Ho, stop.
Het aantal assistenten in een auto nemen in rap tempo toe. Zeker bij de luxere auto’s zijn het aantal systemen niet meer op één hand te tellen. De autoindustrie kruipt langzaam toe naar meer autonome functies en dus zullen het aantal hulpsystemen alleen maar toenemen.
Dit komt mede door druk vanuit overheden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Iedere dode of gewonde in het verkeer is er immers één teveel. 40 landen, waaronder lidstaten van de Europese Unie en Japan, zijn het eens geworden om een automatische noodstop bij alle nieuwe auto’s in te bouwen. De maatregel moet begin 2020 van kracht zijn. Bij ons in Europa spreekt men over 2022, aldus Reuters.
Tot en met een snelheid van 60 km/u moet de auto uit zichzelf een noodstop kunnen maken. Bijvoorbeeld wanneer radarsensoren personen in de verte voor de neus van de auto detecteren of als de auto op een obstakel dreigt te te klappen. De technologie, genaamd Advanced Emergency Braking Systems (AEBS), zit al op moderne vrachtwagens maar moet straks ook naar personenauto’s en bestelauto’s komen. Vandaag de dag beschikken diverse moderne auto’s al over dergelijke technieken. Vanuit de EU is er echter nog geen verplichting voor. Daar komt in 2022 verandering in.
Foto: RS 6 Avant op de rem via @hhitalia op Autojunk
wahltiroler zegt
hopelijk zijn die systemen betrouwbaar.
Er zijn almeer problemen met autonome auto’s geweest.
Als zo’n ding onverwacht onnodig remt kan de achterligger daarop niet anticiperen en dan wordt het systeem dat een ongeval moet voorkomen de oorzaak van een ongeval
gebruikersnaam3 zegt
@wahltiroler: Dat is natuurlijk niet de schuld van het systeem, maar van de achterligger. ALs het niet remt is de auto schuldig, als het wel remt de achterligger… Ik heb liever optie twee. Overigens kunnen veel van dit soort systemen ook al uitwijken als daar plaats voor is.
wahltiroler zegt
@gebruikersnaam3: in principe heb je natuurlijk gelijk.
Echter als zo’n auto in 1 keer onnodig vol op de remmen kan ik me voorstellen dat ook jij en ik ons misschien (onaangenaam) verassen laten…
met alle volgen van dien
b00m3rang zegt
@gebruikersnaam3: ofniet! Als ik in een oude alto op een gepaste afstand zit en een mercedes met dikkr banden doet zo’n noodstop zit ik er achterop hoor. Dat altootje remt echt niet zo hard. Zelfde met mijn citroen ax, dat remt niet zo hard.
hiostu zegt
@b00m3rang: Dan zit je heel erg simpel gewoon niet op de gepaste afstand ;)
b00m3rang zegt
@hiostu: nee, de gepaste afstand kunnen de simpele normale “niet van auto’s houdende” mensen niet inschatten. Dan moet je per auto die voor je rijd gaan kijken wat is de goede afstand. En alsje zelf de correcte afstamd houd duikt een of andere oetlul wel dat gat in, waardoor je weer af moet zakken enz…
hiostu zegt
@b00m3rang: Je moet uitgaan van je eigen auto. Als jij een auto hebt die slecht remt, dan zul je dus meer afstand moeten houden. Dat bijna alle automobilisten tegenwoordig veel te dicht op elkaar zitten (onnodig), maakt dat nog niet anders. Als de auto voor jou ineens tegen een paal klapt en meteen stilstaat dan moet jij ook gewoon nog op tijd kunnen remmen.
560pk zegt
@hiostu: droomt u fijn verder : als ik in NL m’n actieve cruisecontrol aan heb staan, waarbij ik kan kiezen tussen 1, 1,5 en 2 seconden (=wettelijke norm) afstand van mijn voorligger, en ik stel deze in op 1 seconde (dus feitelijk in overtreding), dan duikt ongeveer iedere 10 seconden iemand in het gat dat ik open laat. De stelling dat iemand simpelweg niet genoeg afstand heeft tot z’n voorligger is wel erg kort door de bocht. Nou is er met mijn remmen, en m’n reactievermogen, niets mis, maar als de auto vóór mij, zonder ook voor mij zichtbare en/of aanwijsbare reden vol in de ankers gaat (en dat soort fouten maken de autonome systemen nog steeds), dan weet ik niet of ik altijd op tijd zal kunnen remmen. Vloeken lukt dan overigens wél zonder moeite.
fanboy zegt
@wahltiroler: Dan had die auto erachter ook maar dit systeem ook maar aan boord moeten hebben :P
wahltiroler zegt
@fanboy: Super idee bij een dreigende aanrijding van achteren wordt de Launch Control aktiviert?
frank2b zegt
@wahltiroler: Poefffff!
Onehp zegt
@fanboy: ja, en nee. Fysica zegt dat als de afstand te klein is, dan zorg de onvermijdelijke vertraging in het systeem ervoor dat je toch een botsing hebt, ook al remmen ze even hard. Volgende stap is systemen die met elkaar kommuniceren en ze echt tegelijkertijd remmen…
Esprit_de_Flandre zegt
@onehp: Bestaat al. Nu nog in de auto’s krijgen…
Onehp zegt
@esprit_de_flandre: technologie die niet toegepast wordt is in de praktijk onbestaande ;)
bassx zegt
@wahltiroler: Werkt middels radar en dit soort systemen heb ik nog niet van gehoord dat het niet zou werken. Zelf vind ik het super fijn werken en kan zelf aangeven hoe snel het ingrijpt.
Angst voor nieuwe systemen is nou eenmaal menselijk. Zo was men bang voor spontaan ontploffende airbags of ABS systemen die spontaan zouden remmen.
wahltiroler zegt
@bassx:Dat ik gelood ik. Ik denk dat als ik zelf zo’n, betrouwbaar, systeem zou hebben er ook blij mee zou zijn.
en idd alles wat nieuw is wordt eerst zeer sceptisch bekeken.
Ook de eerste Auto”s, die hadden soms trouwens ook remassistentie…
hysterische bijrijd(st)er die
KOETS KOETS REMMEN REMMEN schreeuwde ?
b00m3rang zegt
@bassx: het gaat ook nket of goed werkende systemen. Maar als zon auto 10 jaar oud is kan er wel eens wat mis gaan in de electronica en dan heb je dus allemaal plotseling remmende autos op de weg. Hierom vind ik dat je dat systeem ook moeten uit zetten.
bassx zegt
@b00m3rang: Al die auto’s uit de jaren 90 grijpt het ABS systeem ook constant in en faalt het systeem constant? Je kan denken in problemen maar je kan ze ook op voorhand oplossen. Wat te denken van de potmeter dat we gaspedaal noemen. Elke auto heeft er 2, 1 om mee gas te geven en een 2e om te controleren of de eerste potmeter goed functioneerd. Dit is om te voorkomen dat een kapotte potmeter niet voor “steekgas” kan zorgen en je achterop een voorligger knalt. Zo’n radar systeem kan je veilig maken op een soortgelijke manier.
theblazerunner zegt
@bassx: ik heb een auto zonder ABS en airbags maar hij is wel goed uitgebalanceerd. Skills > Safety Features
karhengst zegt
@wahltiroler: Precies hetgeen waar ik bang voor ben en waarom ik weiger duizenden euro’s te betalen voor systemen die nog niet dusdanig betrouwbaar zijn dat de ontwikkelaar zijn hand er voor in het vuur durft te leggen.
Als ik de hoeveelheid spookmeldingen zie die mijn remassistent produceert in vergelijk tot valide meldingen, dan had automatisch ingrijpen zeker voor penibele gezorgd.
allesmetturbo zegt
@wahltiroler: idd, al vaker gehad dat het systeem ook piepte en meteen ging remmen wanneer er vlot langs een paar struiken werd gereden. Zeer irritant
spykerboy zegt
Elke dode 1 teveel… en dan straks als er na tig jaar niemand meer overleid zitten we met overbevolking… tis of het een of het ander..
wahltiroler zegt
@spykerboy:
Dat slaat niet de spyker op de kop maar helemaal nergens op
wahltiroler zegt
@wahltiroler: Maar ach we nemen het met humor ??
melv zegt
@spykerboy: Dat zitten we nu toch ook al :p
mr2red zegt
@spykerboy: aangenomen dat het absoluut aantal slachtoffers in het verkeer tot de beroepsbevolking gerekend kan worden, hebben deze systemen een remmende werking op vergrijzing. Wat jouw gestelde ‘overbevolking’ al wat verdraagzamer maakt.
kraakensmaak zegt
Ik dacht dat elke nieuwe auto het systeem al had.
rob636 zegt
Ik weet nist wie dit filmpje nog kent: https://youtu.be/eYHzBF-R6gE , maar ondanks de aanwezigheid van een dergelijks systeem als AEBS greep dit systeem niet in. Deze geslaagde noodstop was volledig te dqnken aam de chauffeur. Wat ik wil zeggen is dat ik bang ben dat men te overmoedig wordt en teveel op het systeem gaat vertrouwen, terwijl dit niet altijd waterdicht is.
kritisch zegt
Lijkt me erg enthousiast. Volgens mij is de wetgeving hier nog helemaal niet klaar voor. Er zijn nog teveel ethische kwesties, voornamelijk voor autonoom rijden. Een radar kan nooit een beeld hebben van de gehele situatie. Kan dus eigenlijk ook niet feilloos werken. Om gelijk een brug te slaan naar adaptive cruise, ook zo’n niet perfect werkend of shit werkend product. Er zijn zo ontzettend veel inefficiënte/onnodige ingrepen.
potver7 zegt
@kritisch: Dit staat natuurlijk helemaal los van autonoom rijden, het is gewoon een hulpmiddel voor automobilisten van vlees en bloed.
carman6 zegt
@kritisch: dit systeem is bij vrachtwagens al een tijdje verplicht
crashingduke zegt
Het schijnt, dat het op vrachtwagens niet perfect werkt en voor onverwachte situaties zorgt.
ghost zegt
Ik had dit systeem op een nieuwe A-klasse zitten die ik onlangs als leenauto had. Gekke ding ging midden in een winkelstraat vol in de ankers voor ???? Joost mag het weten. Maar de persoon achter mij was alles behalve blij en schold mij vervolgens verrot…doe mij maar zonder..
kareljansen zegt
@ghost: zelf heb ik al zo’n 2ton afgelegd in diverse vag modellen met zo’n systeem. In al die tijd maar 1 spookmelding gehad bij het inrijden van een tunnel. Modernste versie houdt ook voetgangers in de gaten die je kruisen bij afslaan. Daar heb ik 1x een ingreep van gehad die ik ook niet helemaal begreep. Andere kant is dat hij mij minimaal 1x heeft behoed voor een serieuze klapper, doordat ik een stilstaande auto helemaal over het hoofd zag.
m_rick zegt
Fijn zo’n systeem… Sta je voor een slagboom, en gaat die na de auto voor je weer naar beneden, *bam* sta je opeens heel hard stil….
donjunior zegt
@marsm104: Volgens mij rijd ja dan A: sowieso al niet zo hard en B: had je zelf ook al moeten stoppen voor een sluitende slagboom.
sirprize zegt
@donjunior: klopt, maar ik herken zijn beschrijving uit de praktijk. Je schrikt toch enorm als je auto ineens automatisch remt, terwijl je de situatie gewoon onder controle hebt. De systemen werken nog niet foutloos.
Gulli zegt
@donjunior: mijn ouders hebben zo’n zendertje voor de Franse Péages waarmee je gewoon door kunt rijden. Als je 30km/u rijdt gaat de slagboom nét te laat open om de noodrem van een V40 niet te triggeren ?
jerry zegt
Ik heb adaptive cruise control. Maar weet niet of dat systeem ook automatisch een noodstop maakt. Iets in mij zegt dat ik dat ook maar niet moet uitproberen.
faalhaas zegt
Zeg maar dag tegen je auto bij een kleine bumperschade. Niet alleen de kosten maar ook het afstellen van de sensoren, 1/1000 mis en hij herkent je tegenligger op een 80 weg als obstakel.
potver7 zegt
@faalhaas: als dat zo is rijd je sowieso te langzaam op die 80km/u-weg
rs72 zegt
Slecht nieuws voor mensen met een vervelende ex.
kareljansen zegt
@rs72: geef je toch juist dit systeem de schuld?
rs72 zegt
@kareljansen: Hem/haar omver rijden lukt dan toch niet ;)
berkay zegt
@rs72: Of je rijdt gewoon 61 km/h..
rs72 zegt
@berkay: Wil me een beetje aan de snelheid houden anders valt het zo op.
lekkaah zegt
Ik maak mij zorgen over deze ontwikkelingen, mensen letten nu al amper op door zaken als cruisecontrol (denk aan de trajectcontrole op de A2) en ‘lane-assist’. Blind van de techniek uitgaan waardoor men nóg minder aandacht aan het rijden gaat spenderen dan het nu al doet.
henkhekje zegt
We hebben het over vooruitstrevende techniek en dan wordt er een Audi afgebeeld? Zou dan eerder iets van een Tesla of een ander product afbeelden. Audi is nogal ouderwets
potver7 zegt
@henkhekje: als voorbeeld van een apparaat dat er met grote regelmaat voor zorgt dat zo’n systeem in actie moet komen.
baserace zegt
Heb het op mijn V60 (uit 2011); heeft me al paar keer behoed voor kop-staart botsing? ik houd echt voldoende afstand maar in en om Amsterdam wonen echt genoeg gekken die de auto/fiets/benenwagen er gewoon voor gooien…
lichtmetalenbelg zegt
Waarom toch altijd die clickbait titels zeg… Waarom niet gewoon ‘Automatische noodstopfunctie verplicht in EU vanaf 2022’. Zijn jullie echt zo onzeker over de inhoud van de artikelen?
basr32 zegt
Van mij hoeft het in ieder geval niet…
Thibaut zegt
Dus ook verplicht op goedkope modellen, waar mogelijks een goedkope versie van dit systeem in komt. Als je ziet wat parkeersensoren al niet doen bij wat regen of sneeuw…