Gaat deze auto het merk Facel Vega nieuw leven inblazen?
Merken komen en merken gaan. En soms komen merken die gegaan zijn weer terug. Het lijkt erop dat dit (opnieuw) het geval is met Facel Vega. In 2012 dook ook al een concept car op die de naam Facel Vega nieuw leven in moest blazen. Daar hebben we sindsdien echter niets meer van vernomen.
We zijn nu acht jaar verder en er duikt een nieuw concept op: de Facel V. Of dit hetzelfde bedrijf is of een nieuw bedrijf dat er met de naam vandoor is gegaan is niet duidelijk. Het is zelfs nog mogelijk dat twee bedrijven met dezelfde merknaam aan de haal zijn gegaan. Dat is namelijk ook het geval een andere historische merknaam: Hispano-Suiza. Een ding is in ieder geval duidelijk: met beide concepten wordt teruggegrepen op dezelfde historie.
We hebben het dan over de historie van Facel Vega. Dit Franse luxemerk werd in 1938 opgericht door Jean Daninos. In 1954 rolde de eerste auto’s van de band, nadat het bedrijf eerst carrosserieën bouwde voor andere merken. Facel Vega was echter geen lang leven beschoren. In 1964 viel het doek alweer. Toch zijn er Fransen, chauvinistisch als ze zijn, die het merk weer in ere willen herstellen.
Het design van dit nieuwe concept laat er geen twijfel over bestaan: dit is een Facel Vega. Er zijn veel designelementen van de klassieke Facel Vega’s overgenomen. De grille, de steile voorruit, de dunne C-stijlen: alles verwijst naar het verleden. Bij elkaar zorgt dit voor een zeer smakelijk geheel.
Het bedrijf heeft ook al een tipje van de technische sluier opgelicht. Ze melden dat de V voor V8 staat. Dat klinkt natuurlijk goed en het is nog historisch verantwoord ook. Op de website worden er twee varianten getoond. Een standaard variant met 510 pk en 610 Nm koppel en een Performance-variant met 550 pk en 685 Nm koppel. De eerste zou in 3,7 seconden naar de 100 accelereren en de tweede in 3,5 seconden.
Of dit bedrijf in staat is met deze Facel V het roemruchte merk daadwerkelijk nieuw leven in te blazen is nog zeer de vraag. De onprofessioneel aandoende website boezemt namelijk weinig vertrouwen in. Vooral de afbeeldingen die vol met Photoshop-fails staan niet. Ze zouden er dus goed aan doen hun Photoshopper zo snel mogelijk te ontslaan. Hun ontwerpers mogen ze daarentegen wel houden. Die hebben namelijk puik werk geleverd met deze moderne Facel Vega.
Met dank aan Frederick voor de tip!
tenaci zegt
Ziet er beter uit dan dat kreng uit 2012, maar doe toch maar niet. Als ik heul heul heulveul geld zou hebben dan zou ik wel een restomod van een HK500 willen. Met een historisch verantwoorde Hemi erin, doe maar een Hellcat die is als crate engine te krijgen.
basman147 zegt
Of een Hellephant, als je dan toch bezig bent ?.
sudbina zegt
@basman147: waarom zou je mijn vrouw in de motorruimte willen?
brammetjedeb zegt
@sudbina: ?
HIM zegt
Super zeg
lekkerlinksrijden zegt
Zo als zoveel van dit soort dingen, komt er niet
moveyourmind zegt
Het is een beetje als de kantinejuffrouw in een schort met Brigitte Bardot ruitje.
Een leuke poging, maar het haalt het niet bij hoe Brigitte Bardot er vroeger uitzag.
Die typische sixties chic, dat is gewoon bijna niet te evenaren.
robbie123 zegt
Helemaal mee eens. Mooi omschreven
9000cse zegt
@moveyourmind
Hij roept weer mooie herinneringen op! Waar ik toen woonde (we schrijven 1956 en ik was toen 8 jaar) woonden ook de 2 eigenaren van een groot expeditiebedrijf. De een reed met een BMW 507, de ander met een Facel Vega HK500. Beide zwart. En spiksplinternieuw. En vooral die laatste kreeg mijn volle aandacht. Wat was dat voor die tijd een bijzondere auto! Daar kon zelfs de Mercedes 300SL, die ik in diezelfde plaats voor het eerst heb gezien, niet aan tippen. Vooral de chique en toch sportieve uitstraling waren onovertreffelijk. En dat geluid! Heerlijk!
Maar als ik nu dit concept bekijk dan vind ik ook dat hij niet kan tippen aan het origineel. Het wow!-effect ontbreekt mij volkomen. Ik vind het niet meer dan een verwoede poging om de merknaam in ere te herstellen, maar dat dat op deze manier echt niet meer zal lukken. En wat de vergelijking met Brigitte Bardot betreft: Doe mij die HK500 dan toch maar! Die is tenminste mooi oud geworden…..
tenaci zegt
@9000cse: mijn hemel wat een geweldige combi! Een 507 en een HK500…… kwijl….
wimof zegt
Verdomme, je bent nog negen jaar ouder dan ik, ik had al gemerkt dat je reacties op mijn niveau zaten.
Als ik dit zie krijg ik een enorme testosteron boost waar ik in normale omstandigheden bij mijn huisarts moet gaan voor bedelen.
Ik vindt dit prachtig, krachtig, misschien mijn eigen oude standpunt.
Hopelijk wordt hij (zij , gezien het ontwerp en de Franse inval) ditmaal beter gebouwd ( we moeten jammer genoeg rekening houden met de Franse inval) zal worden en klanten zullen staan aanschuiven (zoals bij Ikea) om er eentje te mogen kopen.
Anna zegt
als je dan toch bezig bent
potver7 zegt
Photoshop skills zeggen niet zoveel over de capaciteit om auto’s te bouwen natuurlijk. Maar als we het na al die jaren nog steeds met plaatjes moeten doen…
machielvdd zegt
Daar heb je gelijk in, maar het is lastig om een bedrijf serieus te nemen dat foto’s op hun website heeft staan waar auto’s over andere auto’s heen zijn geplakt, foto’s waar halve mensen op staan, random foto’s van andere merken, etc.
mnmg71 zegt
@potver7: eens, we lezen ook nog steeds Autoblog terwijl schrijven niet hun sterkste kant is
risl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lecomte zegt
Poeh wat een spel en stijlfouten weer.
Shenkie zegt
Qua specs klinkt het als een V8 van Jaguar. Zou toch mooi zijn als deze er zou komen.
Ooit een Facel Vega HK500 in het wild tegen gekomen in een nietszeggend dorpje in Zuid-Frankrijk. Wat een bolides zijn dat!
transaxleman zegt
Enkele jaren geleden stond in Maastricht een opstelling van allerlei Facel Vegas.
Zelden een auto gezien die zo extreem veel klasse uitstraalt. Wie er ook uitstapt, die persoon is opeens je baas geworden. Echt ongekend wat een stijlvolle limo’s dat dat zijn.
Maar helaas iets van vroeger, het is immers geen SUV met geblindeerde ramen.
blackking zegt
Waar is CarperH heen :(
cossiekiller zegt
Die zit in een andere vijver…
ericd zegt
Zat daar geen Chrysler (hemi) in? Nu dan weer bij FCA aankloppen. Om de lijn door te trekken. Een GM crate engine zou te makkelijk zijn.
tenaci zegt
@ericd: hellcat is ook als crate engine te krijgen
steiger zegt
Autoblog die iets zegt over onprofessionele websites :’)
kevertje zegt
Ik heb tijdens m’n jeugdjaren wel eens een Facel in Frankrijk gezien en blijf het toch wel iets bijzonders vinden. Zelfs in die tijd als hij ergens geparkeerd stond, liepen de mensen er langs om eens goed te kijken. Facel had gemakkelijk dé auto voor artistieke buitenbeentjes en staatsleiders kunnen worden, maar eigenlijk stokte het daar, zelfs in Frankrijk werd het geen Chapron. Maar, ja, wat is dit dan weer – een rijdende luchtinlaat? Wat we hier zien is net iets teveel het tekenblad van een beroemde ontwerper dat zonder de finale lijnen brutaal van het blok gescheurd werd en in de vuilbak verdween. De poetsvrouw zag er wel iets in en heeft het blad ingescanned en naar Geely of zo gestuurd. Geely dacht, we hebben nu al een Polestar, laat ons eens iets met LED’s en een V8 doen. Om er iets van te maken moet de mysterieuze genetica van de HK500 er wél inzitten. Even moeilijk te imiteren dan een Aston Martin DB5 lijkt me.
Esprit_de_Flandre zegt
Een verdienstelijke poging, maar oude merken terug tot leven brengen is moeilijk.
Maak er een Polestar van…