Money, money, money, money…Môôôney…
De EU werkt hard aan het om zeep helpen van de auto industrie opschonen van onze longen. CO2-normen worden met enige regelmaat aangescherpt om de fabrikanten te dwingen met zuinigere auto’s op de proppen te komen. Voor 2021 hebben onze leiders een plan opgesteld om de gemiddelde CO2-uitstoot van ons wagenpark te beperken tot 95 gram per gereden kilometer. Fabrikanten die hun persoonlijke doel niet halen, staan dikke boetes te wachten. Tegelijkertijd zij de doelstellingen voor de zeevaart overigens een lachertje, maar dat terzijde.
Enfin, onderzoekstoko PA Consulting Group (PA) heeft eens uitgezocht welke fabrikanten de norm gaan halen en wat degenen die het niet redden zouden moeten dokken als ze hun huidige beleid zo door zetten. Dat sit soort boetes realiteit kunnen worden blijkt wel uit het feit dat de EU eerder Ferrari en Aston Martin in de buidel liet tasten. In die gevallen ging het relatief gezien nog over fopboetes, maar dat kan nu anders liggen. Kijk maar eens naar deze tabel die PA opstelde:
Fabrikant | Potentiële boete (Euro) |
---|---|
VAG | 1.360.000.000 |
FCA | 950.000.000 |
PSA/Opel | 786.700.000 |
BMW | 430.000.000 |
Ford | 307.100.000 |
Hyundai-KIA | 283.100.000 |
Daimler | 126.200.000 |
Alleen Volvo, Toyota, Jaguar-Land Rover (rijtest) en Renault-Nissan zijn op koers om de doelstellingen te halen. Overigens hebben alle fabrikanten een persoonlijk doel, dat onder andere afhankelijk is van het gewicht van hun auto’s. Daarnaast zijn de regels soepeler voor zogenaamde kleine fabrikanten. Jaguar-Land Rover moet bijvoorbeeld voldoen aan een limiet van 130,9 gram CO2 per kilometer in 2021, wat verklaart dat zij hun persoonlijke doel waarschijnlijk gaan halen. Kortom -je verwacht het niet- het is weer een ambtelijke clusterfuck van allerlei regeltjes en uitzonderingen. Verwacht dus ook dat áls deze boetes daadwerkelijk realiteit dreigen te worden de fabrikanten nog wel even aan tafel gaan zitten met de EU-bonzen om tot een passende oplossing te komen…
Het hele rapport kan je HIER nalezen (via Automotive News Europe).
lincoln zegt
Mwah .. die gaan helemaal nix betalen ..
Ook al is het maar een fractie van de EU subsidies die ze ontvangen ..
maferick74 zegt
@lincoln: ach nl wordt steeds slimmer..
trustmeiamanengineer zegt
FCA valt tegen zeg! Ik meen me te herinneren dat ze enkele jaren geleden juist verreweg het laagst zaten qua gemiddelde CO2 uitstoot. Komt vast omdat ze nu al die Amerikaanse meuk erbij hebben. Hoewel het alleen om de in Europa verkochte voertuigen gaat lijkt me.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Idd .. Tis de schuld van Trump ..
Want Fiat Alfa en Ferrari lopen helemaal niet 10 jaar achter de feiten aan ..
NL wordt steeds slimmer ..
mikespek zegt
Die zijn de boete bedragen voordat de auto lobby en duitsland zich er mee gaan bemoeien, vrees dat er weinig van overblijft.
doublechevron65 zegt
@mikespek: idd en Merkel zal meteen gaan chanteren met “groot banen verlies”, ze heeft weer kiezers nodig na zondag…
mashell zegt
@doublechevron65: hoezo heeft Merkel na de verkiezingen kiezers nodig? Kiezer heb je bij de verkiezingen nodig. Daarna kun je ze een paar jaar negeren, leren Rutte & co ons.
doublechevron65 zegt
@mashell: ja kiezers heb je bij verkiezingen nodig, die zijn d’r dus op 15 oktober bijvoorbeeld (in Nedersaksen) en zullen invloed hebben. Maar wat betreft die boetes, voordat die realiteit gaan worden zijn we al een paar jaar verder en staan er weer nieuwe landelijke verkiezingen voor de deur.
harrie zegt
Dat wordt een schikking van anderhalve ton per fabrikant.
branko zegt
Ambetelijke clusterfuck ?, maar echt
rob5nismo zegt
En deze boetes worden weer door berekend aan ons de consument
mashell zegt
@rob5nismo: en omdat de eventuele boetes in de staatkas landen worden ze ook weer teruggegeven aan de burgers aan de burgers die wat minder belasting hoeven op te hoesten om de begroting te betalen. Onderaan de streep maken dus alleen uit voor de hoogte van de winsten van de bedrijven en daarmee van de bonussen van de managers. Ergo: die doen er alles aan om de boetes te voorkomen. Het lijkt gewoon te werken, dat boetesysteem.
spidermann zegt
@mashell: dus een transfer van boetegeld van “grote auto rijders” naar OV berijders, alsof we al niet genoeg nivellering en subsidiering van het OV hebben
bitd zegt
Grappig hoe zwaarder te auto hoe beter… denk dat die zware pickups uit de US of A het aardig goed doen in dit boete model, hummertje?
yipikaye zegt
EU…. is dat niet dat waardeloze orgaan wat zich binnen 20 jaar zelf opheft?
jaapiyo zegt
@yipikaye: nee, dat is je lever.
galgootje zegt
@jaapiyo: grinnik… :-p
Gulli zegt
En gaan ze van het geld van de boetes alle CO2 opkopen en wegtoveren?
Dutchdriftking zegt
Voor Vag is deze boete wel te overkomen. De investering kost waarschijnlijk vele malen meer…..
Onehp zegt
Nee hoor, zo hoort het, de fabrikanten hebben een gemeenschappelijke partij nodig die de regels voorlegt. Reken er maar op dat dit al zwaar gelobbyd is. Autorijden is soms nog leuk, maar als systeem is het een ongelooflijk inefficiënte manier om zich te verplaatsen. Eenmaal dat privaat autobezit duidelijk nadeliger wordt dan een (zelfrijdende) auto op de hoek van je straat met je mobieletje boeken, zal het gedaan zijn met de enorme overproductie van privé autoos van op en bij de 2000kg die 97% van de tijd stil staan. Dan zijn deze boetes niks, en eigenlijk enkel positief voor het overleven van de fabrikanten op langere termijn.
Tis niet omdat we graag autorijden dat we niet beseffen wat het grote perspectief is…
Henkie86 zegt
@onehp: Jep. Dit lost de structurele en wereldwijde overconsumptie van energie -in welke vorm dan ook- op, écht…
Wanneer zal het eens gedaan zijn met de enorme overproductie van nieuwe mensen waarvan 97% niks meer bijdraagt dan onnodige energieconsumptie? Oh, wacht, dat is niet goed voor de wereldeconomie. Iets met groter perspectief…
Onehp zegt
@henkie86: niet zeuren en alles relativeren. Neem de fiets, duizend keer minder vermogen en toch kom je op je bestemming aan. Is het te ver, neem de trein. Dat is efficiënt. De auto is dat niet. Rij graag auto maar als het enige antwoord op de transportvraag werkt het niet. En het lijkt me overduidelijk dat er nu dingen staan te gebeuren wanneer zoveel wereldsteden overwegen om ICE auto’s te gaan verbieden in de toekomst. De rest van de wereld staat ook niet stil, er gebeurt veel meer (positiefs) dan de meesten beseffen. Doei.
bartsmit zegt
Audi’s blazen elke 1000km een liter olie het milieu in als gevolg van de CO2 maffia. Zuigerveren schrapen niet meer want wrijving is CO2 uitstoot. Maar ze zijn wél iets zuiniger qua brandstof-verbruik hoor. Wat heb je dan bereikt?
Henkie86 zegt
@bartsmit: Een paar pk extra.
Voorbeeldje; in competitiemotoren is het gebruik van slechts één zuigerveer los van de schraapveer al jaren gemeengoed. Veel blow-by, hoog olieverbruik, maar wel iets minder interne weerstanden. Yay meer peekaas!!! Voorsprong door techniek.
http://p.vitalmx.com/photos/users/64/photos/58941/s780_13_CRF450R_piston_LR.jpg?1338267295