







De wereldberoemde industrieel ontwerper Marc Newson werd recent aangenomen bij Apple. Ooit ontwierp-ie deze 021C prototype voor Ford.
Je zou het misschien niet geloven maar dit wagentje stamt al uit 1999. Dat bewijst wat voor een ongelofelijk goede ontwerper Newson is. Een schoolvoorbeeld van tijdloos design, want zeg eerlijk, op een autosalon uit het iPad-tijdperk zou deze concept zeker niet misstaan.
De 021C werd 15 jaar geleden onthuld op de Tokyo Motorshow. Een concept voor een ‘jongeren-auto’ waar Ford overigens nooit productieplannen voor gehad heeft. Een retro-auto met kenmerkende designelementen zoals de enkele brede koplamp en achterlicht. Ook zelfmoorddeuren en een gekke uitschuifbare lade-achterbumper waren onderdeel van de retro-heid van de Apple-Ford. De auto werd door Ghia gebouwd en volledig opgetrokken uit carbon. Volgens Newson weerspiegelde de 021C hoe jongeren auto’s zien. De Ford 021c was volgens hem ‘light, likeable and fun’. Zijn naam (kleurcode) had-ie overigens te danken aan zijn oorspronkelijke feloranje kleurtint, maar later werd de auto vreemd genoeg limegroen gespoten.
We begrijpen heel goed dat Apple, Newson een baan aangeboden heeft. De 021C zou zo de Apple Car van 1999 geweest kunnen zijn. Vergelijk het design van de Ford voor de grap eens met de iMac uit die tijd. Toch waren de reacties van het publiek destijds bepaald niet lovend, men vond het maar gek dat een industrieel ontwerper van meubels en apparaten een auto neerzette. Een tegendraadse auto voor een tijd waarin SUV’s en cross-overs hip begonnen te worden.
Onder de kap van de 021C ligt een doodnormaal 1.6-je met 100 pk die gekoppeld is aan een viertraps-automaat met bediening op het stuur. De ophanging van de auto kenmerkte zicht door horizontale vering wat voor meer comfort zou moeten zorgen.
Ondanks dat het iPhone dock en Apple CarPlay ontbreken, heeft ook het interieur de tand des tijds goed doorstaan. Het dashboard doet denken aan dat van een moderne MINI en het interieur beschikt onder andere over LED-sfeerverlichting en een zwevend meubilair. Indrukwekkend, we zijn benieuwd of de echte Apple car er ooit gaat komen, nu Marc een functie heeft bij Apple.
Ik klikte op dit artikel omdat ik dacht dat deze nieuw was, maar 1999? Wow! Ik vind hem zelfs nog wel leuk voor de huidige tijd!
Inderdaad een verrassend goed opgedroogd design, maar met zo weinig lijnen en details is er ook weinig dat kan verouderen.
Leuk voor op de peuter speelzaal
Leuk wagentje, maar je kan ook overdrijven.
@frietjemet: Das juist het leuke aan een concept, heel hard overdrijven…
Vier jaar later kwam Ford met een concept, de model U, die erg leek op de 021C. De model U is een ontwerp van Christopher A. Sawyer en heeft een iets ruiger uiterlijk dan de 021C. Ook de Model U is bedoeld als auto van de toekomst echter was het in die tijd ook het paradepaardje van Ford om te laten zien wat zij konden doen op het gebied van cradle to cradle ontwerp. Geen van beide auto’s zijn ooit geproduceerd, echter als je goed kijkt zijn er zeker ideeën overgebleven. Zo ontbreken beide auto’s een B-stijl, net als de B-max en zijn steeds meer materialen in huidige Ford modellen gespitst op 100% recycling en gebruik van natuurlijke materialen.
@klassiekerjunk: zo, dat is pas lekker knip en plakwerk.
Lekker fris ontwerp met een mooie balans tussen retro en moderne stijlelementen. Alleen nog een paar mooi Daf-emblemen er op monteren (van die mooie metalen met dat Jugendstil lettertype) en in productie brengen.
Tijdloos ja. In 1999 was ie niet mooi, nu is ie niet mooi en hij zal nooit mooi worden. Heel tijdloos.
@hetzwartesaabvandefamilie: Het blijft tijdloos lelijk :p
(en onnodig)
Het lijkt erg op zo’n kinderspeeltje bij de buurtsuper, muntje erin en hobbelen maar!
Hahahahaha dat is dus het einde van Appel. Pininfarina heeft eind jaren 60 voor Fiat exact hetzelfde ontwerpen als een soort groene safety auto
@roppp: http://safety-car.info/esv/70-fiat/2659-fiat-esv-libbre.html
Guitige bakje! Ziet er voor 1999 toch nog zeker leuk uit.
Het eerste wat ik dacht bij het zien van het zijaanzicht was “4 deurs trabant”.
Krijg dr een beetje een Zundapp Janus gevoel bij.
https://c1.staticflickr.com/5/4067/4566178738_ddc11556f4_z.jpg
Best ´n grappig ding.
Dan liever een Fiat 124 :)
Moet hij nu iPhones ontwerpen of auto’s?
Het bewijs dat goed design vaak z’n tijd vooruit is. Toen vond ik het niks, nu ben ik er al milder over.
Niet meteen mijn soort auto, maar heg design kan ik dus ergens wel waarderen!
Vreemde banden zitten eronder. Het lijken wel diagonaalbanden.
Als dit te koop was, kocht ik hem morgen. Dááág Fiat 500!