De grondige restauratie van deze bijzondere Ferrari 250 GTO is net op tijd klaar voor Pebble Beach. Een bijzonder verhaal.
Een Ferrari 250 GTO is altijd een bijzondere auto, maar dit exemplaar is wel echt buitencategorie. Hij is uit 1962, reed (en won) een heleboel races, brak ronderecords en werd nieuw afgeleverd met specs op maat voor het Tommy Sopwith’s Equipe Endeavour team.
We hebben het hier over een exemplaar met het originele chassis, de originele carrosserie, de originele motor en de originele versnellingsbak. Er zijn niet veel eigenaren geweest, en die hebben er ook niet allemaal even goed voor gezorgd, maar de auto is nooit gecrasht en nu is hij in volle glorie hersteld. Maar dat was nog niet zomaar gedaan.
In het open veld
Het begon in 1962 toen de auto werd gebouwd. Hij reed races en daarna was de auto niet meer zo nodig. Dus wat deed de eigenaar? Hij liet de Ferrari 250 GTO gewoon lekker buiten staan.
Zwitserland
Dat is voor geen enkele auto goed, maar zo’n vijftien jaar buiten op het veld is natuurlijk killing voor een auto van dit kaliber en doet elke autoliefhebber pijn. Gelukkig was er een Zwitser die het ook niet aan kon zien en de auto naar Zwitserland haalde halverwege de jaren tachtig.
De carrosserie was niet in een beste staat en de Zwitser besloot om de carrosserie te vervangen door een nieuwe body. De eerste restauratie van deze Ferrari 250 GTO. De oude carrosserie zetten hij op een mannequin op display in zijn garage. Een goede keus, want zo bleef het origineel bewaard.
Restauratie der restauraties
Dit was dan ook de plek waar Tom Hartley de auto in 2021 vond en kon kopen. Inclusief die originele body. Het was voor hem van het begin af aan duidelijk dat die originele carrosserie terug op de auto moest. Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan.
Het herenigen van het chassis met de carrosserie na zoveel jaar is een ingewikkelde klus. De body is oud en kwetsbaar en in overleg met Ferrari zelf is de Ferrari 250 GTO naar Brandoli gebracht. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de restauratie van Ferrari’s en specifiek in exemplaren uit de jaren 50, 60 en 70.
Supervisie restauratie Ferrari 250 GTO
De zoon van Enzo Ferrari, Piero, hield samen met Tom Hartley de restauratie scherp in het oog en het resultaat mag er zijn. De archieven van het merk uit Maranello zijn doorgespit om het exemplaar zo origineel mogelijk op te leveren. Zo vonden ze bijvoorbeeld in oude correspondentie de originele kleur van de stoelen.
Het was nog een hele klus, maar de auto is net op tijd klaar voor het Pebble Beach Concours d’Elegance waar Tom hoopt hoge ogen te gooien bij de jury. Voor nu kun je de grondige restauratie nog eens rustig nakijken in onderstaande video.
ttr6 zegt
Wat zou zoiets op een veiling opleveren……..heul veul in ieder geval.
papa zegt
Prijzen van klassiekers staan wat onder druk momenteel, deze zal echter nog wel de 100mio aantikken
unimog406 zegt
Meneer Hartley wil na Pebble Beach vast voor de €100 mio gaan.. maar l dat is zijn goed recht natuurlijk. Hoe dan ook: prachtig verhaal, mooie historie, matching numbers én de originele carrosserie als basis voor de restauratie genomen en dat alles onder directe begeleiding van en supervisie door Ferrari – dat is allemaal vrij uniek!
ouwedibbes83 zegt
De 250 GTO werd dus ook in andere kleuren dan rood geleverd, zo kende ik m (nog) niet. Die verweerde carrosserie op de boerentrailer lijkt alsof hij voorheen rood was.
drdre1 zegt
Pure porno op wielen dit, geweldige wagen, geweldig verhaal.
Otua zegt
Zet maar op de oprit. Dan laat ik hem ook 15 jaar staan want zou hem met geen vinger durven aanraken
marcomanta zegt
Wayne Carini zal wel weer winnen.
kniesoor zegt
Ghe, mooi verhaal. Benieuwd waar de oto uiteindelijk terechtkomt. Hoewel de kans misschien minimaal is, zou het leuk zijn als de nieuwe eigenaar er af en toe eens flink mee gaat rijden.
panam1 zegt
Wat een machine zeg – ik vraag me wel af wat Tom in 2021 heeft betaald. Moet toch wel minstens 20 miljoen zijn geweest, denk dat hij nog steeds wel een klapper maakt
vanwent zegt
Jammer dat zo’n auto overgeresaureerd wordt. Zo mooi is hij ook da fabriek niet uitgekomen. Circuit zal die wel nooit meer zien. Van raceauto tot gimmick
mashell zegt
Van raceauto tot pakketje schroot met een dun laagje chroom tot gimmick. Dat maakt het een stuk minder erg.
ericc zegt
Als je ziet wat er rindscheurt op Good Wood. Meerdere GTO’s, LM’s,enz gaan glijdend door de bochten. Deze mensen genieten en gebruiken hun wagen. Deze zal waarschijnlijk in een woonkamer komen te staan. Jammer!
Hoflander zegt
Weer die kutvideo player van autoblog. IPhone 15 maar nog steeds niet full screen kunnen kijken. Doe er wat aan!!!
carguy24 zegt
Schitterend maar heeft eigenlijk niks meer met autos te maken maar meer met kunst en beleggingen. Autos om te hebben, als investering en om naar te kijken niet om in te rijden. Zonde!