We kijken naar de EV’s die het meest geïmporteerd werden in augustus én de EV’s die voor het eerst op kenteken verschenen.
In augustus werden ruim 55.000 personenauto’s door de RDW van een nieuw kenteken voorzien. De EV’s waren verantwoordelijk voor bijna 12.000 exemplaren en in bijna 90% daarvan ging het om volledig nieuwe exemplaren. Inclusief drie modellen die we nog niet eerder op Nederlands kenteken zagen.
Audi Q6 e-tron Performance
Even terug naar de maand juli, toen zagen we de Audi Q6 e-tron voor het eerst op gele platen verschijnen. Het ging toen om vier stuks van het topmodel, de 490 pk sterkte SQ6, plus nog eens 59 stuks van het type Q6 Quattro, met 388 PK.
In augustus verscheen een derde uitvoering op kenteken, de Audi Q6 Performance. Je zou daarbij meer ‘performance’ verwachten, maar dan kom je een beetje bedrogen uit. Het vermogen is ‘slechts’ 306 pk, de naam verwijst naar een hogere actieradius: tot 641 km, terwijl de Quattro komt tot 625 en de SQ6 tot 589 km.
Citroën ë-C3
Voor een nieuwe elektrische auto onder de € 25.000 moet je flink zoeken. Je komt vaak niet verder dan de Dacia Spring of misschien de Smart Fortwo. Citroën zag hier een goede kans en introduceerde de ë-C3, een kleine maar comfortabele auto in het B-segment.
De allereerste ë-C3 is nu op Nederlands kenteken verschenen. Een rood exemplaar met 113 pk en een geregistreerde catalogusprijs van € 28.980, waardoor het waarschijnlijk om de ë-C3 Max uitvoering gaat.
Cupra Born VZ
Van de Cupra Born staan ondertussen ruim 6.350 exemplaren op Nederlands kenteken. In augustus zagen we in het RDW register echter een nieuw model (oftewel ‘handelsbenaming’) verschijnen, de ‘Born 240 kW 79/84 kWh’.
Dan hebben we het natuurlijk over het nieuwe topmodel, de Born VZ, met 240 kW vermogen (326 PK) en een accu met een capaciteit van 84 kWh bruto en 79 kWh netto. Genoeg vermogen om lekker ‘veloz’ te zijn, lekker rap dus. Lijkt deze auto je wat? Bekijk dan nog eens onze test en video (https://www.autoblog.nl/nieuws/cupra-born-vz-test-en-video-6898797).
De meeste favoriete modellen om te importeren
Het zijn niet alleen volledige nieuwe EV’s die op kenteken komen, maar het aandeel ‘import’ neemt ook steeds verder toe. In augustus ging het om bijna 1.300 EV’s die eerder al in het buitenland geregistreerd waren en nu door de RDW van een Nederlands kenteken zijn voorzien.
Opvallend is het aandeel van de Fiat 500e. Hoewel dit model nog gewoon nieuw te verkrijgen is, werden slechts 43 volledig nieuwe exemplaren geregistreerd, ten opzichte van 141 vanuit de import. En nee, het gaat daarbij nauwelijks om de eerste generatie van de 500e die eigenlijk alleen in Californië en Oregon beschikbaar was en via de import relatief vaak naar Nederland kwam.
Welke EV modellen zijn dan interessant om te importeren? Hierbij de toppers met het aantal registraties in de maand augustus:
Fiat 500e | 141 |
Mini Cooper SE | 62 |
Tesla Model 3 | 58 |
Peugeot e-208 | 56 |
Audi e-tron | 54 |
Volkswagen e-Up! | 48 |
Tesla Model Y | 48 |
Hyundai Kona Electric | 46 |
Volkswagen ID.3 | 39 |
Kia e-Niro / Niro EV | 37 |
Toyota bZ4X | 37 |
Renault Zoë | 34 |
BMW i3 | 33 |
Audi Q4 | 31 |
Opel Corsa Electric | 28 |
Dit was een bijdrage van Edvar van Daalen
Headerfoto: Wassink Autogroep Ruurlo
pomoek zegt
Nu ja, ik kan wel wat verzinnen. Als je 20+ panelen op je dak hebt liggen, het terugleveren is minder interessant, en je hebt “een auto voor erbij” nodig in je gezin, dan snap ik de keuze voor een 500e wel. Het is een guitig wagentje met weinig actieradius mar dat is niet zo’n probleem omdat het ding gebruikt wordt om kinderen van school te halen en bood te schappen, dat soort acties. Voor 15k koop je er al eentje uit 2022 met een 24kwh batterij. Kost dus 625 euro per kwh. Een goedkope thuisbatterij kost zeker 700 euro per kwh. Nu snap ik best dat dit een beetje appels met peren is, maar als je toch weinig tot niets terug krijgt voor het terugleveren van je opgewekte stroom dan is het wel slim om te besparen op de kosten van je auto “voor erbij” en deze overdag je teveel aan stroom te laten laden.
harrie zegt
Bizarre verhouding nieuw/geimporteerd.
Ooit nieuw met subsidie aangeschaft in Duitsland, vervolgens goedkoop geimporteerd en met de nederlandse pot subsidie als tweedehandsje aangeschaft?
mashell zegt
Nu heb je het geheim verklapt…
Variomatic zegt
Dat gebeurt idd op heel grote schaal, ja
tortuga zegt
In België moeten ze het niet hebben. Dus ja exporteren maar naar het noorden
Reinier zegt
Yep. Jaartje geleden ook een 500e geïmporteerd. De Duitsers kregen veel subsidie zonder plicht om de auto een tijd te houden, dus Duitsers kochten ze om ze hier te verkopen. Voor hun gunstig, voor mij gunstig, voor het klimaat gunstig. Met de achterstoelen naar beneden een prima ‘urban’ auto voor twee personen.