Wat is er vreemd aan deze Ferrari die afgelopen weekend op de stand van het Britse veilinghuis Coys tijdens de Interclassics & Topmobiel in Maastricht stond? De typeaanduiding luidt 250 GT, maar hij ziet eruit als een 250 TR.
Geen serieuze klassiekerbeurs zonder een veiling erbij, maar deze Ferrari met chassisnummer #0611 kwam niet onder de hamer. Hij werd in opdracht van een klant getoond aan potentiële kopers.
Het blijkt een 250 GT Boano coupé uit 1956 te zijn, die in 1988 is omgebouwd naar TR-stijl. Ook de technische specs zouden bij die operatie naar TR, ofwel Testa Rossa-niveau zijn gebracht. Getuige het rode kleppendeksel op het motorblok lijkt dat inderdaad zo te zijn. Onbekend is wat er met de oorspronkelijke Boano-carrosserie is gebeurd. Deze is op zich al bijzonder genoeg om niet zomaar te verwijderen. De Boano coupé werd onthuld op de autosalon van Genève in 1956 en er zijn 74 van deze coupés gebouwd voordat collega-carrossier Ellena het overnam en nog eens 50 auto’s bouwde met een iets gewijzigde en verhoogde daklijn.
Misschien wilde de opdrachtgever van de verbouwing aanhaken bij de fameuze status van de 250 TR als oppermachtige racewagen in de late jaren vijftig en vroege jaren zestig, toen hij drie maal de 24 Uren van Le Mans wist te winnen.
Geprononceerde neus
Er zijn 34 echte 250 Testa Rossa’s gebouwd in de periode 1956-1961. De carrosserie van Ferrari #0611 GT heeft de pontoon fender-stijl van de vroege jaren, met de geprononceerde neus en de open ruimte achter de voorste wielkasten. Ferrari heeft tijdens de racecarrière van de Testa Rossa flink geëxperimenteerd met aerodynamica, zodat exemplaren uit de latere jaren er heel anders uitzagen.
Echte Testa Rossa’s brengen op veilingen astronomische bedragen op. In 2009, tijdens het Leggenda e passione evenement op Ferrari’s eigen testcircuit Fiorano, hamerde RM Auctions een zwart exemplaar uit 1957 met aantoonbare race-historie af op 12,4 miljoen dollar. Daarmee was het toen de allerduurste auto ooit op een veiling. Twee jaar later ging Gooding & Co daar overheen met 16,4 miljoen dollar voor weer een 250 Testa Rossa. Afgelopen jaar werd het record van duurste auto op een veiling scherper gezet door een volledig in originele staat verkerende Mercedes W196R uit 1954. Bonhams sloeg hem af op 29,6 miljoen dollar.
Misschien hoopt de huidige eigenaar van #0611 GT ook op een forse opbrengst. Maar omdat de historie van de auto na te trekken is, zal hij lang niet zoveel vangen als voor een echte Testa Rossa.
Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze gastbijdrage!
C6_R zegt
Over 250 GTO/TR gesproken, deze prachtige foto van mijn flickr vriend (pun intended) wil ik u allen niet onthouden:
C6_R zegt
@C6_R: zo dan: http://www.flickr.com/photos/jeremycliff/12061165035/
mclarenf1lm zegt
Al mag hij niet ´´echt´´ zijn, blijft het een Ferrari, en zal ik er absoluut geen nee tegen zeggen.
jlm83 zegt
@mclarenf1lm: Ja daar heb je gelijk in, als iemand hm aan mij cadeau doet zeg ik geen nee. Toch had ik liever gezien dat er in 1988 een replica was gemaakt vanuit niets, in plaats van het op offeren van een stukje automobiel geschiedenis puur om geld.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Had hem dan gewoon standaard gehouden. Bijzonder genoeg van zichzelf.
rob68 zegt
Origineel was lelijk, nu is tie mooi,whats the fucking problem?
RobinM zegt
Een 250 GT Boano is mooi maar de TR en SWB zijn samen de mooiste en elegantste versies van de 250 serie :D