Dan zou je zeggen dat ‘ie 73.300 euro moet kosten, maar het is ietsje minder. Het aantal wielen van deze exotische occasion is namelijk een deceptie.
Er zijn merken die er een koning in zijn om het recept van een iconische auto niet te veranderen. Denk aan Mercedes en hun G-Klasse. Maar die auto, helemaal nu die vol zit met LED-verlichting en grote schermen, is eigenlijk niet zo antiek meer. Nee, voor echt doen alsof je een auto hebt gekocht van voor de oorlog, moet je Morgan hebben.
Morgan 3 Wheeler
De Roadster van het Britse merk is namelijk al jaren hetzelfde, maar in 2014 kwam Morgan met een auto op de proppen die net zo goed uit 1934 had kunnen komen. Wat het origineel dan ook doet. De 3 Wheeler, op basis van diens origineel uit 1934, was een uiterst bijzonder apparaat.
Het is namelijk amper een auto. Officieel is het dan ook een driewieler en kom je in aanmerking voor een iets andere classificering op het kentekenbewijs. Dit omdat het een piepklein ding is waar je eigenlijk bijna meer op zit dan in. Datzelfde geldt voor de motor, die tussen de voorwielen zit, nog een stukje vóór de carrosserie.
Motorfietsmotor
De motor in kwestie is overigens een V-twin motorfietsmotor van S&S die 2.0 liter meet, in combinatie met een handgeschakelde vijfbak van Mazda. Goed voor op papier een wat schamele 69 pk. Gelukkig kon het summiere formaat en de eveneens spartaans gebleven aankleding van de Morgan 3 Wheeler ervoor zorgen dat deze slechts 550 kilogram weegt. Dan is het karakter van zo’n V-twin in combinatie met voldoende oompf om goed van je plek te komen gewoon erg leuk.
Occasion
In Nederland kon je een Morgan 3 Wheeler kopen en 10 mensen deden dat nieuw. Er kwamen later nog twee geïmporteerde exemplaren bij, waarvan deze gele er één is. Hij komt uit 2018 maar kwam in 2022 naar Nederland. Ons land is niet echt het perfecte toneel voor een 3 Wheeler, want door het gebrek aan een dak, deuren en voorruit moet het lekker warm zijn voordat zo’n auto echt een genot is. Vandaar dat er maar 3.023 km op de teller van deze 3 Wheeler staat.
Kopen
Op zich is het unieke karakter, de lol die je eraan beleeft en het hebben van een Morgan wel wat waard, maar als je het bedrag omzet in hoe veel metaal en features je krijgt is de 3 Wheeler wellicht niet zo’n hele fijne deal. Je moet ervan houden, zeg maar. Als je van dit gele exemplaar houdt, moet je er van de verkoper 54.995 euro voor over hebben. Durf jij?
rwdftw zegt
Was dit apparaat ook niet het einde van Top Gear omdat Flintoff een ongeluk had in een Morgan 3 wheeler?
Ik sla even over, voor dat bedrag heb je ook een leuke Caterham of Donkervoort.
Richmond zegt
niet echt vergelijkbaar
Vincegail zegt
Dat was de opvolger, de Super 3. En het feit dat Top Gear geen ambulance had voorzien en Andrew Flintoff een half uur op het asfalt lag te creperen voordat er een ambulance helicopter was.
Vincegail zegt
Elke keer als er een Morgan 3-Wheeler artikel komt, zal ik de verslagen van mijn roadtrips komen spammen:
Wales 2019 in een 3-Wheeler:
https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=80&t=1825181
Kan het desbetreffende artikel op autojunk niet meer terugvinden, dus daarom pistonheads ;)
Devon en Cornwall September 2023 in een Super 3:
https://www.autoblog.nl/spot/2023/09/morgan-super-3
Met tekst en uitleg op pistonheads:
https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=80&t=2048231
Dutchdriftking zegt
Wel de nadelen en niet de voordelen van een motorfiets. Nog een wonder dat er zoveel verkocht zijn.
baardmijt zegt
Ratio doet er niet altijd toe. Wat je zegt geldt ook voor een motorfiets met zijspan. En dat stuurt dan ook nog eens heel eh… apart. En toch, een van de motoren waar ik het meest plezier mee heb gehad was een tweetakt met een zijspannetje eraan. Je moet dit natuurlijk niet als enige vervoersmiddel hebben. Maar als je al een vloot hebt met een auto of vier en een stuk of zes motorfietsen en geld is niet zo’n probleem, dan kan dit een hele leuke aanvulling zijn.
ttr6 zegt
Leuk om een keer in te rijden (heb ik gedaan in 2015) maar maakt niet hebberig. Veel te weinig inzetbaar. Kun je beter een Cateram of Lotus kopen.