Ook in gemoderniseerde vorm is de Ferrari 250 GT SWB een lust voor het oog.
Ferrari is voor iedere autoliefhebber een magische naam. Toch kunnen de voorkeuren behoorlijk uiteen lopen. De een zweert bij de klassieke Ferrari’s uit de jaren ’60, terwijl de ander vooral enthousiast wordt van een moderne Ferrari. Voor beide is wat te zeggen. De klassieke Ferrari’s hebben een enorme dosis stijl en charme, terwijl de moderne Ferrari’s technisch veel verfijnder zijn. Maar misschien hoef je helemaal niet te kiezen…
Het Britse RML combineert namelijk het beste van twee werelden. Zij komen met een gloednieuwe auto, die echter de looks heeft van een Ferrari 250 GT SWB. Waarom zou je ook zelf met een potlood aan de slag gaan? Een beter ontwerp dan een 250 SWB gaan we toch niet neerzetten, moeten ze gedacht hebben bij RML.
Een exacte replica is het ook weer niet geworden, de Britten hebben de vrijheid genomen om het ontwerp toch iets te moderniseren. Er zijn bijvoorbeeld geen chromen bumpers aanwezig, de uitlaten steken niet zo ver uit en de velgen zijn een maatje of twee groter. Alle elementen die een 250 SWB zo fraai maken zijn echter aanwezig, dus het design is dik in orde.
Hoe zit het met de rest? Ook dat lijkt RML goed voor elkaar te hebben. De 250 SWB heeft namelijk een 5,5 liter Ferrari-V12 onder de kap, die 485 pk en 568 Nm produceert. Dat is voor hedendaagse Ferrari-begrippen misschien niet veel, maar flink meer dan de 250 SWB destijds leverde. Die heeft namelijk nooit meer dan 280 pk meegekregen.
Een vermogen van 485 pk moet dus ruim voldoende zijn. Niet onbelangrijk daarbij: met 1.470 kg weegt de 250 SWB van RML ook beduidend minder dan een moderne V12 Ferrari. 0-60 mph (oftewel 0-97 km/u) zou deze moderne 250 SWB zodoende in 4,1 seconden moeten doen, terwijl de topsnelheid richting de 300 km/u gaat. De V12 is gekoppeld aan een handbak, mét open schakelpatroon uiteraard.
De 250 SWB van RML is niet alleen aanzienlijk sneller dan het origineel, de auto is ook voorzien van moderne luxe. Naar airco, elektrische verstelbare stoelen, elektrische ramen en bekerhouders hoef je in deze auto niet tevergeefs te zoeken. Een ritje in deze quasi-klassieker is dus geen afzien. Alhoewel dat natuurlijk een beetje de charme is van een klassieker.
Wat wellicht zwaarder weegt: deze is goedkoper dan een originele 250 SWB. Denken we. Niet dat RML al prijzen bekend heeft gemaakt, maar gezien de waarde van een originele 250 SWB is dat een veilige aanname.
Het kan trouwens zijn dat je een déjà vu hebt gekregen bij het lezen van dit artikel. Een andere Britse toko – GTO Engineering – heeft namelijk óók een moderne versie van de 250 SWB in de maak. Klanten kunnen straks dus gewoon kiezen welke Britse remake van de 250 SWB ze willen.
bischero zegt
Ook al is het origineel vele malen begeerlijker, dit maakt hebberig. Als er een ‘mare di soldi’ voor handen was.
Dit is in mijn ogen in iedere mm2 beter dan welke moderne Lambo ook. Maar dat is smaak (hebben of niet 😜)
pignon zegt
@bischero: geheel met je eens. Als je naar speld kijkt wil je vest graag een Lambo. Als je naar vormgeving kijkt wil je hooguit een classic zoals miura oid. Of deze 250 remake. Die is dus wel mooi
pignon zegt
@pignon: speld = specs
simonferrari zegt
Nouja, bloedmooi.. Om eerlijk te zijn vind ik de verhoudingen niet helemaal kloppend.
Robert zegt
@simonferrari: dat kan verschillende, praktische redenen hebben. Ten eerste is een originele 250 SWB ontworpen in de jaren zestig, voor een bestuurder met de gemiddelde proporties uit de jaren zestig. Een hedendaagse Homo Sapiens Hollandia zal daar dus niet, of slechts met moeite een plek achter het stuur kunnen innemen. Daarnaast zal het ongetwijfeld ook zijn gedaan om de haviken uit het juridische team van Ferrari enigszins de wind uit de zeilen te nemen, aangezien die Italianen normaliter niet zo happig zijn op imitaties van hun erfgoed.
srbb zegt
De enige reden is dat als je de juiste verhoudingen neemt, Ferrari inderdaad niet zo lief komt vragen of je hun IP wil respecteren en stopt met je dure kit-car. Zelfde met verhaal met GTO Engineering, zij gebruiken het front/profiel/achterkant van een 250SWB uit ‘ 62/’ 63/’ 64 respectievelijk, omdat mochten ze 1 volledig design gebruiken ze inbreuk zouden plegen. In deze vind ik de proporties veel meer lijken op de Z3-kitcar dan het origineel en weegt deze 500 (VIJFHONDERD) kg meer. Zet deze maar in de categorie: yeah but no
rulefollower zegt
Advocaat van Ferrari op de stoep in 3. 2. 1….
lekkerlinksrijden zegt
Mwa, ja hij is mooi. Fantastisch echter niet
alfapeter zegt
Ik zou 1000x liever met de originele rijden, niet vanwege de waarde maar zo’n een classic is een auto waar je nog echt zelf mee rijdt, een uitdaging die heel wat kunde vraagt en dan ook heel wat voldoening terug geeft.
atrak zegt
Velgen zijn te groot, geen gezicht op deze auto. Trouwens op bijna alle auto’s.
dunhozzie zegt
Eerlijk gezegd ben ik dat laatste niet met je eens. Veel autos zouden er beter uitziet met een (paar) maatjes meer. Maar idd zeker niet allemaal. Met name concept, SUVs en super/hypercars kunnen last van te grote velgen hebben.
Vind ik dan
atrak zegt
@dunhozzie: Neem een 992 GT3 20/21” wielen. Daar gaat die echt niet beter van sturen. De cup variant staat op 18” ziet er nog beter uit ook. 15” staal is lichter dan 16” lichtmetaal. Hoog onafgeveerd gewicht is slecht voor de prestaties en die platte bandjes maken je auto onnodig hard.
Corrado16v zegt
@atrak: over beide statements helemaal met je eens
mashell zegt
@atrak: grote velgen zijn als grote borsten, ze trekken de aandacht, ze zijn niet onprettig om naar te kijken maar ze zijn onpraktisch en je wilt ze zeker niet zelf ook hebben…
jappebak zegt
Toch opvallend hoe lovend de reacties zijn, als je bedenkt hoe de reacties zouden zijn bij een in China geproduceerde replica. Want laten we nou niet net doen alsof er ooit een goede auto uit een Britse fabriek is gerold. Oké de Lotus Elise misschien dan.
camber24 zegt
@jappebak: bij Chinezen hebben we vaak het beeld dat de kwaliteit ook ruk is. Daar zou geen Ferrari V12 in liggen. Maar een aziaat. Met 140 pk ofzo. Proporties zouden zoek zijn. Afwerking dramatisch. Dit ziet er gewoon gaaf uit.
moveyourmind zegt
Ik kan dit wel waarderen. In tegenstelling tot restomods van echte klassiekers is hier geen enkel origineel exemplaar aangetast in zijn klassieker zijn. Het is een beetje vergelijkbaar met een Donkervoort, die ook geinspireerd is op een stokoud ontwerp en daar ogenschijnlijk weinig vanaf wijkt maar wel net iets moderner oogt. Maar zeker niet te modern.
camber24 zegt
Ik juich dit soort projecten alleen maar toe. En als enorme Ferrari liefhebber, met name van de 250 SWB, zou ik gek genoeg dit boven de echte kiezen. Dit om de simpele reden dat het geen (slechte) replica is, maar een hommage. Met dit ding kan je waarschijnlijk veel makkelijker sturen, heb je meer lol, en hij is nog sneller ook. Het origineel is verworden tot showpony, nauwelijks gebruikt. Onpraktisch naar hedendaagse maatstaven. Helemaal top voor de puristen. Maar dit, dit is voor mij echt perfect. Hopelijk doet dit (soort projecten) de klassieker prijzen eens corrigeren tot een normaal niveau. Het aanbidden van restomods als Singer en Alfaholics is al normaal geworden. Nu ook nog dit soort hommages.
camber24 zegt
@camber24: PS het V12 blok komt aan de cijfers te zien uit een 550 Maranello. Prima uitgangspunt.
bischero zegt
@camber24: ik had het niet beter kunnen verwoorden 👍
cloverleaf zegt
Als ik ooit van gekkigheid niet meer weet wat ik met mijn geld aanmoet dan zou ik zoiets kopen. Moderne techniek in een oud jasje is wat mij betreft de ideale combinatie!