Een facelift kan een auto verbeteren, maar om zeep helpen is ook mogelijk.
Ondertussen alweer een tijdje geleden bracht collega @willeme de lijst van geslaagde facelifts. Een facelift wordt altijd gebruikt om een auto nog even houdbaar te houden, zonder dat er meteen een compleet nieuw model moet komen. Dat kan middels een update, maar steeds vaker kiezen fabrikanten ervoor om het design wat bij te punten en/of veranderingen door te voeren die de auto moderner of beter kunnen maken.
Soms bewijzen facelifts dat het allemaal kan, de eerdergenoemde lijst geeft 11 voorbeelden. Er zijn ook bekende en minder bekende voorbeelden van auto’s die er niet bepaald op vooruit gingen. Hier een aantal voorbeelden.
BMW 3 Serie (E46)
Origineel
De E46 was een frisse wind ten opzichte van de hoekige E36. Het nieuwe design was moderner en, zo blijkt nu pas, nog best lang houdbaar. Alles paste precies, terwijl de eerste versies van de auto uitrolden in een tijd dat er nog oranje knipperlichtglazen werden gebruikt. Dat die wit werden ging nog.
Facelift
Vanaf 2001 werd de 3 Serie geleverd met een ander frontje. De nieuwe koplampen waren een subtiele verandering, het deed wat meer denken aan de vers geïntroduceerde BMW X5 (E53). De term lelijk is verkeerd, maar de pre-facelift is en blijft een stuk mooier. De BMW M3 heeft in de hele E46-generatie dat frontje gehouden, gelukkig.
BMW 7 Serie (G11)
Origineel
Bij een auto als de BMW 7 Serie ligt het budget altijd een stuk hoger dan bij andere modellen. Zo kan de auto volgegooid worden met de nieuwste snufjes en nieuwe opties. De 7 Serie (G11) uit 2015 was daar niet anders in. Het design was wat minder opvallend. Het deed denken aan de 5 Serie en bevatte niet veel unieke onderdelen. Daar moet verandering in komen met een update.
Facelift
Eerlijk gezegd wilden we deze lijst niet vullen met hele recente facelifts. Sommige veranderingen hebben even tijd nodig. Toch is het bijna een jaar geleden dat we kennis mochten maken met de facelift van de BMW 7 Serie en de bijna cartooneske grille is er niet kleiner op geworden. De vraag ‘waarom?’ hoeven we niet beantwoord te hebben, dat begrijpen we best. Het is gewoon geen mooi resultaat.
Mercedes GLE (X166)/AMG E63 (W212)
Origineel
De Mercedes M-Klasse en E-Klasse (X166 en W212) kwamen redelijk gelijktijdig uit. Mercedes zat middenin een herkenbare designtaal en die is redelijk te zien als je de M-Klasse en E-Klasse vergelijkt. Het enige verschil is de voorkant: de E-Klasse heeft zoals zijn twee voorgangers gesplitste koplampen. Want een beetje houvast op je voorouders, dat is altijd leuk.
Facelift
Zo kregen beide auto’s rond dezelfde tijd een facelift. Dat is de reden dat we ze bundelen: ze hebben hetzelfde probleem. Mercedes gooide hun designtaal om en de nieuwe E- en M-Klasse waren nog niet klaar. Een facelift moest de tijd overbruggen. Wat ging er mis: beide auto’s probeerden in die designtaal te passen. Vooral bij de AMG-versies zag je gewoon dat de bumpers uit een andere designtaal komen dan de rest van het design. De lijnen kloppen niet meer. Om de chaos compleet te maken werd de M-Klasse ineens de GLE en verdwenen bij de E-Klasse de dubbele koplampen. Toegegeven, het valt mee bij de reguliere versies, maar beide 63 AMG-versies van de modellen profiteerden niet van deze facelifts.
Lamborghini Gallardo LP560-4
Origineel
Om gelijk duidelijkheid te creëren: dit gaat NIET om de verandering in 2009. De Gallardo LP560-4 is zowat een nieuwe auto, met nieuwe styling, een verbeterde en veranderde motor en vele andere updates die de auto een stuk moderner maken. Die was prima, stiekem vindt ondergetekende hem mooier dan de originele Gallardo. Nee, het gaat om de restyling van 2012.
Facelift
Daardoor werd de Gallardo niet perse extreem lelijk, maar het bewijst wel dat je krachtig design kunt verkloten met twee lijnen per bumper. In dit geval de diagonale lijnen in zowel de voor- als achterbumper. Dit is trouwens de meest zeldzame Gallardo, hij bestond alleen in 2012 en 2013 voordat in 2014 de Huracán als compleet nieuwe auto zaken op orde kon stellen.
Audi S5 (beide generaties)
Origineel
De sportmodellen van Audi en hun motorenpalet waren qua absoluut volume beter dan ooit rond 2008. Je kon de A3 krijgen met een dikke V6 (oké, dat was geen sportversie, want de S3 had een 2.0 TFSI), de S4 en S5 kregen een dikke V8 en in de S6 lag zelfs een heuse V10. We richten ons even op de S5. Dit keer was de facelift niet slecht voor het design, maar voor het motorenaanbod.
Facelift
Na een update in 2011 veranderde er in principe niet heel veel voor de A5. Ook de RS5 bleef lekker dik met een V8 voorin. Die V8 ontbrak echter in de S5: hij werd vervangen door een V6 met compressor. Geen slecht blok en kracht had ‘ie op zich ook genoeg, maar minder cilinders blijft voor velen een downgrade.
Origineel deel twee
2016 luidde een nieuwe generatie Audi A5 in en die kwam met precies dezelfde motoren. Goed, de RS5 volgde het pad van de S5 en kreeg een 2.9 liter grote V6. Maar die V6 van de S5 bleef, dit keer met een turbo in plaats van compressor. Tot vorig jaar.
Facelift deel twee
Alle A4’s en A5’s werden gefacelift en de veranderingen waren wederom niet gigantisch. Toch kreeg de S5 alweer met een downgrade te maken. Dit keer niet op basis van cilinders, het is nog steeds een V6. De V6 wordt echter vergezeld met drie letters die je traditiegetrouw liever niet ziet op een sportversie: TDI. Jup, de nieuwe generatie S-modellen van Audi in de middenklasse zijn diesels. Het is een lekker blok, maar ergens is het jammer dat de benzinemotor niet op de optielijsten blijft. Of je moet dakloos willen rijden: de S5 Cabriolet is er nog wel met de V6 TFSI.
Peugeot 406 Coupé
Origineel
Dan eentje uit de categorie ‘moedervlek’. De Peugeot 406 Coupé is in principe geniaal in elke vorm. Zijn originele vorm misschien nog wel het meest. Gebalanceerd, tot op zekere hoogte tijdloos en vooral nogal onverwachts. Let even op de plaatsing van het nummerbord, op het moment prima.
Facelift
In 2003 was Peugeot over aan het stappen naar de ‘grote bek’-designtaal. De 406 Coupé kreeg daarom die grote bek en het nummerbord verhuisde naar het onderste stukje van de bumper. Niet bepaald de designrevolutie die deze auto nodig had. Op de 407 Coupé paste het veel beter.
Peugeot 107
Origineel
De Peugeot 107 is er zo’n eentje waar het niet zoveel uitmaakt. Maar wat de originele versie van de slimme stadsmini zo leuk maakt is de voorkant. Wellicht ken je deze reclame nog, die bewijst dat die grijns van de 107 het een grappige verschijning maakt.
Facelift
Toch was het tijd voor een facelift zo rond 2011 en ontving de 107 een nogal aparte grille. Het was alsof er een gat in de voorkant geslagen werd door een meteoriet en de schade beperkt werd door één balk in het midden. Wederom een uitgelezen kans om het nummerbord in de grille te plaatsen, maar ook hier werd die als een set konijnentanden onderaan de bumper geplaatst. Het maakt niet zoveel uit bij een auto als de 107, maar er was niks mis met het origineel.
Porsche Panamera (970)
Origineel
De Porsche Panamera kon niet op veel lof rekenen bij zijn introductie. Het idee was om een soort 911 Limousine te maken. Maar om de hoofdruimte achter niet compleet nutteloos te maken en omdat de motor compleet ergens anders ligt, moesten er dingen veranderd worden. En zo was de voorkant lang niet zo elegant als de 911, met de achterkant die meer leek op een bultrug c.q. poepende hond. En toch droogt hij redelijk op. Met de juiste velgen kan het veel erger.
Facelift
Porsche deed voor hoeveel erger toen de Panamera toe was aan een kleine update. De voorkant kreeg meer 911-trekjes en daarmee meer bewijzen dat het niet past op zo’n auto. De achterkant kreeg een verandering mee in de achterlichten en wederom verknalde het nummerbord het hele design. En als je hem nou ook nog als Executive neemt en door diens lange wielbasis de proporties helemaal om zeep helpt: jackpot. Al is dat wel een beetje valsspelen.
Aston Martin Rapide
Origineel
De Aston Martin Rapide laat zien hoe het ook kan. Goed, de Rapide is qua design gebaseerd op de DB9 en die heeft al de juiste plaatsing van de motor. Voeg wielbasis en twee deuren toen en kassa, ook al is de Panamera ruimer van achter. De Rapide is echter een schitterende auto. Misschien wel de mooiste vierdeurs auto die er ooit is geweest.
Facelift
Dan moet je echter wel de versie hebben van vóór de update in 2013, toen het de Rapide S werd. De brede tweedelige DB9-grille werd vervangen door een smalle grille die als ‘single frame’ de voorkant moet versieren. En ineens lijkt het nergens meer op. Ook al is het nummerbord bij deze wél in de grille geplaatst, het mag niet baten. Het mooie design wordt compleet om zeep geholpen.
Ferrari California T
Origineel
Ten slotte nog even het beste paard van de stal. Het is lastig om een Ferrari erbij te pakken, omdat a) zij een facelift vaak een compleet nieuw model noemen en b) die nieuwe modellen meestal gewoon heel mooi zijn. Een uitzondering is de California. Ook hier was het origineel al nooit een hele mooie auto, maar hij begint de tand des tijds redelijk te doorstaan. Vooral de achterkant was een punt van discussie: de raar geplaatste achterlichten hadden te maken met eisen in de VS (essentiële verlichting mag niet op bewegende onderdelen zitten). Dat werd ook deels opgelost door de remlichten in de bumper te verwerken. Zoals gezegd zie je er nu pas de humor er van in en de originele California is niet eens bizar lelijk.
Facelift
De California T hielp echter niet. De kleine koplampjes en de nieuwe grille probeerden op de nieuwe designtaal te lijken: tevergeefs. De achterkant bleef grotendeels hetzelfde, maar door de toepassing van LED-techniek werden de bumperremlichten veel lelijker. De California T was niet wat er nodig was. Jammer, want met de Portofino liet Ferrari zien dat het wél kan: een V8 instapper maken die toch mooi is.
str8six zegt
Niets tegen in te brengen eigenlijk.
SvenskaAeroplanAB zegt
@str8six: bijna allemaal goed, maar de Rapide S vind ik schitterend
karaya zegt
Ik ook. Vind de facelift gewoon mooier.
Stefje zegt
@str8six: omdat je net als ik door stomheid geslagen bent?
De Gallardo facelift van 2012 was prachtig. Hier gaven ze de eerste details van de Huracan al mee vrij als het ware. Bijzonder jammer dat deze facelift nog maar zo weinig verkocht werd, maar de versnellingsbak werd toen echt te oud.
Henk_he zegt
Bij de California zeggen dat de achterkant grotendeels hetzelfde blijft en dan een foto plaatsen van de achterkant… Ok…
danieldb zegt
Had de facelift van de Volvo C30 / C70 nog wel verwacht in dit lijstje. Eeuwig zonde.
mashell zegt
Heb beide generaties C30 gehad. Vond het front van na de facelist eerst een beetje too much, na de gewennings fase juist mooier.
rollingstoned zegt
Een kenmerk van goed design is juist dat je er niet aan hoeft te wennen. ;-)
mashell zegt
@rollingstoned: juist niet. Er aan moeten wennen zorgt dat het design langer nieuw en interessant blijft.
pomoek zegt
Het is vrijwel altijd andersom. Iets wat in 1e instantie lekker op het netvlies, gehoor of op de tong ligt wordt al snel, of na verloop van tijd, saai.
ericd zegt
Niet eens met het commentaar op de California; die ging van lelijk naar stukken minder lelijk, zowaar zelfs mooi. Bij Lambo kunnen ze nooit met hun jatten va n oorspronkelijk design afblijven. Eerste Huracan de beste.
fmgarcia zegt
@ericd: Om nog maar te zwijgen over de Murci lp-640.. Vond die 2 pijpen echt uberdik op het origineel.
Shenkie zegt
Vind de Gallardo en de Panamera er juist op vooruit gegaan, de California —> T ook geen achteruitgang m.i.
tortuga zegt
@shenkie: vind ik ook, bijna alle facelifts hier zijn mooier… buiten de rapide en de Gallardo, die laatste zijn voorbumper was te modern voor het design, net een tuning bumper
tortuga zegt
@shenkie: en natuurlijk die lelijke varkens neus van een 7 serie
robertvanheerde zegt
Helemaal met dat lelijke M-pakket erop. Nooit mooi gevonden op een 7
flatsixx zegt
@shenkie: helemaal mee eens hoor, net als de Rapide
3246cm252kw zegt
De E46 sedan facelift is wel echt veel mooier zeg. Zeker met am pakket zie je duidelijk dat die als pre niet zo bedoeld is.
LP520 ben ik het zeker mee eens.
De ML en E onder andere zijn vele malen mooier facelift.
Bijna alles facelift zijn mooier. Zeker als je naar de 7 kijkt. Veel meer de limo uitstraling dan voorheen.
clubbtraxx zegt
Hele artikel is vooral gebaseerd op de persoonlijke mening/smaak van de auteur.
Ben het in elk geval lang niet overal mee eens.
donjunior zegt
Dat is opzich wel de definitie van een blog.. dat de schrijver zijn mening kan ventileren. Wellicht heet het daarom ook ‘autoBLOG’ ;)
maferick74 zegt
@donjunior: dank je wel voor de verduidelijking
Robert zegt
Renault Mégane Scenic, eerste generatie. De facelift die deze generatie destijds moest opfrissen was echt totaal mislukt: een rare dikke rand omlijstte de grille, waardoor de koplampen ‘los’ kwamen te liggen in de neus, en waarbij die koplampen tevens flink werden vergroot, wat het genoemde effect nog eens versterkte. Doodzonde, vond ik dat destijds
r55clubman zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Rick-dos zegt
Ik begrijp dat je een punt wil maken alleen de voorbeelden die je hanteert maakt je argumentatie nogal zwak.
petros zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
De 2e facelift van de 1e VW Touran. Bij de 1e facelift met het Günak baardje dat gewoon goed stond maar bij de 2e facelift ging het helemaal mis, kapot gefacelift, geen enkel karakter meer over.
awesome zegt
Ik mis de fiat multipla. Kom maar met je grappen dat het origineel mislukt was, maar de facelift maakte het echt niet beter
gamma81 zegt
Klopt, bij de eerste serie had je een beperkt aantal voorstanders, bij de facelift alleen maar tegenstanders.
jensoffbutton zegt
Met zaken zoals de Aston martin en Gallardo ben ik het compleet eens.
Maar die E klasse werd toch veel mooier hoor. Dubbele koplampen zijn gewoon lelijk (zo was die volvo V60 met dubbele koplampen prefacelift ook lelijker).
En de Panamera vind ik een grote verbetering na de facelift. Het blijft een lelijke auto, maar ervoor was hij echt spuug-lelijk (en da’s strafbaar in Corona dagen).
pindakoning zegt
Die 7-serie is er eigenlijk best indrukwekkend in het echt, ik ben om. Al duurde het wel even
knallie zegt
Ben het er mee eens. Welke auto ik wel echt veel mooier vindt geworden na de facelift is de bmw 1 serie F20.
Misschien ook leuk als er een lijst komt met wel geslaagde facelifts.
Loek zegt
@knallie: lees de eerste zin eens terug ;)
vaakbenjetebang zegt
Vooral de voorbumper op zo’n E46 LCI is zò lelijk…
roylwicheez zegt
Ja, het artikel is gebaseerd op meningen en niet feiten maar is daardoor niet minder vermakelijk.
Vooral de E klasse facelift is een misser.
moveyourmind zegt
Gek ding die 7-serie…
In het begin vond ik het echt een verschrikking met die grote grille. Maar het went, het is toch wel een imposante wagen en langzaam aan begin ik hem zelfs mooi te vinden.
skinny058 zegt
@moveyourmind: Dat is heel vaak zo met BMW’s soms spraakmakende design. In the end werkt het toch (bijna) altijd. Hou wel van dat gedurfde en radicale…vergeleken met Audi bijv.
mashell zegt
@skinny058: nu is BMW natuurlijk nooit radicaal. Als BMW wat voor hen afwijkends heeft dan hebben andere merken dat al langer. Audi heeft al tientallen jaren een oversized grille, het aartsconservatieve BMW durft dat nu pas.
skinny058 zegt
@mashell: Volgens mij waren de i8, i3, E60 anders vrij radicaal toen ze uitkwamen. De E60 was zelfs een benchmark waar veel andere automerken hum design op hebbem afgestemd. Neem alleen al de koplampen en iDrive. Vergelijk eens het interieur van een E60 uit 2004 met die van een A6 uit 2004. De concepts van BMW idem. Dus jouw vlieger gaat niet helemaal op. 2002 Turbo, E28 M5…
Poulusma zegt
Bij de Mercedes E-Klasse is het idd helemaal fout gegaan.
De modellen die erna kwamen waren nog erger, gelukkig komen er langzamerhand weer wat mooie modellen/facelifts uit.
Maar dat veranderd helaas niets aan de onnoemelijk lelijke interieur.
bmwadept zegt
Ik mis Citroën C4 Cactus. Van een lelijke auto met een X factor is het opgefrist naar een lelijke auto zonder enig uitstraling.
En laten we de Porsche Macan niet vergeten. De achterkant van facelift model, met doorgetrokken achterlichten, is lelijk. Net als een Italiaanse maffiosi in een trainingspak.
Loek zegt
@bmwadept: klopt! Ik vind hem niet perse minder gelukt, gewoon minder uitgesproken. Gezien de balans tussen facelift en pre-facelift wat je ziet rijden, dat zegt eigenlijk al genoeg. Goede toevoeging!
grasvreter zegt
Poh die rapide. Wat is die lelijk na de facelift.
jorden zegt
Ik mis de facelift van de Ferrari testarossa!! Dat is wel de grootse facelift flater ooit.
Loek zegt
@jorden: het is bijna vloeken in de kerk, maar ik vind die niet perse rampzalig. Zo’n originele TR is inderdaad onverslaanbaar, maar de facelift kon veel erger ;)
tenaci zegt
Met alles eens, behalve de 107, die knapte er juist wel van op.
potver7 zegt
Zo beroerd zijn deze facelift niet. Renault 9/11, Ford Scorpio, Fiat Multipla, Citroën C5, Citroën Cactus… Dat zijn pas facelifts gone wrong…
red5 zegt
Ik had de Giugiario mismaking van de Alfa Romeo 156 wel verwacht…
Calimero zegt
Ik ook.
Net zoals de facelift van de 440/460
cvoo zegt
Van de e46 vindt ik de facelift versie met m-pakket toch veel mooier. Zonder dat pakket ben ik het eens, die standaard facelift voorbumper ziet er niet uit!
robertvanheerde zegt
De Jaguar F-type verdient wat mij betreft ook een plaatsje in deze lijst
alloallo zegt
De E46 pre LCI verwarde ik soms met een Toyota Avensis
stationcar zegt
De Avensis is één van die sedans die in die periode op de markt waren die overduidelijk geinspireerd waren op de 3 serie, dus niet verwonderlijk dat je hem de BMW verwart met de Avensis. Zelf vind ik dat Toyota nog redelijk zijn best gedaan heeft het er niet al te dik bovenop te leggen, maar goed.
Breinstein zegt
Ik mis de R230 in dit lijstje, die tweede facelift was echt te erg.
Dutchdriftking zegt
Op de Alpina B7 staat de nieuwe grille goed. Maar op een instapper zijn de nieren groter dan de velgen! Dat is best een beetje raar….
fconderkantlat zegt
ik weet dat ik een vriendin had die er echt schitterend uit zag pre-facelift .. jaren nadat ze niet meer mijn vriendin was is ze aan de facelift gegaan …. ik kan je vertellen dat er -manmanman- helaas nog afschuwelijker uitziet dan een aantal mislukte facelifts zoals in dit artikel … zonde
aan de andere kant … blij dat ik op tijd was
maferick74 zegt
Yolanthe, ook n prima voorbeeld.
kminne zegt
Ik nomineer de Renault Mégane eerste generatie. Daarvan was de facelift ook een tenenkrommende mislukking.
kminne zegt
En de huidige generatie Ford Mustang niet te vergeten. Daar komt deze zomer gelukkig een tweede facelift van die dit probleem hopelijk oplost.
ddimi zegt
Vind de facelift van de E klasse w212 net begeerlijk. Staat op mn lijstje van auto’s die ik ooit wil bezitten..
z4coupe30si zegt
Gaaf artikel! Bedankt.
sparks zegt
Ik vond het verdwijnen van de dubbele koplampen bij de E juiste een flinke verbetering.
Pordon zegt
Ik vind juist de 3-serie na de facelift echt een stuk knapper. Zeker op de foto’s hierboven ziet de pre-facelift er echt al oud uit terwijl de LCI nog best netjes voor de dag komt. Bij de E-klasse ben ik het eens dat de facelift van de 63 AMG niet een heel lekker geheel is maar voor de reguliere versie was de facelift wel echt een grote vooruitgang.
simppa zegt
Land Rover Defender dan?