou vallen. Wat blijkt echter: In vrijwel ieder Europees land geldt deze garantie BEHALVE in Nederland. Toen had ik me al zo verheugd op die extra PK’s dat ik voor de Mountune M380 kit ben gegaan (+30 pk) die overigens vrijwel niet afwijkt van de Ford Performance kit die onder de garantie valt.
falcon zegt
@pexiges: Al dat gedoe voor 30 pk meer? :?
pexiges zegt
@falcon: 30 pk en 90 Nm! De vermogensopbouw van de RS is standaard heel lineair en daardoor weinig explosief. Sinds die M380 tune is het echt een explosief beest, wereld van verschil;)
megator zegt
@pexiges: waar zit je? heb ook zelf een RS MK3 en wil graag voelen wat het verschil met de M380 is.
Scapabartjuh zegt
@pexiges: Inderdaad. Ik heb zelf ook gegekeken voor het MP215 pakket voor mijn Fiesta ST. Was ook erg veel discussie over of de garantie dan blijft of niet. Sommige garage hebben wel een “gedoogbeleid” maar als je het aan Ford BeNeLux vraagt, dan zeggen die dat je in België, Nederland en Luxemburg je garantie verliest na de installatie van zo’n pakket. Echt dwaas dat Ford daar geen rechte lijn in trekt.
lekkerlinksrijden zegt
3000 euries is acceptabel voor de kit.
Dit is het overwegen waard lijkt mij
focusrs1 zegt
@lekkerlinksrijden: alleen jammer genoeg niet verkrijgbaar in Nederland geen enkele tuner/dealer waagt zich eraan
rufctr01 zegt
@focusrs1: lekker naar UK rijden, Duinkerken-Dover is maar een paar tientjes met de boot. Kun je de auto gelijk testen in Engeland.
pexiges zegt
@focusrs1: In België zit een Mountune Pro dealer;)
yipikaye zegt
@lekkerlinksrijden:
Ze zitten in de UK.
Pak de boot van Hoek van Holland naar Harwich.
Kan je ook nog een stuk “lekkerlinksrijden” ?
lekkerlinksrijden zegt
@yipikaye: gelijk een roadtrip, niet denken in problemen maar in oplossingen.
En een roadtrip daarheen is een hele goede oplossing………..
Om weer ff weg te zijn bij vrouw lief ;-)
yipikaye zegt
@lekkerlinksrijden:
Ik zie alleen voordelen:
– roadtrip
– 50 pk extra
– korte vakantie
– lekker links rijden
– geen vrouw die zeurt
– cruise
Vergeet ik nog wat?
?
lekkerlinksrijden zegt
@yipikaye: heerlijk bier op de plaats van bestemming
hotze zegt
@yipikaye: jaja, in de UK zal het worden “lekkerrechtsrijden”
rob5nismo zegt
Redelijke prijs voor 50 pk denk ik
focusrs1 zegt
@rob5nismo: zeker ik had het ervoor neergelegd maar ja niet leverbaar in Nederland
rob5nismo zegt
@focusrs1: ik zou het er ook wel aan kunnen uitgegeven
rolov zegt
@focusrs1: België Duitsland ? Ja ik weet het , het is allemaal ver weg maar als je echt wil de grenzen zijn open. Ga maar toe maar…
4wheels zegt
Hardcore bakkie hoor…. weer eens wat anders dan een R32, AMG, of een M..
Schrok van de prijs, 50 pk voor 3000 euri… maar das heel normaal in dat segment…
focusrs1 zegt
@4wheels: op een auto van 60K is dat een acceptabele prijs
nasty zegt
@4wheels: pk’s kosten geld. Als je een turbosetje op je honda civic zet ben je ook al dit kwijt. Dan moet je het ook nog allemaal zelf doen.
Nu krijg je een pasklaar pakket wat voertuig-specifiek ontworpen is. Als ik een RS had, direct!
Dutchdriftking zegt
Inclusief garantie dus niet gek. Alleen moet je er geloof ik wel voor naar Engeland omdat hier niemand het levert.
4wheels zegt
@focusrs1 Dat klopt, dat bedrag verdwijnt in die 60k
racerx zegt
Ik mis even de info over wat je voor die €3000 krijgt, voor een enkel een software upgrade is dat natuurlijk een beetje aan de prijzige kant.
rob5nismo zegt
@racerx: 50 pk is niet alleen uit de software te halen in elk geval niet met dit vermogen.
Als je 1000pk hebt dan zou het best lukken denk ik
dawwg zegt
@rob5nismo: Nou, ik denk het wel. 10-20% is meestal wel te chippen als er een Turbo opzit. Of het de meest duurzame en bruikbare PKs zijn zonder overige aanpassingen; nee, maar het kan over het algemeen wel. Neem bepaalde VWs/AUDIs of BMWs en MBs rond de 120-200pk; sommige modellen laten zich zo 60-70pk chippen. Nu zal hier natuurlijk wel minder tuning-marge op zitten, maar je kan een hoop met een goede map en wat software-tweaks.
megator zegt
@dawwg: Inderdaad in de US kun je custom tunes bestelen en dan krijg je deze PKs voor 500-1000E. De kit kost overigens 3500 pond niet 3000euries (dat is de prijs als je al de 375 kit hebt).
https://www.mountunestore.com/collections/mk3-focus-rs/products/m400-power-upgrade-kit-rs
rob5nismo zegt
@dawwg: ik dacht dat 10%pks en 15 tot 20% koppel te halen was met chippen
davelepeef zegt
@dawwg: verschil met die bmw’s is dat dat in de basis al teruggetunede blokken zijn terwijl dat Ford-blok aan de andere kant van z’n kunnen zit. Maar, het blijft een fabrieksblok met doorgaans ruime marges, daar zit vast wat extra winst in.
tvr1974 zegt
Zou leuk zijn als er ook een Focus RS-station uitkomt. Dan kun je vermoed ik best meekomen op de Autobahn tegenover een S4 of RS4 met dit kitje erop…