Wie had dat gedacht? Een EV van GM die de Tesla Model 3 alle hoeken van de verkoopstatistieken laat zien.
Het is heel erg makkelijk om General Motors af te vallen als het gaat om duurzame mobiliteit. Jarenlang hebben ze automobiele antiquiteiten als nieuwe auto’s verkocht. Elk jaar lapten ze weer een paar oude modellen op met helbakken techniek. Nieuw neusje erop en gaan met de banaan. Op een paar geweldige wagens na, was het echt droevig gesteld.
General Motors
Ondanks dat er nauwelijks dollars werden geïnvesteerd in ontwikkeling van auto’s, moest General Motors hun hand ophouden bij de Amerikaanse overheid omdat ze de kredietcrisis niet te bovenkwamen zonder staatsteun. Ze kregen de steun, maar dan moest GM zich wel (veel) meer bezig gaan houden met innovatie in plaats van alleen maar stokoude V8’s in pick-ups lepelen.
Wuling Hong Guang Mini EV
En zo geschiedde, de Chevrolet Volt en Opel Ampera waren geboren. Maar daar bleef het niet bij. Langzaam maar zeker is GM aan de weg aan het timmeren. Ze zullen immers wel moeten. Maar op sommige markten is GM al véél verder dan dat we hier kunnen bevroeden. Wat te denken van de Wuling Hong Guang Mini EV. Ooit van gehoord? Wij moesten ook eventjes heel erg diep graven.
EV van GM
De Wuling Hong Guang Mini EV is echter belangrijker dan je zou denken, want het is een absolute verkoopknaller! Jazeker, in China zijn deze apparaatjes niet aan te slepen, zo meldt GM Insider. Elektrische auto’s zijn ook in China telkens populairder aan het worden. Natuurlijk zien we geregeld de meest fraaie crossovers, SUV’s en sportieve sedans voorbij komen. uit China.
Populairder dan Tesla Model 3
Maar het zijn autootjes als de Wuling Hong Guang Mini EV waar je lekker aantal mee kunt scoren en dat doet General Motors dan ook. Sterker nog, zoals de suggestieve titel en eveneens suggestieve tagline suggereren, veegt dit elektrische autootje de vloer aan met de Tesla Model 3, als het gaat om aantallen. Van de Tesla Model 3 werden er in China afgelopen kwartaal precies 35.283 exemplaren verkocht. Niet verkeerd.
55.871 Wuling Hong Guang Mini EV’s!
Het stadsrakkertje was aanzienlijk populairder met 55.781 verkopen in het afgelopen kwartaal. Uiteraard zijn de twee elektrische auto’s totaal geen concurrenten van elkaar. De Tesla Model 3 wordt in de markt gezet als een premium sedan in het D-segment en de Wuling Hong Guang Mini EV is een stadsrakketje. Op een volle accu kun je zo’n 160 km afleggen, volgens de NEDC.
‘prestaties’ Wuling Hong Guang Mini EV
Qua prestaties is de Tesla wel iets beter. De 0-100 sprinttijd van de Wuling Hong Guang Mini EV wordt namelijk niet eens vermeld. In plaats daarvan alleen de topsnlheid, die niet geheel ontoevallig exact 100 km/u bedraagt. Het 3 meter lange karretje moet het van zijn prijs hebben, omgerekend zo’n 3.700 euro. Tesla verdient dus wel aanzienlijk beter per geproduceerde auto.
jajeroenja zegt
Zet hier maar op de markt voor die prijs.
Prima voor woon-werk, en hij past zo in je tuinhuisje.
flutterby zegt
@jajeroenja: precies en scheelt heel wat AOW uitbetalen als je erin zit bij een ongeluk.
potver7 zegt
Daar hebben we toch Canta’s voor?
tjorque zegt
3,7k???
Voor dat geld heb je hier zelfs geen accupakket dat qua capaciteit overeen komt met het pakket dat er in die auto ligt…
mashell zegt
Guitig! Een echte boodschappen wagen, met dezelfde wieltjes als een winkelwagentje.
amg65 zegt
@mashell: Dikke jetsers!
knapzuur zegt
Dat zou wel praktisch zijn, verkeerd om geparkeerd om in te ruimen? Geen probleem draaien op de plaats!
Dutchdriftking zegt
@mashell: je mag er bij ah mee naar binnen.
Jochempie zegt
Waarom mogen wij dit nou niet kopen? Ik wil ook wel 3,7k voor 160 elektrische kilometers betalen.
rutgerg zegt
@Jochempie: koop een elektrische fiets. Ben je beter mee af denk kk
flutterby zegt
@Jochempie: Omdat de EU graag zijn inwoners beschermd. De MG ZS kost daar ook maar 10-15k.
frank2b zegt
Voor één Renault Twizy koop je twee van die Alibabakarretjes.
Breng ze maar naar Europa, ik koop er één.
Lintje er om, niets meer aan doen!
lekbak zegt
@frank2b: lekker profiteren van Chinese staatssubsidie die erop gericht is om de Europese markt kapot te maken!
meetsysteem zegt
Precies dat. Je kunt voor de prijs van een Jura koffiemachine geen auto maken -zelfs niet in China- en er winst op maken.
Ik ga voor de Jura by the way…
b088y zegt
@meetsysteem: Tip ga na Duitsland voor de Jura. scheelde mij bijna 500 euro (en dat op een E80).
meetsysteem zegt
Hej bedankt, ik kom regelmatig in D. De machine uit Italië is drie keer gerepareerd, klaar mee. Jammer, de koffie was lekker.
moveyourmind zegt
Precies. Chinese producten lijken heel aantrekkelijk door het lagere prijskaartje, maar het is gewoon Penny wise Pound foolish om maar van alles en nog wat uit China hier heen te laten komen
wimof zegt
Niets nieuws onder de zon, doen ze al geruime tijd.
flow82 zegt
Is Wuling van GM? Altijd gedacht dat het 100% Chinees was. Hier in Indonesië zie je veel meer modellen van Wuling rijden, al betwijfel ik of deze electrisch zijn.
moveyourmind zegt
Enige nadeel is dat als je hiermee een ongeluk krijgt je alsnog de echte Canta kan kopen die vier keer zoveel kost.
kevertje zegt
Dit wordt zonder twijfel de toekomst. Zeker wanneer onze politici bezig blijven zoals nu, tenminste.
Jack zegt
Mmm, goede vergelijking met de model 3. Ze lijken sprekend op elkaar. Waarom wordt er niet vergeleken met de model 1? Lijkt me dat dat een betere vergelijking is.
mikee368 zegt
De vergelijking slaat inderdaad nergens op. Net alsof je een smart met een Ferrari vergelijkt. Compleet andere klasse maar hebben beide een verbrandings motor hahaha
mrweird zegt
Innovatief! Een Canta in het blauw ipv rood en ook nog ’s elektrisch!
shicomm zegt
Als alternatief voor een twizy zijn die chinese micro autootjes zo gek nog niet.
Tegen de tijd dat je er hier eentje op kenteken hebt staan is het kostentechnisch een ander verhaal uiteraard…
Nu nog een oplossing voor mensen in een flat met maar 1 laadpaal in de hele buurt..
Ronald Meijer zegt
Ik heb een Chevrolet Volt gehad. Deze auto is vergelijkbaar met de Opel Ampera. Ik heb nog nooit zoveel technische problemen met een auto gehad als met dit ding. Al in de 1e week stond ik letterlijk vast gesmolten in een parkeergarage. De laadkabel kon de laadstroom niet aan en was helemaal vast gesmolten in de auto. Uren gewacht op de wegenwacht om dit probleem te verhelpen. Daarna letterlijk minimaal 1x per maand naar de garage vanwege allerlei storingsmeldingen. Alle 4 de wiellagers zijn vervangen waarvan 1 zelfs 2x. De auto had eigenlijk maar 1 voordeel. Je kon er fiscaal zeer voordelig in rijden. Maar verder Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zullen we maar zeggen.