Deze Aston Martin One-77 is niet alleen gloednieuw, het is ook het allereerste exemplaar.
Als het gaat over de gaafste supercars uit de jaren ’00 worden altijd de Carrera GT, de Enzo en de SLR McLaren genoemd. Een auto die vaak vergeten wordt is de Aston Martin One-77. Terwijl deze eigenlijk ook in het rijtje thuishoort. Met zijn 7,3 liter V12 is dit een extreem gaaf apparaat. En de One-77 ziet eruit alsof ‘ie gisteren onthuld is, terwijl de auto toch alweer 15 jaar oud is.
Laten we het eerst eens even hebben over de motor. Die is namelijk uniek: de 7,3 liter V12 is in geen enkele andere auto te vinden. Wel is deze gebaseerd op de bekende 5,9 liter twaalfcilinder van Aston Martin. Cosworth heeft het blok echter flink onder handen genomen, met als resultaat een 7,3 liter V12 met dry sump-smering.
De 7,3 liter V12 produceert 760 pk, wat nog eens 100 pk meer is dan een Enzo. Daarbij kwamen er geen turbo’s aan te pas, waarmee het destijds de krachtigste atmosferische motor was. Dit record staat nu op naam van een andere Aston Martin: de Valkyrie.
De V12 wordt omhuld door een carbon fiber monocoque en een zeer fraaie carrosserie, ontworpen door Marek Reichman. De carrosserie werd met de hand vervaardigd, waardoor de productie van een One-77 2.500 manuren in beslag nam. Gelukkig hoefden er maar 77 gemaakt te worden. Wat voor ons dan weer jammer is, want je zult er waarschijnlijk nooit een tegenkomen in het wild. Er staat ook geen enkel exemplaar op Nederlands kenteken.
Toch kun je deze One-77 dit jaar bewonderen. Dit exemplaar wordt namelijk geveild vlak over de grens, in Knokke. Deze One-77 is nog eens extra bijzonder, want dit is nummertje 1 van de 77. De eerste eigenaar (een Zwitser) vond dat zelf ook heel speciaal, want hij heeft gewoon niet met de auto gereden. Met slechts 528 km op de teller is deze One-77 nog gloednieuw.
De auto is zeer stijlvol uitgevoerd in Bronze Pearl, met een prachtig Kestrel Tan interieur en goudkleurige remklauwen. Een pareltje. Veilighuis Bonhams verwacht dat de auto tussen de €800.000 en €1,2 miljoen op gaat brengen. Dat is eigenlijk een koopje, want voor een veel minder zeldzame Carrera GT betaal je ook zulke bedragen.
De veiling vindt plaats tijdens de jaarlijkse Zoute Grand Prix, in oktober. Dan is de auto als het goed is ook te bezichtigen in Knokke.
ClassicCarClubber zegt
De One-77 heeft me nooit kunnen begeesteren zoals de DBS of Vanquish uit hetzelfde tijdperk. Ook nu vind ik de wagen er niet mooier op worden. Ach ja, voor ieder wat wils. Zal ongetwijfeld wel wat opleveren in Knokke.
Otua zegt
Wat is er dan wat jou dan niet aanspreekt aan dit design? Ik vind zelf de grill een beetje te groot maar verder is het in mijn ogen toch wel echt een van de mooiste Astons uit het moderne tijdperk
mashell zegt
Als je dit chique noemt is wat ik door de WC spoel ook chique. Wat een gruwelijke lelijke kleur heeft dit exemplaar, ik snap wel dat de eigenaar er niet in gezien wilde worden…
erwingrunn zegt
Smaken verschillen gelukkig.
Ik vind het een geslaagde combinatie eigenlijk.
reactief zegt
Helemaal mee eens! Prachtige combi!
rwdftw zegt
Een wrapje doet wonderen ;)
On topic:
Onder verzamelaars zijn er van die items die waardeverhogend zijn tov een andere auto van hetzelfde model. Het begint al bij zeldzaam. Met 77 stuks kwalificeert de One-77 zich daar wel voor. Dan heb je nog de eerste of de laatste van de productielijn, lage km stand, een combinatie van opties en kleuren die niemand anders heeft besteld (de zogenaamde 1 of 1), een beroemde eigenaar, racing pedigree of bekend van het witte doek.
Toch een beetje jammer, die V12 gaat nooit asfalt snuffelen. Die verhuist in een gesloten aanhanger van geconditioneerde garage naar een andere geconditioneerde garage.
okdoei zegt
Zijn investeringsobjecten. Dikke bubbel gemaakt door de rijken om rijk te blijven.
Zie voor uitleg youtube: the art market is a scam (and rich people run it).
https://youtu.be/ZZ3F3zWiEmc?si=N33zb4fDOL8LRmXK
Ja dit gaat over kunst maar geldt ook voor de auto/klassieker business.
Lang verhaal kort: Het clubje die dit soort auto’s koopt is relatief klein, waardoor als Piet z’n auto verkoopt aan Jan voor een hoog bedrag, hebben Jan, Bert en Henk er profijt van. Puur omdat zij ook een zelfde soort auto hebben en door de verkoop die auto(s) in waarde is/zijn gestegen. En dat dan heel vaak.
Dit soort mensen hebben hele collecties om die reden.
Benny_Weisz zegt
Een wrapje op een Aston van ruim een miljoen?…..
En aan welke kleur zat je te denken? Laat me raden….Komo-grijs?
rogerzz zegt
Bij ‘fabrieksnieuw’ heb ik wel de zure eigenschap om te denken dat een Brabander de hele rommel heeft ingespoten met blanke 2k lak nadat hij is schoongemaakt met Dasty..
panam1 zegt
800k – 1200k is echt een koopje in mijn optiek – zo’n bijzondere wagen – voor mij persoonlijk de mooiste auto sinds de millennium wisseling. Ik denk dat deze uiteindelijk een stuk meer gaat opbrengen , mss wel richting 2.000.000
Rob zegt
De One-77 lijkt na de introductie redelijk vlot uit gratie te zijn geraakt. Het is nooit echt geworden wat Aston Martin hoopte dat het zou worden denk ik.
Probleem is ook een beetje dat de DB9 natuurlijk akelig perfect was en dat de one-77 dat niveau niet overstijgt.
shicomm zegt
Machtig mooie wagen al is deze kleur wel lastig… in groen komt ie een stuk beter uit imho.
Waar de reguliere v12 van aston al best lekker klonk daar is dit blok een oorgasme van heb ik jou daar…
Benieuwd wat ie gaat opbrengen !