Vanochtend kregen we de eerste plaatjes van de Ferrari F12tdf voorgeschoteld. Dat is natuurlijk een regelrechte verwijzing naar de 250 GT Berlinetta ‘Tour de France’ uit eind jaren ’50. Toen de A.S.O. nog geen geld wilde voor gebruik van de volledige naam en autoracen nog een sport voor mannen met dassen was.
Collega Smoke was vanochtend een beetje boos op Ferrari vanwege de naam van de F12tdf. Kleine letters, onjuist spatiebalk, inderdaad wat flauw. Maar ik vermoed dat een en ander ook te maken heeft met de rechten op de naam Tour de France. Da’s tegenwoordig een uiterst commercieel circus en Ferrari zal zich verre van heel die karavaan willen houden. En niet willen betalen aan de A.S.O. niet te vergeten…
In 1956 wint Roger Walkowiak de variant op de fiets, terwijl Alfonso de Portago zijn Ferrari 250 GT Berlinetta naar de winst in de tiendaagse Tour de France voor auto’s stuurde. De toen net geïntroduceerde wagen kreeg dan ook direct de bijnaam Tour de France. Een beetje zoals met de Ferrari 365 GTB/4 Daytona een decennium later, met het verschil dat deze 250 GT Berlinetta daadwerkelijk de race wist te winnen waarnaar hij vernoemd is.
Onder de kap de bekende Colombo V12, eerst met 240 pk, later met 20 Italiaanse pony’s extra. Dat wil wel op een wagengewicht van circa 1000 kilo! Dat lage gewicht had niet enkel te maken met het aluminium koetswerk, de V12 zelf was ook bijzonder licht. Een zes-in-lijn van de concurrentie was al snel dubbel zo zwaar…
Van de 250 GT Berlinetta ‘Tour de France’ worden slechts 70 exemplaren gebouwd. Dat is op zich al exclusief, maar die 70 exemplaren zijn ook nog eens verdeeld over vier series, één prototype en vijf door Zagato gebouwde Specials. De verschillende series worden meestal aangeduid naar het aantal louvres op de c-stijl: respectievelijk geen, veertien, drie en één. Hieronder een overzichtje:
Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France (Pininfarina, geen louvres)
Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France (Pininfarina, veertien louvres)
Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France (Pininfarina, drie louvres)
Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France (Pininfarina, één louvre)
Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France (Zagato, 1956)
Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France (Zagato, 1957)
Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France (Zagato, eveneens 1957)
Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France (Zagato, 1959)
Tour de France Automobile
Zo, nu je weer helemaal op de hoogte bent van de échte Ferrari ‘Tour de France’, nog even terug naar die wegrace. Deze werd tussen 1899 en 1986 vrijwel jaarlijks verreden, met enkele oorlogen als bekende uitzondering. Ferrari wist tussen 1956 en 1964 negen keer op rij te winnen. Zeven maal met een 250 GT, de laatste twee jaren met een 250 GTO.
De automobiele versie van de Tour de France is dus zelfs vier jaar ouder dan de alom bekende variant per stalen carbon ros. Dat zorgde nog al eens voor verwarring, zoals u kunt begrijpen. In 1992 keerde de Tour de France Automobile terug, ditmaal enkel voor klassieke auto’s. Nog altijd vindt er elk jaar een editie plaats, van dopingschandalen is tot dusver geen sprake geweest.
Dikke BMW jongens, dikke BMW!
@pikkie: waarom?
@almera-ga16det: de rest is niet doorgekomen
@pikkie: tis mooi geweest zo, stop nu maar.
@pikkie: waar?
@skylinefan: in oranje natuurlijk!
@gt500eleanor: ik zol t nie weten
OT: Mooi artikel! Prachtige wagen ook
Verdeuri! Wat een fijn artikel met fijne foto’s!
En dit is vele malen mooier dan de F12tdf die vandaag naar buiten kwam!
Wat een mooie exemplaren, stuk voor stuk. En dat kan ik niet zeggen van de F12tdf..
@viezefreddyw: ik dacht hetzelfde!!
Wat zijn die versies van Zagato mooi zeg! Zeker die blauw-witte steekt er met kop en schouders bovenuit naar mijn bescheiden mening.
Wat een prachtexemplaar die eerste van Pininfarina (zonder louvres)!
heel mooi stuk maar zullen we de UCI buiten de Tour houden ;) de A.S.O. is de organisatie achter de Tour en andere koersen ;)
Grtz
@Alexw210: dank! ;)
Ferrari heeft de kleur Tour de France Bleu in het palet. Zou dat wel oké zijn? Goed, een kleur is niet hetzelfde als een model. Maar een naam is een naam.
Prachtartikel, fantastische auto’s! Die Zagato uit ’56 is wel echt mijn favorietje ♥️
@scottishcarspotter2000: Mooi he zo’n zegato. Als je er ook één wil moet je gewoon heel hard met een knuppen in het midden van je dak gaan meppen. Krijg je vanzelf een zegato.
Ik geef smoke wel gelijk. Buiten dat de naam gewoon belachelijk is heeft de tour de france race helemaal niks meer toe te voegen. Als je de wagens van toen die mee deden aan die race zo gaat noemen, oké. Maar nu is het toch eigenlijk keihard vloeken in de kerk om het woord france in je modelnaam te verwerken? Ik weet dat het helemaal hot is om ‘heritage’ namen te gebruiken, maar dit is gewoon veelste en veelste ver gezocht. Had er dan F12GT van gemaakt. Het is toch verschrikkelijk dat zulke grote merken hun geschiedenis moeten gebruiken voor een naam? Maak gewoon een nieuwe iconische auto met een eigen naam. Een auto met een naam waar we over 50 jaar over kunnen praten hoe geweldig die wel niet was. Ik ben het helemaal zat dat alles naar gedaan wordt om een mooie naam te gebruiken uit de geschiedenis en speciale uitvoeringen te maken zodat er iets speciaals op de markt komt. Maar iets nieuws speciaals!! Niet een aftreksel van wat vroegen speciaal was!
Oneindig veel mooier dan de F12tdf
@dizono
Klein extra puntje op je uitgebreide relaas:
Is natuurljk ook noemenswaardig dat de 250 tdf gezien wordt als de eerste telg uit de legendarische bloedlijn der gto’s
Dit is nou een mooie Ferrari tdf. Nu lekker het artikel lezen voor het slapen gaan.
Wat schitterend zeg. Daar lijkt die nieuwe maar een verminkt monster bij.
In het artikel staat dat de 250 zijn dankt omdat deze wagen de TDF heeft gewonnen. Van de 365 wordt gezegt dat deze zijn naam dankt aan Daytona-track maar deze niet heeft gewonnen. Volgens mij heeft de 365 wel gewonnen maar niet de algemene overwinning maar in zijn klasse.
Correct me if i’m wrong.
Heerlijk artikel, prachtige wagen!
Wie kan me helpen.
Ik zag een maand of 2 geleden een 250 rijden (terwijl ik zelf ook in de auto zat). Maar welke weet ik (nog steeds) niet.
Voorkant en zijkant waren zoals de Pinin met 14 louvres, maar de achterkant was meer als een gto: plat en afgekapt, met geïntegreerde spoiler. Waar de GTO 3 lampjes horizontaal had, had deze 2 ronde lampen horizontaal.
Wat zag ik nou rijden? (was in Zwitserland).
PS: wiki van de 250 is een ramp
@gregorius: Een Fiero denk ik…
Wat een plaatjes zeg!