De 2.3 EcoBoost is straks ook in een lichtgewicht Britse roadster, de Berkeley Bandit, te krijgen. Dat is in ieder geval het plan.
Het 2.3 liter viercilinder blok van Ford is te krijgen in heel veel verschillende verpakkingen. Het blok is in de Focus ST en RS te vinden, maar ook in de Ford Mustang én in de nieuwe Ford Bronco. Ook de Dallara Stradale maakt gebruik van deze aandrijflijn. Stuk voor stuk hele verschillende auto’s.
Berkeley Cars
Aan het diverse rijtje kan binnenkort misschien weer een nieuwe auto toegevoegd worden: de Berkeley Bandit. Dit merk is een nieuwkomer op de sportwagenmarkt, maar de naam is bekend. Dat wil zeggen: de naam is eerder gebruikt. Het originele Berkeley Cars was een Brits sportwagenmerk. Nu hebben Britse sportwagenmerken wel vaker moeite om het hoofd boven water te houden, maar Berkeley Cars was wel een erg kort leven beschoren. Het merk werd namelijk opgericht in 1956 en in ging in 1960 alweer ter ziele. Dat is net iets te kort om een iconische status te verwerven.
Berkeley Bandit
Het laatste wapenfeit van Berkeley was de Bandit. Dit was een lichtgewicht roadster met een viercilinder. Het plan was om de auto voor £798 op de markt te zetten. Daar is het nooit van gekomen, want Berkeley kon zijn schulden niet aflossen. Meer dan twee prototypes zijn er daarom nooit gebouwd. Nu, 60 jaar naar dato, lijkt het erop dat de Berkeley Bandit er toch nog komt. Een ontwerper en een race-ingenieur hebben namelijk het gewaagde plan opgevat om het merk nieuw leven in te blazen. Dit doen ze met een nieuwe interpretatie van de Berkeley Bandit.
Historisch verantwoord
Het resultaat is een kleine roadster met een retro design. Daarnaast komt er ook een coupéversie. Daarbij moesten ze wat meer zelf verzinnen, want de originele Bandit was er alleen als roadster. Het nieuwe Berkeley houdt het niet alleen qua design historisch verantwoord, maar ook qua aandrijflijn. De originele Bandit had namelijk een viercilinder van Ford en de nieuwe krijgt ook een viercilinder van Ford. De 2.3 EcoBoost dus. In de Berkeley moet dit blok 405 pk leveren, flink meer dan in de Focus RS en de Mustang. Dat gaat ook nog een gepaard met een heel laag gewicht: Berkeley mikt op 700 kg voor de roadster en 730 kg voor de GT.
Naast de viercilinder wil Berkeley ook met een elektrische Bandit komen. De introductie staat gepland voor maart 2021. Momenteel zijn ze echter nog niet verder dan een paar tamelijk amateuristisch ogende renders. We moeten daarom realistisch zijn: waarschijnlijk is het nieuwe Berkeley net zo min een lang leven beschoren als het originele Berkeley.
fmgarcia zegt
Dik dik dick!
fmgarcia zegt
Goeie set wielen, lekker licht. Hoop dat dit ooit te betalen is in NL!
christian85 zegt
Lekker hoor! Ik verwacht alleen geen scherpe prijsdoelstelling net als destijds
bbfix zegt
@christian85: ik verwacht helemaal niks. Victor mullertje… en door!
205zonderdak zegt
Mooie opvolger voor mijn MX-5!
bernoulli zegt
Gaaf karretje! Alleen de rolbeugels zien er wel heel El-Cheapo uit. Maar verder: zet maar voor de deur!
okdoei zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Het design is alvast dik voor elkaar. Kom maar door.
tenaci zegt
Vet ontwerp, maar meer dan een ontwerp is het natuurlijk nog niet. Eerst maar eens zien hoe ver ze komen.
The Stig NL zegt
Sorry, maar ik vind ‘m ernstig lelijk…
Frankypanky zegt
Alsof ‘oude snoepert’ AC Cobra in bed is gestapt met een jonge frisse MX-5!
Maar de Roadster ziet er vrij goed uit, de GT vind ik wel wat minder…Achterkant is heel erg Corvette C2/C3 met het daklijn van een GT-R.
potver7 zegt
Toch denk ik dat als Berkeley het dit keer significant langer dan 4 jaar vol wil houden, ze toch ook op zoek moeten naar elektrische of hybride aandrijving. Het is natuurlijk prachtig om naam te maken met een superlaag gewicht van 700 kg, maar daarna zullen ze snel moeten doorpakken.
kle500 zegt
Ik verwacht een kitcar, buizenchassis kunststof panelen. Of is er al meer bekend over overige specs/materialen?
kle500 zegt
@kle500: iets langer googelen: https://www.berkeleysportscars.com/about Kunststof carrosserie met vlas ipv carbonvezels, elektrische opties beschikbaar en een UK prijs tussen 40.000 en 60.000 pond.
jelmer zegt
Prettig: niet exclusieve materialen voor de laatste zeventig kilo minder en van betaalbaar naar onbereikbaar, maar de balans juist andersom.
maarteno zegt
Ik zeg niet dat ik denk ‘deze gaat er komen’, maar ergens geloof ik dan weer deels als iemand serieus en ze zijn echt aan het bouwen. Dat je dan niet super mega veel tijd/geld besteed aan renders en meer aan het echt bouwen van. Dus misschien zijn iets minder gelikte renders juist een teken van iemand die als techneut denkt en er dus meer aan echt bouwen vd auto besteed wordt.