Zeldzaam is het zeker, deze Ferrari die als occasion aangeboden wordt, maar er zijn mooiere auto’s met een steigerend paard op de flank en grille.
Een lelijke Ferrari: is die er? Er zijn sowieso modellen die het nooit perse hebben gehaald bij de rest van wat het merk in huis had. De 400i bijvoorbeeld, een wat vage, bijna sedan-achtige Ferrari met een automaat ver voordat dat gemeengoed was. De Mondial, of de Dino GT4, vaak gezien als twee ‘net niet Ferrari’s’. Zelfs de F50 is volgens sommigen niet zo indrukwekkend als de F40 of Enzo. Kortom: ook het beste (steigerende) paard struikelt wel eens.
NART
Maar zo hard als de 365 GT NART Spyder is Ferrari niet vaak gestruikeld. Voor de duidelijkheid: dat is deze NART Spyder in het specifiek. Niet de bloedstollend mooie 275 GTB/4 NART Spyder en ook niet de gelijknamige 365 NART Spyder uit 1971, een soort Italiaanse Corvette op basis van de eveneens bloedmooie 365 GTB/4 Daytona. Nee, het gaat hier om een 365 GT NART Spyder.
Zeldzaam (lelijk)
De naam NART Spyder komt van North American Race Team en was een team van Luigi Chinetti ter promotie van Ferrari in de VS. De NART Spyder zelf is dan ook een visie van Chinetti voor een gave Ferrari waar een handjevol van zouden gebouwd worden. Dat is allemaal prima en het is ook cool dat je iets bouwt waar Ferrari hun naam aan verleent. In 1988 zag deze NART Spyder het voltooide levenslicht op basis van de toen bijna 20 jaar oude 365 GTB/4.
Maar het probleem wat eigenlijk iedereen heeft en had met de Ferrari 365 NART Spyder is dat ‘ie niet zo mooi is. De voorruit werd van een Ferrari 308 geleend wat in essence een compleet anders ontworpen auto is. De styling was hoekig maar dan ook met ronde vormen, het werkte net niet. Om nog maar te zwijgen over de voorkant met gigantische vierkante koplampen. De gigantische Ferrari-schilden aan weerszijden, het toenmalige logo van NART, laat het bijna lijken alsof dit een replica is.
Zeldzaam (an sich)
Dit is namelijk één van de twee NART Spyders in deze samenstelling. Deze zwarte is verhuisd naar Duitsland en daar staat hij nu te koop. Wie dacht dat het controversiële uiterlijk misschien de prijs kan drukken heeft het mis: deze zeldzame Ferrari wordt aangeboden als een zeldzame Ferrari. De prijs is daarmee 1.300.000 euro.
Ter administratie: de Ferrari NART Spyder is in essence een 365 met een V12. Deze levert in dit geval 358 pk en is handgeschakeld. Naar verluidt weegt de NART Spyder minder dan een 365 GTB/4, dus wat dat betreft is het misschien wel geweldig om mee te rijden. Kopen kan op deze Duitse occasionwebsite.
Met dank aan Bas Jelle voor de tip!
toyotafortuner zegt
Hou die Ferrari maar. Ik neem wel die Buick Roadmaster cabrio op de achtergrond ???
johnhert zegt
@toyotafortuner: Mee eens, sigaartje erbij en met 40 / 50 langs de kust hobbelen!
daniel1975 zegt
@toyotafortuner: me too!
mundus zegt
Betaal je 1.3 miljoen euro, wordt je gewoon uitgelachen omdat het lijkt alsof je met een mislukte replica rijdt..
MarcoM zegt
En er zullen altijd mensen zijn welke dit gewoon kopen omdat het kan, temeer om te kunnen zeggen dat ze een auto hebben waarvan er maar een enkeling van bestaat.
moveyourmind zegt
Als ik dat autobedrijf was zou ik hem houden…
Alle handelswaar die je er naast zet ziet er ineens stukken beter en duurder uit, kijk maar naar die Smart die ernaast staat. Dek de Ferrari af met je hand, dan is het best een grappig wagentje, maar ook een beetje een rare auto. Niet meer dan een paar duizend Euro waard.
Maar haal nu je hand weg en kijk wat er gebeurd…
Met die Ferrari ernaast lijkt die Smart ineens een een waanzinnig mooie auto met de mooiste verhoudingen die een auto-ontwerp ooit gehad heeft en oogt hij minstens drie keer zo duur.
massarati zegt
Wat een treurwilg. Hans Teeuwen zou zeggen: ’t lijkt wel een gesmolten ET’
MaartenD zegt
Het front en dan met name de koplampen en neus hebben wel wat weg van de 512bb lm race cars waar NART toenterrijd mee racede, maar die waren erg gaaf. Dit is echt een misbaksel
golf1985 zegt
Ik vind de voorkant nog best te doen. Lekker jaren 80. Maar alles wat erna komt ziet er niet uit…
Corrado16v zegt
Dit is daarentegen dan wel een mooie 365 NART https://www.artcurial.com/en/lot-1969-ferrari-365-gtb4-daytona-competizione-groupe-4-3359-84
joosstra zegt
Amerikanen en mooie sportauto’s bouwen is niet heel vaak een gelukkige combinatie. Jammer dat voor dit Sbarro-achtige gevalletje een 365GTB4 aan stukken is gezaagd.
papa zegt
@joosstra: nou ik ben het niet helemaal met je eens, neem een auto als de c3 Corvette. Het is dat het niet zo zeldzaam is, maar als je een convertible hebt met chroom bumpers is het in mijn ogen een van de mooiste auto’s ooit. Ook een cobra is fraai
carfreakjim zegt
@joosstra: Nog nooit een corvette gezien dus? Met name het model van 1957 en van 1963 zijn gewoon simpelweg bloedmooi en waren voor hun tijd echt wel snel. Ook de eerste generatie thunderbird is geen verkeerde auto. En wat te denken van een van de meest succesvolle sportauto’s aller tijden, de mustang.
maferick74 zegt
En enzo heeft hier zijn goedkeuren voor gegeven ?
spacemoon24 zegt
@maferick74: misschien kwam deze in het najaar van 1988, nadat Enzo overleden was?
vbarchetta zegt
Dit misbaksel staat al erg lang te koop bij dat bedrijf. Zelfs als het 1tje in de vraagprijs word weggehaald dus 300.000 blijf het volgens mij nog steeds een uitdaging om te verkopen…
allesmetturbo zegt
Een ari met de front overhang van een 159.. ik pas
Darahan zegt
Die neus heeft heel veel weg van een verschillende race Ferraris uit de jaren 70 en 80, zoals de 512 BB LM en de 288 GTO Evoluzione en daarom vind ik hem eigenlijk wel gaaf.
capri288 zegt
Zolang je er in zit, zie je de buitenkant niet?!
Dutchdriftking zegt
De sticker op het zijscherm maakt hem af….
vacano zegt
1.300.000 pesos is een koopje
mashell zegt
Soms zou je willen dat je een artikel niet had aangeklikt.
erce zegt
in essence?
flyerbunch zegt
Wat een gedrocht..
ponnie zegt
Een 400 is toch juist een van de dikkere 80’s wagens?
Dat vertaalt zich ook wel in de prijzen, die liggen toch ook gewoon op het niveau van 308/328 van vergelijkbare bouwjaren.
Ook nog eens gewoon met handbak geleverd.
daniel1975 zegt
Ik vind de F40 ook mooier dan de F50 en die vind ik weer mooier dan de Enzo. De LaFerrari en 488 vind ik dan weer wel mooi.