Geen vrienden gemaakt bij het sparen voor een Ferrari 458 Speciale? AddArmor heeft de oplossing: een gepantserde Ferrari 458 Speciale.
Als we het over supercars hebben gaat het al heel snel over pk’s, maar gewicht is natuurlijk minstens zo belangrijk. De techneuten van merken als Ferrari sloven zich dan ook uit om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Dat geldt in het bijzonder voor hardcore varianten als de 458 Speciale.
AddArmor
Het is daarom opmerkelijk te noemen dat uitgerekend deze auto is voorzien van bepantsering. Je hoort het goed: de auto die je hier op de foto’s ziet is een gepantserde Ferrari 458 Speciale. Dit is het werk van het Amerikaanse AddArmor. Ze maakten eerder al een breed spectrum aan auto’s kogelvrij, van de Cadillac Escalade (wie had dat verwacht?) en een Mercedes Sprinter tot een Tesla Model S en een Audi RS7.
Lichtvoetig
De genoemde voertuigen hebben één ding met elkaar gemeen: lichtvoetig waren ze toch al niet. De 458 Speciale is dat wél. Sterker nog: dat is cruciaal bij deze auto. Als je deze auto opeens een stuk zwaarder gaan maken verliest de auto compleet zijn bestaansrecht.
Gewicht
We horen jullie denken: hoeveel weegt deze gepantserde Speciale dan? Nou… dat valt nog reuze mee. Dat heeft twee redenen. Ten eerste heeft AddArmor zo licht mogelijke bepantsering gebruikt, dat bij elkaar maar 70 kg aan extra gewicht op de schaal legt. Ten tweede hebben ze het extra gewicht gecompenseerd. Ze hebben de auto namelijk uitgerust met alle mogelijke fabrieksopties waar carbon fiber voor stond en een Capristo-uitlaat gemonteerd.
Pk-gewichtsverhouding
Onder de streep is de Speciale uiteindelijk maar 30,4 kg zwaarder dan een doorsnee Speciale. Een snelle rekensom leert ons dat de pk-gewichtsverhouding bij deze Speciale zelfs nog ietsje gunstiger is. De Capristo-uitlaat zorgt namelijk voor 40 extra paardekrachten.
Prijs
Degenen die het rondrijden in hun gepantserde limousine beu zijn kunnen dus terecht bij AddArmor. Ze kunnen dan wel een stevige rekening verwachten. AddArmor vraagt namelijk omgerekend €510.000 voor deze gepantserde Ferrari 458 Speciale. Dat is zelfs voor Speciale-begrippen een enorme hoop geld, want er zijn genoeg exemplaren te vinden die ongeveer de helft kosten. Het verschil is wel dat je nog levend uitstapt als je met dit exemplaar in een hinderlaag rijdt. Dat is natuurlijk ook wel prettig.
fernie zegt
Op enkele uitzonderingen zijn de meeste autos kogelvrij.
willemvdberg zegt
@fernie: maar niet allemaal kogelwerend..
davelepeef zegt
@willemvdberg: weren is nog steeds anders dan opvangen :)
mrB zegt
Het hangt er een beetje vanaf wat er in het handschoenenkastje ligt ;)
machielvdd zegt
Ik draag altijd een kogelvrij vest
sudbina zegt
@machielvdd: ik soms. Vandaag bijvoorbeeld. Gisteren droeg ik een kogelvrije trui. Eigenlijk wel iedere dag een kogelvrij shirt overigens.
petermb zegt
30,4 kg zwaarder…. Vaak zit dit verschil al tussen man en vrouw.
rijnooit zegt
@petermb: of een avondje spareribs & bier tov een salade als maaltijd 🤣
hotze zegt
“Geen bestaansrecht” als de Speciale te zwaar zou zijn? Het fraaie uiterlijk is al genoeg bestaansrecht + de turboloze V8. Diverse nieuwere modellen zien er niet meer uit, die hebben geen bestaansrecht. Waaronder de hatchback-achtige lelijkerds met de motor in het vooronder. De Roma is het aanzien gelukkig weer waard.
mashell zegt
Dit model is al wel twee keer opgevolgd…
bbjorn zegt
@mashell: ik zou nog steeds deze verkiezen boven de anderen
Dutchdriftking zegt
Slechts 70kg aan bepansering, waartegen is deze auto dan beschermd? Gooien van eieren?
mpgc zegt
@dutchdriftking: waarschijnlijk alleen tegen lichte handvuurwapens. Alles beter dan niets. Meeste aanvallers zullen niet verwachten dat een Ferrari enige vorm van bepansering heeft.
ty5500 zegt
Tegen een occassionele overvaller zal het dan wel helpen. Als ze je echt dood willen, vermoed ik wel dat ze met een automatisch wapen afkomen.
berlinetta zegt
Als iemand je echt dood wil, dan zou diegene het denk ik beter aanpakken dan met een mitrailleur op een Ferrari gaan lopen knallen.
davelepeef zegt
@berlinetta: nou, beetje occasionele road rage moet je tegenwoordig wel rekening mee houden, dan is dit wel afdoende toch?
rolov zegt
@mpgc: tegenwoordig komen ze al standaard met een ak
viezefreddyw zegt
Bepantsering of niet, maar wat is de 458 Speciale toch mooi. Zeker in deze kleurstelling. Hou je 488 Pista maar, kan wat mij betreft niet tippen aan de Speciale. Wat een geluid.
jajeroenja zegt
We gaan er maar even vanuit dat de ruiten niet gedaan zijn, en alleen de deuren en kofferbak gevuld zijn met “pantser platen”.
Een b4 voorruit weegt al een 80kg.
sonnybonds zegt
yeah dacht zelfde. Denk niet dat er veel bepantserd is met zulk weinig extra gewicht.
JanJansen zegt
Als mijn vriendin “maar 70kg zwaarder” weegt rijdt … nee laat maar.
w0o0dy zegt
Zoals iemand op Facebook al opmerkte: als je bang bent dat er mensen zijn die de behoefte hebben om op je te schieten is een knalrode Ferrari misschien niet de slimste keuze als vervoer.
macz46 zegt
@w0o0dy: vraag maar aan Klaas Bruinsma😇
HIM zegt
Ook loodvrij
Crosscabouter zegt
@redactie: kogelvrij? Kogelwerend bedoelen jullie. Lagers met kogels, stuurkogels, etc, etc..