De vraagprijs is onbekend, maar een bod van een paar duizend euro is vermoedelijk nét niet hoog genoeg.
De duizend kilometer van Buenos Aires, de 12 uur van Sebring, races in Watkins Glen en Road America, natuurlijk ook de Mille Miglia. Deze Ferrari 250 MM Vignale Spyder uit 1953 heeft al een flink leven gehad, maar daar kan jij nog een extra leven aan toevoegen. Deze rode racer staat namelijk in Nederland te koop.
Hoeveel de verkoper ervoor wil, meldt Very Superior Old Cars niet. Maar dat is niet eens het minste wat ze niet vermelden. Meestal lees je bij een occasionadvertentie immers info over de huidige stand van de auto. Wat de kilometerstand is, wat er allemaal mis mee is, wat voor motor erin zit, hoeveel pk die kan bieden, et cetera. VSOC geeft je echter een geschiedenislesje over deze auto.
Om te beginnen bij de eerste eigenaar: dat was F1-coureur Alfonso de Portago. Hij bracht zijn dakloze 250 MM naar onder meer die 1000 km van Buenos Aires, waar hij in 1954 tweede werd. En die 12 uur van Sebring? Een DNF vanwege problemen met de achteras. In 1954 – een jaar na de bouwdatum – werd de auto twee keer verkocht en is er weer mee geracet. Kennelijk was er na al dit sportief rijden een nieuwe motor nodig, want in 1971 (wanneer we weer een paar eigenaren verder zijn) kreeg de MM een 3.0 liter-twaalfcilinder van een andere 250 MM.
‘Na enkele nieuwe eigenaren’ kwam de auto naar Europa, waar het in de jaren negentig aan meerdere historische GP’s meedeed. Ook hier spaarden de bestuurders de motor kennelijk niet, want in 1997 werd deze uitgebreid gereviseerd in Duitsland. Sinds 2014 is de Ferrari in Nederland, nu staat de auto (wéér) te koop. Volgens barchetta.cc is voormalig Spyker F1-directeur Michiel Mol de huidige eigenaar. Afgelopen zomer spotten Autojunk-lezers dit exemplaar nog op de International Amsterdam Motor Show.
VSOC schrijft verder dat de auto ‘metaal- en dimensietests’ goed doorlopen heeft en dat de auto in goede staat is. De motor zou zelfs lopen, ‘al is het de laatste jaren niet veel gebruikt’. Na verkoop krijgt de auto daarom nog een goede beurt. Zoals gezegd is de vraagprijs onbekend. In 2015 werd een ander exemplaar geschat op 800.000 euro. Vorig jaar werd weer een andere voor iets meer verkocht, namelijk 5,4 miljoen dollar. Met andere woorden, een goedkope klassieker gaat dit niet zijn. Alhoewel, de laatste jaren worden dergelijke auto’s steeds goedkoper. Is er dan toch hoop?
Dank aan Carlo voor de tip!
diablogt zegt
Wouuww….
alfarosso zegt
Lijkt wel een dinky toy
cossiekiller zegt
Ik vind het nu eerlijk gezegd ook wel één van de lelijkste Ferrari’s ooit.
Dan liever een F40 en een Quattroporte gts 4.7 voor minder geld.
VeniVidiVici zegt
Nu je dat zegt zie ik gelijk waar de 3 luchtgaten in de voorschermen bij Maserati vandaan komen.
carfreakjim zegt
@cossiekiller: Ik denk niet dat je een f40 kan kopen voor de prijs van deze auto. Hij is niet numbers matching en heeft ook niet een erg indrukwekkende geschiedenis.
moveyourmind zegt
Erg mooi!
Absoluut geen stoere sportwagen, al waren de coureurs die hiermee geracet hebben dat ongetwijfeld wel. Of in elk geval moedig.
Maar wat een charme heeft dit ding. En op de foto weet hij mijn gedachten al helemaal mee te slepen naar lang vervlogen tijden. Je zou maar het voorrecht hebben om dit in je verzameling op te kunnen nemen.
robbie123 zegt
DE MOTOR LOOPT ZELFS…. Ontzettend veel knaken uitgeven aan een auto waarmee (áls hij loopt) door alles en iedereen om je oren gereden wordt. Ferrari ’s waren allemaal slecht tot de jaren negentig, laat staan dit. Ik sla graag over!
davelepeef zegt
@robbie123: ik ben zo bang dat je dit ook echt meent. Maar dat kan helemaal niet, zulke domme opmerkingen zijn meestal grappig. Flinke twijfel hier!!
rhellema zegt
@robbie123: kijk aan…we hebben een kenner in ons midden die zijn kennis van horen zeggen heeft opgedaan!
skinny058 zegt
@robbie123: Oh, vandaar dat ze tot de jaren 90 als merk ook nooit wat wonnen, natuurlijk.
misschienjemoeder zegt
Wat een slechte website voor een bedrijf dat zich ‘super mega premium’ wil voordoen met een naam als Very Superior Old Cars…Ook in de (klassieke) autohandel is uitstraling belangrijk.
momo zegt
@misschienjemoeder: wellicht is de eigenaar een ouwe rot die niks met social media en internet doet.
misschienjemoeder zegt
@momo: Wat heeft dat er mee te maken dan? Als je een bedrijf hebt, ongeacht je leeftijd of affiniteit met social media, hoort het representatief te zijn. Een website als deze is dat dus niet. Zijn genoeg (klassieke) handelaren die een ontzettend puike website hebben en ik garandeer je dat dit meer traffic, clicks en uiteindelijk verkoop oplevert.
momo zegt
@misschienjemoeder: Er zijn gewoon mensen die niks met social media hebben/willen en gewoon heel goed zijn in wat ze doen. Punt uit.
Dat jij opgegroeid bent met gladde, goedwerkende websites(hallo AB) wil niet zeggen dat iedereen dat is.
Uiteindelijk verkoopt het product zichzelf, Wayne Carini plukt zijn pareltjes ook niet van nieuwerwetse websites. Die heeft het maar van horen zeggen.
kniesoor zegt
Byzonder apparaat met een interessante historie. Benieuwd wat zo’n non-matching numbers auto gaat opbrengen.
Trouwens : wat een onbeschrijfelijk armoedig engels op de site van VSOC. En onzinnig gebruik van uitroeptekens. Je zou van een bedrijf, dat in het hogere segment van de markt opereert, beter (mogen) verwachten. Maar dat terzijde.
joosstra zegt
Alfonso Markies de Portago reed in een Ferrari 335 S in de Mille Miglia van 1957. De Ferrari kreeg een klapband, Alfonso, zijn bijrijder en 9 toeschouwers kwamen daarbij om het leven. Als gevolg van dit ongeluk werd de Mille Miglia als wedstrijd verboden. Sinds 1986 wordt hij wel weer verreden, maar als klassieke rally.
joosstra zegt
Overigens een geweldig mooie auto. Mensen die daarover een andere mening hebben, begrijpen het helaas niet.
joosstra zegt
Toevallig heb ik dezelfde auto 24 jaar gelden gefotografeerd bij de Mille Miglia van 1996. Zie autojunk voor de foto.
hassebas zegt
chassis en motor komen niet overeen. lastig waarde te bepalen. gee matchting nrs.. snap wel dat hij er vanaf wilt.. ik schat €600.000 max
rcrdp zegt
Afgelopen jaar deze zien starten bij de International Amsterdam Motor Show. Wat een geluid kwam er uit!
fettasedano zegt
Vignale pimpt tegenwoordig uw Fordje
ericc zegt
Hoop dat de zeepbel springt? Zal Europa wel voor zorgen. Klassieke auto’s gaan zwaar afgestraft worden in de toekomst. Vrees dat er vele auto’s naar andere continenten verscheept worden.
davelepeef zegt
@ericc: maybe. Maar als ik meerdere tonnen aan ’n autootje voor ’n paar keer per jaar rijden kan betalen, dan kan ik ook ’n bepaalde boete wel op de koop toe nemen… Of je gaat naar specifieke circuitdagen. Uiteindelijk is het te hopen dat de meer historische voertuigen gewoon de ruimte krijgen.