
Leugenaars, bah bah. Het liefst zou je die pinocchio’s en masse in de bajes zetten, met hun lange neuzen. Deze Peugeot heeft nu ook een ontiegelijk lange frontoverhang. Hij liegt namelijk fors over zijn range in de winter. En het is helaas niet de enige EV die dat doet.
Totdat de Mercedes CLA op de markt komt, blijft actieradius toch een dingetje voor elektrische auto’s. De term range anxiety bestond vroeger eigenlijk niet. Of misschien alleen in de hoofden van hele kleine mannetjes met Napoleon complexen. Maar sinds de introductie van EV, is het een ingeburgerd maatschappelijk fenomeen.
Nieuwe generatie EV’s en uiteindelijk wellicht EV’s met een solid state accu, zullen dat ongetwijfeld gaan oplossen. Maar voor het zo ver is, doet de Noorse kwaliteitspublicatie Motor regelmatig een test gericht op de eigen markt. In Noorwegen worden ten eerste namelijk bijna alleen maar EV’s verkocht. Het is in dat opzicht een soort milieuridder-heilstaat. Ware het niet dat dit allemaal gefinancierd wordt met de gigantische olie industrie waar het land letterlijk en figuurlijk op drijft. Ten tweede…is het er regelmatig frisjes. Hoe weren die EV’s zich tegen de koude? Wie doet dat goed en wie slecht? Harde informatie voor de Noorse lezer, zoals @norge.
Men maakt het allemaal niet overcompliceerd wetenschappelijk. 24 modellen werden verzamelt en daarmee werd bij een graad of 5 buiten temperatuur een traject afgelegd. Als uitkomstmaten gelden de afgelegde hoeveelheid kilometers en de ratio daarvan met de opgegeven WLTP-range. Sec genomen is het dus niet zo dat dit per se een vergelijk is tussen hoe de auto het doet in warme versus koude omstandigheden. Maar geeft het puur een indicatie hoe de auto het doet in koude omstandigheden.
Kortom; of de Peugeot e-3008 ook matig is in de zon of het dan relatief beter doet, weten we niet. Maar als je in het immer kille Groningen woont, is een Polestar 3 wellicht de betere optie. Deze veel te lange uitleg daargelaten, zullen de resultaten, je verbazen!!1!
Model | WLTP range | Gemeten range | Percentueel verschil |
Peugeot E-3008 | 510 | 347 | -31.96% |
Voyah Dream | 482 | 343,8 | -28.67% |
Peugeot E-5008 | 488 | 361 | -26.02% |
Tesla Model 3 | 702 | 530,8 | -24.39% |
VW ID.7 GTX Tourer | 571 | 440,2 | -22.91% |
Porsche Macan | 552 | 428,6 | -22.36% |
Audi Q6 e-tron | 616 | 480,8 | -21.95% |
Xpeng G6 | 550 | 429,3 | -21.95% |
Volvo EX30 | 472 | 370,9 | -21.42% |
BMW i5 Touring | 497 | 392,4 | -21.05% |
Ioniq 5 | 546 | 436,3 | -20.09% |
NIO EL8 | 503 | 411,9 | -18.11% |
Ford Explorer | 525 | 437 | -16.76% |
Smart #3 | 415 | 346,1 | -16.6% |
Hongqi EHS7 | 540 | 452,3 | -16.24% |
BYD Seal U | 500 | 421 | -15.8% |
Porsche Taycan | 592 | 499,1 | -15.69% |
Kia EV3 | 590 | 499,1 | -15.41% |
Mercedes-Benz G-klasse | 443 | 380,8 | -14.04% |
BYD Sealion 7 | 502 | 436,4 | -13.07% |
Lotus Emeya | 500 | 436,3 | -12.74% |
Mini Countryman | 399 | 355 | -11.03% |
BYD Tang | 530 | 481,6 | -9.13% |
Polestar 3 | 560 | 531 | -5.18% |
Opvallend is dat geen enkele auto de opgegeven range haalt. Sommige komen echter dichterbij dan andere. De Chinezen doen het op de Voyah Dream na vaak goed, net als de in China gebouwde modellen van ‘Europese’ merken. Peugeot valt door de mand en ook de Tesla Model 3 valt tegen. De behaalde werkelijke range van de Teslarati is nog best oké. Maar ten opzichte van de WLTP range, is het matig. Misschien ligt het aan de uitvoering, want voorheen deed Tesla het wel redelijk goed in deze testen.
Duits premium tenslotte? Mwah. De A6 e-tron en i5 onderscheiden zich niet. De vernieuwde Porsche Taycan doet het nog wel aardig. Maar ook niet echt bijzonder. Europa is dus passé. Iedereen een Chinees?
Ach, mijn hybride Lexus haalt de fabrieksopgave in de winter ook bij lange na niet. Zou zomaar 20% kunnen zijn.
Wel knap van Lotus, als de kleinste autobouwer in dit rijtje.
Is gewoon Geely Group, maken slechts 730.000 auto’s per jaar..
Lotus bouwt er ongeveer 7000. Dat ze binnen een conglomeraat vallen is lekker kort door de bocht. Het is geen stellantis.
Dan zou ik me nog maar wat meer verdiepen in de techniek die ze gebruiken
Je bent bekend met Lotus en electronica? Kennelijk niet dus.
Die range halen we niet met onze mini countryman, maar dat model is wel altijd consistent en accuraat. De Tesla model 3 performance week altijd fors af en was nooit accuraat met range voorspellingen
Waren de criteria voor de ‘Werkelijk gemeten’-cyclus identiek aan die van de WLTP ? Anders zeggen die percentages verschil misschien niet zo veel.
Sowieso niet want de wltp is op een rollenbank
Met de i5/taycan op wintersport… 80% laden en 30km ‘marge’ om niet leeg bij een paar te ontdekken dat (1) die er niet is; (2) er een rij staat of (3) hij het niet doet en je dus moet verkassen naar een volgende paal. Na 280 km dus weer laden onderweg naar de sneeuw. En om die range te halen (zonder skikoffer op t dak trouwens) moet je niet harder dan ?? Dus je doet er eindeloos veel langer over met je freude am laden i5/taycan etc. Dan maar hybride. Electrisch voor woon/werk, benzine voor de afstanden.
Met een Zeekr op wintersport, 3 keer 20 a 25 minuten laden. Hele weg 150 – 160 gereden, incl file 11u over gedaan. Uurtje langer dan normaal. Nergens hoeven wachten, alle palen deden het. Stoppen moet je af en toe toch…
Best bijzonder dat je ‘de hele weg’ 160 rijdt. Dat lijkt me op zn minst niet toegestaan, nog los van onverantwoord en stupide. Sterk kroegverhaal wel.
Is dit je werkelijke ervaring of gewoon een onzin verhaal. Denk het laatste. Bij mij op wintersport stonden alle palen er, heb niet hoeven te wachten. Rijd wel tussen de 120/140 om een beetje range te houden maar wat me opviel is dat het gros van de Duitsers niet veel harder gaan.
We kunnen zeilen wat we willen maar als je de range van de Tesla ziet denk ik: knap. Niet de nieuwste auto maar daarin is de competitie nog steeds niet langszij laat staan beter….
Nou, de range van een Tesla is ook niet wat het is. Ik rij zelf in een Model Y en laatst deed ik een ritje van Almere naar Keulen, het kost je gewoon bijna 77% van je batterij. En dan heb ik een long range en niet harder gereden dan 100 km/h.
Was dit een WLTP test maar dan in winterse omstandigheden??
Ik had ook -5 verwacht
Die byd tang is wel heeeeeeel vreemd. Andere testen komen op een 300 km uit met de grote batterij bij temperaturen rond het vriespunt.
“Opvallend is dat geen enkele auto de opgegeven range haalt.”
Geen enkele auto haalt dat. Is altijd onder ideale omstandigheden, amper gas etc. Dat moeten jullie inmiddels toch wel weten? Een verschil van zomer en winter van zo’n 30% is vrij normaal.
Wil de resultaten wel eens zien bij -15.
er is 1 hele grote factor waar geen rekening mee is gehouden.
warmtepomp zuipt veel minder stroom, dus modellen zonder verbruiken dan veel meer.
waar is de model y?
enne, in noorwegen kan bijna iedereen thuis laden, wat in nederlnad bijna niemand kan
Vroeger was alles beter met een 1.9TDI
Hahaha typisch dat jullie dit lijstje weer vinden. Wat een kul, iedereen weet dat fabrieksopgave onzin is, al sinds het begin der automobielen.
Interessanter was geweest echte verbruikscijfers te laten zien met netto batterij capaciteit.
Kijk ook die Model 3
25% er af phoephoe! Alsnog 530km… wat vooral de originele WLTP belachelijk maakt trouwens.
Klopt inderdaad. Er zijn overigens wel een paar die netto communiceren op ‘t lijstje en die hebben dan ook een minder groot verval
Fabrieksopgaven zijn geen onzin. WLTP ook niet. Dat komt er onder de WLTP omstandigheden ook echt uit. Het probleem is dat de mensen zich tegenwoordig niet meer schamen voor hun domheid, ze snappen niet dat hun praktijksituatie anders is dan de WLTP testcyclus, ze stemmen op populisten en ze geloven de samenzweringsonzin op facebook wel en niet van de wetenschap of regulieren media (want die confronteren hen met hun onwetendheid en onkunde, dan veel liever een samenzwering of populist die de schuld bij de anderen legt)
Heb afgelopen week de eerste 1.000km op de nieuwe INSTER gezet en met z’n 17” wielen zou die 360km moeten halen.
Praktijk leert dat ik 320-330 mee haal op een lading doe dus dat viel mij alles mee! Ben benieuwd bij betere temperaturen.
Haal je dat echt als je hem van 100% naar 0% rijdt of geeft de gom dat aan? Dat is heel wat anders namelijk.
Ach met de brandstof motor klopte de WLTP ook al niet met de werkelijkheid dus wat dat betreft is d’r niks nieuws. Daarbij zullen ALLE auto’s bij koude omstandigheden meer verbruiken
. De enige uitzondering is, jawel daar is hij weer, is de diesel. Weliswaar niet bij (expliciet) kou, maar bij vochtig weer. Denk aan miezerregen en mist. Dan lopen diesels een stuk zuiniger
Ligt eraan hoe je rijdt. Ik rij 1 op 13 met mijn atmosferische 2.0, NEDC is 1 op 12.5 oid. WLTP zou ik helemaal dik overheen gaan. Gewoon weinig remmen.
– WLTP is bij 20 graden C ofzo, dus eigenlijk doen ze het allemaal behoorlijk goed
– De route is niet vlak, hoogste punt bijna 1000m hoog ligt rond de 350km, dus de auto’s die eigenlijk 400km zouden komen worden hier duidelijk benadeeld. Na 350km weer bergaf dus dan kom je ineens een stuk verder weer als er nog batterij over is…