En dat zeggen we niet omdat het zo’n lelijk ding is.
Voor Formule 1-racers die minder prettig op het netvlies liggen was dit lijstje immers bestemd en daar staat deze creatie van Cosworth niet in. Want inderdaad, Cosworth is verantwoordelijk voor de auto op bijgaande plaatjes, al staat het Britse bedrijf vooral bekend om z’n (race)motorblokken. En uitgerekend de meest legendarische van al die blokken zorgde voor de conceptie van deze bijzondere F1-racer.
De Cosworth DFV staat nog steeds te boek als de meest succesvolle motor in de geschiedenis van de Formule 1. Toen het blok in 1967 z’n intrede deed stonden de teams te kraaien van de pret. Zo’n krachtig blok was een absolute revelatie en meer pk’s is in de autosport altijd beter. Altijd! Probleempje: constructeurs wisten niet goed hoe ze alle power uit de V8 moesten beteugelen.
Verschillende teams, waaronder McLaren en Lotus, gingen aan de slag met AWD-auto’s, om zo wat broodnodige tractie terug te vinden. Ook Cosworth zelf bouwde een F1-racer met vierwielaandrijving en in die zin is de klassieker dus niet uniek.
Cosworth ging echter een stapje verder met hun probeersel, want speciaal voor de AWD-auto werd een nieuwe transmissie ontwikkeld. Deze ‘bak en het differentieel werden in het midden van de auto geplaatst en dus werd het blok achterstevoren in het chassis gelepeld. Verder werden de veerpoten binnen het chassis zelf bevestigd, een unicum voor die tijd. Let ook op de remmerij die niet bij de wielen is ondergebracht, maar tegen het chassis aan. Deze oplossing hielp bij het verlagen van onafgeveerde massa.
De body van de Cosworth 4WD zag er (voor die tijd, mind you) behoorlijk futuristisch uit en motorisch gezien zat het ook wel snor, maar da’s een open deur. Helaas had de vooruitstrevende racer één groot probleem: onderstuur (grapjes over quattro en onderstuur voor bonuspunten). Verschillende kunstgrepen werden uitgehaald om het ding alsnog de hoek om te laten gaan. Dat mislukte en het project werd de nek omgedraaid nog voordat er ook maar een race was verreden. De Cosworth 4WD ging overigens wel als de brandweer in rechte lijn. Het concept bood dus wel degelijk voordelen, die helaas niet opwogen tegen de nadelen.
Toch is deze 4WD een auto die de geschiedenisboeken in gaat. Het is namelijk de enige complete auto die Cosworth ooit bouwde. Dat het project tegelijkertijd een complete miskleun was, vergeten we dan maar even. Ze hadden tenminste de ballen om het te proberen. Voor wie het zich afvroeg: tegenwoordig is AWD verboden in de F1. De auto’s mogen enkel worden uitgerust met RWD.
Onderste afbeelding via Autolimite.com
pinut187 zegt
Lijkt wel een origami ontwerp. Jammer dat het niet werkte..
ghost zegt
Wel gaaf voor zijn tijd, als je het ziet zou je niet zeggen dat het zo vooruitstrevend zou zijn.
denniss00 zegt
Dacht even dat het een creatie van Chaparral was…
Dutchdriftking zegt
Gekke ding doet me aan de Countach denken.
MARS zegt
Lijkt wel op de Lambo’s van tegenwoordig..
hassani zegt
Ik vind hem wel dik eigenlijk
pomoek zegt
Gaaf! Leuk artikel
postzegel zegt
Is het niet zo dat 2WD is toegestaan in de F1? Niet dat we morgen een FWD gaan tegenkomen maar volgens mij (no0b) is het 4 wielen waarvan slechts één as aangedreven mag zijn. Méér dan 4 wielen ook niet toegestaan.
Robert zegt
Jammer dat 4WD na dit tijdperk niet meer werd toegestaan in de F1. Zeker met de huidige regels, waarin men voor volgend seizoen weer kiest voor bredere banden ( en dus meer grip) om de snelheid in de bochten te verhogen, zou het een leuke extra dimensie kunnen geven, als teams een keuze mochten maken:
4WD = meer grip en hogere (bochten)snelheid maar ook meer massa + meer brandstofverbruik of
RWD = minder grip en lagere (bochten)snelheid maar ook lagere massa + lager brandstofverbruik.
Daarnaast ook nog het tanken tijdens de race terugbrengen, en de races worden volgens mij veel minder voorspelbaar want je kunt qua strategie dan veel meer kanten op.
dare2think zegt
RWD haalt wel de regenrijder in de rijder naar boven *kuch*
fapfap zegt
Het was wel interessant geweest waarom de auto niet de bocht om kwam: op de afbeelding is er namelijk wel een stuurtje te zien, dus er moet mee te sturen zijn geweest.
Er is een differentieel in het midden: dus de aandrijfkrachtverdeling tussen voor en achter zal variabel zijn.
Er lijkt me ook per as een differentieel aanwezig te zijn, om de “cardanassen” over te brengen op de aandrijfassen. Daarmee moet de koppelverdeling per as dus ook variabel zijn. Dan zou het dus niet aan de krachtverdeling moeten liggen?
Esprit_de_Flandre zegt
Rivetten! Zichtbaar dan nog! Aerodynamische ramp…