De nieuwe eigenaar moet het nog wel even in elkaar zetten.
Over de loop der jaren heeft Ferrari veel iconische auto’s in elkaar geschroefd. Dat mag de nieuwe eigenaar van deze Daytona straks ook doen, praktisch de gehele auto ligt namelijk in stukjes uit elkaar. Alle onderdelen schijnen er wel te zijn, dus het is voor de gelukkige koper puur een schroefproject. Zie het als een Lego-doos voor volwassenen.
Maar eerst even terug naar het begin. Deze 365 GTB/4 Berlinetta zag in 1971 het levenslicht en werd gekocht door een Brit. Dat verklaart ook waarom het stuur aan de verkeerde kant van de auto zit. Na er bijna tienduizend kilometer mee te hebben gereden, werd de auto enkele keren verkocht. Ergens na 1974 kwam er echter een voorlopig eind aan deze Ferrari, toen deze betrokken raakte bij een ongeluk en aan de onderkant van een helling raakte. Uiteindelijk waren er staalkabels nodig om het voertuig uit de berm te takelen, waardoor de auto nóg meer schade opliep.
De zwaar beschadigde auto werd toen weer doorverkocht, die kennelijk vond dat de auto wel wat meer schade kon gebruiken. Hij wilde er namelijk een Spider van maken en zaagde dus het dak eraf. Dit bleek toch een te grote klus voor de eigenaar, dus werd de Ferrari weer een aantal keer doorverkocht. Bijna dertig jaar later, we zijn inmiddels in 2006, kocht de huidige eigenaar de flink mishandelde Ferrari. En bracht hij de auto weer terug naar zijn huidige glorie.
Dat betekent vernieuwde panelen, originele onderdelen én natuurlijk een nieuw dak. De koper krijgt ook de originele 4.4 liter-V12 inclusief tientallen dozen vol met onderdelen. Voor zover bekend ontbreken er geen onderdelen, het is volgens de verkoper juist eerder het geval dat er dubbele onderdelen zijn.
Wat moet er nog gedaan worden aan de auto? Nou, een likje (rode?) verf zou geen kwaad kunnen, nu is het koetswerk namelijk nog kaal. Het interieur is ook nog kaal en de mechanica kunnen wat werk gebruiken. De motor zou nog in goede staat zijn, zo zegt de verkoper, maar het is niet duidelijk of deze nog werkt. Volgens de teller heeft de motor net meer dan 41.000 kilometer gedraaid.
Wil jij de Daytona afmaken? Dan moet je even wachten, de auto wordt pas in januari via Collecting Cars geveild. Hoeveel de verkoper ervoor wil vangen is niet bekend, maar wanneer de auto in elkaar is gezet, moet de auto driekwart miljoen euro kunnen opleveren.
Robert zegt
Zou een conversie naar linksgestuurd nog een haalbare kaart zijn bij een auto als deze? Het is in ieder geval een hobbyprojectje voor de gevorderde sleutelaar. Met een dikke portemonnee.
carfreakjim zegt
@RRRobert: Ik weet niet of dat verstandig zou zijn. Rechts gestuurd zijn er niet veel gebouwd en de Engelse zijn vaak berijdt meer te betalen voor een originele rechts gestuurde auto van dit kaliber.
dromedaris zegt
@carfreakjim: berijdt… really
114i210pk zegt
@dromedaris: Dus na een stukje informatieve tekst loop je te gallen op dit woordje? Blauwtje gelopen vannacht of heb je anderhalve liter azijn op Jimmy?
dromedaris zegt
@114i210pk: denk dat jij de azijn op hebt? ?
114i210pk zegt
@dromedaris: Leg uit..
carfreakjim zegt
@dromedaris: Sorry, het was gister erg gezellig op de bedrijfs borrel. Ik ben vandaag dus niet helemaal scherp.
momo zegt
@carfreakjim: Dat je nog excuses aanbiedt. Zo een clown neem je toch niet serieus? Je geeft een goed argument en alles wat hij kan opmerken is een lullig foutje. Lijkt @ghost wel joh..
ghost zegt
@momo: flauw dit @momo. Ik had de bijl al begraven, zeker nu met kerst, en in tijden dat in meer drink dan mij lief is. Spijtig weer.
momo zegt
@ghost: leuke opmerking?
Als jij ervoor zorgt dat je jezelf niet klem zuipt, zorg ik ervoor dat de bijl begraven blijft.
ghost zegt
@momo: we zullen ons best doen!
lekkerlinksrijden zegt
Ik heb er net te weinig tijd voor, jammer
vaakbenjetebang zegt
Misschien wel de gaafste Ferrari voor in de echte wereld, en sowieso de coolste wat mij betreft. In donkerblauw metallic, met een crème- of cognackleurig interieur afbouwen graag. Helaas kan ik me dit bouwpakket niet veroorloven.
mark383 zegt
Ik vraag me wel af waarom de auto niet in elkaar wordt gezet voor de verkoop. Levert ie een stuk meer op. Zou er een catch zijn? Misschien dat het allemaal niet goed meer past na al die (herstelde) schades?
escort77 zegt
@mark383: reken maar dat er al heel wat tijd en geld in zijn gaan zitten. En als je een van beiden dan niet meer hebt, hou je een project als dit over.
Hoe gaaf ook, maar als ik deze auto zou krijgen zou ik m ook zo doorverkopen. Eenvoudigweg omdat ik het geld niet heb om deze auto waardig af te bouwen.
cazzo046 zegt
Om dat het een paar ton kost om hem op te bouwen. Is niet voor iedereen weggelegd.
Dutchdriftking zegt
Ergens toch wel een leuk project.
wimof zegt
Voor het eerst gezien op de drievoudige hoes van de Carpenters (’73)
Houthakker zegt
Dit model gebruikten ze toch ook in het eerste seizoen van Miami Vice?